Bologna - hur gick det och hur går vi vidare Eva Åkesson Pedagogiskt idéforum 12 december 2008.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Bolognaprocessen. Kommunikéerna •(Sorbonne 1998) •Bologna 1999 •Prag 2001 •Berlin 2003 •Bergen 2005.
Vad säger utvärderingar av tidigare programperioder
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
CHALMERS Samarbete för ökad kvalitet
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Christina Jansson
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Svensk konsumtion och global miljöpåverkan Hur fortsätter arbetet ?
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Joint Programmes Projektet.
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
BOLOGNAPROCESSEN vad är det och vad kommer den att innebära?
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
- Ett kvalitetssäkringsinstrument. Varför då då? Ökad internationalisering Högre krav på transparens Autonomisering – uttalat ansvar Gemensam standard.
Verksamhetsberättelse för Magisterutbildning i miljö- och utomhuspedagogik 60 hp och International master in Outdoor, Environmental Education and Outdoor.
Calle Carling, Maria Byholm, Anu Ylitalo, Per Andersson
Yhmyndigheten.se En svensk referensram för kvalifikationer
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Bolognaprocessen ute i EU. Problem ute i Europa –Antagning och urval –Problem med ”akademisk master vs professionell master –Olika typer av kandidatexamina.
Lunds universitet / Planering och utvärdering/ 4 december 2009 Pågående arbete, Planering & utvärdering Kartläggning Klart: 31 januari Ansvarig: Planering.
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Utbildningsgruppen Gruppen 28 oktober 2010: Anna Karin Albin
Ministry of Science, Innovation and Higher Education Fact finding mission 6 February 2013 Internationalisering av högre utbildning i Danmark Line Verbik.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Ungdomspolitiken i Sverige Ansvar nationellt: Integrations- och jämställdhetsdepartementet, Ungdoms- och folkrörelseenheten Ungdomsminister: Nyamko Sabuni.
Internationellt i Nacka kommun Policyn Nätverken Vänorterna EU-projekt.
Linnéuniversitetets roll i regionens klimatarbete.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
1 Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv Jöran Rehn Uppsala universitet.
OECD Territorial Review of Sweden
Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Utbildningsdepartementet Budskap från rekommendationen om EQF En gemensam referensram - ett översättningsverktyg mellan olika kvalifikationssystem och.
Europass och de gemensamma europeiska verktygen
EU:s Sammanhållningspolitik Fyrbodal Sverker Berglund Europeiska Unionen Europeiska regionala utvecklingsfonden Europeiska Socialfonden.
Validering Av Livslångt Lärande
UNIVERSITETSSTYRELSEPERIOD.
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Sidnummer Vad händer och vart är vi på väg? Biblioteksstämman 2010 Gunnar Sahlin Foto: Jimmie Mac.
Territoriell sammanhållning – samarbete över nationsgränser Sverker Lindblad, Näringsdepartementet Europaforum, Östersund
Forsknings- och utbildningsmiljön Innovation och produktrealisering (IPR) och satsningen på Mats Jackson, MDH,
Sv Kvalitetsdrivet 2013 Högre kvalitet i högre utbildning eller breddad rekrytering? Eller både och? Aleksandra Sjöstrand.
Är vi klara med Bolognaprocessen? Eva Åkesson Lunds universitet.
Den största Högskolereformen sedan 1977
Next Step Bologna Karolinska Institutet 2 juni.
Handlingsplan VISION 2020 FORSKNING KOPPLAD TILL GLOBALA UTMANINGAR UTVECKLA MÖTESPLATSER FRAMGÅNGSRIKA CENTRA AKTIV EXTERN REKRYTERING.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Erasmus Ersätter LifeLongLearning Programme (LLP) och består av tre huvudsakliga delar.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Betyg och internationell mobilitet - avrapportering till Forum för internationalisering Sveriges universitets- och högskoleförbund.
Smart hållbar tillväxt Reglab 8 maj 2012
Ministry of Education and Research Framtiden för Europas forskning, det svenska ordförandeskapet prioriteringar Presentation av Olof Sandberg Utbildningsdepartementet.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Kraftsamling/nätverk – regionalt och nationellt Konkreta förslag och behovsanalyser Internationella jämförelser Innovation för tillväxt
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
Yrkeshögskolornas medverkan i det europeiska högskoleområdet
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
Utbildningsutskottet
Aktuella forskningsfrågor Universitetsstyrelsen
Göteborgs universitet Året 2016
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
NSHU – ny myndighet för främjande av högre utbildning
Presentationens avskrift:

