1 Kreativitet och patentering i storföretag Om de innovativa individernas betydelse för att skapa och bedöma nya idéer Hans Andersson & Christian Berggren.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Digitala portföljer Jonas Gustafsson ILU 15 december 2004
Advertisements

Det värdefulla ENGAGEMANGET
Att förstå anonymiteten (översättning från
Ebba Ruhe & Anneli Åström Biblioteksdagarna 25 maj 2007
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Ulf P Andersson GMV
Beredningen för integration och mångfald
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
PETER Nicks Product Marketing Manager
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Aktionsforskning Harriet Axelsson
TEAMARBETE Ref. Boken om Team LF 2004.
En reviderad läroplan för förskolan
KTH Intervjuförfarande Med tillhörande tips av Sara Näsmark
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Lösningsfokuserat arbetssätt
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
Nivå- Bas Ämne: Human Resources & Volontärsamordning Modul 1: Introduction till volontärsamordning DU 1.1:Introduktion till ideellt engagemang Vad är ideellt.
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Mental träning Mål & Motivation
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
1sempo.org Search Engine Marketing Professional Organization.
Uppsatsförslag Åsa-Karin Engstrand, docent Företagsekonomi
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Engagerade ”användare” Från användare som representanter vilka legitimerar en nästan färdig tjänst, till engagerade och drivande (utvecklare) Karin Danielsson.
ETU, Utvecklingstrappor 8/ Inspiration och motivation.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Rhodes fyra-p-modell Från ”An Analysis of Creativity” (1961) Utifrån 40 definitoner om kreativitet skapade Rhodes en metateori om kreativitet. Kreativitet.
FÖRETAGSKULTUR KONKURRENSKRAFT.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Genera Nya Ideer FOXPOPULI “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Utvecklingscentrums uppgift
ÖPPEN INNOVATION CC by-sa 3.0 Olof Nilsson, Magnus Eriksson.
Outline för dagens övning
Hur gör man en ansökan till NMP- programmet Boel Wadman, Swerea IVF Bengt Nilsson, VINNOVA.
Uppsatsförslag VT 2012 Fredrik Tell. Effektiva FoU-processer Enkätstudie ABB Mechatronics (15-tal enheter) Mechatronic development excellence benchmark.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Nätverk i ett globalt perspektiv Martin Granholm
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Prevention i befolkning Diagnos Recidiv/generalisering Avlida i cancer Försämring Frisk Leva med cancer Symtom hos individ Frisk.
LÄRANDETS PARADOX FÖRÄNDRING INDI VID SAM FUND KONTINUITET
Microsoft Small Business Specialist. Microsoft har lanserat ett initiativ för partners som arbetar med småföretag. Fördelar för dig som partner är att.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Deliveries by train All photos: Jonas Jernberg. In our ambition to find the best solutions for the enviroment We are certified by ISO and FSC. We.
PRODUKTINNOVATION Civilingenjör 180 p
Organisationers formella drag, forts.
Samarbete mellan företag och universitet med start 2004 Erika Gustafsson.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Lärande utvärdering genom följeforskning
Program 13.00Introduktion - vad är CSD? Kort historik Resultaten från CSD-12 samt svenska prioriteringar inför CSD Presentation av två.
Rhodes fyra-p-modell Från ”An Analysis of Creativity” (1961)
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
Innovation and Project Management Cecilia Enberg.
1 Integrerad samverkan – trendspaning på definitioner Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Vilket värde har inspektörernas värderingar för värdet av tillsynen i socialtjänsten? Eva Hämberg Doktorand Socialt arbete Högskolan Dalarna SVUF konferens.
Funktionshinderforskning Föreläsning 10 februari 2011, SQ1135, Fysiskt funktionshinder och långtidssjukdom – livsvillkor och sociala sammanhang.
Innovation & Gender Presentation 30 augusti Innovation på lika villkor! Jönköping.
HFS – nätverkets grundidé Margareta Kristenson Professor/överläkare i socialmedicin Linköpings universitet/Region Östergötland Nationell koordinator för.
Tennis as they see it Research on attitudes to tennis of junior tennis players through gender perspective.
Planering i matematikundervisning
ingenjör Karin Andersson, Studie- och yrkesvägledare, Sfi sandviken
Presentationens avskrift:

1 Kreativitet och patentering i storföretag Om de innovativa individernas betydelse för att skapa och bedöma nya idéer Hans Andersson & Christian Berggren Forskningsgruppen KITE Inst. för Ekonomisk och Industriell utveckling Linköpings Universitet

2 Vår syn: Uppfinnare är viktiga! Individuella uppfinnare Antal patentansökningar Sandvik Scania SCA PC En chef om en av sina uppfinnare: ”Ja, han har nog stått för en väldigt stor del av Sandvik Coromants lönsamhet …”

3 Detta är inte den dominerande bilden i litteraturen på området •Minsta betydelsefulla enhet vanligen teamet/gruppen.  Team är viktiga! –Befolkas i litteraturen dock vanligen av ”generiska ingenjörer” (Steiner 1995). •”The aim of innovation management is not to create heroes” (Gemünden et al. 2007:417)

4 Men när det nu är så här,.. att individer/uppfinnare är viktiga för företags framgång.  Vilka faktorer och aktiviteter bidrar till dessa individers kreativa förmågor?  Hur kan dessa individer utvecklas och nyttiggöras i företagens vidare kreativa processer?  Kräver olika typer av innovativa aktiviteter olika typer av personer och organisationer?

