Ny lagstiftning från 1 januari 2011

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Några utgångspunkter  Bostadsförsörjningen är ett gemensamt ansvar mellan stat och kommun  Staten ger ekonomiska och rättsliga förutsättningar, kommunen.
Advertisements

Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Europeiska kommissionens förslag till:
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
1 Frukostseminarium den 13 februari 2009 Claes Langenius och Joakim Sundbom Den nya konkurrenslagen.
Ny lagstiftning för allmännyttan och hyressättningen
NBO Köpenhamn 2 september 2010
Marknadsmässiga avkastningskrav i allmännyttiga bostadsföretag
Nödvändiga perspektivskiften
Vårdförbundet avdelning Västra Götaland
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Staten och det civila samhällets organisationer
Förändringar 1 juli 2013 Samma grundstruktur som tidigare •Avgifterna fastställda av regeringen i förordning •Avgifterna kopplade till prisbasbeloppet.
Enhetschef Fastighetsutveckling
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Hur kan stat och kommun främja utvecklingen av bostäder för äldre?
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
Stockholmsregionens Europadagar, 5 november 2012 Joanna Szyfter ”Den lokala nyttan av deltagande i utformandet av EU:s energipolitik” - Exempel från regionens.
AKTIEBOKEN © FREEBOOK HUVUDFINANSIÄR AKTIEBOKEN 2009/2010.
Nationella Nätverket NATIONELLA NÄTVERKET NAVIGATORCENTRUM • april 2010 Nationella Nätverket Med bidrag från Ungdomsstyrelsen 2008,
FMN, MAJ BRA ATT VETA OM Budgivning vid försäljning av fastigheter, tomträtter och bostadsrätter som förmedlas av fastighetsmäklare Vid köp av fastighet,
Presskonferens Introduktion Birgitta Böhlin Ordförande Apoteket Omstrukturering AB.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Reviderad förordning stöd till kommersiell service Gäller från 1 januari 2012.
Michael Anefur Maria Boustedt Hedvall Socialdepartementet
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Byggproduktförordningen CPR
Undergräver Internetspriten alkoholmonopolet? Alkoholpolitiskt forum Seminarium onsdagen den 3 juli 2013 kl EU-advokat Ida Otken Eriksson.
Gavlegårdarna Bostadsmötet Antal lägenheter Antal hyresgäster Antal lokaler Anställda 200 Omsättning1 000 mkr Balansomslutning4.
Socialdepartementet Hur kan processerna för stadsutveckling och byggande effektiviseras? Stefan Attefall, bostadsminister Kiruna 9 juni 2014.
Stöd till start av näringsverksamhet. Antal nyanmälda platser ackumulerat år 2009—2011.
Finansdepartementet Från regeringens horisont – frågor med bäring på kommunerna Dan Ericsson, statssekreterare hos Mats Odell Kommundirektörernas vårkonferens,
Är du lönsam,lille vän ? Jaaa. Miljarder kan sparas Ett arbetsmarknadsprojekt av Thomas Stjernquist.
Högskolestiftelser Förslag om en ny verksamhetsform för universitet och högskolor.
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Samverkan mellan social ekonomi och Göteborgs stad
Omställningsavtal - Avtal om lokala omställningsmedel
1 Rättshjälp i Sverige Konferens om rättshjälp i Norden, Reykjavik den 5 september 2014.
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
Den nya allmännyttan – förhoppningar, farhågor och kunskapsbehov på nationell nivå Jörgen Mark-Nielsen.
Stockholmsbörsens granskning av noteringsavtalets krav på information om bolagsstyrning Torsten Örtengren Chef notering och bolagsövervakning, Stockholmsbörsen.
Vänsterpartiet Halmstad halmstad.vansterpartiet.se Halmstad – Inte till salu! Bostadspolitik för Halmstads kommun Motion om.
F10 Företagets lönsamhet, finansiering och tillväxt
Energieffektiviserings stöd Förordning (2009:1533) om statligt stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Föreskrift 2010:1.
Får jag lov? Om planering och byggande
Hyreslägenhet och bostadsrätt kap.12
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Kapitel 15 Budgeten.
Det sociala investeringsperspektivet i Uddevalla kommun
Vänersborgsbostäder 2014 Bolagsdag 1 april 2015.
Fåmansföretag Inledning Definitioner 56 kap IL
Senior-ekonomi Välkommen till Skatteverkets del av Senior-Ekonomi. Avsnittet är tänkt att hållas på ca 55 minuter. Vi går igenom hur pension och lön beskattas.
Om Ideella föreningar & ekonomiska föreningar
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Vräkningsförebyggande riktlinjer Gemensamt uppdrag i det vräkningsförebyggande arbetet Stadsdelsnämnderna och de kommunala hyresvärdarna i Göteborg har.
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Momsbeskattning Skatteförvaltningen. Innehåll Vad är moms Vem är momsskyldig För vilken verksamhet ska man betala moms Hur mycket moms ska man betala.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Presentation om kommunala kontrakt. Fastighetskontoret Unga vuxna Äldre Nyanlända Barnfamiljer nor & män Missbruk, psykisk ohälsa Hemlöshet – många ansikten,
Ny elsäkerhetslag den 1 juli 2017 – en sammanställning av innehållet i det nya elsäkerhetsregelverket.
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
EU:s energieffektiviseringsdirektiv
Utdrag ur propositioner
Dataskyddsförordn ing GDPR- ny lag som gäller
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Socialt ansvarsfull upphandling
”Stärkt ställning för hyresgäster” SOU 2017:33
Presentationens avskrift:

