Nu 2012, Gränslöst lärande Göteborg, oktober 2012

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
De eviga frågorna behöver ett svar
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Patient- och anhörig perspektiv på heldygnsvården, avdelning 1
Nulägesanalys genom frågor
Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Pedagogisk verksamhetsidé
Barnanpassad utredning
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Föräldramöte 12 september 2011
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Pedagogisk dokumentation
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Hur tänka och göra som processtödjare
SET Social Emotionell Träning
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Konsten att leda sig själv
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund Källa: Nya skollagen SOU 2009:94 Behov av forskningsartiklar som är mera konkreta och.
Lund Studentlitteratur
Ledning och förståelse
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Lärares planeringsarbete!
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Filosofi 1.
Ledarmöte Innehållsförteckning 1.Övergripande – Vår policy i stort 2.Att vara ledare inom SGoIF 3.Barnfotboll, upp till 12 år 4.Ungdomsfotboll,
SAMARBETE - OM ATTITYD, FÖRSVAR OCH ATT BEVAKA EGNA INTRESSEN.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Socialpsykologi.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Sociologi Introduktion.
Presentationens avskrift:

Nu 2012, Gränslöst lärande Göteborg, 17-19 oktober 2012 Workshop Utbildning utan bildning? Eva Mark, Lars Johan Erkell, Dorit Christensen, Annette Hellman & Anita Synnestvedt, Göteborgs universitet Workshopens syfte är att utifrån ett tvärvetenskapligt perspektiv utveckla tänkandet om hur en bildningsinriktad undervisning ser ut i praktiken. De ekonomiska kraven och marknadstänkandet inom undervisning har gjort att bildningsaspekter på undervisning har kommit på undantag. Workshopen söker stärka bildningsperspektiv i undervisning och arbetar med bildningens olika praktiker.

Workshopen börjar med att vi sätter oss i Sandlådan

I sandlådan säger vi ja, ja, ja. Det andra lämnar vi utanför. Sandlåda för kreativt tänkande: Regler Pengar Utrustning Politisk korrekt Etik Rädslor Ja, ja, ja Tid Kultur Yrken Chefer Negativa inställningar Dåliga lokaler Utrymme I sandlådan säger vi ja, ja, ja. Det andra lämnar vi utanför.

Vad krävs för att vara i sandlådan: En positiv och lekfull attityd Inget är rätt eller fel Skapa en trygg atmosfär Använd positivt språk En frågvis inställning – hur kan jag få den här idén att fungera? Inställningen att allt är möjligt och tillåtet

Vad lämnas utanför sandlådan? Vi kan inte göra det här Vi har alltid gjort på det här sättet Vi brukar inte göra så här på det här stället Vi måste hålla oss till dom här reglerna Vi har inga pengar

Ingångar till diskussioner om bildning i praktiken Global bildning Bildning ur studentperspektiv Vad kan man tjäna på att integrera humaniora i naturvetenskaplig undervisning? Vart tog omsorgen vägen? Bildning, lärande och förskolebarn  Informella lärandemiljöer inom universitet och högskola - är det platser för bildning? Hur skiljer sig undervisning med bildningsinslag från annan undervisning? Hur förhåller sig bildning i utbildning till utbildning på vetenskaplig grund? På vilka sätt är bildning i utbildning kopplat till universitetets identitet? Hur förhåller sig bildning i undervisning till utbildningars praktiska nytta? Hur ser pedagogisk utveckling av bildning i undervisning ut

Brainstorming Hur bevakar du bildning i din undervisning? Hur skulle du vilja se bildningen i din undervisning?

Samtal och diskussion

Olika teman utkristalliseras Det klassiska bildningsbegreppet Det integrativa perspektivet Det etiska perspektivet Det pedagogiska perspektivet Bildning

Det klassiska bildningsbegreppet Den klassiska synen på bildning är centrerad kring individens breda kunnande. Man tänker sig att kunskap inom många områden ska ge överblick och förmåga att se sammanhang man inte annars kan se. Det ligger en glädje i att utvecklas och bli klokare, och också en glädje i att använda sina insikter till praktisk nytta. Här finns dock en risk för elitism – vem är mest bildad? Hur mycket vågar man egentligen överlåta åt de ”obildade”?

Sagt och skrivit under workshopen kring det klassiska bildningsbegreppet Är bildning en förmåga? Man kan inte bara sitta på massa kunskap, en förmåga att kunna applicera kunskaper på ett nytt sammanhang, kopplingar emellan  Bildning som en förmåga, att kunna förflytta sig mellan perspektiv, vilka frågor ställer vi, det oväntade. Man vet inte vart det ska leda  Att se saker på nya sätt Helhetssyn på människan – humaniora – naturvetenskap…   Bildning – Profession, praktisk nytta, kulturellt konserverande? (men finns det kraft där?) Perspektiv, handlande, kritiskt tänkande. Traditionellt bildningsbegrepp kan också vara en kraft Förståelse av komplexitet – att kunna handla – praktisk nytta – konsekvenser av handlingar, värdering. Glädjen att utforska – använda kraften som finns i lusten – få ta ansvar i det. Bildning som frigörande kraft, att lära att lära: Varför är det roligt med bildning? Glädje men också ett maktperspektiv i att kunna söka sig fram själv, bildning Bildning står för fint ord Vad skall vi göra med de obildade?

