Resultat av dialogforum våren 2010. Syfte Väcka nya tankar Tillvarata den tysta kunskapen Synliggöra skillnader i synsätt mellan kollegor Förstå vad ett.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Barn och bibliotek Britta Olsson Samordnare/bibliotekarie
Kommunbiblioteket Självklarhet eller första val?.
Gunilla Kajrup, proj.ledare Mikael Lennartsson, bitr.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Kompetensombudsträff
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Bilden av oss – ett enat ansikte utåt Dialogforum våren 2010.
MIK-verktyg i klassrummet Pernilla Laursen
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
Från bokmagasin till diversehandel
Kanaler och forum, hur man kan jobba med hemsidor, press och media? Kommunikation som påverkar – hur gör man? Hässleholm 18 nov 2010.
En bransch med många ansikten….
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
Sjukhusbiblioteken SUS
Teman VEGA Verksamhetsutveckling genom eget arbete.
Barr amma baro! – Antingen lär man ut, eller så lär man in!
Arbetsplan för skolbiblioteket
KVALITET & STYRNING I VARA KOMMUN
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
FUTURUM.KOM. 25 folkbibliotek i Kalmar, Blekinge och Kronobergs län Länsbibliotek Sydost Regionbiblioteket i Kalmar län.
Bibliotekens utveckling och behovet av samordning Mötesplats inför framtiden Borås, 13 oktober 2004 Gunnar Sahlin.
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Kärnvärden.
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
Låna dig rik! Förändringsarbete genom marknadskommunikation i tre län 1.
Områdesutveckling Torpa
BILDA + SENSUS SENSUS + BILDA. Beslut och vision Utgångspunkter för en vision -att möta en omvärld i förändring -tillsammans är vi så mycket mer -utgångspunkter.
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
ECAR Vi får inte grepp om hela problembilden om vi inte frågar invånarna om deras erfarenheter - En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Läroplansträff fritidshem
Skolutveckling via digitala medier
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
Camilla Björck Mora Orsa miljökontor Helsingborg april 2011
Välkomna!. En dag på biblioteket 2500 besökare – vad gör ni? Läser tidningar o tidskrifter Deltar i medspråkargrupp Pluggar Lånar Lyssnar på ett bokprat.
”Må bra – prestera bättre” - med Tuba som ditt verktyg Anita Kihlman, Tuba AB 2010.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Varför har vi bjudit in dig? Vi vill berätta vad ett länsbibliotek är och gör och varför det finns. Vi vill ge dig möjlighet att träffa andra som är rätt.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Bibliotekets samling och tjänster VEGA Vårgårda 2007.
BARNS BÄSTA -klart att vi alla vill barnens bästa eller?
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Linnéuniversitetet Om Länsbibliotek Sydost Två län: Blekinge och Kronoberg 13 kommuner Finansieras av Region Blekinge och Landstinget Kronoberg.
Region Värmland | Länsbiblioteket Gemensamt bibliotekssystem i Värmland RV Länsbiblioteket Gemensamt bibliotekssystem i Värmland.
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Hälsofrämjande arbetsplats
Nämndplan 2015.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Sjukhusbiblioteket på SUS i Lund - en presentation!
Diskussion om samgående mellan Djarfur och Vaengur Medlemsmöte
Dela läslust Dalarna 3-4 april 2017.
Linköping Presentera mig Verksamhetsutvecklare.
Spontana boksamtal Om att arbeta läsfrämjande under bemannad tid på ett meröppet bibliotek.
Hjärtligt välkomna till:
Utveckling av branschrådet för järnväg
Här kommer vi att titta lite på hur vi vill arrangera JSM i framtiden, då vi har upptäckt att det är väldigt få klubbar som är intresserade av att ta sig.
Dagens tema Samverkan i arbetet med att förebygga och bekämpa användandet av Alkohol, Narkotika, Droger och Tobak – och kopplingen till folkhälsa och hållbar.
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
Utveckla former för medborgardialog
Bubblan i Bibblan Bibliotopia 2019 Robert Hagström Enhetschef Bibliotek och Bubblan samt Folkhälsostrateg.
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Resultat av dialogforum våren 2010

Syfte Väcka nya tankar Tillvarata den tysta kunskapen Synliggöra skillnader i synsätt mellan kollegor Förstå vad ett varumärke är Öka insikten om vikten av fokus Förstå att målgruppsprioritering är viktigt för tydlighet och resultat

Mål Genom delaktighet av alla medarbetare skapa underlag för en enad bild av biblioteken i sydost. Genom dialogseminarierna samlas information in som bildar underlag för utveckling av kärnvärden, löften och framtida kampanjer.

