Samverkan Knut dag 2+3 Uppgiften Vi ska göra en manual tillsammans

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nulägesanalys genom frågor
Advertisements

KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Individuellt lärande tillsammans
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Nyttorealisering på 10 min
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Västra Götalandsregionen äger och driver…
Problemsnack eller bygga lösningar.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Arbetsplan för skolbiblioteket
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
Integration och mångfald –
Processorienterat förbättringsarbete
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Ledning och förståelse
Ingvar Nilsson/OFUS Att leda samverkan Ingvar Nilsson/OFUS
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Intressenter OL108A.
Välkommen till ESF:s seminarium
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Dag 4 att komma igång och att arbeta. Slutprodukt – en manual/checklista 2-4 tema per grupp Tas fram under slutet av våren/början av hösten Fundera redan.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Samverkan för det gemensammas bästa Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Delaktighet.
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Dokumentation från höstkonferensen på Clarion Sign, Stockholm, den oktober 2012 Tema Kommunen som motor i samhällsutvecklingen med medverkan av Roland.
RUS- Internat Kilsbergen Fokus år 2011 Strategimallar – enkätsvar (kartläggning av målområdena) Sätta en grund för organisationen/rollerna – möten.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Strategiska perspektiv på verksamheten
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Samverkan mellan vårdgivare 24 mars 2011 Maj Rom.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Håkan Gille Kunskap till praktik 2010 Samverkan främjande och hindrande faktorer (Berth Danermark)
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Löneförhandlingskommunikation
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Finansiell samordning
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Ju mer vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans, ju mer vi är tillsammans ju gladare vi blir. För mina vänner är dina vänner och dina vänner är mina.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Välkommen till chefsmötet!
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Presentationens avskrift:

Samverkan Knut dag 2+3 Uppgiften Vi ska göra en manual tillsammans Idag Repetition Organisationsmodeller för samverkan Hemuppgiften Multikompetenta team I morgon Erfarenheter av att köra fem år eller så – fallet Övik Ett samverkansarbetes födelse Ledningsgruppens roll Rehabcoachen Arbetsflödet Uppgift att lösa

En checklista/manual Att analysera samverkan Att starta ett samverkansprojekt Att skapa en samverkansledning Att leda ett samverkansprojekt Att förankra samverkansarbetet Samverkan ur ett genderperspektiv Att samspela med olika organisationer Att hantera hinder och motstånd Att följa upp och utvärdera samverkan Framgångsfaktorer

REPETITION ÄR KUNSKAPENS MODER 3

Dag 1 – sep 09 Förmiddag Eftermiddag Vad är samverkan Era erfarenheter av samverkan Vad innebär det att leda samverkan Eftermiddag Vår historia och upplägg Ert case Samverkan ur ett välfärdspolitiskt perspektiv Uppgift att lösa till nästa gång

samverkan??? vilja respekt själv- öppenhet ständighet närhet mod ansvar balans makt samverkan = att agera gemensamt för att uppnå ett visst syfte tillit besluts- fattande dialog ärlighet lust passion värderingar kompro- missa empati olikheter prestige ”egot”

synsätt, människosyn, värderingar, etik etc SAMVERKAN SAMSPEL SAMORDNING RESURSER ORGANISATION STYRNING LEDNING SAMARBETE PERSONER RELATIONER METODER INTERAKTION VÄRDEGRUND synsätt, människosyn, värderingar, etik etc i.nilsson@seeab.se 6 6

SAMVERKAN, ELLER... SYMBIOS/ SAMMANSMÄLTNING OBEROENDE SAMVERKAN

HUR LEDER MAN DETTA? äldre rygg nack ledningsgrp långt barn arblös arbgrp arbgrp arbgrp äldre rygg nack arbgrp ledningsgrp arbgrp arbgrp barn långt arblös arbgrp arbgrp arbgrp arbgrp arbgrp psyk missbr arbgrp arbgrp arbgrp arbgrp

SPLIT VISION? STEREOSKOPISKT SEENDE? PERSONLIGHETS- UPPDRAG & MÅL LEDNINGSMANDAT ORGANISATIONSLOGIK SYNSÄTT MÄNNISKOSYN SPLIT VISION? STEREOSKOPISKT SEENDE? PERSONLIGHETS- KLYVNING?

Att skapa en ledningsmodell Redskap Metoder Organisation Struktur Värderingar Synsätt

Att ta död på några demoner kortsiktighet efter mig syndafloden stuprörstänkande organisationsegocentricitet kedjebrevsekonomin springnotans logik

13

Ingvar Nilsson (I.nilsson@seeab.se) 14 14 14

Dag 2 arenan för samverkan ANATOMI

17

18

Vilka krav ställs på ledarskapet i en gränsöverskridande miljö???

