OM ASPERGER SYNDROM/AUTISM

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Advertisements

- en positiv och realistisk självbild
Barnanpassad utredning
Lösningsinriktad Pedagogik.
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Neuropsykiatriska diagnoser Kristina Darfeldt leg. psykolog kristina
Aspergers syndrom och kommunikation
Introduktion till NPF Jag tänkte ge en kort introduktion till NPF
Diagnos- ADHD, Asperger och Borderline
Välkomna till Introduktionsdag
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
JOHANNA BJÖRK Konsulent
Heléne Stern leg psykolog
Hanterbar Meningsfull SENSE OF COHERENCE – KÄNSLA AV SAMMANHANG
Kommunikation.
Neuropsykiatrisk funktionshinder
JOHANNA BJÖRK
Annelie Dahlberg Arbetsterapeut i Pyramiden
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Aspergers syndrom – Vad är det ?
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Kommunikation och samspel
Läroplansträff fritidshem
Valideringsprocessen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Läroplansträff fritidshem
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Dolda funktionsnedsättningar
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Hannah Jakobsson, leg. psykolog;
”Må bra – prestera bättre” - med Tuba som ditt verktyg Anita Kihlman, Tuba AB 2010.
PLIKTBARN LUSTBARN.
Idrottspsykologi.
Selfmutilation behaviour Self injourious behaviour Cutting
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Autism och Asbergers Syndrom
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Bemötande och förhållningsätt
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
Egen styrka-projektet
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Autism spektrum Autism Aspergers syndrom. Ett spektrum!! IQ 70 asperger ”högfungerande autism” 80% av barn med autism autism.
Barns delaktighet och inflytande hjälpmedelskonsulenterna Jenny Lerström & Hanna Slott Öjenhed leg arbetsterapeut och leg logoped.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Psykiskt funktionsnedsättning
Har du som förälder koll?
Funktionsvariationer
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Autism Tre symtomkomplex socialt samspel språk/kommunikation beteende.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

OM ASPERGER SYNDROM/AUTISM Autismkonsult Magnusson Lind AB ett dotterbolag i Solhagagrupen Tingvallagtan 5 C 65224 Karlstad 054/150590 www.solhagagruppen.se Lena Westerberg Lind Kerstin Magnusson lena.westerberg-lind@solhaggruppen.se kerstin.magnusson@solhagagruppen.se

NP spektrum ADHD Asperger syndrom Autism Mental retardation Tourette OCD= obsessive compulsive personality disorder Autism Mental retardation Tourette Lena Westerberg Lind 140115

Grundstörning=central coherence Försvagat vid autismspektrumtillstånd: En central funktion i hjärnan som strävar efter att hålla samman information dvs bearbeta och förstå information för att få helhet, mening o sammanhang

Autismspektrumtillstånd Autism spectrum disorder. Ersätter de gamla diagnoserna autistiskt syndrom, Aspergers syndrom Brister i social interaktion och kommunikation Begränsade repetitiva intressen, beteenden och aktiviteter Under eller överkänslighet för sinnesintryck eller ovanligt intresse för sensoriska stimuli i omgivningen

Autismspektrumtillstånd Den verbala och intellektuella förmåga ska specificeras och andra tillstånd som hänger samman med autismdiagnosen tex. ep, mental retardation Symtomen ska finnas i tidig barndom men kan ha varit mindre synlig om omgivningens krav inte överstiger personens förmåga. Finns alltså ingen fast åldersgräns. Symtomen måste begränsa o störa personens fungerande i vardagen.

Brister i social interaktion o kommunikation Ej primärt kontakten utan det sociala samspelet. Grundläggande svårighet att ta andras perspektiv, läsa av andra, tolka kroppsspråk, Ibland begränsat kroppsspråk Tydligast i gruppsituation med jämnåriga Lättare tillsammans med vuxna, speciellt en till en situation Svårt att hålla kvar vänner/förbrukar Variationer; isolering - många social kontakter

Oftast ett välutvecklat talspråk Ibland något högtravande formuleringar Ibland entonigt, brist på melodi i språket Tolkar orden konkret, lyssnar ej på sammanhanget Tystlåten – pratsam (ej i paritet med begåvning) Vanligt med missförstånd (pga konkret tänkande, svårt läsa av)

Theory of mind Teori om hur andra människor är, känner, tänker och vad de har för avsikt med sina handlingar Detta leder bl a till svårigheter med - socialt småprat - outtalade regler - att lägga ihop alla intryck till en helhet t ex kroppspråk, talspråk - att spontant ta andras perspektiv

Milstolpar för utveckling av ”Theory of mind ”Joint Attention” (8-12 mån.) Symbollek ( ca. 1½ år ) Rollek (ca. 2 år ) Grunder för ”Theory of mind” ( 3-4 år ) Förmåga att ta andras perspektiv i vidare bemärkelse

