En meny av möjligheter 1 Mötesinstruktioner •Mötes tid 13:00-14:30, 12 och 19 mars •Stäng av mikrofonen när du lyssnar •Tillgång till Internet för att.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Barnanpassad utredning
Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
Patientenkät sommaren -13
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Skriva för att lära – så gör du
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Varför gör de inte som vi säger?
Utskrivningsprocess Inlagd på sjukhus Initiering av hemgång
Mål och betygskriterier
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
© 2013 ANTROP Resan genom äldrevården och äldreomsorgen i Uppsala län Hur kan vi göra den bättre?
Intervju inför ViV-projektet.
Om jag hade möjlighet att fånga regnbågen hade jag gjort det för din skull och delat dens skönhet med dig.  
Att skriva en artikel.
Syftet med en personlig handlingsplan
Mötesstruktur.
Webbkollen hemma Följ upp förbättringsåtgärder för att säkra en trygg utskrivning Intervjustödet Webbkollen hemma kan användas vid uppföljning av åtgärder.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Platsteamsresultat Team Marita/Skene dialysen 2008.
Kommun - Vara (1470), Kommun - Skara (1495), Kommun - Lidköping (1494), Kommun - Grästorp (1444), Kommun - Essunga (1445) 41 respondenter.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
Välkommen till Ledardagen!
Varför gör de inte som vi säger?
i kommuner, landsting/regioner
Vad är du för typ av person?
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Mäta för att leda Introduktion skapa förutsättningar att förstå sammanhang, identifiera förbättringsarbeten och följa dess effekter på resultat.
Vårmöte 2014 NU-sjukvården NÄL.
En meny av möjligheter 1 Mötesinstruktioner Mötes tid den 23 april 13:00-14:00 Mötes tid den 6 maj 14: :00 Stäng av mikrofonen när du lyssnar Tillgång.
Läroplansnätverk förskola
Patientlagen och informationsplikten
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten – Nivå två Nivå tre – Nivå fyra » Nivå fem 1 Frågor för god vård i samband.
Ett projektarbete under ST i allmänmedicin av Magnus Röjvall
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
COPE – föräldrautbildning Erfarenheter från Linköping 1999 – 2003
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
BEANS NÖJD KUND INDEX 2014 (e-survey undersökning)
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Webbenkäter År 2009 och Om webbenkäterna  Började användas 2007 Postop 8v och 1år nov 2007 Hälsodeklaration mars 2008  25 av 44 kliniker använde.
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Socialpsykologi.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Presentationens avskrift:

En meny av möjligheter 1 Mötesinstruktioner •Mötes tid 13:00-14:30, 12 och 19 mars •Stäng av mikrofonen när du lyssnar •Tillgång till Internet för att se filmen Teachback - en metod som bidrar till bättre patientsäkerhet – YouTubeTeachback - en metod som bidrar till bättre patientsäkerhet – YouTube •Var helst 2 eller fler så att ni göra övningarna •Ring några minuter före mötet: Tel.nr: Deltagarkod: Vid frågor ring: Kundsupport •Twitter •Arbetsmaterial

En meny av möjligheter 2 Om twitter Sök Skriv

En meny av möjligheter 3 Mötets syfte •Ökad insikt i skillnaden mellan att lära in och lära ut – att ta ansvar för förståelse •Tycka att teachback är enkelt och viktigt •Insikter i hur man implementerar teachback på en arbetsplats

En meny av möjligheter 4 Förståelse för förståelse •40 – 80 % av all medicinsk information är glömd direkt (Kessels, 2003) •Nästan hälften av den information som koms ihåg är felaktig (Anderson et al, 1979) •Mer information gör att mer information glöms (Mc Guire, 1996)

En meny av möjligheter 5 Förståelse = Patientsäkerhet •Att förvissa sig om att patienten korrekt uppfattat sin behandling och dess risker är en av de 11 bästa evidensbaserade åtgärderna för att generellt öka patientsäkerheten. AHRQ, 2001, Making health care safer

En meny av möjligheter 6 Vad är teachback •Att ta ansvar för patientens förståelse •En metod för att säkra att du som vårdgivare ger begriplig information - inte en test av patienten •Be patienten med egna ord förklara vad de behöver göra eller känner till på ett omtänksamt sätt

En meny av möjligheter 7 Teachback

En meny av möjligheter 8 Teachback används •Vid sjukhusvård t.ex. vid utskrivningen •På mottagnings besök •I hemsjukvård •För att säkra att muntlig och skriftlig information till patienten är tydlig och begriplig

