Inlärningsmiljö för att öka motivation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
A survey with a focus on periodontology.
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Metodstöd.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
SÄTTA MÅL.
Källbystugans kvalitetsarbete
SET Social Emotionell Träning
- Konsten att ge feed-back
Att skriva en artikel.
Konsten att leda sig själv
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Mental träning Mål & Motivation
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansträff Välkomna.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Behovsanpassat ledarskap
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Motivation, Målsättningar & Gruppdynamik
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Skolmiljö inflytande, stöd från lärare, mobbingförebyggande Skoljämförelser, 2012 (Ekebyhovsskolan åk 7, finns inte representerade. Ej heller Birkaskolan.
” Det krävs ORK men också Mod att vara en bra chef ” Lotta Burenius Äldreombudsman i Stockholms stad SIDAN 1.
Skriva noveller.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Viktigt när du upphandlar molntjänster
Idrottspsykologi.
MOTIVATION.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
pedagogisk dokumentation
Motivation is the direction and intensity of effort
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Personligt brev.
Röd tråd.
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Gruppdynamik Susan A. Wheelan (2010): Att skapa effektiva team : en handledning för ledare och medlemmar.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
FÖRÄLDRAMÖTE P Agenda Information om Täby Basket Presentation av tränare Information om RM spel Information om seriespel Information om.
Att jobba språkutvecklande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Kan man tänka sig frisk/sjuk?????  Får så mycket info så den måste sortera  Där du lägger din uppmärksamhet, där fokuserar hjärnan  Genom att välja.
Coaching.
Tips för det praktiska ledarskapet
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Vad vi behöver när vi kunskapar
Workshop Arbetsplatslärande.
Träff 11 Välkomna!.
Träff 13 Välkomna!.
Informerar föräldrar om Barn- och Ungdomsverksamheten
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Förbättra klubbkvalitet
Tips för bättre kommunikation
NOLLTOLERANS I UPPLAND
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Arbetssättet i Skara under projekttiden
Presentationens avskrift:

Inlärningsmiljö för att öka motivation Arends I. Richard(2011): Learning to teach.

Productive Learning Community Individuell Grupp Elever och lärare har gemensamma mål Eleverna ser sig själva som kompetenta och självständiga Eleverna ser varandra som kollegor och tycker om varandra Elever och lärare reflekterar över gamla erfarenheter och hyllar vad de gjort bra Det finns en norm kring att: Göra sitt bästa Bli klar med sitt skolarbete Hjälpa andra och få hjälp själv Ha en öppen kommunikation och dialog

Strategier för att skapa en produktiv inlärningsmiljö

Fokusera på det vi kan förändra, som våra attityder Fokusera på det vi kan förändra, som våra attityder. Ha en tro på att eleven kan lära!

Yttre motivation Undvik att ge yttre motivation som betyg, priser etc. när eleven redan har en inre motivation. Använd yttre motivation när det inte finns någon inre motivation Använd yttre motivation på så sätt att eleverna själva känner att de har kontroll och kan bestämma själva Elevinflytande, fokusera på att informera istället för att bestämma

Skapa en positiv inlärningsmiljö Self determination Få eleven att känna sig ansvarig för sin inlärning Få en positiv känsla: Negativ: Ni ska vara klara innan… Positiv: Du brukar skriva bra, det ska bli intressant att läsa den. Om man ger en negativ känsla ge dem snabbt en positiv i replik. Jag pressar er, men ni sköter er bra.

Bygg på elevers intresse och värderingar Relatera lektioner till elevernas liv Använd elevernas namn i exempel. Hjälper till att personalisera inlärning och fångar uppmärksamhet. Gör material levande Variera metoder, material och miljöer

Strukturera inlärning föra att skapa flow Skapa mål som inte är för lätta eller för svåra Skapa klara mål som inte är diffusa. Vad förväntas av eleven? Ge relevant och meningsfull feedback under aktiviteten

Kunskap kring resultat (feedback) Feedback på goda resultat ger inre motivation Feedback på sämre resultat ger elever nödvändig information kring vad de ska göra bättre Ge specifik och ej dömande feedback Attribution, feedback ska: Uppmuntra intern attribution: ansträngning Inte extern attribution: tur, skrivaren fungerade inte Fokusera på vad eleven inte gjorde istället för vad hen inte kan.

Att öka elevinflytande och känsla av självbestämmelse(self determination) Plus Önskningar Bra föreläsning Intressant grupparbete Inspirerande gästföreläsare Vi önskar mer tid till.. Större inflytande vid planering Prov istället för uppgift

Målsättning för elever Låt eleverna kunna skilja mellan: Läraren bör: Mål där de jämför sig mellan varandra Mål där de jämför sig med sig själva Skapa gemensamma mål Detta för att kunna ha mer realistiska och nåuppbara mål Jämför eleven med tidigare prestation

Flerdimensionella uppgifter bör: Skapa intresse, utmanande Innehålla mer än ett svar Tillåta olika elever bidra med olika saker Involvera flera sinnen Behöva flera förmågor och beteenden Innehålla moment med att läsa och skriva

Grupputveckling (Schmucks, 2001) Steg 1: Lära känna varandra. Känna sig delaktig (inkluderad). Måste gås igenom på nytt när det kommer en ny medlem. Steg 2: Två maktkamper uppstår. En testar lärarens auktoritet. Den andra bildar en hierarki inom gruppen. Sker inte en lösning på dessa konflikter kommer gruppen inte vidare till nästa steg.

Grupputveckling (Schmucks) Steg 3: Börjar jobba tillsammans. Kan tillsammans sätta/klara av mål och arbeta med uppgifter. Gruppen kan återgå till tidigare steg. Steg 4: Fortsätter att utvecklas och klarar av mer utmanade uppgifter. Kan behöva gå tillbaka till tidigare steg vid förändringar.