5 Individen - Amabiles komponentmodell Motivation för uppgiften Kreativitet source: Amabile 1988, 1997 Expertis Kreativitets- relvanta färdig- heter

6 Kreativitet som socialt fenomen PERSONLIG BAKGRUND Individen Genererar det nya KULTUR Domän Förmedlar information källa: Csikszenmihalyi 1999 SAMHÄLLE ”Fält” Väljer ut nyheter Stimulerar det nya

7 Typ av nyskapande/kreativt bidrag ”Radikalt” •Sternberg (1999) indikerar tre typer: –redirection –reconstruction –reinitiation •Ligger nära Marchs (1991) diskussion om explorerande aktiviteter: –”sökande, variation, risktagande, experimenterande, lekfullhet, flexibilitet, upptäckande”. ”Inkrementellt” •Sternberg (1999) indikerar fyra typer: –replication –redefinition –forward incrementation –advanced forward incrementation •Likt Marchs (1991) diskussion om exploaterande aktiviteter – att nyttja och förfina: –”produktivitet, urval, implementering”.

8 R & D Hur organisera för de olika typerna? •Kontextuellt? –Individer ges möjlighet att bekata såväl vad som skapar värde i det korta perspektivet som att fånga nya möjligheter och förändrade krav i kontexten av det dagliga arbetet. –Manifesteras i det dagliga arbetet genom att individer; •är uppmärksamma på möjligheter och tar initiativ, •söker möjligheter att samarbeta och förena sina ansträngningar med andras, •bygger interna nätverk och agerar “mäklare”, •är “mångsysslare” (Birkinshaw & Gibson 2004) Obs! De två formerna är komplementära. •Strukturellt? –Organisatorisk separation av F och U? •Risk för “isolering” Inkrementellt/ Exploaterande “Radikalt nytt/ Explorativt ’core units’ Extra inventive individuals? Radikalt/ Explorativt

9 Tre dimensioner för att förstå teknisk kreativitet ExpertisKreativa förmågorMotivation Radikalt nyskapande/ Explorativt orienterat Inkrementellt nyskapande/ “Exploaterande” Generera Stimulera/ välja

10 Fokus på patenterande uppfinnare Villkor för patent (PRV): •Nyhet –Uppfinningen får inte vara känd sedan tidigare när du lämnar in ansökan. Det spelar ingen roll hur, av vem eller var i världen den har gjorts känd. Uppfinningen räknas som känd även om det är du själv som har använt eller publicerat den. •Uppfinningshöjd –Med uppfinningshöjd menas att uppfinningen ska skilja sig väsentligt från allt som är känt sedan tidigare. Lösningen får inte ligga nära till hands för den som är kunnig inom uppfinningens teknikområde. Det innebär att nya sätt att kombinera kända metoder eller föremål inte nödvändigtvis är patenterbara. •Industriellt tillämpbar –Att uppfinningen ska vara industriellt tillämpbar innebär att den ska ha teknisk karaktär, teknisk effekt och vara reproducerbar. Kreativitet: •”Academics can quibble over criteria and measures all they want, but as a practical matter novel ideas that do not produce value relative to a firm’s strategic thrust fail to make the grade as ’creative’ solutions in organizational contexts. In addition, novel proposals are typically subjected to multiple evaluations on multiple occasions from multiple judges representing multiple domains. One step toward closing the relevance gap between researchers and practitioners in this area would be to adopt a common language for creativity that reflects an emphasis on value as well as novelty.” Ford (1995:333)  Nyhet och värde!

11 Företag skulle inte lämna in patent- ansökningar om de inte bedömde att uppfinningen i fråga uppfyllde kraven på nyhet, uppfinningshöjd, industriellt tillämpbarhet, eller om de inte bedömde att uppfinningen var av värde för företaget. Patentansökningar är alltså en utmärkt indikator på kreativitet! Patentansökningar (och patent) är alltid kopplade till uppfinnare (individer).

12 Var finns uppfinnarna? Svar: i (stor)företagen •Tre storföretag som förenar patentintensitet med fokus på resurs- effektivitet. •Konkurrerar framgångs- rikt globalt på vitt skilda, mogna marknader.