Ny lagstiftning från 1 januari 2011 Ny lag – lagen om allmännyttiga kommunala bostadsaktiebolag Förändringar i hyreslagen

Den nya lagstiftningen - Bakgrund HGF kräver att självkostnadsprincipen iakttas (Notan) Fastighetsägarna anmäler det svenska systemet till EU-kommissionen – 2005 Utredning tillsätts av Socialdem. 2005 - Michael Koch Ny regering 2006 – nya direktiv Betänkande april 2008 – EU, allmännyttan och hyrorna (SOU 2008:38), föreslår stora förändringar

Överenskommelse HGF - SABO Överenskommelse mellan SABO och HGF april 2009 Målsättning: Bred acceptans Är långsiktigt hållbart Utvecklar hyresrätten Ger en rimlig hyresutveckling Ger trygghet och ett starkt besittningsskydd för hyresgästerna

Lagen om allmännyttiga kommunala bostadsaktiebolag 1 § Definition och uppdrag AB där en eller flera kommuner har bestämmande inflytande och som i allmännyttigt syfte huvudsakligen förvaltar fastigheter med hyresrätter, främjar bostadsförsörjningen i kommunen/erna erbjuder möjlighet till boendeinflytande och inflytande i bolaget. Bestämmande inflytande - äger aktier med mer än hälften av rösterna Koncern – Lagen gäller även bostadsbolag som ägs av moderbolag i kommunal koncern

Nyheter i 1 § jämfört med allbolagen ”flera kommuner” kan äga bolag gemensamt ”Allmännyttigt syfte” – tidigare ”utan vinstsyfte” Endast kommunala – ej privata Omfattar endast aktiebolag - ej stiftelser eller ek. för Får ett lagstadgat uppdrag – främja bostadsförsörjning Skyldighet erbjuda boinflytande och inflytande i företaget

”Allmännyttigt syfte” Främja bostadsförsörjningen och ”erbjuda bostäder till alla kommuninvånare och tillgodose olika bostadsbehov som invånarna i kommunen har. I uppgiften ingår bl.a. att bygga hyresbostäder”. ”Utan ett allmännyttigt syfte kan det kommunala bostadsaktiebolaget komma att reduceras till att enbart ha vinstmaximering som mål. Något motiv för en kommun att vare sig bilda eller äga ett sådant företag finns inte…” ”…inte tillkommit för att skapa vinster, utan för att tillgodose ett allmännyttigt ändamål. I den meningen är det allmännyttiga syftet överordnat andra aspekter…”.

2 § - Affärsmässighet Bolagen ska ”bedriva verksamheten enligt affärsmässiga principer trots bestämmelserna i 2:7 och 8:3 c KL” Många allmännyttiga företag affärsmässiga redan idag Prop 2009/10:185: ”..har under lång tid varit tvungna att iaktta ett affärsmässigt förhållningssätt, eftersom dessa företag inte längre får några särskilda statliga subventioner eller fördelaktiga villkor”.