20

i.nilsson@seeab.se 21 21

Modellens tre delar Hårda faktorer Mjuka faktorer Metoder Mallar Rutiner Mjuka faktorer Synsätt Värderingar Rehabsyn Institutionella ramar Mandat, bemanning, förutsättningar Remittering och samspel Legitimitet i.nilsson@seeab.se 22 22

HUR LEDER MAN DETTA? äldre rygg nack ledningsgrp långt barn arblös arbgrp arbgrp arbgrp äldre rygg nack arbgrp ledningsgrp arbgrp arbgrp barn långt arblös arbgrp arbgrp arbgrp arbgrp arbgrp psyk missbr arbgrp arbgrp arbgrp arbgrp

Att skapa en ledningsmodell Redskap Metoder Organisation Struktur Värderingar Synsätt

i.nilsson@seeab.se 25 25

De två grupperna Uppdragsgivare = uppdragstagargruppen dessutom Symmetri i mandat & befogenheter Beslutsmandat Commitment Uppdragstagare Socialkompetens Legitimitet i moderorg Lust/vilja/engagemang Kontinuitet Sakkunskap Heterogenitet i gruppen Symmetri i gruppen

SPLIT VISION? STEREOSKOPISKT SEENDE? PERSONLIGHETS- UPPDRAG & MÅL LEDNINGSMANDAT ORGANISATIONSLOGIK SYNSÄTT MÄNNISKOSYN SPLIT VISION? STEREOSKOPISKT SEENDE? PERSONLIGHETS- KLYVNING?

28

Två aktörer Tre samspel Två typer av samspel Vertikalt Horissontellt Två aktörer Tre samspel 29

Några tankar Nynäshamn – batmanmodellen Vad är modell (struktur + redskap + synsätt) Vem implementerar Vilka utb behov Sundbyberg En samverkansstrategi för förv – vad är det? Prio olika delar Vilken process behöver ledngruppen Stlje chefsgrp Att skapa en SK samverkansstrat – vad är det Är vi rätt grupp Hur formulera resultatet, hur förankra/sprida det Stlje FIA Vårt uppdrag? Mandat, resurser & tidsplan Vem är vår uppdragsgivare i realiteten?

Samverkan Knut dag 2+3 Uppgiften Vi ska göra en manual tillsammans Idag Repetition Organisationsmodeller för samverkan Hemuppgiften Multikompetenta team I morgon Erfarenheter av att köra fem år eller så – fallet Övik Ett samverkansarbetes födelse Ledningsgruppens roll (Rehabcoachen) (Arbetsflödet) Uppgift att lösa

Dag 3 arenan för samverkan DYNAMIK

Val av arbetsform för samverkan Det problem man ska lösa Uppdrag & mål Ambitionsnivå Resurser Mandat Kompetenser

Arbetsform för samverkan att tänka på Tydligt uppdrag Balans uppdrag – mandat & resurser Är alla parter med på banan Commitment Resurser Ledning av arbetet Yttre ledning Inred ledning Balans/symetri mellan parterna

Att stödja och utveckla vardagssamverkan Att få vardagssamverkan att fungera Vad är vardagssamverkan Vad står i vägen Hur ska vi kunna utveckla vardagssamverkan

Fallet Örnsköldsvik kommunövergripande samverkan 2001-2010

Det börjande med ett försenat flyg vintern 2001 Det började med en tumme och blev en kostym De fyras gäng Strategiprocess Strukturen växer fram Op-samgruppen identifieras Den politiska rollen Samverkansförbundet Det norrländska tungsinnet

Faser Förberedelsefas Startfas Pionjärfas Revisionsfas Driftsfas 1 Osv….

Faserna i samverkansarbete Förberedelser Se problemet Ha viljan Göra en plan – skapa struktur Start Sjösätta struktur inkl kompetensutveckling Klarlägga roller och relationer - ledningsmodell Formulera uppdrag Pionjär – etablera samverkan Metodik Kartlägga nuläge Initiera & leda Revidering Stanna upp och skapa lärande Metod- och kompetensutveckla Drift fas 1 – skapa genomslag Arbeta med de stora struktur och resursfrågorna Arbeta med det långa perspektivet – tänka i investeringstermer

De tre tidsperspektiven Nuvarande år och ett år framåt Det operativt genomförande perspektivet Hur ska vi genomföra det så effektivt som möjilgt Kommande 1-3 åren Det strategiska perspektivet Hur ska vi skapa strukturella förutsättningar för att gå vidare Kommande 1-5 åren Det visionära perspektivet Vad vill vi uppnå på lång sikt

