KICK-OFF MENTOR EGET FÖRETAG

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Är du vår nya kollega i Stockholm?
Välkommen att höra av dig till Petra Lindström, Arbetet sker i samverkan mellan: Söderhamns kommun, Arbetsförmedlingen.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
Individuellt lärande tillsammans
Förhandling MBL Och Samverkan.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Rapport Medlemspanelen augusti 2010 FöretagarFörbundet.
Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Problemsnack eller bygga lösningar.
Samtalet På Arbetsplatsen.
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Lars Sandberg Företagares synpunkter på systemet Kreativa grupper, upplägg och resultat.
Hur tänka och göra som processtödjare
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Affärsidé - företagets vägvisare
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Workshop inför Projektet
Välkommen till ESF:s seminarium
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Samordnad Individuell Plan
Skriva noveller.
Anställningsintervjun
ED Tua Haldin-Herrgård. Handledning och stöd som en kunnig, erfaren person i seniorposition ger åt en yngre utvecklingsvillig och –duglig person som befinner.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF:s Företagarcoacher.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Min verksamhet som mentororganisation. Att vara mentororganisation Associationer till betydelsen av ”mentor” Ledare Föreläsare Hjälp-stöd-stöttning Rådgivning.
Från idé till lönsamt företag. 2. Vision och affärsidé Vår vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Vår affärsidé.
SSPMs mentorprogram inom Life Science
Coaching.
Plantor måste få växa i sin egen takt, du kan inte dra i dem för att få dem att växa – då vissnar de.
Utan spaning ingen aning
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

KICK-OFF MENTOR EGET FÖRETAG

MENTOR EGET FÖRETAG

Uppdraget – livskraft, lönsamhet och lärande i nya och små företag Näringsdepartementet har givit Almi Företagspartner ett uppdrag att skapa ett rikstäckande program för mentorskap som ett komplement till ordinarie rådgivning. Nyblivna företagare erbjuds ett års mentorskap enligt en beprövad och tydligt strukturerad metod. Programmet är kostnadsfritt och öppet för alla som har en bärkraftig affärsidé och är beredda att avsätta tid och engagemang.

Projektets mål… …är att stärka den enskilde företagaren i företagarrollen så att företagets förutsättningar till långsiktig överlevnad och tillväxt ökar.

Verksamhetsidé och mål Koncernen Att genom marknadskompletterande finansiering och affärsutveckling till innovatörer, nyföretagare samt etablerade små och medelstora företag främja nyföretagandet och konkurrenskraften hos regionens företag. Koncernen Drivs utan vinstsyfte Aktiebolag Finns i varje län Ägs av stat och regional ägare

Företagarna skapar bättre förutsättningar för att starta, driva, utveckla och äga företag i Sverige. Deras arbete är att verka för företagande, företagares rättigheter och bidra till ett klimat som gör det lätt och attraktivt att driva företag. Företagarna är Sveriges största företagarorganisation och de företräder cirka 55.000 direktanslutna företagare och 21 branschförbund. Deras medlemmar är företagare som äger sina egna företag eller som stöttar deras arbete.

Vad är mentorskap?

Mentorskap är: Metod för stöd och utveckling av nyföretagare Metod för systematisk överföring av kunskap, erfarenhet och handlingsmönster Metod för personlig utveckling hos både mentor och adept En ömsesidig relation Mentorn är ett filter, bollplank och ”tränare/coach” till adepten Mentorn är samtalspartner, inspiratör och kontaktbyggare Motivering och vägledning mot ett för bägge parter uppställt mål Inget juridiskt ansvar för någon

Mentorskap leder till: Mentorskap bygger på: Frivillighet Ömsesidig respekt Förtroende och tillit Mentorskap leder till: Större mod och självsäkerhet Ömsesidigt lärande i trygg miljö Personlig utveckling Bättre förståelse för andra människor Utveckling och kreativitet Bättre kommunikationsförmåga Engagemang och öppenhet

Vincent Van Gogh och Paul Gaugin ”En mentor kan visa vägen till rätt teknik, tydlig vision och personlig säkerhet” Paul Soderberg (konstexpert)

Obi-wan Kenobi och Luke Skywalker ”Mitt livs dröm är att hitta den som hjälper mig att hitta mitt bästa jag.” Ralph Waldo Emerson

Risker med mentorskapet: Det kan konservera gamla system genom att mentorn överför sina värderingar på adepten. För att minska denna risk ska adepten alltid vara den drivande. Ett tips är att mentorn ber att få adeptens frågor inför det stundande mötet mailade/faxade till sig i förväg.

Utmärkande för en mentor: Utmärkande för en adept: Uppriktigt intresse för människor Är mogen, erfaren och ödmjuk Kan lyssna (det som sägs, kroppsspråk, det motsägelsefulla) Gott omdöme och bra rykte Bra lokalt/nationellt/internationellt nätverk Engagerad Vill berätta om egna misstag och framgångar Serverar inte färdiga lösningar Förmedlar kontakter Hjälper till att se möjligheter Det viktigaste är att mentorn har TID! Utmärkande för en adept: Tror på sin affärsidé Vilja och förmåga att utvecklas Är öppen för nya idéer och förändring Ser mentorn som en resurs Är den drivande personen i relationen Ödmjuk Vill definiera mål – affärsmässiga och personliga Det viktigaste är ENGAGEMANG!

