Ingenjörsmetodik IT & ME 2011

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Advertisements

Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Gymnasiearbetet p..
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Exempel utifrån ett antal målområden
Ulf P Andersson GMV
Närvaro!!.
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Mål och betygskriterier
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Planering.
Föreläsning 10 Kurvanpassning som en del av problemlösning med datorer
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Bildning / personlig utveckling
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Att skriva PM Att skriva ett PM eller en uppsats
Examensarbete för civilekonomexamen vid Linköpings universitet
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Konstruktiv kreativitet, vetenskap och personliga förhållningssätt Hållbar Utveckling B (tvär)vetenskaplig seminarieserie 5 mars 2010.
SAMHÄLLSKUNSKAP B Henrik Larsson
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Projekt - Utvärdera examensarbeten Bakgrund Under år 2010 visade en kartläggning kring examensarbeten i civilingenjörsprogrammen, i ett nationellt TUF.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
1 Ingenjörsmetodik IT & ME 2010 Föreläsare Dr. Gunnar Malm.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Projektmetodik Varför projektmetodik? Viktig del i kommunikation - Samarbete och planering tillsammans med andra än närnaste kollegor -
Högskoleverkets kvalitetskonferens i Umeå 2007
Välkomna till Edboskolan
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
OpCon/xps - A case study. Club2200Page 1 OpCon/xps – A case study Club2200 Magnus Nyman & Hans Forslind.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
Rörelse och konstruktion
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Förordningstext Speciallärarexamen
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Ingenjörsmetodik IT & ME 2011 Föreläsare: Universitetslektor Gunnar Malm Email: gunta@kth.se Tel. 790 43 32 Mitt kontor Electrum-huset C4

Första föreläsningen Kursöverblick, lärare, viktiga datum, kursPM Innehåll/tema Mål Krav, betygssystemet, eget engagement i lärandet Litteratur/hemsidan Förväntningar på utbildningen Ingenjörsrollen (CDIO, HFS)

Ingenjörsmetodik IT & ME 2011 Föreläsningar: 32 h schemalagt som 142, Skriftlig presentation 3 gemensamma + 1 individuellt tillfälle med Richard Nordberg Plus eventuella studiebesök eller gästföreläsningar, just nu Oracle v.37 men kan tillkomma ytterligare

Ingenjörsmetodik IT & ME 2011 Övingar: 14 h schemalagt som 72 (4 övningsgrupper) WS: 8 h schemalagt som 42 Workshop eller studenträkneövning Datorlabbar: 16 h schemalagt som 22 + 34 (4 labbgrupper)

Ingenjörsmetodik IT & ME 2011 Övningsgrupper Anders Eklund Valur Guðmundsson eller Maziar Manouchehry (på engelska, enklare svenska OK) Oscar Gustafsson Workshop/Studenträkneövningar – självständigt arbete med tentaliknande uppgifter (samma lärare)

Ingenjörsmetodik IT & ME 2011 Labgrupper, alla namn på lärare inte klara ännu Labbarna är baserade på att man jobbar med egen laptop med handledning av en lärare Jobbar med datainsamling och analys i programmet MATLAB Kommer att göras en gruppindelning/bokningslistor i daisy-systemet

Kursöverblick/viktiga datum Skriftliga inlämningar vid två tillfällen Måndag 26 sept. Ett utkast (första version) Mån 31 okt. Slutligt inlämning av problemslösningsrapporten Tentamen onsdag 19 okt 14-19 (får ej komma för sent, blir då inte insläppt). Tentamensanmälan sker via Daisy, stänger några dagar innan tentan.

Hemsidan på KTH Social Material från föreläsningar Diskussioner/vissa inlämningar Använder även Bilda för inlämningar Instruktioner och uppgifter till övningar och datorlabbar och skriftliga inlämningar

Kursplanens mål Efter kursen ska studenten kunna redogöra för tekniska modeller med varierande komplexitet, från uppskattningar till datorbaserade algoritmer och effektivt kunna använda dessa modeller i sin ingenjörsroll. Studenten ska kunna härleda eller ställa upp en modell från en problemtext genom att t.ex. använda dimensionsanalys av ingående parametrar.