Framgångsfaktorer i pionjärfasen Avsätta tid och resurser Ledningen står bakom, inte bara med ord utan i handling Hantera balansen mellan samverkan och ”linjeorganisationens krav” Hur ser prioriteringarna ut Tydliga uppdrag & tydlig ledning Säger man det man tänker Gör man det man säger Värderingsfrågorna t.ex. Vad är friskt vad är sjukt Vad är rehabilitering När står man till arbetsmarknadens förfogande Vad är dom verkligt viktiga frågorna Vad är partiskiljande och vad är inte Är människan hjälplöst objekt eller aktivt väljande subjekt

Hinder man brukar möta i pionjärfasen Metodik – hur gör man, det känns för otydligt Ovilja – jag har annat som är viktigare, det känns för besvärligt Värderingsfrågor – vi ser på saken på olika vis, gud vad besvärligt med dessa konflikter Förväntningsfrågor – det tar lång tid, händer det ingenting, är det bara prat Informationsfrågor – att nå ut till alla, är samverkan bara något för de utvalda Frälsningsperspektivet – jag vet inte frågan men svaret är samverkan Hinderträsket – ”j-vla regelverk, vi kommer ingenstans”

Vanliga hinder efter pionjärskedet Tid Otålighet Framgångens självgodhet Man utvärderar inte ”på djupet” erfarenheter rent metodmässigt av pionjärfasen Planering av nästa steg inleds för sent Resursfrågan Oklarhet inför nästa steg

Fällor i och efter pionjärfasen Alla Otålighet Se nyttan Min fru förstår mig inte Polsam Hitta sin roll (stort/smått, kort/långt) Den eventuella otåligheten - investeringsperspektivet Stratsam Vad är nästa steg? Avsätta tid och resurser för detta? Göra en plan Se till att metodutvärdering av pionjärfasen sker Opsam Orka hålla ut Balansera krav från linjeorganisationen Nå ut till alla i organisationen

Tvivel som kan uppstå Är det verkligen värt mödan? Menar dom andra allvar? Tänk om dom byter nyckelpersoner (politiskt maktskifte) – faller då allt? Kommer vinsterna/nytta av detta någon gång?

Frågor att ställa i revideringsfasen Vad ville vi göra Mål – motiv Vad blev det Vad gjorde vi Vad fungerade bra/mindre bra Vad gjorde vi INTE Vad beror skillnaden på Vilka slutsatser drar vi av detta Styrkor/svagheter Konfliktområden/skärningspunkter Rollfördelning/förväntningar Uppenbara bristområden Vad gör vi nu Vem gör vad En plan

Utvecklingsområden inför driftsfas 1 Prio, mål och visionsfrågor Var ska vi satsa De långsiktiga målen/visionerna Strukturbeslut Organisation Verksamhetsplanering Utvärderingsmodeller Metod Hur har vår modell i stort fungerat Hur fungerar det i det konkreta samverkansarbete Resultat Klient/medborgare Myndighet/ekonomiskt - uppföljningsmodeller Kompetens- och metodutveckling Att driva konkret samverkansarbete Vardagssamverkan Marknadsföring och information Hur når vi ut till hela organisationen

Avgörande framgångfaktorer inför driftsfas 1 Stratsam + polsam tar ett språng Kräver planmässighet, tid & resurser Utvärderings/uppföljningsmodeller Det som inte mätes, finns inte Metod- och kompetensutveckling Samverkansförmåga är inget man erhåller med modersmjölken Uthålligheten och investeringsperspektivet Att ha ett socialt investeringsperspektiv Resurs & VP-frågan Samverkan lönar sig, men måste få kosta i början

Ett samverkansprojektslivsfaser Vid behov 1. Arbets- förutsättn 2-3mån Adm rutiner Bilda team Tolka uppdrag Rel ledngrp 2. Idéfas 2-4 mån Problem Uppdrag Mål Målgrupp Framgång Utvärdering Metod Synsätt organisation 3. Prototyp 1-3 mån Formulera Diskutera Kommunicera med linjeorg 4. Pröva & testa 6 mån Utföra Observera Notera Reflektera Vad fungerar Brister Hinder 5. Revidera 1-2 mån Vad ville vi Vad blev det Vad beror diff på Vad kan man lära Vad göra annorlunda 6.tillämp- ning 6-12 mån Pröva Förnyad revidering slutversion 7. Dra Slutsatser 1-2 mån Metod Resultat Vad leder till framgång Hinder Implemen- tering Cirka ett – ett och ett halvt år Cirka ett – ett och ett halvt år

En strategisk samverkanslednings livsfaser Vid behov 1. Rollaxling 2-6mån Identitet Commitment Relation linjeorg uppdrag 3. Strategi 3-6 mån Analysera nuläge & mål Målgrupper Formulera & kommunicera med linjeorg 5.Initiera & leda 6-12 mån Sätta igång Uppdrags- dialog Pröva Följa upp 5. Revidera 1-2 mån Vad ville vi Vad blev det Vad beror diff på Vad kan man lära Vad göra annorlunda 7. Dra Slutsatser Full skala 1-2 mån Metod Resultat Vad leder till framgång Hinder Implemen- tering 2.Gruppbildning 2-6 mån Roller Kunskap Tillit Synsätt 4. Lednings- modell 3 - 6 mån Synsätt & metoder Kanaler Nätverk & linjeorg Cirka ett – ett och ett halvt år Cirka ett – ett och ett halvt år