Bologna - hur gick det och hur går vi vidare Eva Åkesson Pedagogiskt idéforum 12 december 2008

Lunds Universitet /Eva Åkesson Bolognaprocessen? •Internationellt samarbetsprojekt som syftar till att skapa ett europeiskt område för högre utbildning, the European Higher Education Area, till år •Vad är det för typ av process? –Politiskt åtagande – inte folkrättsligt bindande –Mellanstatligt samarbete mellan 46 länder –Egen dynamik –Nationellt ansvar –Lärosäten och studenter centrala aktörer

Lunds Universitet /Eva Åkesson Bolognaprocessens mål: Övergripande mål –att främja rörlighet –att främja anställningsbarhet –att främja Europas konkurrenskraft/attraktionskraft som utbildningskontinent Operativa mål •Införande av ett system med tydliga och jämförbara examina •Införande av ett system som huvudsakligen består av tre utbildningsnivåer •Införande av ett poängsystem •Främjande av rörlighet •Främjande av europeiskt samarbete inom kvalitetssäkring •Främjande av den europeiska dimensionen i högre utbildning Prag >Berlin 2003-> Bergen > London 2007 •Målen följs upp vid utbildningsministermöten •Fler operativa mål tillförs processen. –Till exempel utgör forskarutbildningen en tredje utbildningsnivå; LLL, –Sociala dimensionen, externa dimensionen

Lunds Universitet /Eva Åkesson Ny värld – Ny högskola Ny struktur för utbildning och examina •Tre nivåer – grund – avancerad - forskarnivå •Nya examensbeskrivningar –Mål/förväntade studieresultat –Fördjupningskrav i antal högskolepoäng och kvalitativa krav –Användbara för kvalitetssäkring och bedömning av kompetens –Exakt antal högskolepoäng i examina •Nivåbestämma alla kurser –Entydigt –Mål/förväntade studieresultat •Högskolepoäng; –normalstudieår 60 högskolepoäng

Lunds Universitet /Eva Åkesson Vad ska LU prioritera inom Bolognaprocessen? •Lunds Universitet ska använda Bolognaprocessen att göra en kvalitetsreform med studentens lärande i centrum •Fas 1: Fortsatt prioriterat –Learning outcomes - pedagogisk utveckling –Kvalitetssäkring –Anställningsbarhet •Fas 2: Nya prioriteringar –Nationell och internationell positionering –Avancerade nivån •Joint programmes •Profil-master 2008

Lunds Universitet /Eva Åkesson Fas 1: Information och diskussion Fas 2: Planering och handlingsprogram Fas 3: Implementering Remiss 2004 Bolognaprocessen och högskolereformen - Sverige 1 juli 2007 EHEA 2010

Lunds Universitet /Eva Åkesson Strategisk plan VISION •Lunds universitet ska tillhöra de absolut främsta bland Europas universitet. Fyra övergripande strategier: •Kvalitetssäkring •Gränsöverskridande samverkan •Internationalisering •Ledarskap, lärarskap och medarbetarskap

Lunds Universitet /Eva Åkesson Några projekt - åtgärdslistan •Riskhantering –beslut US 26 september 2008 •Nationell och regional studentrekrytering – avslutat •Internationell studentrekrytering och marknadsföring – avslutat •Stöd till EMECW - hösten 2008 –Pär Svensson •Joint programs – 2008 –Patricia Tennberg och Teresia Rindefjäll •Nätbaserad utbildning –Jan-Olof Nilsson •Anställningsbarhet och bildning –Malin Irhammar •Breddad rekrytering –Uppföljning och Ny handlingsplan