Partner Företag Konsult Mentor Terapeut Coach Expert Person

Hur går mentorprogrammet till?

Process från början till slut Intresseanmälan från adepter 2. Intervju med adepter resp. mentorer 3. Matchning av par 4. Gemensam kick-off 5. Telefonuppföljning efter 3 månader 6. Regelbundna kunskaps-/nätverksträffar 7. Avslutande enkät - attitydundersökning 8. Avslutning med diplom

Krav på mentorer Krav på adepter Bedöms efter engagemang och förutsättningar att kunna avsätta tid. Ska kunna avsätta tid under ett år för 1 träff i månaden à 1,5-2 timmar med en adept. Det förutsätts att mentorn har erfarenhet, kunskap, affärssinne, nätverk. Och hjärtat på rätt ställe! Krav på adepter Företagen ska vara mellan 0-3 år Företaget ska vara startat Företaget ska bedrivas som huvudsysselsättning Bedöms efter engagemang och förutsättningar för att avsätta tid

Hur ska mentorn agera Sätta upp mål tillsammans med adepten, så att ni vet vad ni vill åstadkomma tillsammans. Var öppen, lyhörd, intresserad och uppmuntrande. Svara på faktafrågor Ge exempel Ge aldrig råd Dela med sig av erfarenheter Dela med sig av nätverket Utveckla adeptens förmåga att lösa problem Det är adepten som har ansvaret och tar beslut – inte mentorn!

Frågeteknik att använda Använd ÖPPNA frågor Hur… Beskriv… På vilket sätt… Undvik varför

Hur ska adepten agera Ta inget för givet. Fråga om allt! Var öppen och ärlig mot mentorn. Kom gärna med kritiska synpunkter Visa förtroende. Betrakta inte dina problem som för små. Prioritera relationen till mentorn. Det finns t ex inte många goda skäl för att ställa in ett möte!

Adeptfälla: Mentorfälla: Lydig, vilja att vara andra till lags, vara omvärldsstyrd Hänsynsfullhet, att inte vilja använda mentorn Orealistiska förväntningar Mentorberoende, inte klara av att ta besluten själv Mentorfälla: Oro att inte vara behövd eller räcka till. Tidsoptimism, du märker att du inte hinner med ditt åtagande men gör inget åt saken. Överambition, du kan se möjligheter för din adept, tycka det går långsamt och vara frustrerad över att inte ha ansvar över besluten. Förälskelse

ALMI:s roll Nätverkets roll: Bygga mötesarenan för alla intressenter Sätta upp ramarna och spelregler för programmet Rekrytera, utse och matcha mentorer/adepter Marknadsföring Uppföljning och verifiering Ordna träffar för mentorer och adepter Finnas som stöd i bakgrunden för mentor/adept par Nätverkets roll: Stöd och inspiration för alla inblandade Erfarenhets- och kunskapsbank Kontakter inom en mängd branscher och områden

Några tips och förslag för mentorsrelationen: Adepten äger processen. Bestäm er för hur ofta ni ska träffas och hur länge. Använd era möten effektivt. När ni inleder er relation sätt upp ett antal ämnesområden som ni kan ha som tema när ni träffas. Bestäm vid en träff vad ni ska fördjupa er i nästa gång. Mentorn anger inte mål och takt, utan stöder adepten i hans/hennes val. Mentorns erfarenheter kan dock ge värdefull feedback. Mentorn kan vara ett bollplank, någon att testa idéer på eller att använda som publik om adepten behöver träna inför en speciell händelse. Mentorn är inte terapeut och bör inte heller anta den rollen. Mentorn står inte i någon auktoritetsförhållande till adepten. Mentorn är inte handledare och har inte ansvar för adeptens handlingar. Mentorn är inte en vän men kan naturligtvis utvecklas till att bli detta.

Utvärdera era möten. Gav det någonting Utvärdera era möten. Gav det någonting? Om inte, vad kan ni göra annorlunda? Mentorn ska inte ge förslag eller lösningar, utan ska endast vara ett bollplank, besluten ska tas av adepten. Sekretessavtal, handling ska upprättas. Mentorn ska inte ha utgifter, t e x resor (adepten reser). Mentorskapet ska vara tidsbegränsat - 1 år. Adepten måste ha konkreta mål (får inte röra sig om att tjäna pengar, samvaro och dylikt). Mentor och adept ska helst inte känna varandra. Mentorn avgör vilka telefonnummer och mail som lämnas till adepten. Sitt avskilt och ostört, träffen ska tidsbegränsas. Träffar mellan mentor och adept ska bokas och planeras. Telefonsamtal/mail mellan träffarna endast om mentorn medger det. Adepten ska vara väl förberedd till mötena. Mentorn ska minst en gång vara hos adeptens företag. Därefter ska adepten åka till mentorn.

