Robbins kapitel 6,7,10-12 Terese Stenfors-Hayes

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Heart to Change – att leda förändringsarbete
Mål med samverksanssystemet
Att identifiera och utveckla ledare
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Vs..
Reveal Kurs HR och Volontärsamordning Medel This project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views.
En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
Kräkseminarium Bo Ahrenfeldt
Ledarskap och arbetsliv
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Konsten att leda sig själv
Ledarstilar och gruppdynamik
Organisationskultur, makt och konflikt
HR perspektivet.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Socialpsykologi.
Vad bör en hälsopedagog kunna?
“Trust is fragile. It is typically created rather slowly, but it can be destroyed in an instant…” Paul Slovic.
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
FÖRETAGSKULTUR KONKURRENSKRAFT.
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Projekt. Det körs liksom projekt överallt, det slösas med pengar men vad leder de egentligen till?
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Berth Danermark Karlstad SAMVERKAN Himmel eller helvete.
Föreläsning 1 Vad är ledarskap?
Moria: Tidig feminism.
Att tillsammans påverka!
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Att arbeta med människor Erfarenheter från mina olika ledarroller Uddevalla den 25 januari 2012 Karl-Erik Nilsson.
Klipp: olika människosyn
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
Lönesamtalet.
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Moria: Tidig feminism.
IV1021 Fö 2 – Människor i projekt
Arkitektrollen. Ansvar och uppgifter Architecture notebook Mycket intensivt elaboration – inception Mål: en stabil arkitektur i slutet på elaboration.
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Etik och ledarskap.
Motivation is the direction and intensity of effort
Personalpolitisk inriktning
Professionalism and ethics Basic concepts. SWEBOK on a Profession  Professional education, validated through accreditiation  Certification or licensing.
Result ”Arbetsmiljöindikator” or ”Employee Satisfaction index” IMBIM QS Projektledare Lena Båth 2015 Personalavdelningen, UU, i samarbete med.
Formare 2015 Motivation.
Artificiell intelligens och robotar
Delat beslutsfattande  Delat beslutsfattande är en evidensbaserad metod vilket innebär att den har funnits ha vetenskapligt stöd  Metoden har visat ge;
THE ABB – FG WILSON AND CATERPILLAR CASE Problemanalys ABB strategi var att på djupet förstå kunders behov och hjälpa dessa kunder för att bli mer konkurrenskraftiga.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
”Projects are about People”
Förändringsarbete Bo Ahrenfelt
Nationalekonomi – vad är det?
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Leda och organisera Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Konflikthantering Hur kan man göra..
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Vad betyder Social Kompetens
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Presentationens avskrift:

Robbins kapitel 6,7,10-12 Terese Stenfors-Hayes terese@fc.dsv.su.se Ledarskap etc. Robbins kapitel 6,7,10-12 Terese Stenfors-Hayes terese@fc.dsv.su.se

Dagens föreläsning Leda projekt. Ledarskap förknippas med makt, men en ledare måste även ha koll på andra inflytelserika personer i gruppen. En ledare måste skapa tillit och uppmuntra kreativitet i gruppen. Ledaren måste också fatta beslut och lösa konflikter. Och en massa annat som vi inte hinner gå in på…

Ledarskap Teamparadoxen Great person theory Great opportunity theory Något man föds till Great opportunity theory Något man kan lära sig Fråga vad ledaren gör istället för vem det är!

Hur ska en ledare vara?

Ledarstilar (Lewin & Lippit) Auktoritär Demokratisk Obefintlig/Laissez-faire (låt gå)

Projektledare Linjeledare Begränsad tid Endast ett mål Givna kompetenser i gruppen Större risker Snabba förändringar Större risk för misslyckanden Inget formellt personalansvar Måste prioritera bland flera mål Bör vidareutbilda sin personal Större avstånd till medarbetarna Större formell makt Måste följa organisationens regler och rutiner

Projektledarens olika roller (Mintzberg) Interpersonella Lagledare, ambassadör och ceremoniell ledare Informatör Lyssnare, informatör och talesman Beslutande Visionär, problemfixare, resursfördelare och förhandlare

Antaganden om människan (Schein) Den rationella-ekonomiska människan Släkt med teori X (McGregor) Den sociala människan Den självförverkligande människan Maslow, teori Y (McGregor) Den komplicerade människan

Makt (French & Raven) Legitimate/legitim Reward/belöning Coercive/tvång Expert Referent/personlig

Tillit Vad handlar det om? Tre typer Deterrence-based Knowledge-based Identification-based Hur bygger man upp tillit? Öppenhet Rättvisa Mänsklighet Håll löften Ta hand om förtroenden Kompetens

