Lärargnäll måste ersättas

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds.
Om människosyn och etik
Nulägesanalys genom frågor
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Barnanpassad utredning
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Aktör / Struktur.
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Demokrati.
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Ett utvecklingsprojekt för hela Ulricehamns kommuns nya organisation och dess medarbetare. Projektägare: Ulricehamns kommun Projektperiod: –
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
”Existensen föregår essensen!”
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
Arbetsmarknadsprognos våren 2010 Angeles Bermudez-Svankvist 9 juni 2010.
Må bra på jobbet.
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
BARNKONFERENS 2012 Said Niklund, förvaltningschef, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen Trollhättans Stad.
Konsten att leda sig själv
Enhet Politik på människans och naturens villkor
Mindfulness – en hjälp på vägen
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Strömslundsskolans Värdegrund.
Att få rätt saker att hända
Demokrati och hur Sverige styrs
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Systemförståelse, systemiskt tänkande och grupprocesser
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Göteborg Distriktlagsverksamhet. Varför är vi här? INSPIRERA!! VINNA TV-PUCKEN!!
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Instrumentell betingning
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Harriet Borg Unander Leg psykolog
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Värdegrund och yrkesetiska aspekter
Filosofi 1.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Etik.
Gemensamma mål för samverkan Strategigrupp äldrevård Samverkansrutiner - primärvård, sjukhus och kommun Habo kommunMullsjö kommun.
Vad är identitet?.
STs lönepolitiska plattform Lönen ska vara bra för både individen och verksamheten ! En lönesättning som uppfattas som rättvis av alla på en arbetsplats.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Personalpolitisk inriktning
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Framtidskartläggning
Samtidigt som många hem i världen har förstörts, som här i staden Homs i Syrien…
Vilken typ av konflikt står du inför?
VÄLKOMNA! Empatisk Ekonomi, framtidens modell för arbetsliv och samhälleliga resurser Du kan väl inte tro att du kan slåss med de stora amerikanska drakarna?
Träff 11 Välkomna!.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Presentationens avskrift:

Lärargnäll måste ersättas Personal som går på knäna når aldrig sin fulla längd. /Per Naroskin Gnällig skolkultur bland lärare – på en skala 1-10? Gnälls för mycket – förpestar + når ej framgång. Ej tyst tigande: konstruktiv, tydlig och professionell dialog både inom och utåt. Förändra organisationskulturen. Normen är att det är synd om lärarna vilka ständigt utsätts av nya pålagor utifrån. Får samtidigt inte vara svag ”klara sin klass” – överjordisk uppoffring.

OK att gnälla? Men vad ska vi då göra åt saken, rent konkret? ”den enskilda individen har svårt att motstå grupptrycket – hon behärskas snarare av ’gruppsjälens’ attityder och uppvisar mycket litet personligt mod eller originalitet”. /Freud utifrån Svedberg ”Vi är en del av samhället och samhället en del av oss – det individuella och det gemensamma är sammanvävda. Men var och en av oss har trots allt möjligheten att slita oss ur väven och göra ett personlig val. Det är utmaningen!” /Lars Svedberg själv

Alla dessa kvinnor? ”Kvinnorna är inte ifrågasättande utan arbetar intensivt med alla de uppgifter som åläggs dem och upplever inte heller att de har någon makt att påverka eftersom de uppfattar att det är ekonomin som främst styr verksamheten.” /Söderberg Forslund

Läraryrkets skuldfällor Klargör ramar, ansvar, befogenheter, ambitionsnivå. Sätt sedan upp gränser och strukturer.

Lärarlaget: välsignelse och förbannelse Är människor besvärliga eller blir de besvärliga när arbetsvillkoren är det? ”Varje människa gör så gott den kan i varje givet ögonblick utifrån sina förutsättningar, behov, sin kunskap och sin föreställningsvärld”. Ta tag i konfliktarbetet: Erkänn och tydliggör olikheter och konflikter Skapa enighet om vari oenigheten består. Identifiera problemet – vad kan hända om oenigheten består. Identifiera möjligheter och resurser – vad kan uppnås och på vilket sätt. Skrid till verket! Effektivast arbete: Ensam / Arbetslag / Kommitté ?!? ” Man utgår förhoppningsfullt från att det inte behövs någon särskild metodik när sympatiska, kloka och vuxna personer ska arbeta ihop”/Lars Svedberg

Skolan är amatörstyrd Klargör ramar, ansvar, befogenheter, ambitionsnivå. Sätt upp gränser och strukturer. Konflikter på kort sikt, belöning på sikt i form av färre destruktiva konflikter Ansvar och befogenheter måste följas åt

Skolledarskap Tydlig vision Kommunikation Lyhördhet Konkret handling Tydliga beslutsnivåer Ansvar + Befogenhet Uthållighet: ”… genom beprövad erfarenhet och forskning vet vi ganska mycket om vad som krävs för att ett förändringsarbete ska få önskvärt resultat.” /Lars Svedberg