Några fällor att undvika: Näringsfattig relation, adept bjuder inte in eller mentor greppar inte betet Ombytta roller Kompisfällan Orealistiska förväntningar hos adepten eller mentorn Lojalitetskonflikt Bristande engagemang från endera parten Kärlek Sekretessen bryts Mentor tar över

Problem i mentorsrelationen Om ni märker att er relation inte fungerar, tveka inte att ta upp det. Det finns inget misslyckande i det. Ibland fungerar inte en ”konstruerad” relation. Utvärdera varför det inte fungerar, diskutera vilken typ av mentor adepten kan behöva och skiljs under värdiga former.

Mötesstruktur för adept och mentor

Mötet Låt träffarna bli cirka 1,5-2 timmar Adepten förbereder varje möte. Tänk över och skriv ner frågor som du vill diskutera. Maila över till mentorn Formulera mål för både personlig- och affärsmässig utveckling och följ upp dem med diskussion vid varje möte Om möjligt anordna träff på varandras arbetsplatser och lär er mer om varandra

Struktur för samtal mellan adept och mentor Följ upp tidigare samtal samt eventuell hemläxa (Hur har det gått?) Ta upp aktuella problem och frågeställningar (Vad är nästa steg?) Följ upp de långsiktiga målen (Framtiden) Både adept och mentor bör föra ”dagbok” till stöd för uppföljningen av vad som gjorts och vad som ska göras Bearbeta hela tiden affärsplanen (Behöver den revideras) Återkoppla/utvärdera kontinuerligt (Ger era träffar det ni skulle vilja? Om inte, vad kan ni göra annorlunda?)

Att ta upp på första mötet Skriva sekretesskontrakt Bakgrund mentor Bakgrund/Affärsidé adept Förväntningar på mentorskapet Farhågor inför mentorskapet Mål för året Nästa möte samt mötesformer Ta gärna med denna info även i skriftlig form

Att ta upp på andra mötet - Adeptens starka och svaga sidor – personliga och kunskapsmässiga - Grundläggande svårigheter i rollen som företagare. - Vilka möjligheter ser adepten för sitt företag? - Vilka problem/utmaningar står adepten inför? - Adeptens egen roll i dessa situationer. Att ta upp på tredje mötet och framåt… - Bearbeta affärsplanen kontinuerligt, strategiskt arbete samt dagsaktuella frågeställningar.

Andra verktyg som kan användas istället för samtal Förmedla kontakter Läxor och uppföljning Gå på seminarier/aktiviteter ihop Bekräftelse, ex genom litteratur Målbildsarbete Enkla rollspel

Hur kan vi lägga upp arbetet? Nuläge Önskeläge Handling Var är jag nu? Analys Vart vill jag? Mål Hur kommer jag dit? Aktiviteter Hur ska jag göra Planering Nulägesanalys Definiera problem Överväg olika handlingsalternativ Utarbeta plan Genomförande Uppföljning ”Dagboken”

Hur kan det gå ? MÅL ? Tillväxt Stimulans Utveckling av företag & person Tid MÅL ? Stimulans Affärsplan Målinriktat arbete Tillväxt

Sekretessavtal Mentor/adept förbinder sig att behandla all lämnad information inom projektet som inte är offentligt känt eller för övrigt kan anses vara av känslig natur, såsom konfidentiell. Mentor kan ej ställas till svars, varken ekonomiskt eller på annat sätt, för eventuella råd och förslag som han/hon genom projektet delgivit adepter eller andra mentorer. ALMI Företagspartner och/eller Företagarna kan ej av adepten eller annan ställas till svars, varken ekonomiskt eller på annat sätt, för eventuella råd och förslag som ALMI Företagspartner och/eller Företagarna, mentor eller annan lämnat genom mentorprojektet. Mentorn deltar under projekttiden på ideell bas och har därmed inga ersättningskrav från adept eller projektledning. Eventuell ersättning kan göras upp utanför projektet. Riktlinjen är att mentorn och adepten bör träffas 1 gång i månaden under ca 1,5-2 timmar per gång. Mentor och adept nedan ämnar att efter bästa förmåga verka för att samarbetet dem emellan skall bli så givande och utvecklande som möjligt under projekttiden.

Personuppgiftslagen (PUL) Den person du registrerar har vissa rättigheter enligt PUL. Dessa är som följer: Personen skall vara införstådd med samt godkänner att personuppgifter registreras och behandlas i en databas. Personen har rätt att få se den information som finns lagrad om henne/honom. - Om personen kräver skall alla personuppgifter tas bort ur registret.

Goda råd inför mentorskapsåret Formulera vad ni vill uppnå i relationen innan ni går in i projektet Diskutera era förväntningar på samarbetet Diskutera fram praktiska regler för samarbetet Mentorn bör besöka adeptens arbetsplats Adepten bör föra en mentordagbok där ni antecknar information och framtida diskussionsämnen. Läxor och uppföljning Gå på seminarier/aktiviteter ihop Förmedla kontakter Ta initiativ till regelbundna avstämningar. Fungerar det bra – eller ska vi göra något annorlunda?

Tack för oss! Frågor?