Norrtälje södra förskoleområde Länna förskoleenhet Köpmanholm förskoleenhet Frötuna förskoleenhet Hysingsvik förskoleenhet 2014/15 Alla har förutsättningar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Välkomna till Förskolan Lodet
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
En förskola att förundras i!
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Kommunikationsplan för Förskolechef
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Rosen hösten 2014 Vår vision:
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Förskolan Ekot´s modell för
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Läroplansnätverk förskola
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Föreläsning Sandvika
Läroplansträff fritidshem
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Introduktion - pedagogisk
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
En arena för lek och kompisskap
Förskolan Ekot´s modell för
Uppdragsbeskrivning Ateljéristans roll innefattar:
Hur kan vi förstå begreppet?
Introduktion - pedagogisk
Läroplansträff Välkomna.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
Introduktion - pedagogisk. Organisation & roller Förskolechef Ki Andersson Pedagogiska handledareVaktmästare & Lön & IT Maria Tsingos & Linda StenbergConny.
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Verksamhetsbeskrivning
Utveckling och lärande
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Norrtälje södra förskoleområde Länna förskoleenhet Köpmanholm förskoleenhet Frötuna förskoleenhet Hysingsvik förskoleenhet 2014/15 Alla har förutsättningar att lyckas!

Innehållsförteckning Norrtälje södra förskoleområde s. 3 Ledningsorganisation s. 4 Styrdokument s. 5 Vår syn på uppdraget s. 6 Tema/projektinriktat arbete s. 7 Pedagogisk dokumentation s. 8 Vår pedagogiska miljö inne och ute s. 9 Vår organisation s. 10 Normer och värden s. 10 Utveckling och lärande s. 11 IKT s. 12 Uppföljning, utvärdering och utveckling s. 13

Norrtälje södra förskoleområde Vårt område består av fyra förskoleenheter samt pedagogisk omsorg Länna förskoleenhet Bergshamra. Hysingsviks förskoleenhet , Hysingsvik Köpmanholms förskoleenhet Yxlan Frötuna förskoleenhet, Frötuna Alla våra verksamheter ligger i mycket nära anslutning till skog och vatten vilket innebär att vi utforskar naturen runt omkring oss.

Ledningsorganisation   Ledningsorganisation Förskolechef Kristina Lundgren 0176-71224 kristina.lundgren@norrtalje.se Arbetslagsledare Länna förskoleenhet Maria Eck Aginger 073-962 3654 0176-284145 maria.eck.aginger@norrtalje.se Agneta Andersson 0176-284113 agneta.andersson2@norrtalje.se Arbetslagsledare Hysingsviks förskoleenhet Madelene Österman 0176-269370 madelene.osterman@norrtalje.se Arbetslagsledare Köpmanholms Maria Eck Aginger 073-962 3654 0176-284145 maria.eck.aginger@norrtalje.se Kontaktperson Malin Kokki 0176-88579 malin.kokki@norrtalje.se Arbetslagsledare Frötuna Therese Söder 0176-284160 therese.soder@norrtalje.se Arbetslagsledare Frötuna förskola Madelene Lönnelid 0176-284116 madelene.lonnelid@norrtalje.se

Styrdokument Internationella styrdokument FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna FN:s barnkonvention Nationella styrdokument Läroplan för förskolan Lpfö98/10 Skollagen Kommunala styrdokument Skolplanen Barn- och skolnämndens mål Lokala styrdokument Arbetsplan för Södra förskoleområde Förskolornas egna handlingsplaner

Vår syn på uppdraget Våra förskolor erbjuder kreativa och utmanande miljöer som ger barnen lust att lära. Vi har en tillåtande atmosfär med professionella pedagoger. Vår syn på barnet är en värdefråga som är kopplad till den kunskapssyn som vi har, att lära genom att få försöka, undersöka, förundras, fantisera, uppleva och få dra slutsatser, själv och tillsammans med andra. Vi tar drömmar på allvar, alla barn har framtidsdrömmar. Vi vill utveckla deras kvalitéer och talanger så att alla barn kan bygga sig den framtid de önskar. Alla barn vill lyckas och vi ska ge dem rätt förutsättningar. Vårt mål är att kunna ge dem verktyg för det i en glädjefylld och stimulerande miljö.  