Det integrativa perspektivet Bildning är inte bara en cerebral process; även kropp, känsla och varseblivning måste involveras. Kultur och bildning är upplevelse, inte bara tanke. Bildning är gränsöverskridande, att inte separera miljöer och sammanhang från varandra. Hela människan skall vara med på resan.  

Sagt och skrivit under workshopen kring det integrativa perspektivet Utgår mycket från kroppens upplevelser – hela människan o helheten viktig för mig.   Bildning är, när det har kommit in i min kropp Flytta sig till andra miljöer och använda sina kunskaper i andra miljöer t.ex. Shakespeare i management, och få bildning ut av detta. Reflektion: Fysisk och virtuell kunskap, fysisk plats för kunskap är kroppen, oavsett embodiment, en djup förståelse, vägen dit genom reflektion: Bildning = embodiment via reflektion, roligt på samma sätt som när man har träningsvärk Praktisk nytta, göra lek och erfarenhet, Bildning kopplat till praktisk kunskap

Det etiska perspektivet Bildning får inte bli en egotripp - den måste involvera andras perspektiv. Kunskap är makt, och samma sak gäller bildningen. Vi kan använda bildningens kraft till göra oss själva fria, och vi kan använda den till att arbeta för tolerans, rättvisa och mångfald.

Sagt och skrivit under workshopen kring det etiska perspektivet Bildning för vem? Maktperspektiv på bildningsbegrepp Vad gör vi med alla obildade – finns det obildade människor – maktperspektiv Bildning som frigörande kraft – maktperspektiv – frigöra sig också från vad som står i kurslitteraturen Att se ur andras perspektiv än sitt eget Möte, möte mellan kunskap mellan människor, kan man mötas så kan vi rusta oss. Bildning närmare individen, närmare människan Pelare med olika kunskap – det måste finnas ett övergripande samhällsperspektiv Mänskliga rättigheter: Förhållningssätt, perspektiv, kritiskt tänkande

Det pedagogiska perspektivet Målet med en bildande undervisning är att ge bredd och öppenhet, att implementera de tre tidigare perspektiven. Bildningsarbete är också ett sätt att skapa gemensamma referenser som kan underlätta dialog. Bildning är en process som aldrig slutar. Det är ett förhållningssätt och en förmåga att ompröva och lära nytt. Undervisningen bör ske i en öppen och trygg miljö, men den måste ändå ge substantiella utmaningar. Den ska bygga på lusten att upptäcka nytt, att se annorlunda perspektiv. Eleverna/studenterna kan behöva hjälp att göra kopplingar och relatera till det obekanta. Utgå från erfarenheter, ifrågasätt, reflektera.

Sagt och skrivit under workshopen kring det pedagogiska perspektivet Att se andra perspektiv än sitt eget, handlingar i bildning 1. Kunskap 2. verktyg, tolkningsperspektiv 3. att ta del av andras kunskaper. Ibland är det en plåga att lära, en plåga att bilda sig?   ”Görandet” Bildning som öppen – oavslutad process Är bildning en förmåga – en förmåga att utveckla? Bildning som substantiv, verb, adjektiv Kanon – gemensamma referenser. Problem med att undervisa personer utan bildning? Hjälp studenten göra kopplingar och relatera – dela erfarenhet Intresset! Motivationen – den egna drivkraften att vilja lära sig! Viktigt att bildning får ingå som en del i utbildning inte skilja begreppen åt   Erfarenheter, sammanhang paradoxer, öppenhet och förlåtande miljö? Bildning i diskussion då både elever och lärare ruskas om, trygghet är viktigt  Utgå från konkreta exempel – studentens erfarenheter ges mer plats. Integrerad perspektivbrytning: Att låta det som angår mig brytas mot – igenom andra perspektiv – kritiska – kunskapsfilosofiska – reaktioner – erfarenheter – situationer – tanker: relaterade till utbildningen – rollen som student. Humaniora, naturvetenskap, kropp, huvud, hela människan: Estetiska lärprocesser: Utgå ifrån kroppen i lärprocesser helhet Det lustfyllda i lärande som är bildning att se saker på annorlunda sätt

Vi vill rikta ett stort tack tillalla som medverkade i workshopen och generöst delade med sig av kunskap, erfarenheter, inspiration och bildning

Kontakta oss gärna: Eva Mark, Föreståndare Grundtviginstitutet eva.mark@ped.gu.se Anette Hellman, Inst. för pedagogik, kommunikation och lärande anette.hellman@ped.gu Lars Johan Erkell, Inst. för Zoologi, naturvetenskapliga fakulteten lars-johan.erkell@bioenv.gu.se Dorit Christensen, Inst. för tillämpad IT, Avdelningen för kommunikation & kognition Göteborgs Universitet & Chalmers dorit@ituniv.se Anita Synnestvedt, Inst. för historiska studier, humansistiska fakulteten anita.synnestvedt@archaeology.gu.se