IT I VÅRDEN – en utveckling som går snabbare än vi anar… Solweig Rydmarker Vård IT Strateg Region Halland 2013-09-26
Vem är Solweig Rydmarker ?
Morgondagens största utmaningen? att leda och styra digital förändring och utveckling i en snabbt föränderlig värld att hitta lösningar som inte är ”Jävla skitsystem” att skapa inflytande delaktighet Samförstånd Flexibilitet
Teknikutveckling Bankomat (Juli 1967, Uppsala) PC – IBM PC 1981 (Apple 1984) Internet www mitten av 1990-talet
Avgörande … Mobiltelefon Den 3 april 1973 ringdes det första samtalet från en bärbar telefon. Det var Martin Cooper, forskare på Motorola, som från en gata i New York ringde samtalet som skulle bli historiskt. Internetbanken (november 1996 Östgötabanken följt av Föreningssparbanken och SEB
Digitala journaler
Verksamhetsstödjande Datoriserade informationssystem Beslutsstöd Invånarens medverkan och delaktighet Självbetjäning
Hur ser vi ut som kommer i kontakt med IT och vården?
Hantera alla generationer … Rekordgenerationen 40-50 talister Respekt för ledningen – lojalitet –ambitiösa Generation X 60-70 talister Antiauktoritära –jag-lojalitet – balans arbete/fritid Generation Y 80-90 talister Individualister som gillar kollektivet – delaktighet –påverkan Globaliserade – arbete/fritid Flera karriärer utan att vara karriärister
För vem?
På G …. ”infödingarna”
Prioriterar
För styrning och ledning
Visst har det hänt en del … Nationella IT-strategin Digital Agenda för Sverige Digitala Agenda Europa 2020
Handlingsplan 2013-2018 för eHälsa
Invånarens delaktighet i fokus
Invånare, patienter och anhöriga ska ha enkel tillgång till allsidig information om vård och hälsa samt om sin egen hälsosituation Ska också ha bra service och delaktighet i vården utifrån individuella förutsättningar Personal inom Vård och omsorg ska ha tillgång till välfungerande och samverkande IT-stöd som garanterar patientsäkerheten och underlättar det dagliga arbetet Ansvariga för vård och omsorg ska ha ändamålsenliga IT- stöd för att följa upp patient- säkerheten och vårdens kvalitet samt för verksamhets- styrning och resursfördelning 17
Målbild 2018 Individen Medarbetaren Beslutsfattaren Handlingsplan 2013-2018 Målbild 2018 Individen Kunna nå alla uppgifter om sig själv Aktivt medverka i sin vård och omsorg Medarbetaren Har rätt arbetsverktyg Informationen tillgänglig Beslutsfattaren Tillgång till faktabaserade underlag 18
Finns det bra tänk?
Visst har vi gjort en del bra …
- Vinnare av flera stora priser. - Nominerad och finalist i många ytterligare tävlingar
www.1177.se – ingången till vården via internet 3 miljoner besök per månad 27 % kännedom Anpassad för mobiler och läsplattor från 14 mars 2700 artiklar, över 100 000 prenumeranter på nyhetsbrev, frågefunktion med 2000 frågor och svar, tecknade filmer för barn, andra filmer, krönikor, patienternas egna berättelser, appar Hitta och jämför vård och e-tjänsterna Mina vårdkontakter Många populära och innehållsrika teman Översättningar till andra språk
Mina Vårdkontakter – ingång till e-tjänster Samlingsplats på internet där invånarna med hjälp av personliga e-tjänster på ett enkelt och säkert sätt kan komma i kontakt med hälso- och sjukvård, tandvård och få överblick över sin hälsa, vård och omsorg.
Tjänsten UMO.se – Nuläge Utvecklingsprojekt och förvaltningsobjekt Utvecklingsprojekt och förvaltningsobjekt Utvecklingsprojekt och förvaltningsobjekt Utvecklingsprojekt och förvaltningsobjekt Utvecklingsprojekt och förvaltningsobjekt För unga 13 – 25 år Om sex, hälsa och relationer 400 000 besök per månad Hälften av besöken i mobilen Lysande resultat efter utvärdering hos ungdomsmottagningar och elevhälsan Kännedom i hela målgruppen: 44% Kännedom i åldern 15 – 17 år: 65%
Journalsystem i Sverige
NPÖ
Prenumeration från Mina vårdkontakter till HälsaFörMig/Personligt hälsokonto
Medverkan
Fler på arenan!
Leder utvecklingen
Hur ska vi göra … Dialog kring Behov och Nyttan Se helheten (Peer Gynt) Införande och ”Lansering” Uppföljning
Vår framtid Samordnade insatser Samverkan Kreativa lösningar Nya grepp
INTE ALLTID I TAKT …. Med lösning och utveckling men MÅLET TYDLIGT!
Vem …
Skulle kunna vara vi i Sverige … Våra investeringar i IT har underlättat enormt. Genom att ge alla parter snabb access till bokningar, hälsodata, labbresultat och recept via nätet har vi fått en fantastisk förbättring, säger Bernard Tyson till Dagens Samhälle.
Han säger också Läkare måste vara mer delaktiga i utvecklingen Läkartidningen nr 29-31/2013
Maktförskjutning …
Låt tusen appar blomma på Appstore Kvalitetssäkrade http://sdk.minavardkontakter.se/ www.hälsaförmig.se
Är det här en framtid?
Beskrivning Armband + iPhone App, som registrerar hur du sover, rör dig och äter 24h/7days. Klarar upp till 10 dagars batteritid. Bygger på avancerad sensorteknik. Kan programmeras utifrån din hälsoplan och vilka mål som gäller för nutrition och aktiviteter. Alarmfunktion.
”Bästa vännen” - när inte mamma kan
Doktor Watson http://www. wired. co
Är detta orsakerna? Organisation Styrning och ledning Samarbete/Samverkan
Kan vi bli bättre? Nätverkande omvärld Djärvhet – Öppenhet Fantasi – Kreativitet Satsa resurser
PASSION - våga sticka ut och vara annorlunda
TACK … solweig.rydmarker@regionhalland.se