Kursplanens mål Studenten ska kunna analysera kvaliteten på ett modelleringsresultat med avseende på osäkerheten i sina antaganden och i modellparametrarna. Studenten ska kunna använda grundläggande statistiska begrepp och metoder som standardavvikelse och felfortplantning för analys av mätresultat. Studenten ska kunna presentera sina modellresultat på ett strukturerat sätt, med tyngdpunkt på tydliga figurer och kurvor och enligt en given mall för en teknisk rapport.

Mål I kursplanen finns 5 mål redovisade Kan examineras på många olika sätt men huvudsakligen skriftligt Rapport, Tenta Även vissa muntliga redovisningar vid labbar

Mål Målrelaterade betyg 7-gradig betygsskala (A, B, C, D, E) godkänt (Fx, F) underkänt Betyget sätts på tentamen Labmomenten använder bara godkänd/underkänd.

Krav Tentamen onsdag 19 oktober eller vid omtenta i januari 2012. Godkända labbar och skriftliga uppgifter, först då registreras slutbetyget i LADOK. Brister i labbar och skriftliga uppgifter kompletteras ’omedelbart efter rättning’. Närvaro uppmuntras men inget krav

Innehåll/tema Energi eller hållbar utveckling Berör exempelvis miljöaspekten och/eller specifikt teknikområde Tidigare år Solceller Hybridbilar Energi i IT-sektorn Batteriteknik

Innehåll/tema Årets tema är solceller- Kommer in i 2 moment i kursen Språk- och textskrivande Att skriva en problemlösningstext där en specifik fråga analyseras Datorlabbar Anlysera verkliga mätningar på en solcell kopplad till laptop via USB

Innehåll Matematiska modeller Datormodeller Derivator, logaritmer, polynom Statistik, medelvärde, felgränser Datormodeller Enkla program i matlab Skriftlig presentation & informationssökning Ingenjörsrollen

Innehåll Kursen utmanar er att använda gymnasiematten på ett ’nytt’ sätt Datorvana ses som ett krav, men labuppgifterna bygger vidare på tydliga exempel som alla får en introduktion till Vissa delar av kursen kommer ’tillbaks’ i t.ex. statistik och numerisk analys, även mattekurserna i period 2 kopplar tillbaks Måste kunna skriva en välformulerad text på svenska, särskilt stöd finns

Litteratur Boken Ingenjörens verktyg av Göran Grimvall (ISBN 978-91-44-04062-2), Studentlitteratur, 2007. Introduction to Matlab (Pocket) av Etter, Dolores 2010, (ISBN 0136081231) eller den tidigare upplagan Kårbokhandeln, plan 5 i FORUM huset 10-16 (lunch 13-14) Ladda gärna ner material från kursens hemsida

Eget engagement i lärandet Frihet under ansvar Skaffa böckerna Förbered föreläsningar och övningar genom att ta reda på dagens innehåll (kursPM + KTH Social) Det finns läsanvisningar och rekommenderade uppgifter i kursPM Förbered datorlabbar noga, hitta nåpon att jobba med, installera MATLAB från KTH progdist

Eget engagement i lärandet Håll inlämningstiderna Ställ frågor på det som är OKLART Räkna själv både på WORKSHOPS och rekommenderade uppgifter

Förväntningar på utbildningen Varför valde ni just ME och IT? Vad är viktigast - få jobb eller intressant utbildning? Vilka kurser/ämnen verkar intressantast?

