Psykologi i Ledarskapet Nyköping Maj 2006 Bertil Björkman Konsult

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Vs..
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Att kläcka och vaska idéer
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Ett utvecklingsprojekt för hela Ulricehamns kommuns nya organisation och dess medarbetare. Projektägare: Ulricehamns kommun Projektperiod: –
Problemsnack eller bygga lösningar.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
KTH Intervjuförfarande Med tillhörande tips av Sara Näsmark
Kommunikation.
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Konsten att leda sig själv
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Att samtala med ungdomar om tobak
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Workshop inför Projektet
Ta ställning och handla!
Date Ledningsteam och Ledarutveckling ADIZES profiler.
Konsten att lyckas med sina studier
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Genera Nya Ideer FOXPOPULI “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Tillvägagångssätt 1-sidig enkät
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Etik Moral Filosofi.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Att tillsammans påverka!
Studieteknik och inlärning
Projektledning.
Vänsterpartiet Retorik Vänsterskolan.
För mer information om kursen eller för bokning, kontakta oss på eller Mål (Önskat Utfall) Större insikt.
Lönesamtalet.
Skriva noveller.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Anställningsintervjun
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
VAD TÄNKER FINLÄNDARNA OM SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSTJÄNSTERNA SERVICE OCH DESS FRAMTID?
Idrottspsykologi.
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Socialpsykologi.
Segmentering och one-to-one-marketing
BAKGRUND OCH FAMILJEÖVNING Hur motiverar man familjer att ändra sina levnadsvanor? Hur känner man igen familjers och familjemedlemmars vilja till förändring?
Personlig försäljning Kap. 2
Kommunikationsprocesser
Förändringsarbete Bo Ahrenfelt
Tips för det praktiska ledarskapet
Föräldramöte 25/4  .
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Verktyget Utmärkelsen….
Förbättra klubbkvalitet
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Psykologi i Ledarskapet Nyköping Maj 2006 Bertil Björkman Konsult Box 33 S – 260 43 ARILD Telefon 042 - 346475 E-mail: bertil.bjorkman@bbk.se

Metamanagement Team Organisation Kund Ledarutveckling Produkter Tjänster Personlig utveckling Service Personliga resurser i verksamheten etc Personliga resurser Organisation Kund Copyright Bertil Björkman

642 Framgångsrika ledare  Prognosförmåga  Självkännedom  Visualisering  Prioritering  Planläggning 95 % * 90 % * 85 % * 65 % * 60 % * */ svarar till 50 %-nivån bland genomsnittsledare Copyright Bertil Björkman

Expansiva ledare Copyright Bertil Björkman

 Planläggande kapacitet Expansiva ledare  Planläggande kapacitet Sätta mål Följa upp mål Verbalisera mål Prioritera  Informativ kapacitet Nyfikenhet Delegerad information  Psykologisk kapacitet Intresse för personligheter Förståelse för underliggande motiv Samarbete - mer än konkurrens Grupp - mer än individ Copyright Bertil Björkman

Arbeta 40 % mer  Ta vara på positiva egenskaper Arbeta med förbättringar Utveckla problemlösning / kreativitet Kolla teamets samman- sättning Jämför med ledar- egenskaper ( nedan ) Systematisera personal- utvecklingen Copyright Bertil Björkman

Självkännedom och Teknikinlärning 45 – 50 % 15 % 600 p 3 m 3 m 6 m - 12 % Copyright Bertil Björkman

S A H PERSONLIGHETS- PSYKOLOGI 40 87 % 20 1/ Bakgrund: 400 PAT 2/ Normalpersonligheter: Andersson - Astenisk Svensson - Synton Hanzon - Hysteroid 3/ Tyngdpunkt: 92 % - 1 7 - 8 % - 2 ≤ 0,5 % - 3 4/ Kvinnligt + 5 % A + 7 % S Manligt + 7 – 8 % H 6/ Diagnos ≠ Värdering 7/ Positivt utnyttjande 5/ Över 50 år + 5 % A / 2 % S Under 25 år + 7 % H Copyright Bertil Björkman

