Välkommen! Förskoleklass hösten 2013.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Välkomna.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Så här jobbar vi på smaragden
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Välkommen till Edboskolan
Välkommen! Förskoleklass hösten 2014.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Vardaglig observationer
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Dingtuna skolas föräldramöte!
Välkomna 28/
Välkommen till Tullingebergsskolans förskoleklass 2014
Pedagogisk dokumentation
Välkommen! Förskoleklass hösten 2014.
En reviderad läroplan för förskolan
Föräldraråd Östermalm 29/11
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Förskoleklassen på Södermalms skola
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Pedagogiska året Hanvikens förskola
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Läroplansnätverk förskola
Pedagogiska året 2008 Hanvikens förskola Skrindan
Läroplansträff fritidshem
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
Läroplansträff fritidshem
Välkommen till Skogskällan
Välkommen! Förskoleklass 2015.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Välkomna till Kungsholmens grundskola F
Övergången mellan sidorna sker automatiskt med 20 sek. intervaller. Ni kan även använda rullningslist för att komma till nästkommande sida.
Välkomna till Edboskolan
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Välkomna till klass 3!.
Välkommen! Föräldramöte HT B.
Välkommen! Förskoleklass hösten 2013.
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
Välkommen! Förskoleklass hösten 2015.
Nämndplan 2015.
Dagordning Presentation Veckostruktur Diverse Kontaktuppgifter
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Lillsjöskolan 19 januari 2017 Kl
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Vad behöver vi sluta med? Vad behöver vi börja göra?
Välkomna till informationsmöte på Järla skola
Presentationens avskrift:

Välkommen! Förskoleklass hösten 2013

Dagordning för kvällen Presentation Rektor (organisation, mål och resultat) Förskoleklassen Inskolningar Visning av lokalerna Flogstaskolan 2013-01-18

VAD STYR SKOLAN? Läroplanen Skollagen, skolförordningen, Skolverkets föreskrifter och allmänna råd samt en rad andra författningar Övriga lagar som t ex arbetsmiljölagen, offentlighets- och sekretesslagen Uppsala kommuns Uppdragsplan

Skolan Förskoleklass – åk 3 Två paralleller A- och B klasser 175 elever Ca 20-24 elever i varje klass Tre fritidshem

Skolans mål Alla som arbetar på Flogstaskolan ska samverka för att göra skolan till en god miljö för utveckling och lärande aktivt motverka diskriminering och kränkande behandling av individer eller grupper. gemensamt arbeta för att öka andelen godkända elever i SV och MA i NP. använda Digital PEDagogisk planering för dokumentation såsom Pedagogiska planeringar, individuella utvecklingsplaner. arbete för att eleverna ska få uppleva olika uttryck för kunskaper.

Rektors arbete Rektorsråd: rektor samtalar med elever om hur de ex uppfattar vad lust att lära innebär för dem. Elevråd: elever medverkar och ges möjlighet till inflytande i skolans arbete. Vardagliga samtal: elever, personal och föräldrar har samtal där feedback ges. Kartläggningar och observationer: elevers kunskaper och förmågor kartläggs för att öka måluppfyllelsen. Enkäter: olika uppföljningar görs genom att elever svarar på enkäter. Utifrån dessa resultat analyseras vilka förbättringar som behövs

Resultat Flogstaskolan har uppnått förbättrade resultat i skrivning och läsning. Projektetet Läsinlärning genom skrivning och med stavelsen som stöd – ett projekt för utökat samarbete speciallärare – klasslärare – förskollärare i förskoleklass har pågått två läsår. Resultatet är glädjande – eleverna har förbättrat sina kunskaper i skrivning och läsning och når bättre resultat än tidigare år. De kommentarer som kommit fram är att eleverna har skriv- och läsglädje och lärarna upplever arbetslust. Utmärkande för arbetssättet är att skriftspråkets formsida och funktionssida knyts ihop så att eleverna successivt bygger upp sin kunskap i skriftspråket och kontinuerligt får använda och befästa sina nya kunskaper i det fria skrivandet och i läsandet av olika typer av texter. Projektets mål har för lärarnas del varit att skapa samsyn på barns lärande i förskoleklass, skola och specialundervisning samt att identifiera elever med behov av en individanpassad undervisning.