13 Centrala FoU-aspekter

14 Data •Intervjuer med –Uppfinnare, chefer, specialister, patentchefer Urval av uppfinnare med hjälp av företagsintern patentstatistik. •i dialog med chefer och patentexpertis. •viss variation har eftersträvats i urvalet. Company Org. level Scania Sandvik Tooling Sandvik Coromant SCA PC Sum VP of R&D x x 2 Division/Field of technology x x 2 Department/middle mgmt. x x x x x (x pat.) x x x x x (x pat.) 13 engineer/researcher/mech. x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x

15 Patentrelaterade uppfinnarpraktiker •Generera patenterbara idéer –Vikten av erfarenhet och gediget kunnande med djup och bredd. –”Byter alla jobb efter 3-4 år, då är kompetensnivån på 3-4-årsnivån. Den blir aldrig högre.” (Chef PU ) •Läsa patent –Distribuerat i organisationerna. –Arbetssamt men belönande. –“Genom att läsa mycket patent får du otroligt mycket idéer för det handlar mycket om påroblem, problemställning..” (uppfinnare”) •Arbeta nära patentingenjörer –Samlokalisering befrämjande. •Skriva patentansökningar –Involverar uppfinnare i processen att skriva patentansökningar. –Graden av involvering varierar tvärs organisationer, med position och med tekniskt område. –“Det kräver en viss teknik. /…/ Det är jobbigt. Det tar tid.” (Uppfinnare) •Att bedöma idéer och uppfinningar –Formellt och informellt. –Uppfinnare i patentportföljgruppen (SCA). •Kombinera personer –På individuell bas – inte bara kompetensområde. –“.. numera är hon självgående, men när hon var yngre, hon var för jämnan här. (uppfinnare) •Växla tempo och perspektiv –Medverkan i taktade produktprojekt skapar driv för mer långsiktigt orienterade projekt. –Det är jätteroligt att få ta sin uppfinning ända från början till “the bitter’ end.” (uppfinnare) •Okonventionella aktiviteter –“Vi har en gråzon som vi brukar kalla för skunkarbetet …” (FoU-chef) –“Jag tycker nog man ska följa manualen, oh ja. Samtidigt måste det kanske finnas lite, man ska kunna göra ett sidospår och så testa av någonting.” (uppfinnare)

16 Expertis Kreativitets- relevanta förmågor Motivation Kreativitet Bedömning och selektion av idéer och förslag bygger på expertis och urskillningsförmåga. I detta nyttjas med fördel erfarna uppfinnare. Att läsa patent och att jobba nära patentexperter utvecklar expertis och förmåga att förstå, fånga och hantera problemställningar. Att vara med i utvecklingen av patentansökan bidrar till förmåga att precisera och presentera problem och lösningar.. Att koppla samman individer och inte enbart funktionell expertis stimulerar och utmanar. Inte minst viktigt när det gäller yngre uppfinnare. ”Skunkarbete“ erkänns då det handlar om en mindre grupp motiverade personer en alltför restriktiv hållning riskerar att vara demotiverande. Uppfinningar ”Radikala’’ ’Inkrementella’ Möjlighet att - växla mellan olika typer av projekt, - vara med från idé till produkt, verkar vara motiverande.. Kreativa färdigheter och kreativa möjligheter

17 Vi vill bland annat lyfta fram … •.. vikten av att man utvecklar selektionen av idéer som en del i det kreativa systemet. –mycket fokus ligger på genration av idéer. •… att förmågan att formulera och presentera problem och lösning ska ses som en kreativ färdighet som kan tränas och utvecklas. –ex. genom medverkan i patentansökningsarbetet •... att kreativitet vare sig är begränsad till radikalt nyskapande eller till utvecklingsprocessens fuzzy front end.

18 Referenser Amabile, T. M. (1988). From individual creativity to organizational innovation. In K. Grönhaug & G. Kaufmann (Eds.), Innovation: A Cross Disciplinary Perspective. Oslo: Universitetsförlaget. Amabile, T. M. (1997). Motivating creativity in organizations: On doing what you love and loving what you do. California Management Review, 40(1), 39-&. Andersson, H. and Berggren, C. (2007). Individual Inventors in the R&D Factory. Creativity and Innovation Management, 16(4), Birkinshaw, J., & Gibson, C. (2004). Building ambidexterity into an organization. Mit Sloan Management Review, 45(4), Csikszentmihalyi, M. (1999). Implications of a systems perspective for the study of creativity. In R. M. Sternberg (Ed.), Handbook of creativity (pp ). New York: Cambridge University Press. Ford, C. M. (1995). Striking inspirational sparks and fanning creative flames: A multi-domain model of creative action taking. In D. A. Gioia & C. M. Ford (Eds.), Creative Actions in Organizations. Thousand Oaks: Sage. Gemünden, H. G., Salomo, S., & Hölzle, K. (2007). Role Models for Radical Innovations in Times of Open Innovation. Creativity and Innovation Management, 16(4), March, J. G. (1991). Exploration and Exploitation in Organizational Learning. Organization Science, 2(1), Steiner, C. J. (1995). A philosophy for innovation: The role of unconventional individuals in innovation success. Journal of Product Innovation Management, 12(5), Sternberg, R. J. (1999). A Propulsion Model of Types of Creative Contributions. Review of General Psychology, 3(2),