Matematiksatsning Stödinsatser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Mattebanor År 5-6. Affären Skanna priset för 5 päron. Skanna priset för 4 lime. 5 päron kostar lika mycket som 4 lime och 1 guldpaket. Hur mycket kostar.
Handlingsplan för matematikutveckling
Källbystugans kvalitetsarbete
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Processtödjare 16/
Innehåll ikväll Allmän information i skolstarten (10 min)
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
Lokal pedagogisk planering
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Mål att uppnå och nationella prov för årskurs tre
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Betyg och förmågor.
Nytt betygssystem.
Mattebana i Holmedal.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
PBS i förskolan (Katina Thelin).
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Hovstaskolans styrdokument
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Förmågor och centralt innehåll
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Förskoleklassen Torpshammar
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Matematiksatsning Orsa kommun. Berörda skolor Bergetskolan Digerbergets skola Kyrkbyns skola Samtliga skolor är f-6-skolor Projektet berör åk.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Läroplansträff Välkomna!.
Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Berghemsskolan Det matematiska samtalet.
Förstelärare i matematik - Dag berge - Jenny Nyborg - Maria Winkler - Majsan Kurtsson - Britt-Marie Månsson.
 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Erfarenheter om pågående forsknings- och utvecklingsarbeten i ett förskole- till högskoleperspektiv Learning och Lesson Studies i matematik och naturvetenskap.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Lära för livet!.
Computational thinking progression F-9
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Matematiksatsning Stödinsatser

RUC i Malmö Initierar Utvecklar Driver Utgår ifrån det specifika behov som finns Huvudsakligen skolområdet 7 projektledare (1 projektkoordinator, 1 chef på del av tjänst) http://www.mah.se/ruc

Kartläggning Kontakter med myndigheter Kontakter med kommuner Kontakter med skolor Partnerområde Genomförare i pågående projekt Annonsering och utskick om särskilda satsningar

Insatser till stöd för de lokala matematikprojekten Möte 10/12 inför ansökan Presentation av uppdraget som RUC fått och meningen matematiksatsningen * Stärka skolornas utvecklingsarbete * Ökad kunskap om åtgärder * Regeringens uppdrag 2009-02-19 U2009/914/G U2008/6186/G * SFS 2009:313

Paragrafer 4 § Statsbidrag får lämnas för insatser till stöd för metodutveckling, pedagogisk utveckling, fördjupade ämneskunskaper och liknande insatser som är avsedda att utveckla undervisningen i matematik och som syftar till att öka elevernas måluppfyllelse i ämnet. 5 § Statsbidraget ska fördelas mellan skolhuvudmän och verksamheter över hela landet 1. som har olika förutsättningar när det gäller elevgruppernas sammansättning och storlek, lärarnas utbildning samt verksamheternas storlek och organisation, och 2. som genomför olika slags insatser enligt 4 §. 6 § Statsbidrag enligt denna förordning får inte lämnas för kompetenshöjande insatser för lärare för vilka statsbidrag har lämnats på något annat sätt.

Läsning av ansökningar Svaleboskolan, Veberöd     Malmö friskola     Serresjöskolan Trelleborg     Nydalaskolan     Södra innerstaden     Byskolan Södra Sandby

Insatser Smedstorp, Annelöv måluppfyllelse gemensam reflektion, workshop Lindesborg, Larsson måluppfyllese, kommunikation Munkhätteskolan, Rasmusson måluppfyllelse, litteraturstudier handledning utvärdering Munkhätteskolan, Bolin, analys av lektioner, handledning utvärdering Eslöv, Briggner Briggner varierad undervisning seminarieserie handledning utvärdering Lomma, Gullberg Matematikverkstad Handledning och utvärdering   Ystad, Persson, bedömning, planering, lärmiljöer Handledning och utvärdering Klippan, Fogelberg, högre måluppfyllelse Handledning utvärdering Landskrona, Ekerlund, Taluppfattning, ämnets popularitet, matematik i livet Malmö Rosengårdskolan, Svensson, måluppfyllelse, laborativ matematik Handledning utvärdering    Ystad Köpingebro  Thornström Klippan Fogelberg Lomma Bjärehovskolan Gullberg

Hemsida Hemsidan vi har gjort www.mah.se/ruc/matematikstod

Fortsättning Mötet den 26/4  Nulägesbeskrivning, Att följa och dokumentera och goda exempel Möte 8/9 för ej beviljade projekt och 20/9 tema på begäran

Vad kan observeras Mätinstrument Påverkan av mätningen Schrödingers katt

Metoder Enkäter Intervjuer Observationer Dagböcker

Mål Eleverna skall uppnå en högre måluppfyllelse i matematik Eleverna skall uppleva matematiken som meningsfull och intressant Fler skall vilja studera mer matematik

Strävansmål – utvecklar intresse för matematik samt tilltro till det egna tänkandet och den egna förmågan att lära sig matematik och att använda matematik i olika situationer, – utvecklar sin förmåga att förstå, föra och använda logiska resonemang, dra slutsatser och generalisera samt muntligt och skriftligt förklara och argumentera för sitt tänkande, – utvecklar sin förmåga att formulera, gestalta och lösa problem med hjälp av matematik, samt tolka, jämföra och värdera lösningarna i förhållande till den ursprungliga problemsituationen,

Långsiktiga mål Lgr 11 Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper för att kunna formulera och lösa problem samt reflektera över och värdera valda strategier, metoder, modeller och resultat. Eleverna ska även ges förutsättningar att utveckla kunskaper för att kunna tolka vardagliga och matematiska situationer samt beskriva och formulera dessa med hjälp av matematikens uttrycksformer. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmågan att argumentera logiskt och föra matematiska resonemang. Eleverna ska genom undervisningen också ges möjlighet att utveckla en förtrogenhet med matematikens uttrycksformer och hur dessa kan användas för att kommunicera om matematik i vardagliga och matematiska sammanhang. (Lgr 11

Innehåll Grundläggande talbegrepp och räkning med reella tal, närmevärden, proportionalitet och procent Grundläggande statistiska begrepp och metoder för att samla in och hantera data och för att beskriva och jämföra viktiga egenskaper hos statistiska information Grundläggande algebraiska begrepp, uttryck, formler, ekvationer och olikheter

Centralt innehåll (Lgr 11) Taluppfattning och tals användning Algebra Geometri Sannolikhet och statistik Samband och förändringar Problemlösning

Metod Föreläsningar Studiecirklar Lesson study Studiebesök

Utvärdering Individuell dokumentation Utvärderande skriftlig dokumentation Enkäter/intervjuer osv

Matematiksatsning Ht 20xx Nuläget Hur jobbar vi före projektet Vilka resultat når vi Dec20xx Juni 20xx+1 Dec 20xx+1 Juni 20xx+2 Eleverna skall nå målen i ex. algebra

Matematiksatsning Ht20xx Nuläget Hur jobbar vi före projektet Vilka resultat når vi Dec 20xx Hur tar vi oss an uppgiften Juni 20xx+1 Dec 20xx+1 Juni 20xx+2 Eleverna skall nå målen i ex. algebra

Matematiksatsning Ht20xx Nuläget Hur jobbar vi före projektet Vilka resultat når vi Dec 20xx Hur tar vi oss an uppgiften Juni 20xx+1 Hur långt skall vi ha kommit på vägen, har vi nått 50% av det vi föresatt oss Dec 20xx+1 Juni 20xx+2 Eleverna skall nå målen i ex. algebra

Matematiksatsning Aktiviteter inför jun 20xx Kurser Material Arbetssätt

www. mah. se/ruc/matematikstod/Presentation20110510. ppt http://www