Vilka produkter lockar våra kunder idag? 1. Tillgång till alla medier 2. Gratis 3. Alla är välkomna 4. Datorer med internet 5. Tidningar och tidskrifter samt lån av böcker

Men även dessa produkter. 6. Skolbesök och sagostunder. 7. Referens- och informationstjänster 8. Boken kommer/bokbussen 9. Upplevelser, kulturupplevelser, evenemang 10. Fjärrlån

Utöver de tio första så nämndes även: Släktforskning Förtroende Kvalitet Andrum Caféverksamhet

Basutbud + 3 segment Ökar tydligheten Ger möjlighet till lokalt fokus

Basutbudet är grunden för kampanjen Segment och målgrupper är grunden för klusterkampanjerna

Vilket centrum är vi idag och vad vill vi vara i morgon? Kulturcentrum Informationscentrum Kunskapscentrum Socialt centrum

Värt att notera: Stor spridning Paradoxer Begränsad diskussion om konsekvenser av olika val

Centrum idag

Centrum i morgon Socialt centrum ökar tillsammans med kulturcentrum på bekostnad av kunskap och information.

Centrum i morgon

Ett nytt sätt att se på verksamheten…

Våra 8 prioriterade målgrupper 1.Den oerfarne (8 röster) 2.Den identitetssökande tonåringen (9 röster) 3.Den stressade småbarnsföräldern (7 röster) 4.Det nyfikna förskolebarnet (9 röster) 5.Den digitala analfabeten (8 röster) 6.Daisy- och storstilsläsaren (8 röster) 7.Den kommunplacerade flyktingen (9 röster) 8.Bokälskaren (7 röster)

Våra 8 prioriterade målgrupper

Glöm inte bort befintliga A-kunder Aktiv kundvård Lokala planer på varje bibliotek

Styrkor

Den oerfarne Café Mer tillgänglig personal IT-introduktion Faktaseminarier Utbud/arrangemang som lockar Stimulerande miljö Biblioteket kommer till målgruppen

Identitetsökande tonåringen Fler datorer Upplevelser Möjlighet att ställa ut egna saker Samverkan skola, fritidsledare och bibblan Delaktighet i utbudet, kunna påverka mer Sköna soffor, tonårsrum

Stressade småbarnsföräldern Bättre öppettider Fler ex av populära böcker Snabbkassa Bättre bemötande Självservice på nätet Möjlighet att ha barnkalas Läslyxväska att hämta på förskolan

Nyfikna förskolebarnet Rum för olika aktiviteter Bättre skyltning, ej SAB, istället symboler/bilder Tema och regelbunda aktiviteter Uteplats/lekplats ute med picnicmöjlighet Mindre regler, mer glädje och lust Bokcirkel för förskolan

Den digitala analfabeten Café Kurser i IT Bättre öppettider Tydligare skyltning Boka tid med bibliotekarie Seniorsurfardagar Fler tysta läsrum

Daisy- och storstilsläsaren Arrangemang som passar äldre Förstoringsglas vid bokhyllorna att låna Boka personal som hjälper till Daisybokcirkel Samverkan med boenden etc. Hembesök med utrymme för boksamtal och tips

Kommunplacerade flyktingen Café Social träffpunkt Bättre tekniska möjligheter, datorer med privat sfär Ökad språklig kompetens hos personalen Internationellt bibliotek i sydost Riktade stödgrupper via SFI Bokpresentation på andra språk

Bokälskaren Bra skyltning Arrangemang Drop-in boktips Att bli sedd, igenkänd och bekräftad Vägledning av nya medier VIP-klubb med många olika arrangemang

Forumens prioriterade kärnvärden

Förslag på löfte Bära övergripande kampanjen Bära klusterkampanjerna Vara utgångspunkten i förändringsarbetet

Kärnvärden och löfte

Hur kan löftet användas Gemensamt budskap i all kommunikation Övergripande budskap i kampanjer Pay-off tillsammans med respektive biblioteks logotyp

Fungerar på alla produkter/kluster

Vad gör vi nu lokalt? Prioritera lokala målgrupper Persona Svagheter idag och styrkor imorgon Kommunikativa konsekvenser Organisatoriska konsekvenser Ansvar, roller och HUR

Nästa steg? Återkoppling till alla deltagare (pdf) Kampanjgruppen träffas med Kreation Övergripande kampanj oktober Lokalt internt arbete (arbetsmodell finns) Klusterkampanj