ANDERSSON Planerar i god tid Är noga med detaljer Samlar 80 % av sin information skriftligt Avslutar ett moment innan nästa ..påbörjas Är försiktig med förändringar Vill ha få och nära sociala kontakter Är superlojal i sociala relationer Är försiktig i beslutsprocessen - men ..håller fast Copyright Bertil Björkman

SVENSSON Planerar och har ordning på sina saker för ..att få det att fungera Har lätt att få saker och ting ur händerna Samlar 50 % av sin information skriftligt Förväntar sig detsamma av andra som av sig ..själv Är energisk - kan engagera sig länge i en ..uppgift Har en god förståelse för hur andra ..människor tänker och reagerar - har ..inlevelse Är omtyckt av andra - kan konsten att lyssna Har en god serviceinställning inför sin ..omgivning Vill genomföra en uppgift med minsta ..ansträngning Är ekonomisk / har affärssinne Copyright Bertil Björkman

HANZON Vill helst att det sker saker och ting - tycker .. om förändringar Är den förste att acceptera en ny idé Samlar 20 % av sin information skriftligt Trivs på inga villkor med rutin och vill ha ..ständig omväxling Har många idéer och är kreativ Är ofta optimist med hög självtillit Är lite av en skådespelare och svår att ..komma in på livet - kameleont Är inte helt lojal och tar chansen när den ..kommer Har lätt att resonera bort egna fel Tar snabba beslut, men återtar dem ofta Copyright Bertil Björkman

ANDERSSON, SVENSSON och HANZON Medelvärde Medlemmar i flygklubbar Våren 2006

Andersson, Svensson och Hanzon Internationellt A S H Sverige 50 25 25 Norge 50 30 20 Danmark 20 55 25 England 40 40 20 USA 20 30 50 Frankrike 40 20 40 Sydtyskland 30 50 20 Nordtyskland 50 20 30 Italien 25 30 45 Spanien 35 25 40 Finland 55 30 15 Holland 35 30 35 Copyright Bertil Björkman

samarbete – effektivitet - konflikt Andersson Svensson Hanzon samarbete – effektivitet - konflikt A S H A S H Copyright Bertil Björkman

Att vara ledare för Andersson  Ett arbetsmoment skall helst bearbetas åt gången. Flera uppgifter på en gång gör Andersson osäker.  Ge Andersson grundlig feed-back.  Låt gärna Andersson arbeta med rutinmässiga, statistiska eller planeringsmässiga uppgifter.  Det är viktigt att man alltid står vid ett avtal, en tidplan etc i samarbetet med Andersson.  Om Andersson skall placeras i en ny arbetsgrupp - förbered grupp- medlemmarna och Andersson. Copyright Bertil Björkman

Att vara ledare för Andersson  Planera alltid samarbetet med Andersson noggrant. Var omsorgsfull med att förbereda allt så detaljerat som möjligt.  Ge Andersson en förberedande genomgång av vad det är som uppgifterna / arbetet rör sig om.  Lyssna noga på vad Andersson säger - ta inte själv hela initiativet. En försiktig styrning är bäst.  Skriv gärna ner på en lapp de saker / order / instruktioner / mål etc som Andersson skall arbeta med.  Ju fler detaljer Andersson får när det gäller ett arbetsmoment, desto större trygghet. Copyright Bertil Björkman

Att vara ledare för Svensson  Svensson är utmärkt som gruppledare och får folk att fungera tillsammans, trivs med det och blir fort omtyckt av andra.  Svensson är beroende av beröm och vill framstå som den som har givit lösningen på ett problem.  Om det uppstår problem i en arbetsgrupp, är Svensson en medlare och konflikt- lösare.  Planera så att Svensson får en känsla av att det är ordning och reda på sakerna och att allt fungerar, t ex avseende arbetsmaterial, inkallelser etc. Copyright Bertil Björkman

Att vara ledare för Svensson  Ge Svensson en känsla av att Du är helt ärlig.  Lyssna, prata och försök att få en god kontakt.  Ge en känsla av att det är Svensson som är den ledande. Detta tillfredsställer hans / hennes behov av att känna sig som rådgivare.  Informationen till Svensson skall vara så kort som möjligt och innehålla så många praktiska detaljer som möjligt. Copyright Bertil Björkman