”Principer” istället för ”affärsmässig grund” Annan kommunal näringsverksamhet – ”på affärsmässig grund” Hyresmarknaden och allmännyttan är speciell Prissättning särskilt reglerad - konsumentskydd Investeringar på mycket lång sikt – långsiktigt förhållningssätt Lagstadgat krav på konsumentinflytande Särskilda regler om värdeöverföring

Hur beskrivs ”affärsmässigheten”? ”…utgå från vad som är långsiktigt bäst för företaget som sådant, givet de begränsningar och förutsättningar som ligger i att de ska vara långsiktiga, seriösa fastighetsägare på hyresmarknaden inom ramen för de regler som gäller för denna sektor”. Utgå “från den lokala marknadssituationen och varje företags egna förutsättningar. För aktörer med ett långsiktigt perspektiv är det också det långsiktiga resultatet och inte den kortsiktiga lönsamheten som står i fokus”.

Ömsesidig affärsmässighet Relationen kommunen och bolaget: Ska vara konsekvent affärsmässiga Ekonomierna ska hållas åtskilda så att värdeöverföring i endera riktningen inte sker. Kommunen kan inte kräva att företaget vidtar åtgärder som inte är lönsamma för företaget.

2 § - Ekonomiskt stöd till företagen Ekonomiskt stöd i princip förbjudet enl. EG-rätten Bostadsföretag kan dock beviljas stöd som har godkänts av kommissionen har lämnats i enlighet med förordningar beslutade av kommissionen har lämnats i enlighet med kommissionens villkor för stöd och undantaget från kravet på anmälan i artikel 108.3 i EUF-fördraget

3 § Värdeöverföring - Huvudregel 3 § 1 st: Värdeöverföringar får inte överstiga ett belopp motsvarande statslåneräntan + 1 % på det kapital som kommunen/erna tillskjutit som betalning för aktier. 3 § 2 st: Värdeöverföringar får dock inte överstiga hälften av bolagets resultat för föregående räkenskapsår.

3 § Värdeöverföringar ”Värdeöverföring” - alla händelser som ”medför att bolagets förmögenhet minskar och inte har rent affärsmässig karaktär för bolaget” Omfattar även koncernbidrag Genomsnittlig statslåneränta: motsvarar marknadsräntan på statsobligationer (2009 – 3,11%) ”Som betalning för aktier”: Aktiekapital minskat med fondemission

Ex Uppsalahem Aktiekapital - fondemitterat aktiekapital = kapital som betalats för aktier Ex Uppsalahem Aktiekapital 166 milj kr - Fondemitterat kapital 126 milj kr Summa tillskjutet kapital 40 milj kr Högsta värdeöverföring (om gällt idag) = 1,6 milj kr (3,11% + 1% x 40)

4 § - Värdeöverföring - Reavinster Får dessutom föra över halva nettoöverskottet från fastighetsförsäljning under föregående år. Kräver beslut av kommunfullmäktige Nettoöverskott: Försäljningspris - bokfört värde + försäljningskostnader. Paragrafen gäller ej paketering – ”undantaget …tar enbart sikte på de fall där fastigheter säljs direkt”.

5 § Överföring bostadsförsörjningsändamål Begränsningen i 3 § gäller inte överföringar av ”överskott som uppkommit under föregående år” som används för att: främja integration och social sammanhållning, t ex öka variation i område, lekplatser, fotbollsplan tillgodose bostadsbehov för personer som kommunen har ett särskilt ansvar för, ex bostäder, ”lämpliga gemensamhetsutrymmen och relaterad utrustning” överföras mellan bostadsföretag i en koncern. Allt överskott föregående år kan föras över enligt denna § – även överskott från försäljningar.

Ex – Bolaget A Aktiekapital 500 Fondemitterat 400 Kapital tillskjutet som betalning 100 Statslåneränta föregående år 3,5 % Förra årets resultat 100 milj kr Varav ”nettoöverskott” efter försäljning 40 milj kr Högsta värdeöverföring 3 § 4,5 milj kr (3,5 + 1 x 100) Högsta värdeöverföring 4 § 20 milj kr (1/2 överskottet) Möjlig värdeöverföring 5 § 75,5 milj kr

Hyreslagen – den normerande rollen Allmännyttans normerande roll tas bort 55 § 2 st: Vid prövning ska främst beaktas hyra för lägenheter som har bestämts i en förhandlingsöverenskommelse enligt HFL. Ingen förändring av påtaglighetsrekvisitet Ingen förändring ortsbegreppet Inget efterfrågepåslag