Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken 2009-04-16.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Regionala trafikförsörjningsprogram
Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Regionala trafikförsörjningsprogram
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Spelregelsprocessen och samarbetet med civilsamhället
Målorienterade strategiska processer
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Projektorganisation 2011 Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik Beslutad den 20 januari 2011.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Kundundersökning mars 2010
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Uppdrag att stärka utveckling av lokal service Syfte: Ökad tillgänglighet till service i gles- och landsbygder.
Fjärde järnvägspaketet
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Infrastrukturplanerna
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Vad vill vi uppnå? Hållbar stadsutveckling Insynsrådet 22 maj 2014 Anette Persson
Hur arbetar Västtrafik med Avtalsprocessen?
Västra Götaland.
SKÅNE NORDVÄST – en region utan gränser ?. NULÄGE 10 kommuner med mellan 9600 och invånare Öresundsregionen är Nordens mest tätbefolkade storstadsregion.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Vi blir Region Jönköpings län
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
EU:s Sammanhållningspolitik Fyrbodal Sverker Berglund Europeiska Unionen Europeiska regionala utvecklingsfonden Europeiska Socialfonden.
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens styrgrupp för trafik Benny Eriksson, S, Timrå Erik Sedig, KD, Vännäsby,
De första fem åren av hundra? Lagändringar 1989 grunden för upphandling i konkurrens KOLL Framåt Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik.
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Spelregler för det öppna marknadstillträdet Lars Bull Vd Värmlandstrafik AB
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Öppna jämförelser kollektivtrafik Diagram för år 2013.
Infrastrukturplanering
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
D e t r e g i o n a l a u t v e c k l i n g s a n s v a r e t VÄGVALEN ! ”Makten över framtiden” C 01 I Okt 2002.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
SNART BÖRJAR DET. VÄLKOMMEN Landstingsfullmäktigeledamöter Beredningsledamöter Ledamöter i Patientnämnden Revisorer Övriga.
Nacka kommuns tillgänglighetspolicy A-C Rudström, samordning och utveckling Jessica Röök, samordning och utveckling.
Välkomna till träff med Samrådsgruppen för näringslivsfrågor
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Dalarnas nätverk för hållbar konsumtion. Avsiktsförklaring Dagens konsumtionsmönster behöver förändras och bli hållbara utifrån alla tre aspekter av hållbar.
Välkommen till KollAs Årskonferens Årskonferensen 26 november Program 09.30Kaffe Stefan Sedin hälsar välkommen 10.10Dagens program,
Vad innebär regionbildningen?
Presentationens avskrift:

Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken

Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken! Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik är branschens gemensamma initiativ för att fördubbla det kollektiva resandet till år 2020 och att på sikt fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel

3 Kundens syn Tillförlitlighet Restid och turtäthet Enkelhet Lyhördhet Trygghet Prisvärd Brister i fysisk infrastruktur Brister i funktionell kvalitet Fordons- problem Splittrad infrastruktur-, trafik- och bebyggelseplanering Produktions- inriktad Samordning trafik och system Avsaknad av incitament för utveckling Bristande ägarstyrning Dålig image Brist på fokusering – passar alla Detaljstyrda operatörer Otydliga roller Koll Framåts problembild

Efter Koll Framåt – Partnerskap för en fördubblad kollektivtrafik… •Branschövergripande initiativ •Gemensamt handlingsprogram •Träff med regeringen 15 maj 2008 •Branschen kan göra sin del, men vi måste ha hjälp av regeringen

5

Vår gemensamma vision ”Kollektivtrafiken är en självklar del av resandet i ett hållbart samhälle.”

Vår värdegrund Alla drivs av att skapa värde för resenärerna och av att få vara med och bidra till en hållbar samhällsutveckling. • alla är lyhörda för resenärernas varierande och föränderliga behov • alla har tillit till och förtroende för varandras vilja och förmåga att arbeta tillsammans och bidra till bra helhetslösningar • alla är öppna inför nya idéer som bidrar till värdeskapande och hållbarhet

Nuläge % % 2020 För- dubblat resande Fördubblad marknads- andel Mål Vision

Övergripande mål •Fördubblad marknadsandel på sikt. •Resandet ska öka med 20 % till 2010, med 40 % till 2015 och fördubblas till Allt jämfört med 2006.

