VILJA VÄL ELLER GÖRA RÄTT?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Nu sätter vi fokus på dem som utsätts för våld i nära relation Myndighetssamverkan mellan länets kommuner, Norrbottens läns landsting, Polismyndigheten.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
UPPDRAG: •Revidera handlingsprogram om inflytande för barn och ungdomar •Skapa förutsättningar för att införliva barnkonventionen i Borås Stad Inflytande.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Mänskliga rättigheter i Västra Götaland
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Den nationella ungdomspolitiken
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Psykosocial problematik Barn som far illa Lagstiftning Elisabeth Cedervall 2011.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
VFU-ledarkonferens 15:e augusti 2012 Wallenbergs konferenscentrum
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
RÄTTEN TILL BÄSTA MÖJLIGA FYSISKA OCH PSYKISKA HÄLSA
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
Vad innebär ett barnperspektiv
 ”Lyfta” barn och ungdomsfrågor som ett viktigt, prioriterat område för landsting, regioner och kommuner  Barn & unga utgör 1/3 av befolkningen och tillbringar.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
ORGANISERING AV LANDSTINGETS ARBETE MED FN:S KONVENTION OM BARNETS RÄTTIGHETER  Politiskt ansvarar Landstingsstyrelsen för uppdrag och beslut kring frågor.
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
i kommuner, landsting/regioner
Att samtala om barn med patienter med psykisk ohälsa
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
DAGENS RUBRIKER KONVENTIONEN OCH STATEN Rapporteringssystemet
Länsgemensam ledning i samverkan
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Pallens tre ben: Barnets rättigheter Barnkompetens Barnperspektiv
Barnperspektiv inom hälso– och sjukvården
SIKTA- Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Globalt till lokalt! Arbete för mänskliga rättigheter i Sverige
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
Långsiktighet samverkan dialog process relation insyn mångfald respekt medverkan utveckling ansvarsfördelning partnerskap tydlighet självständighet oberoende.
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Bra initiativ med kalas och en eloge till skåne för detta arrangemang och allt bra som sker i skåne.
Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
Barnkonsekvensanalys Om att systematiskt fatta beslut för barnets bästa.
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
Konventionens innehåll och struktur. Konventionens innehåll Inledning (preamble) 54 artiklar 4 grundprinciper (art 2, 3, 6, 12) 3 implementeringsartiklar.
Barn som anhöriga – Landstinget i Värmland livlinan.liv.se/barnanhoriga.
Att beakta barnets rättigheter och perspektiv i styrning och ledning är det möjligt?
Barnkonventionen i förskolan
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Konventionens innehåll och struktur
Konventionens innehåll och struktur
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Barnombudsmannen Fanny Davidsson.
Presentationens avskrift:

VILJA VÄL ELLER GÖRA RÄTT? FOLKRÄTT FÖR BARN – VILJA VÄL ELLER GÖRA RÄTT? Jag träffar inga barn på jobbet…. 1

DAGENS RUBRIKER Barnperspektiv – det har väl alla? Folkrätt för barn – vad är det? Vilka krav ställer konventionen på offentlig verksamhet? Ett gott exempel – Landstinget Sörmland 2

Varför ett strategiskt MR-arbete? Skyldighet att följa lagen Synliggör rättighetskonflikter Medborgare med ökat förtroende Synliggör faktorer som ger upphov till diskriminering Stärker demokratin Stärker individen Tydligare prioriteringsunderlag och ökad legitimitet Engagerade medarbetare - från ickediskriminering till aktivt rättighetsengagemang Kvalitetsaspekten – t.ex. MR-indikatorer

RÄTTIGHETSBASERAT ARBETE SÄKERSTÄLLA BEVAKA FRÄMJA TILLGODOSE BEHOV SKYDD DELAKTIGHET/ RESPEKT 4

Medborgare Konsument Patient Besökare Syskon Anhörig Anställdas barn VAR FINNS BARNEN? Medborgare Konsument Patient Besökare Syskon Anhörig Anställdas barn Elev Brukare Förskolebarn RESURS 0-18 ÅR? 5