Samverkansledning

Samverkansledningens två ben Få det att fungera i nätverket Bemanna nätverket med ”rätt personer” Skapa kreativa processer Driv genom frågorna på hemmaplan i linjeorganisationen Påverka hela organisationen Skapa genomförande

Ambitionsnivåer vid träffar Samverkansledning av första graden Lära känna Info om aktuellt Samverkansledning av andra graden Driva enskilda frågor Driftledning Samverkansledning av tredje graden Långa utvecklingsfrågor Struktur, resurs, styrfrågor

Samverkansledningsgrupp Identifieras sig som LEDNING Fungerande grupp (grupprocess & teambuilding) Symetriska mandat Gemensamma mål Omvandlat till strategi & handlingsplan Synsätt kring samverkansledning Rollfördelning ledningsgrupp – samverkansgrupp Avsätta tid

Svårigheter i ledningsarbetet Pendlingsproblemet Stora – små Korta - långa; framförhållning Konkreta - abstrakta Fokus Jobba med allt eller visst Var sätta in stöten Svårigheten att prioritera Ego Mitt och det gemensamma Men jag då.... Tidsapekten Ha ett investeringsperspektiv Rollproblemet Mitt bord och andras Mötesformer Korta lång Frekvens Prioritering/närvaro Kontakt mellan de olika aktörerna olika nivåer Samverkansarbetet & hemmaplan

de fyra dialogerna idédialog uppdragsdialog genomförandedialog få med i båten uppdragsdialog ro åt samma håll genomförandedialog är vi på rätt kurs uppföljningsdialog kom vi fram 65

66

idédialogen - I grunder se problemet och förstå det se det gemensamma intresset se möjligheten till gemensam lösning få lust att medverka 67

idedialogen - II vägen till startblocken den längsta att få rätt parter vid samma bord vilka är parterna hur få dit dom är frågan tillräckligt viktig 68

idédialogen - III tre grupper - tre kommunikationsmönster inom uppdragsgivargruppen inom uppdragstagargruppen mellan de två parterna 69

idédialogen - IV genomförande vem leder tid, plats & metodik synsätt 70

idédialogen - V efterarbete förnyad idédialog mandat att övergå till uppdragsdialog förankra i linjeorganisationen 71

Uppdragsdialogen - I grunder uppdragsgivaren vad uträtta och varför vilka mandat och spelregler vilka resurser och hur följa upp broar att bygga och hinder att undanröja uppdragstagaren förstår jag uppdraget är det möjligt att lösa hur ska det gå till vilka resurser och mandat kräver detta 72

Uppdragsdialogen - II krav på uppdragstagaren tydlig uppdragstagare vem ingår deras motiv & mandat deras kompetens koordinator beredskap att ta på sig uppdraget vilja möjlighet 73

Uppdragsdialogen - III uppdragsgivarens förberedelser uppdraget Vad vill vi ha uträttat vilka mandat kan vi ge vad är vår roll dialogen rollfördelning synsätt/relationer praktiska förberedelser 74

Uppdragsdialog - IV uppdragsgivarens efterarbete kontraktet stödja hålla kontakt undanröja hinder förankra i linjeorganisationen 75

Ni ska genomföra en uppdragsdialog – tid 2 tim Uppdragsgivare Vad vill ni förmedla Hur ska ni genomföra processen Fysisk miljö Prata Lyssna Dialog Beslut Uppdragstagare Vad behöver ni veta Hur vill ni att processen ska genomföras Fysisk miljö Prata Lyssna Dialog Beslut

Uppgift - en plan för arbetsprocessen för att skapa en fungerande samverkan Börja med Vad är ert uppdrag - formulera konkret, kortfattat & tydligt Övergripande långsiktigt syfte Vad ska uppnås – konkreta mål, när ska de uppnås? Vem är era uppdragsgivare Vem är er målgrupp – hur många? Vilka prio? Vilka mandat & resurser har ni för detta Gör därefter en tids- och handlingsplan och beskriv för tiden fram till 31/12, första kvartalet 2011, första halvåret 2011 samt hela 2011 – gör en tidsaxel Vad ska göras Vem ska göra det Vilka resurser kräver detta 77

Uppgift – redovisning Skriv ner uppgiften i powerpoint form Var kortfattad/telegramtext Skicka till oss senast 25:e november eva.lundmark@krutab.se i.nilsson@seeab.se Var beredd att under 5-10 min med stöd av pp-bilderna presentera för oss andra 78