Varför Fördubbling? Kollektivtrafiken är ett strategiskt verktyg för att klara miljön och sysselsättningen: • Skapar förutsättningar för tillväxt och regional utveckling och entreprenörskap • Minskade koldioxidutsläpp med 23 % • Samhällsekonomisk vinst 4 miljarder kronor • Färre döda och skadade i trafiken

Varför Fördubbling? Utvecklingen har vänt åt rätt håll •Trafikökningar på 20% är inte ovanliga •Positivt stämningsläge i branschen Samhällsplaneringen prioriterar inte kollektivtrafiken •Framkomlighetsproblem – investeringar och underhåll Stuprörsstrukturer hämmar utvecklingen •Fragmentiserad verksamhet •Rationaliseringspotential på minst 20%, minst 10 miljarder kronor. •Nuvarande modell styr inte mot kundorientering och affärsmässighet

Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken Branschens åtagande • Engagera och entusiasmera alla aktörer att samverka för att utveckla ”nästa generations kollektivtrafik” med utgångspunkt från kundbehoven. Statens åtagande • Skapa förutsättningar för fördubblingen i form av infrastruktur, beskattning, lagstiftning m.m. Vårt gemensamma åtagande • Alla åtgärder förstärker varandra.

Resenär- ernas behov Tillgodo- sedda behov Ett perspektivskifte!

Gränslös samverkan mellan olika aktörer, över geografiska gränser

Vi fokuserar på: •Förankra visionen och värdegrunden •Tydlig målstyrning •Ökad mångfald och valfrihet för resenärerna •Bättre förutsättningar för kommersiell trafik •Utvecklade former för beställning av övrig trafik •Ökad affärsmässig frihet för trafikföretagen •Utvecklade former för gränslös samverkan •En offentlig finansierings- modell som stimulerar till ökat resande och ökad effektivitet •Uppföljning av målen •Modern lagstiftning

”Fackgrupper” Avtals- form Björn Sundvall Svensk Kollektiv- trafik Miljö- ansvar Johan Nordgren Svensk Kollektiv- Trafik Sören Bergerland Karlstads- buss Kollek- tiv trafik- forsk- ning Björn Sundvall Svensk Kollektiv- trafik Kollektiv- trafiken i den kommu- nala plane- ringen Eva Hägglund SKL Skatte- regler Chris- tina Berg- ström Svensk Kollektiv- trafik Mindre och medel- stora investe- rings objekt Anna Sven- sson SKL Attrak- tiva stationer Allan Schürer Jern husen Susanne Fahlgren Ban- verket Rese- plane rare och bok- nings- system Gerhard Wenner- ström Sam- Tra- fiken Sam- ordnat betal- system Marga- reta Berg Rese- kortet Res- plus års- korts- tillägg Mattias Ander- sson Sam- trafiken

Projektövergripande grupper Kommunikation och Lobbying: Helena Gibson Ek, BR, adj till styrgruppen Kunskapslyftet: Helena Leufstadius, SJ Gemensam affärsmodell: Charlotte Wäreborn Schultz, Svensk Kollektivtrafik Uppföljning: Torbjörn Eriksson, Swebus Piloter som visar vägen: Charlotte Rosengren Edgren, Svensk Kollektivtrafik

Styrgrupp Projekt- adm,

Styrgrupp •Charlotte Wäreborn Schultz, Svensk Kollektivtrafik, ordf. •Anna Grönlund, Svenska Bussbranschens Riksförbund •Lennart Hamnered, Svenska Taxiförbundet •Gunilla Glasare, Sveriges Kommuner och Landsting •Peder Wadman, Branschföreningen Tågoperatörerna