Beslutsfattande Den rationella modellen Definiera problemet Identifiera beslutskriterier Jämför kriterierna Ta fram alternativ Rangordna alternativen Gör ett val Vad den rationella modellen förutsätter Tydligt problem Kända alternativ Klara preferenser Konstanta preferenser Ingen begränsning i tid eller kostnad Maximal vinst

Hur går beslutsfattande egentligen till? Begränsad rationalitet Intuition Problem identifikation Utveckla alternativ Välja Tillgänglighet Representation Eskalerande engagemang Personliga stilar

En beslutsmodell (forts. på nästa bild) Autocratic A1 Inquiry A11 Consultative C1, C11 Consensus-building G11 Delegation (A=alone, C= consultation, G= group)

QR CR LI ST CP GC CO SI QR CR LI ST CP GC CO SI AI GII CII AII CI Quality requirement: How important is the technical quality of this decision? Commitment requirement: How important is subordinate commitment to the decision? Leader’s information: Do you have sufficient information to make a high-quality decision? Problem structure: Is the problem well structured? Commitment probability: If you were to make the decision by yourself, is it reasonably certain that your subordinate(s) would be committed to the decision? Goal congruence: Do subordinates share the organizational goals to be attained in solving this problem? Subordinate conflict: Is conflict among subordinates over preferred solution likely? Subordinate information: Do subordinates have sufficient information to make a high-quality decision? QR CR LI ST CP GC CO SI State the problem QR CR LI ST CP GC CO SI AI GII CII AII CI Low High Yes No Source: Vroom, V. H., & Jago, A. G. 1987. The New Leadership: Cases and Manuals for Use in Leadership Training. New Haven, CT: Authors.

Problem rörande beslutsfattande I grupp: Grupptänkande Att vilja bli accepterad Högljuddast bestämmer Besluten är mer extrema Generellt: Organisatoriska begränsningar Kulturella skillnader

Vad är kreativitet? ”The production of novel and useful ideas –the ability to form new concepts using existing knowledge.” Vad består kreativitet av: Expertis Kreativ talang Inre motivation Tre sätt att mäta: Fluency Flexibility Originality Två viktiga ingredienser: konvergent och divergent tänkande.

Brainstorming Bästa sättet att komma på nya idéer i grupp? Social maskning Likhetsönskan Koordinationsproblem Fördelar med elektronisk: Ingen turordning Anonymitet Geografisk spridning Materialet samlat Jämlikhet

Analogier Du är läkare och skall behandla en cancertumör. Problemet är att strålningen är så stark att den förstör all frisk vävnad som omger tumören som strålningen måste passera genom. Om strålningen ges i lägre doser skadas inte den friska vävnaden, men heller inte tumören tyvärr. Hur skall du göra för att förstöra tumören?

Analogier En diktator styr landet från ett fort. Vägarna kring slottet är minerade, så om man försöker anfalla med en stor, tung armé, så detonerar de och förstör de kringliggande byarna. Mindre grupper av människor kan använda vägarna runt slottet utan problem. Hur kan man attackera slottet med en full styrka utan att minorna detonerar? (Flygmaskiner är ej uppfunna och man har ej tid att gräva en tunnel.)

Analogier Ytliga likheter Strukturella likheter Vi har ofta kunskapen som krävs, men kan inte använda den Expertis inom området hjälper

Varför bråkar vi (Lee)? Communication problems Structural design Personal differences

Tre sätt att se på konflikter Traditional view Human relations view Interactionist view

Typer av konflikter Relationskonflikter Uppgiftskonflikter Processkonflikter Konflikter kan omvandlas från den ena typen till den andra.

Konflikttrappan (Potentiellt motstånd) (Känslomässig påverkan) Diskussion Polariserad debatt Överkörning När man passerat detta stadium kan man knappast lösa konflikten själva Nidbilder Förlora ansiktet Strategiska hot Begränsad förintelse Angrip nervcentra Total förintelse Fast egentligen vill vi samma sak…

Hantera konflikter Fem sätt att hantera dem: Accomodation Competition Collaboration Compromise Avoiding

Förhandlingar Två olika sätt: Distributive bargaining Integrative bargaining Stöd för bra förhandling Tro inte att bara en kan vinna Hitta gemensamma punkter (och därigenom skapa tillit) Goda efterforskningar, -Vad vill den andra ha? Tala om vad du vill ha Ge flera förslag God kommunikation Var konstruktiv God förståelse (empati)

Undvika/omvandla konflikter Stärka gruppens identitet Uppmärksamma individuella prestationer Plattare organisation Bra miljö och omgivning Identifiera gemensamt mål Träna konflikthantering Skilj sak och person

Fundera kring: En bra och en dålig ledare/chef/lärare och vad som gjorde denna bra eller dålig utifrån de presenterade teorierna. En konflikt du varit inblandad i och vilket (medveten eller omedveten) strategi som användes för att lösa den. Hur fungerade det?