BARNPERSPEKTIV? DET HAR VÄL ALLA? BEGREPPSFÖRVIRRING? BARNPERPSPEKTIV Samhällets Vuxnas Barnets BARNRÄTTSPERSPEKTIV Politiskt Juridiskt Etiskt Pedagogiskt BARNKOMPETENS Barns och ungas behov och utveckling Specifika yrkeskompetenser Beprövad erfarenhet av arbete med barn och unga BARNPERSPEKTIV? DET HAR VÄL ALLA? 6

7

VARFÖR EN BARNRÄTTSKONVENTION? Ny syn på barnet som subjekt Barndomen har ett värde i sig själv och är ingen transportsträcka till vuxenlivet Barn behöver särskilt skydd och är beroende av vuxna 8

Medborgerliga och politiska rättigheter Rätt till åsikts-, yttrande-, informations-, religions-, förenings- och mötesfrihet (artikel 12,13,14 och 15) Rätt till skydd mot tortyr, omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning (artikel 37) Rätt till skydd mot att olagligt eller godtyckligt berövas sin frihet (artikel 40) Rätt till registrering vid födseln och att få vetskap om sina föräldrar (artikel 7) Rätt till identitet och medborgarskap (artikel 8) 9 9 9

Ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter Rätt till hälsa, sjukvård och rehabilitering (artikel 24 och 39) Rätt till utbildning (artikel 28 och 29) Rätt till lek, vila och fritid (artikel 31) Rätt till skydd mot skadligt barnarbete (artikel 32) 10 10 10

KONVENTIONS INNEHÅLL INLEDNING (Preamble) 54 ARTIKLAR Genomförandeartiklar (art 4, 42) 4 grundprinciper (art 2, 3, 6, 12) 34 sakartiklar 13 artiklar om övervakning och anslutning

GRUNDPRINCIPER BARNRÄTTSKONVENTIONEN Artikel 3 Barnets bästa Artikel 6 Barnets rätt till liv och utveckling Artikel 12 Barnets rätt att komma till tals Artikel 2 Barnets rätt till likvärdiga villkor 12

42 - INFORMATION OCH KUNSKAP För att veta mina rättigheter måste jag känna till dem För att kunna arbeta utifrån konventionens krav måste jag känna till dem

Genomförandeartikeln ”Konventionsstaterna ska vidta alla lämpliga lagstiftnings-, administrativa och andra åtgärder för att genomföra de rättigheter som finns i konventionen” ”Konventionsstaterna ska vidta åtgärder med utnyttjande till det yttersta av sina tillgängliga resurser för att genomföra de ekonomiska, sociala och kulturella rättigheterna” 14

Norrbottens läns landsting Data + aktuell kunskap om barn o unga Art 2 Prövningar av Barnets Bästa Art 3 Information/ kunskap Art 42 Norrbottens läns landsting Inflytande- former Art 12 Aktiva prioriteringar Art 4 Helhetssyn samverkan Art 6 15

NATIONELL STRATEGI FÖR ATT STÄRKA BARNETS RÄTTIGHETER - 2010 NIO PRINCIPER All lagstiftning som rör barn ska utformas i överensstämmelse med barnrättskonventionen Barnets fysiska och psykiska integritet ska respekteras i alla sammanhang Barnets ska ges förutsättningar att uttrycka sina åsikter i frågor som rör dem Barnet ska få kunskap om sina rättigheter och vad de innebär i praktiken Föräldrar ska få kunskap om barnets rättigheter och erbjudas stöd i sitt föräldraskap 16