En meny av möjligheter 9 Film + Reflektion 20 minuter •Se filmen på egen dator •Teachback - en metod som bidrar till bättre patientsäkerhet - YouTubeTeachback - en metod som bidrar till bättre patientsäkerhet - YouTube •Efter filmen, reflektera över; –Hur försäkrar vi oss idag om att patienten förstått den information vi gett dem? –Hur kan teachback förbättra kvalitén på mötet mellan patient och vårdgivare hos oss? •Twittra reflektioner till #teachback

En meny av möjligheter 10 Vad ska man tänka på •Använd ett enkelt språk •Prata i ett lugnt tempo •Undvik krångliga medicinska begrepp •Fokusera på max tre viktiga saker i taget att komma ihåg

En meny av möjligheter 11 Exempel på frågor •För att jag ska vara säker på att jag varit tydlig i min information till dig, kan du berätta för mig vad jag sa var viktigt att vara uppmärksam på när du kommer hem? •Jag har gett dig en hel del information om din sjukdom och den behandling du fått, kan du med egna ord berätta vad jag sa? Jag vill vara säker på att jag var tydlig med det som var viktigt.

En meny av möjligheter 12 Exempel på frågor •Din man kunde inte vara med på mötet idag, kan du berätta för mig vad du kommer att berätta för honom om de förändringar vi gjort i din behandling? •Vi har nu pratat om tecken på försämrad hälsa och vem du ska kontakta, för att jag ska vara säker på att jag var tydlig, kan du berätta för mig vad du uppfattar är tecken på försämrad hälsa och vem du då kontaktar?

En meny av möjligheter 13 Övning 2 och 2 Tidsåtgång ca 5 minuter •Vilken fråga skulle du ställa till patienten för att bedöma deras förståelse av den information du just gett?

En meny av möjligheter 14 Övning 2 och 2 Tidsåtgång ca 7 minuter •Träna på teachback •Berätta något skapligt krångligt för din partner, säkerställ att det blev begripligt genom att ställa en teachback fråga •Lyssna och bedöm återberättelsen •Förtydliga vid behov •Fortsätt till förståelse

En meny av möjligheter 15 Era tankar om uppföljning av teachback? Övning 5 minuter Vad ska stämmas av?Vem gör avstämningen? När ska avstämningen göras?Hur ska avstämningen göras?

En meny av möjligheter 16 Avstämningsstruktur – Principer •Behöver kunna visa i vilken omfattning; –Vi har gjort det vi sa (aktivitetsnivå) –Att vi förändrar vårt beteende (beteende- /processnivå) –Att förändringen får avsedd effekt •Behöver ske på lokal nivå och central nivå •Visualisering av resultat är bra för överblick •Att redovisa det som återstår att göra driver utveckling •Bra avstämningar leder till nya aktiviteter!

En meny av möjligheter 17 Exempel på lokal avstämning – Teachback •Coach stämmer av med avdelningschef varje dag (5 min) –”Hur ligger ni till?” –”Vad behöver ni göra annorlunda imorgon?” TEMA INDIKATORERAKTUELL DATA Volym Hur många i personalen behöver förändra sitt beteende för att det ska påverka utskrivningen för alla patienter? Hur många i personalen har fått instruktion/utbildning? Aktivitetsnivå Hur många i personalen använder teachback? Beteendeförändrings- /processnivå Hur många patienter har ännu inte fått ett utskrivningssamtal i teachback-anda? Varför? (Antal samtal med frågor till avdelningen från Patient/anhörig/hemsjukvård/primärvård) Minskat antal återinläggningar (Outcomenivå) Behöver inte vara alla… Antal Över tid  0 Enbart om man vill fånga en lokal finess…

En meny av möjligheter 18 Exempel på central avstämning •Ledningskraftsteam stämmer av med coach (hur ofta…?) –Skattning antal KLAR –Totalt antal avdelningar per lämplig nivå (klinik/centrum/VO- område/sjukhus) TEMA SJUKHUS 1 Teachback Uppföljande telefonsamtal Informations- överföring Bedömning av behov SJUKHUS 2SJUKHUS 3SJUKHUS 4 Utb Impl Utb Impl Utb Impl Utb Impl Totalt antal avdelningar Antal klara

En meny av möjligheter 19 Strategisk planering – frågor att besvara •Hur många måste beröras? (verksamheter och personer) •Behövs förankring? •I vilken ände ska ni börja? •Hur ska introduktion/utbildning gå till? •Tidplaner (tempo/takt)? •Ansvarig person? •Uppföljning? •Osv… •Hur ska detaljerna se ut för er? Påbörja handlingsplan 5 minuter

En meny av möjligheter 20 Avrundning •”Är du redo?” –Orup •Frågor, kommentarer eller reflektioner? Twittra dessa till #teachback •Behov av stöd? Kontakta;