Välkomna till Mattenätverket F-5!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Dolda kunskaper avslutande möte
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Alla förskolor stimulerar och utmanar barnens matematiska tänkande.
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Handlingsplan för matematikutveckling
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Välkomna till föräldramöte
BLOMMENSBERGSSKOLAN 6-9-skola Kulturprofil Temainriktat arbetssätt
Vardaglig observationer
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Pedagogisk dokumentation
Stödmaterial Hur ska våra elever kunna få möjlighet att utveckla alla kompetenserna som skolinspektionen skriver om. Vad finns det för stöd för läare i.
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
Planering.
Dagordning föräldraråd 2/6
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Välkomna.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Hej och välkomna!.
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
LUPP – lokal uppföljning av ungdomspolitiken LUPP är myndigheten Ungdomsstyrelsens verktyg för lokal uppföljning av ungdomspolitiken – en kvalitetsmätning.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Askersunds kommun
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Den individuella utvecklingsplanen
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Föräldraråd
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Skolutveckling via digitala medier
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Matematiksatsning Orsa kommun. Berörda skolor Bergetskolan Digerbergets skola Kyrkbyns skola Samtliga skolor är f-6-skolor Projektet berör åk.
Nätverk kursplanepiloter
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Välkomna till klass 3!.
Mörbylånga kommun Styrkort 2015
Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Berghemsskolan Det matematiska samtalet.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Matematiklyftet
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Presentationens avskrift:

Välkomna till Mattenätverket F-5!

Dagordning. Höstens nätverksträffar Mattepiloten vem är det? Resultat NP - matte 2010 Nationella ämnesprov läsåret 2010/2011 Talens dag – planering Resurser på nätet Litteraturtips Pågående utvecklingsprojekt Forskningsspan - Hjärnforskning/matematik Uppdrag

Nätverksträffar. 8 september 11 november Räcker det?

”Matematikpiloten” är en inspirerad pedagog som: deltar i nätverket fungerar som länk till kollegor sprider information fungera som inspiratör på den egna enheten strävar efter att höja kvaliteten på matematikundervisningen på den egna enheten leder ämneskonferenser i matematik på den egna skolan verkar för att sprida goda exempel till andra enheter genom nätverket

Mål och förväntningar? Vad vill vi skall hända under läsåret 2010/2011?

Nationella ämnesprov våren 2011 Rektor beställer proven senast 22 oktober 2010 (leverans vecka 8) Åk 3 Provperiod: 14/3 – 20/5 Gemensamt material för matematik och svenska/svenska som andraspråk. Ämnesprov i matematik Ämnesprov i svenska/ svenska som andraspråk Åk 5 Inget krav från skolverket att nationella ämnesprov skall genomföras. Lokalt beslut för Boden: Ämnesprov åk 5 genomförs på uppdrag av förvaltningschef (ingen nationell redovisning)

VARFÖR? HUR? NÄR?

Varför? Eleven Att skapa lust för matematiklärande Att öka elevernas medvetenhet om hur matematik förekommer i vardagen Att stärka gruppdynamiken i klassen, skolan och kommunen Att stimulera barn med inlärningssvårigheter Att stimulera elevernas kreativitet Att öka elevernas intresse för ”matematiska kuriositeter Läraren Att arbeta ämnesövergripande Att involvera samtliga lärare Föräldrarna att öka förståelsen för matematikundervisningen hos föräldrar att öka intresset för matematik hos föräldrarna Kommunen Stärka ”varumärket” kommunala skolan

Hur? Genomförs under en specifik dag i alla F-6 skolor och förskolor. All personal är engagerad. Matematik genomsyrar all aktivitet

När?

Resurser på nätet! Räkna med Boden – vår egen QP-plats. https://navet.boden.se/matematik (du kan ej vara inloggad på intranätet) NCM – Otroligt omfattande resurs. http://www.ncm.gu.se PRIM – gruppen. Forskning mm http://www.prim.su.se/ Skolporten – Nyheter, forskning mm http://www.skolporten.com/default.aspx

Litteraturtips! Första boken i en serie Bygger på kängurutävlingen Förslag och ideér för undervisningen 400 problem i varierande svårighetsgrad sorterade efter innehåll Inledning om geometri Termer och definitioner 4 olika områden inom geometri Varje område har förslag för undervisningen Cd skiva med alla problem (med och utan svarsalternativ) Användbar för elever i alla åldrar, från grundskolans tidiga åldrar till gymnasiets sista kurser

Utställning på Teknikens hus GoogolVILLE GoogolVILLE är en by där allt utgår från matematik. Här får du använda kropp och huvud och testa hur matematik påverkar det mesta i vår omgivning. Bekanta dig med det klassiska matteproblemet Broarna i Königsberg. Här finns symmetriträdet, Möbiusbandet och Fibonacciskulpturen i spiralform. I den runda Piografen visas inte vanliga biofilmer utan istället allt du vill veta om talet pi.

Pågående utvecklingsprojekt Korpenskolan MÅL Högre måluppfyllelse och att fler elever når högre betyg. Att fler tycker att matematik är roligt (fler förstår mer). Att eleverna blir mer medvetna om sitt eget lärande. Arbetssättet förändras från bokstyrt till målstyrt. Att arbetet tydligt inriktas mot att utveckla elevernas problemlösningkompetens, algoritmkompetens, begreppskompetens, modelleringskompetens, resonemangskompetens och kommunikationskompetens, i enlighet med kursplanemålen i matematik

Genomförande - Korpenskolan H ö s te n 2 010 startar matematiklärarna upp höstterminen med tre dagars arbete med handledning och inspiration av extern handledare. Det innebär uppstart och grovplanering av projektet med utgångspunkt i de matematikkompetenser styrdokumenten eftersträvar och med den Japanska "LessonStudymodellen" som förebild. Varje vecka, under hela läsåret, arbetar lärarna två timmar tillsammans med planering och utvärdering av undervisningen i klasserna, inspirerade av den Japanska modellen med lärandet i fokus. Lärarna kommer exempelvis att besöka varandras lektioner för att kunna utvärdera tillsammans. Projektet avslutas med utvärdering som leder till en plan för hur vi arbetar vidare med matematikundervisningen. Rapporten sammanställs utifrån den samlade dokumentationen. Projektet genomförs av alla ma-lärare tillsammans och leds av två interna handledare, en grundskollärare ma/no och en specialpedagog, samt en extern handledare från Umeå universitet.

DANSPROJEKT Riktat till åk 5 Integration dans – historia – matematik …under planering… Riktat till åk 5 Integration dans – historia – matematik Genomförande (2 mån, okt-feb) Intressenter: Dans i Nord, Musikskolan Grundskolan åk 5, Särskolan PIK

”Forskningsspan”

Uppdrag Förmedla information från denna träff Inled planeringen av ”Talens dag´”

Nästa nätverksträff