Forts. NATIONELL STRATEGI Beslutsfattare och relevanta yrkesgrupper ska ha kunskap om barnets rättigheter och omsätta denna kunskap i berörda verksamheter Aktörer inom olika verksamheter som rör barn ska stärka barnets rättigheter genom samverkan Aktuell kunskap om barns levnadsvillkor ska ligga till grund för beslut och prioriteringar som rör barn Beslut och åtgärder som rör barn ska följas upp och utvärderas utifrån ett barnrättsperspektiv 17

HANDSLAGET en överenskommelse mellan regeringen och SKL om att stärka barnets rättigheter

Genomförandeprocessen-HANDSLAGET Övergripande, generella insatser Regionala konferenser (Jönköping, Malmö, Falun, Umeå, Östersund, Luleå) Kompetensutveckling (Jönköping, Skåne, Västerbotten, Västra Götaland) Kommunikationsinsatser (Webben) Vägledning (presenteras i slutet av oktober) Informationsspridning (via webb och konferenser) Övrigt genomfört (nätverk om barnkonsekvensanalyser, landsting: Sörmland, Värmland, Jönköping, Dalarna; kommun: Karlskoga) Fördjupningsområde Våld mot barn (Samverkan med landstinget Dalarna) Fördjupade insatser mot kränkande behandling (samverkan med Skolverket) Dialog med barn (samverkan med Västernorrland) Kunskapsspridning till barn och unga (lärandeseminarier med 10 kommuner)

VAD BYGGER VÅRT EXEMPEL PÅ? NÄSTAN 15 ÅRS ARBETE 4 ÅRS FORSKNING

VÅR HISTORIA… 1999 Sverige ratificerar konventionen Landstinget tar beslut om att arbetet med BK gäller alla Sverige ratificerar konventionen 1998 Nationell strategi 2000-2002 Landstinget startar projekt + utbildning av piloter 2002 Barnrättsuppdraget blir permanent enligt beslut i LS 2004 Uppdaterad Nationell strategi 2005 Landstinget beslutar om direktiv med mål och resurser formulerade 2010 Ny nationell strategi 2011-2012 Landstinget uppdaterar riktlinje & skriver handlingsplan

ÖVERGRIPANDE SYFTE Målet är att förverkliga barns & ungas rättigheter och anlägga ett barnperspektiv på alla åtgärder och beslut i landstinget Sörmland.

MÅL FÖR ARBETET Barnrättskonventionen och dess krav på beslut och verksamheter är kända och beaktas hos beslutsfattare (artikel 3, 4, 42) Landstinget strävar efter att barnets rättigheter beaktas och implementeras på ett för barnen likvärdigt sätt inom våra verksamheter (art 2, 3, 4) Landstinget skall, inom ramen för sina uppdrag, verka för att på bästa sätt säkerställa barnets hälsa och utveckling (art 3, 4, 5, 6, 18, 19, 23, 24, 28, 31, 41) Barn och unga bereds möjlighet till delaktighet och inflytande i landstingsangelägna frågor som berör dem direkt eller indirekt (art 12-15)

ANSVAR OCH ROLLER Politiskt ansvarar Landstingsstyrelsen Landstingets nämnder och chefer ansvarar för att barn och ungas rättigheter är kända, beaktas och förverkligas i våra verksamheter Till stöd för landstingets politiker och förvaltningar finns strategisk stödfunktion på landstingets ledningsstab Till stöd för cheferna utbildas Barnrättspiloter i alla verksamheter

STRATEGISKA STÖDET Informera och utbilda om barnets rättigheter Synliggöra, lyfta fram och metodutveckla barnrättsfrågorna Sakkunnig till förvaltning och politik Omvärldsbevakning (t.ex. via SKL, Statliga Barnombudsmannen, mm) Utbilda och stödja Barnrättspiloterna