Tema-/projektinriktat arbetssätt Tema-/projektinriktat arbetssätt innebär att vi under en period arbetar med ett bestämt innehåll. Vi väljer teman/projekt utifrån barnens intressen, tankar och teorier. Ett tema/projekt kan till exempel byggas upp från en fråga som kommer från något barn. För oss är det viktigt att barnen får känna att deras tankar och teorier tas på allvar och att det som de uttrycker är viktigt och intressant. Tillsammans med barnen söker vi svaren på deras frågor. Det är utforskandet som är det viktiga, inte enbart svaret.

Pedagogisk dokumentation   Pedagogisk dokumentation är ett av våra verktyg för att synliggöra och utveckla våra projekt och vår verksamhet. Dokumentation så som ord, bild, text, samtal, foton mm är underlag för gemensamt reflektionsarbete. I reflektionsarbetet kan såväl pedagoger som barn, familjen och andra delta. Genom att vi tillsammans tittar och reflekterar blir materialet ett pedagogiskt underlag, d.v.s. pedagogisk dokumentation.

Vår pedagogiska miljö, inne och ute Miljön är öppen, innehållsrik, inbjudande och föränderlig. Den utgår från barnens intressen, behov, utveckling, lek och lärande. I och med våra förskolors geografiska lägen är naturen runt omkring förskolorna en naturlig del av vår miljö.

Vår organisation Utifrån våra tankar har vi skapat en organisation som möjliggör allas delaktighet. Vår organisation är viktig för att skapa lugn, arbetsro och meningsfull fördjupning för barn och pedagoger, i mindre och större sammanhang. Vi har en organisation för dagen, veckan, terminen och året som ska underlätta för oss att skapa en rytm där projekt, aktiviteter, rutiner, spontana upptåg, möten och reflektion bildar ett sammanhang.     Normer och värden Alla i vår verksamhet ska känna sig välkomna, viktiga och betydelsefulla. Vi arbetar utifrån vår likabehandlingsplan för att motverka kränkande behandling. Trygghet Öppenhet Trivsel

Utveckling och lärande Vår syn på det kompetenta barnet är utgångspunkt för vår kunskapssyn. Vi ser barnet som intelligent, kompetent och med förmågor. Kunskap skapas i sampel och i sammanhang och utrycks såsom fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet. Barn erövrar och söker kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande,  men också genom att iaktta, samtala och reflektera. De övergripande målen i vårt förskoleområde just nu är naturvetenskap och teknik, vilket löper som en röd tråd genom våra verksamheter.  

IKT- informations och kommunikationsteknik Mål och syfte: Barn på förskolan är födda in i den digitala världen. För dem är den moderna tekniken en naturlig del av vardagen. För att möta barnen där de är, utgå från deras nyfikenhet, intressen och erfarenheter, måste även förskolan följa med i utvecklingen. Lärplatta som vi valt att kalla detta digitala verktyg, ser vi som en tillgång i det moderna, lustfyllda lärandet. Lärplattan är inte ett komplement till någonting annat utan snarare ett verktyg som kan fördjupa, höja och ge fler dimensioner till lärandet. Vi ser det som ännu ett språk och ännu en möjlighet. Våra pedagogiska mål med lärplattan De övergripande målen med användningen av lärplattor på förskolan är: Att utvidga lärandet. Att få möjlighet att förvärva en början till digital kompetens. Att öka användningen av digitala verktyg i reflektionsarbetet samt göra dessa verktyg till en naturlig del av den pedagogiska dokumentationen. Att öka barn och föräldrars delaktighet, inflytande och insyn i verksamheten och i barnens utveckling.

Uppföljning, utvärdering och utveckling   Vi arbetar med att systematiskt kvalitetssäkra vår verksamhet genom pedagogisk dokumentation. Genom kontinuerlig information, daglig kontakt, utvecklingssamtal och barnens pärmar ges föräldrar möjlighet att vara delaktiga i verksamheten och sitt barns utveckling. Utvecklingssamtal erbjuds alla familjer två gånger/år.