Att vara ledare för Hanzon  Hanzon tycker om att arbeta ryckvis och under press.  Placera gärna Hanzon som gruppledare för korta, snabba uppgifter.  Ge alltid Hanzon möjlighet att själv välja lösningsalternativ.  Använd Hanzon till att komma med förslag till förändringar, nya idéer etc.  Precisera för Hanzon när en uppgift skall vara färdig och i vilken form. Annars får Hanzon egna idéer och löser ”en annan” uppgift. Copyright Bertil Björkman

Att vara ledare för Hanzon  Undvik att fördela rutinuppgifter till Hanzon.  Hanzon skall känna sig betydelsefull för att bli motiverad till ett samarbete.  I samtal med Hanzon - försök alltid att hålla fast vid väsentligheterna - prata inte ”runt om” ämnet.  Instruktioner till Hanzon skall vara noggrant planerade - tänk på att han gärna diskuterar, kritiserar, får andra idéer etc.  Använd Hanzon till uppgifter där han / hon får komma med egna ídéer till lösningar. Copyright Bertil Björkman

Gemensam Informationsnivå Ökad information Gemensam referensram / samråd Bättre dele-gering Bättre arbets-resultat Färre kon-flikter Mindre mot-stånd mot föränd-ringar Bättre indivi-duell själv-rea-lisering Arbetsmotivation / Trivsel Produktivitet / Lönsamhet Copyright Bertil Björkman

A S H Kreativitet V / P / H Kropps-språk Psykiatri A / S / H Management A / I – P / E Språk Marknads-föring Motivation A S H Samarbets- / Säljpsykologi Kommunik. psykologi Media-psykologi Färg-psykologi Transaktions-analys Kvalificerad pers.psyk Inter-nationellt Copyright Bertil Björkman

Litteratur Mannens åldrar av Daniel J Levinson Kroppsspråket av Julius Fast Jag är OK, Du är OK av T A Harris Mannen i hissen av Paul Sloane / Des MacHale De sex äpplena av Paul Sloane / Des Använd huvudet ännu bättre av Tony Buzan Du kan om Du vill av Tony Buzan Verklig kreativitet av Edward de Bono Lateralt tänkande av Edward de Bono Initiativets makt – om chefer och förändringsarbete av Monica Lindstedt The 4-coloured person av Max Lüscher ISBN 91-38-04766-7 Förlag: Liber ISBN 91-37-05213-6 Förlag: Forum Slutsåld hos förlaget, men kan finnas på bibliotek ISBN 91-88410-20-X Förlag: Brain Books ISBN 91-88410-30-7 ISBN 91-7882-262-9 Förlag: Docendo Läkemedel ISBN 91-7738-277-3 Förlag: Svenska Dagbladet ISBN 91-88410-3 ISBN 91-518-1790-X Förlag: Prisma Slutsåld på förlaget, men

Litteratur Coloured Psychology av Max Lüscher Inlärningsrevolutionen av Gordon Dryden / Jeanette Vos Testa Dig själv av H J Eysenck Individual in Society av David Krech / Richard Crutchfield / Egerton Ballachey Metaprodukten och det skapande företaget av Carl-Erik Linn Att leda team av Andrew Leigh / Michael Maynard Coaching för bättre resultat av John Whitmore Tio steg mot en lärande organisation av Peter Kline / Bernard Saunders Nya team i organisationernas värld av Jan-Inge Lind / Per-Hugo Skärvad Riding the Tiger av Thomas Ahrens Rebelledaren av Bertil Björkman / Thomas Ahrens Slutsåld på förlaget, men kan finnas på bibliotek ISBN 91-388410-26-9 Förlag: Brain Books ISBN 91-518-2477-9 Förlag: Werner Söderström, Fin Förlag: McCraw - Hill Book Co ISBN 91-40-30981-9 Förlag: Liber ISBN 91-89250-63-X ISBN 91-88410-75-7 ISBN 91-47-04042-4 Förlag: Bättre Ledarskap ISBN 47-04605-8