Lunds Universitet /Eva Åkesson Kvalitetssäkring Metodutveckling •Vägledningen för , –togs fram 2005, har tjänat som policydokument •Strategiska planen –Kvalitetssäkring är en av fyra strategier •Handlingsplanen –för kvalitetssäkring och pedagogisk utveckling

Lunds Universitet /Eva Åkesson Kvalitetssäkring 2009 – 2011 Implementering och vidareutveckling •Policy för kvalitetssäkring –Grund, avancerad och forskarnivå –Universitetsstyrelsen beslut 15 december för •Handlingsplan för –Rektorsbeslut i december grund och avancerad nivå –Foutb håller på att utarbetas •Validering av nya program och handledning –Rektorsbeslut klart •Utveckla kvalitetskultur –Ändamålsenlig och relevant –Allas ansvar och alla nivåer

Lunds Universitet /Eva Åkesson London 2007 ”We reaffirm our commitment to increasing the compatibility and comparability of our higher education systems, whilst at the same time respecting their diversity.” •Mobility •Degree structure •Recognition •Qualifications framework •Lifelong learning •Quality Assurance and a European Register of Quality Assurance Agencies •Doctoral candidates •Social dimension •The European Higher Education Area in a global context

Lunds Universitet /Eva Åkesson London 2007 och mot 2009 •Nästa ministermöte i Leuven/Louvainla-Neuve on April •As the EHEA continues to develop and respond to the challenges of globalisation, we anticipate that the need for collaboration will continue beyond 2010 Over the next two years, we agree to concentrate on completing agreed Action Lines •Mobility •Social dimension •Data collectionTrends 2010 (skippar 2009) •Employablity •The European Higher Education Area in a global context •Stocktaking

Lunds Universitet /Eva Åkesson Looking forward to 2010 and beyond Left to do: (Hanne Smidt, EUA) •ECTS modules •Joint and double degree •Recognition of prior learning •Ensure flexibility •Enhance mobility (fifth freedom) •NQF + EQF •Ensure employability

Lunds Universitet /Eva Åkesson Objectives (EUA) •Connect EHEA+ERA •Flexible and responsible universities •Redefining public responsibility •Fit to face the global challenges

Lunds Universitet /Eva Åkesson Sverige –ur EUAs perspektiv •”Learning outcomes ” •Kvalitetsreform •Public good •Bäst på livslångt lärande •Fokus på avancerad nivå •(för?) Många masterprogram –Lite snack om forskarutbildning •DS- goddag yxskaft •Är vi klara med Bologna processen? •Många tror att högskolereformen= Bologna

Lunds Universitet /Eva Åkesson Bolognaprocessen - högskolereformen Övergripande mål –att främja rörlighet –att främja anställningsbarhet –att främja Europas konkurrenskraft/attraktionskraft som utbildningskontinent Operativa mål •Införande av ett system med tydliga och jämförbara examina •Införande av ett system som huvudsakligen består av tre utbildningsnivåer •Införande av ett poängsystem •Främjande av rörlighet •Främjande av europeiskt samarbete inom kvalitetssäkring •Främjande av den europeiska dimensionen i högre utbildning Prag -> Berlin -> Bergen -> London -> Benelux 2009 •Fler och operativa mål tillförs processen. –LLL, Sociala och externa dimensionen •Nästa möte i Leuven/Louvainla-Neuve on April •

Lunds Universitet /Eva Åkesson BOLOGNA 2.0?

Lunds Universitet /Eva Åkesson ”reformvåg” ”Framförhållning är inte regeringens starka grej”

Lunds Universitet /Eva Åkesson Det är mycket på gång… •Resurser för kvalitet -RÙTII –HSV-resursfördelning •Karriär för kvalitet •Framtidsvägen - en reformerad gymnasieskola •Yrkeshögskola •Autonomiutredning •Studiesocial utredning •Lärarutbildning •Propositioner –Högskoleproposition –Internationalisering –Forskning och innovation •Globaliseringsrådet –Kunskapsdriven tillväxt