D = delaktighet I = inflytande A = ansvar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Pedagogisk dokumentation
Hur tänka och göra som processtödjare
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
Lokal pedagogisk planering
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansträff Välkomna.
Lokal Pedagogisk Planering
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
En klok bok Lärande i många dimensioner Åke Backman, illustratör.
Askersunds kommun
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Förskolan Ekot´s modell för
Läroplansnätverk förskola
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Elevaktiva utvecklingssamtal
Läroplansträff fritidshem
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Förskoleklassen Torpshammar
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Välkomna till Edboskolan
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Förskolan Ekot´s modell för
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Hur kan vi förstå begreppet?
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
Nämndplan 2015.
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Presentationens avskrift:

D = delaktighet I = inflytande A = ansvar DIA-modellen D = delaktighet I = inflytande A = ansvar Tony Roth

Ledar-/pedagogstrategier i korthet: A B C Order/kontroll Belöning/uppmuntran Måldialog/inflytandeprocesser Pedagog-/elevgruppen tenderar att arbeta med: Detaljer Det som man tror syns uppåt Helhet, fördjupad förståelse Moment Ytliga saker Ansvarstagande Resultat: Kvalitets- Kvalitets- Kvalitets- förbättringar förbättringar förbättringar i detaljer. i det som syns i helheten Målgruppen: Målgruppen blir Målgruppen får ett Målgruppen tar ett kreativt ansvar passiv i väntan uppåtperspektiv och och utnyttjar frirummet att på nya order utvecklar en lyhördhet utveckla verksamheten på många för det som kommer uppifrån plan utifrån uppdragets intentioner Ledarens strategival ska vara tydligt för målgruppen, om valet är otydligt förbrukas förtroendet för ledaren. Tony Roth

Varför DIA-modellen? Stöd för att bryta ner läroplans- och kursplansmål Planeringstruktur för involvering Dokumentationshjälp (vad som ska dokumenteras) Utvärdering av ledaraktionen Systematisk kvalitetsprocess Tony Roth

Vitsippans förskola I läroplanen för förskolan står att förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation, samt vilja att hjälpa andra. Målet är: Hjälpa varandra

Process Flera barn visste inte varför det kom nya barn och för att göra det synligt för barnen så gjorde vi denna bilden. Hemma Här visar vi fotografier på våra olika ”rum” Exempel på rum: Legorummet Geomagbordet Svarta rummet Sandbordet Förskolan avdelningen Rutan Skolan

Handlingsplan I handlingsplanen finns förslag från barnen på vad vi kan göra så att det känns bra för alla. Lekar som är bra att göra för att lära känna varandra är: Gubben i lådan. Byta stol. Pomperipossa Dessa lekar har vi gjort och gör då vi har samling.

DIA-planering Nivå 1 Mål Förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra. lpfö 98 Nedbrutet mål = Hjälpa varandra Prata med barnen vid samlingen ang. att det kommer nya barn och att vi ska hjälpa varandra. Visa Lpfö…i den här boken står det att man ska lära sig att hjälpa varandra. Därför ska vi intervjua er Nivå 2 Metod Intervjua 4 och 5 åringar enskilt Process Frågor Varför kommer det nya barn? Hur känns det att komma ny? Vad kan vi göra så att det känns bra för alla? Resultat Vi sammanfattar svaren och visar dom för barnen. Beslutet ur sammanfattningen blir det vi gör. Dokumentera svaren som en teckning...I samband med handlingsplanen berättar vi att vi ska Intervjua barnen en gång till .( = vår utvärderingsmetod på målet) Vi kommer att jämföra era svar och se om vi har lärt oss någonting. Nivå 3 Utvärdering av min ledarpraktik. Vi observerar barnen då det gäller motivation och engagemang. Vi analyserar barnens svar i och ser om dom har haft en dialog och att det varit ett samspel. 20/8-10

Utvärderingar vid handledning Nu förstår jag mitt uppdrag bättre Nu kan jag arbeta med läroplanen Nu kan jag jobba med många mål samtidigt Nu kan jag utvärdera min egna praktik Nu kan jag möta barnen där de är Nu vet jag varför och vad vi ska dokumentera Nu ser jag att jag behöver dokumentera Nu är det mycket roligare att planera Nu kan jag kvalitetssäkra vår verksamhet samtidigt som vi arbetar med barnen Jag känner mig som en ledare som medvetet kan välja strategi DIA ger mig precis det som behövs för att arbeta med förskolans nya läroplan (2.6 Uppföljning, utvärdering och utveckling) Tony Roth

Ny läroplan för förskolan 2.6 Varje barns utveckling och lärande kontinuerligt och systematiskt följs upp och analyseras Barnens förändrade kunnande ingår i uppföljning och analys Utvärderingen utgår från ett tydligt barnperspektiv Läroplansmålen integreras med varandra i det pedagogiska arbetet Utveckla bättre arbetsprocesser Tony Roth

LPO 94 kopplat till DIA Lyssna, diskutera och argumentera Utveckla nyfikenhet och lust att lära Utöva ett allt större inflytande över utbildningen Utveckla förmågan att arbeta i demokratiska former Främja förmågan och viljan till att ta ansvar Tillsammans med eleverna planera och utvärdera undervisningen Tony Roth

Rektors DIA-Planering Nivå 1 Mål: Uppföljningsuppdragets intentioner Nivå 2 Metod: PBS (körordning att följa) Process 1: Frågeställningar (separat blad) Resultat 1: Dokumentera svaren i dator Process 2: Gå igenom dokumentationen och följ frågeställningarna Resultat 2: Sammanfatta åtgärdsförslagen i dator och maila till respektive rektor Handlingsplan: Utforma och skriv in i verksamhetsplanen Vad, hur, när och uppföljning? Nivå 3 Utvärdering: Enkät i slutet på dagen Tony Roth

Utvärderingsfrågor kopplat till DIA-modellen Upplever du att det har funnits ett samspel i gruppdialogerna? Ja 1 2 3 4 5 Nej Ev. kommentar Upplever du att dina erfarenheter i förhållande till frågeställningarna har efterfrågats Upplever du att du varit medskapare kring de konkreta åtgärdsförslag som dokumenterats? Tony Roth