Varför civilingenjör? Intressanta tekniska utmaningar Föräldrar/syskon Bra med utbildning på arbetsmarknaden Specialintresse för matte/datorer/fysik

Ingenjörsrollen Problemlösning Bryta ner problemet i delar Göra rimliga uppskattningar Söka information Inte uppfinna hjulet på nytt

Ingenjörsrollen Nästan alla ingenjörer jobbar i projekt Därför är det naturligt med labgrupper och liknande under utbildningen Projekt ska hålla tidplan och budget Ganska styrt vad som ska levereras

Ingenjörsrollen Högskoleförordningen (HFS) talar om vad som menas med civing examen KTH följer i praktiken något som kallas CDIO syllabus i alla sina utbildningar http://www.cdio.org/benefits-cdio/cdio-syllabus/cdio-syllabus-topical-form

Civilingenjörsexamen Civilingenjörsexamen Omfattning Civilingenjörsexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 300 högskolepoäng. Mål För civilingenjörsexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som civilingenjör. Kunskap och förståelse För civilingenjörsexamen skall studenten - visa kunskap om det valda teknikområdets vetenskapliga grund och beprövade erfarenhet samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och - visa såväl brett kunnande inom det valda teknikområdet, inbegripet kunskaper i matematik och naturvetenskap, som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området. Färdighet och förmåga För civilingenjörsexamen skall studenten - visa förmåga att med helhetssyn kritiskt, självständigt och kreativt identifiera, formulera och hantera komplexa frågeställningar samt att delta i forsknings- och utvecklingsarbete och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen, - visa förmåga att skapa, analysera och kritiskt utvärdera olika tekniska lösningar, - visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna ramar, - visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap samt visa förmåga att modellera, simulera, förutsäga och utvärdera skeenden även med begränsad information, - visa förmåga att utveckla och utforma produkter, processer och system med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling, - visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning, och - visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt i dialog med olika grupper klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa. Värderingsförmåga och förhållningssätt För civilingenjörsexamen skall studenten - visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete, - visa insikt i teknikens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, inbegripet sociala och ekonomiska aspekter samt miljö- och arbetsmiljöaspekter, och - visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens. Självständigt arbete (examensarbete) För civilingenjörsexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng. Övrigt För civilingenjörsexamen skall också de preciserade krav gälla som varje högskola själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning.

CDIO Syllabus

Engineering programs must demonstrate that their graduates have (a) an ability to apply knowledge of mathematics, science, and engineering (b) an ability to design and conduct experiments, as well as to analyze and interpret data (c) an ability to design a system, component, or process to meet desired needs within realistic constraints, such as economic, environmental, social, political, ethical, health and safety, manufacturability, and sustainability (d) an ability to function on multidisciplinary teams (e) an ability to identify, formulate, and solve engineering problems (f) an understanding of professional and ethical responsibility (g) an ability to communicate effectively (h) the broad education necessary to understand the impact of engineering solutions in a global, economic, societal and environmental context (i) a recognition of the need for, and an ability to engage in, life-long learning (j) a knowledge of contemporary issues (k) an ability to use the techniques, skills, and modern engineering tools necessary for engineering practice.

CDIO Syllabus CDIO Syllabus 1. TECHNICAL KNOWLEDGE AND REASONING 1.1.   KNOWLEDGE OF UNDERLYING SCIENCES 1.2.   CORE ENGINEERING FUNDAMENTAL KNOWLEDGE 1.3.   ADVANCED ENGINEERING FUNDAMENTAL KNOWLEDGE

CDIO Syllabus 2. PERSONAL AND PROFESSIONAL SKILLS AND ATTRIBUTES 3. INTERPERSONAL SKILLS: TEAMWORK AND COMMUNICATION 4.  CONCEIVING, DESIGNING, IMPLEMENTING AND OPERATING SYSTEMS IN THE ENTERPRISE AND SOCIETAL CONTEXT

Sammanfattning + nästa gång Godkänd krav: labb + rapporter + tenta, målrelaterat Litteratur att köpa! Ingenjörens verktyg + MATLAB bok Nästa gång: enheter, dimensioner, uppskattningar Att läsa Grimvall Kap 1 & 6! Frågor???

funka@kth.se http://www.kth.se/student/studentliv/funktionsnedsattning