EXEMPEL PÅ STRATEGENS ARBETE Sakkunnigt stöd till politik- och tjänstemannaledningen Landstingets representant ang. barnets rättigheter t.ex. SKL, BO, samverkan med andra landsting Utbildning till revisorer, Patientnämnden m.fl Samverkan med folkhälsan om Hälsofrämjande skolutveckling Riktlinjer för ”Anmälningsplikten”+ information/utbildning Utvecklingsprocess ”Barnets rätt i patientnära verksamheter” (barnets rätt till information och delaktighet, barnets rätt som närstående) Trygghetsvandringar i hälso- och sjukvårdens lokaler

BARNRÄTTSPILOTER Alla förvaltningar och varje verksamhet Minst 1 person som utses av chefen Pilotens uppdrag: Informera/utbilda om barnets rättigheter i verksamheten Stödja & samverka med chef i barnrättsfrågor Sakkunnig/drivande i sin verksamhet Ibland särskilt ansvar för ”barn som far illa” Piloterna får: Kostnadsfri 2-dagars utbildning Nätverk/fortbildning 1-2 gg/år Omvärldsbevakning och sakstöd via Folkhälsocentrum

EXEMPEL PÅ PILOTARBETE Information om barnets rättigheter till anställda, patienter, föräldrar (art 42) Patientnämnden har öppnat en ”barn och ungdomstelefon” samt skapat eget informationsmaterial riktat till barn/familjer (art 3, 12, 23, 24) Nya rutiner har införts. T.ex. mottagningstider, kallelser, ny självjournal inför operation på öron-näsa-hals, rutiner för anmälan om barn som far illa, pre-visningar inför operation på alla sjukhus (art 3, 5, 12, 18, 24) Nybyggda, ombyggda väntrum och dagrum (art 3, 4, 6, 12, 23, 24, 31)

Forts. exempel på pilotarbeten….. Kartläggningar om, och enkäter till, barn och unga (art 2, 3, 12) Liv & Hälsa Ung - ökat barnrättsperspektiv i frågorna samt genomförandet (totalundersökning åk 7, 9 & 2 på gymnasiet) (art 2, 3, 12) Vuxenpsykiatrin arbetar metodiskt med barnets rättigheter som närsteånde (art 3, 12, 18, 24) Barn och ungdomsråd bildat inom Habilitering och Hjälpmedel (art 2, 12, 23, 24)

TVÅ PARALLELLA PROCESSER – FYRA VIKTIGA PUSSELBITAR STRATEGISKT IMPLEMENTERING + LÄRANDE LÄRANDE + VERKTYG OPERATIVT 30

FRAMGÅNGSFAKTORER Tydliga uppdrag, mandat och resurser formulerade Tvärpolitiskt förankrat Fokus på folkrätten! Nationella beslut/initiativ ger kraft och mandat Långsiktigt, kontinuerligt och strategiskt ”lärande” på alla nivåer i organisationen Inga ”stuprör”, inga parallella organisationer Funktion och uppdrag – inte person/eldsjälar Professionalisera barnets rättigheter i uppdrag och professioner Samverka – uppfinn inte alla hjul själva 31

POLITIKENS ROLL OCH ANSVAR? VISIONÄR Jag träffar inga barn på jobbet…. GRINDVAKT Barn och unga? Det sköter väl skolan mycket bättre? Barnkonventionen? Vad är det?... och vi har väl tillräckligt med frågor och uppdrag just nu, jag tror inte vi har tid,,,… UPPDRAGSGIVARE FÖLJA UPP OCH EFTERFRÅGA RESULTAT 32

BESLUTSFATTARES och CHEFERS UTMANING! Hur märker våra medborgare – barn och vuxna, samt våra anställda, att vi arbetar med ett barnperspektiv och utifrån barnets rättigheter? 33

”Om man ser en pojke i ett äppelträd ska man inte misstänka att han knycker äpplen, utan istället utgå ifrån att han tagit sig upp för att binda fast ett äpple som lossnat.” Harry Hjörne, journalist Monica Gustafsson-Wallin Strateg för barnrättsfrågor Folkhälsocentrum Landstinget Sörmland monica.g.wallin@dll.se