Begränsade upprepande beteenden, intressen/aktiviteter Fastnar i tankemönster-svårt byta spår Få eller snäva intressen/aktiviteter, upphakande, dominerande Tvångsmässighet, kontroll, fixering Upprepande beteende-ritualer Svårigheter att komma igång/avsluta Blir ofta duktig på detaljer

Begränsande beteenden/fixeringar – Vad göra? Erbjud annat attraktivt – intressen, styrkor Tom tid behöver fyllas, otydligheter förtydligas Ta tillvara intressen Tillåt där det är ok – svårt att ta bort helt o hållet Delaktighet Var ihärdig

Fyll tiden – meningsfullt - drömmar

Påfrestningar Förstå omvärlden kräver mycket energi o koncentration – risk för överbelastning Vid extra yttre krav – stress obegripliga reaktioner, utbrott, isolering, själv- skadebeteende Målet - Lära sig själv hantera sin vardag/få balans med röd/grön tid

Hur känner vi igen flickor med AS? Psykiska sammanbrott, passivitet o skolk kan vara ett tecken Tysta flickor kan vara en grupp som döljer sina svårigheter Utsätter sig för svåra sociala situationer Har svårt att uppfatta oskrivna sociala regler trots viss social kompetens Fångas inte upp i bedömningsformulär

Är det skillnad? (vår studie) Flickorna får diagnos något senare än pojkarna Flickorna ligger lägre begåvningsmässigt (särskilt v.g. verbal förmåga) Flickorna har större förmåga att använda talspråket i sociala situationer. Flickorna har större svårigheter i relationen till kamrater pga. att de är mer socialt aktiva Flickor är mindre utagerande utanför hemmet men mer utagerande hemma Flickorna hade barnsligare intressen. Pojkarna var mer uppslukade av sina intressen

Differentialdiagnostik Bipolär sjukdom Depression ADHD Asperger syndrom Ätstörning OCD= obsessive compulsive personality disorder Autism Mental retardation OCD Tourette

Syfte med förtydligandepedagogik Förtydliga våra olika världar för varandra genom visualisering (bilder, text, föremål) Ge sammanhang, tiden, andras perspektiv/ tankar Fokusera på det viktigaste - minimera detaljer Ge mening/motivation Bygger på starka sidorna, intressen, drömmar

Förtydligande Av tiden - grundstruktur som ger en dygnsrytm med skola/sysselsättning, ADL, meningsfull fritid och sömn. Visualiseras genom planering. Motivation är A och O (bygg på intressen) Förtydliganden ska svara på frågan när, hur, var, hur länge, hur mycket, vad kommer sen.

Motivation

Metoder som förtydligar Planeringar Checklists Rit/prat Repulse Strukturerade samtal Rollspel Video Påminnelse

Vanligt hjälpmedel

Förhållningssätt Visualisera (skriv, rita, visa bilder, föremål) Var nyfiken, fråga hur han/hon tänkte Var konkret ”lägg ej ut texten” Undvik ironi, underförstådda meningar Beskriv sammanhanget Begränsa antalet val Använd kontrollfrågorna - tillsammans

Var medveten om att du kan tolka signaler fel Alla tolkar inte världen som du Utgå från starka sidor o intressen Sträva mot självständighet Förstärka positivt beteende, ge uppmärksamhet, släcka ut negativt beteende genom att negligera Avled, kompromissa, vänta ut Lågaffektivt bemötande

PU-utbildning Varje ungdom genomgår en utbildning i personlig utveckling som ger: Medvetenhet om starka o svaga sidor Förståelse för sina egna reaktioner Redskap för att hantera händelser o människor på ett bättre sätt än tidigare Lära sig eliminera energitjuvar, spara på sin energi o lära sig fylla på

Förutsättningar för en positiv utveckling Tidig diagnos Anpassad skolsituation Förståelse o kunskap från omgivningen Få möjlighet att utveckla intressen- motivation Balans mellan vila-aktivitet Meningsfull fritid Särskilt stöd under tonårstiden Hitta sin nisch inför vuxenlivet

Flygfärdig?

Tips www.egotimer.com (ladda hem för använda tiden på ett för personen bra sätt. Innehåller tex påminnelser, schema, planering, timstock) www.autism.se (Autism o Aspergers förbundets hemsida) finns kurser, material, hänvisningar m.m. www.autismspeaks.org (ledande org. syfte att vara opinionsbildare vetenskaplig förankrad. Ger tips på forskning, behandling, filmer. Autism Apps (Google förslag på massor med Appar som är lämpliga till personer med Autism/AS)

Utbildningsmaterialet finns på www. solhagagruppen Utbildningsmaterialet finns på www.solhagagruppen.se Utbildning-Aktuella föreläsningar.