Likabehandling Upprättar en plan varje år Likabehandlingsgrupp Trygghetsteam Elevhälsoteam Arbetet med likabehandling innebär att: varje elev skall gå till skolan med glädje och där mötas av trygghet, respekt och ansvarstagande. personalen är vuxna förebilder. vi arbetar förebyggande för att varje elev ska behandlas som en enskild individ med olika intressen, behov, erfarenheter och möjligheter. vi arbetar främjande för att varje elev har ett egenvärde och inte ska känna sig diskriminerade eller utsättas för kränkande behandling.

Förskoleklassen Ej obligatorisk. Förskoleklassen har fem timmars pedagogisk verksamhet som pågår mellan 8.15-13.15 varje dag. Varje förskolegrupp har ett klassrum och ett grupprum till sitt förfogande samt visst korridorutrymme. Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola. Med förskolepedagogisk verksamhet når vi vår målsättning som är att skapa en god grund för all slags vidareinlärning.

LEKEN LEKEN ÄR EN MYCKET VIKTIG DEL AV VERKSAMHETEN I leken tränar barnen abstrakta begrepp och övar sig på allt de lärt teoretiskt, hört och sett. Genom leken befäster barnen sina kunskaper och utmanar sitt lärande och sin förståelse.

Kommunikation och samverkan Grunden för all verksamhet inom skola handlar om att kunna fungera i grupp. Förskoleklasstiden ger särskilt många tillfällen till träning i att umgås, kommunicera och samverka.

MATEMATIK Vi arbetar praktiskt med grundläggande taluppfattning och ger barnen verktyg för att bygga upp förståelse för tal. Vi gör barnen uppmärksamma på matematiken i vardagen såsom geometriska former kring oss, bråktal när vi t.ex delar frukt osv. Vi samtalar matematik med de korrekta benämningarna för att kunna sätta ord på det logiska- och abstrakta tänkandet.

BILD Barnen får uttrycka sig i skapande form och de kommer att få prova på olika material och tekniker.

IDROTT Barnen får möjlighet att utveckla och träna sin motorik och sin samarbetsförmåga samt lära sig ta instruktioner och utföra uppgifter enligt dessa. Idrottslektionerna har vi i idrottshallen på skolan. Barnen byter om till lektionen och duschar efteråt.

SVENSKA Vi tränar det svenska språket genom sagor, ordlekar, rim och ramsor. Skolan arbetar med en Skriv- och Läsinlärningsmetod som heter SOL- metoden. Redan i förskoleklass får barnen börja skriva utifrån sin egen förmåga, en förmåga som successivt utvecklas utifrån SOL-arbetet.

VÄRDEGRUND Vi arbetar med skolans värdegrund. Vi förklarar ord och bearbetar vad de olika orden innebär i umgänget med varandra. Vi tränar de olika begreppen i lekar, bild, drama och sång.

NATUR, MILJÖ OCH HÄLSA Vi följer årstidernas växlingar i våra regelbundna utflykter. Då lär vi också om natur och miljö och tränar olika matematiska begrepp. Samtidigt får barnen extra rörelseträning.

Det viktigaste av allt: BARNEN SKA HA ROLIGT !!!! Barnen ska bli trygga, självständiga och kompetenta individer, väl förberedda för de krav skolan ställer på dem.

VÅREN 28 maj Karuselldagen Kl 9.30-10.30 April Ert barn får besöka skolan för att bekanta sig med miljön och träffa förskollärarna. Det är föräldrarna som är med barnet denna dag. April 2 april besked om placering Välkomstbrev Föräldramöte Personal besöker Kullen, Flogsta, Sernanders,Voksenåsen och Tittut. Maj första besöket i förskoleklass Kl 9.00-10.30 Barnen från förskolan hälsar på skolan med förskolans personal.

SOMMARFRITIDS FR O M 1 AUGUSTI INSKOLNING 3 dagar i augusti Inskolningstider Torsdag 15 aug kl 9.00–10.30 Fredag 16 aug kl 9.00–12.00 inkl lunch Måndag 19 aug kl 8.30–12.30 inkl lunch Inskolningssamtal sker på eftermiddagen efter inskolningen. Under det samtalet går vi igenom Underlaget för inskolningssamtalet och ställer mer frågor kring det som vi och ni önskar veta mer om. SKOLSTART Måndag 19 aug Skolan börjar för alla elever. Elever i förskoleklass börjar kl 8.15 och slutar kl 13.15 alla dagar. Elever i åk 1-3 börjar kl 8.15.

Vad händer efter det här mötet? Ebarn ungdom- ni väljer Placeringsbesked Välkomstbrev inkl blanketter Personalen besöker förskolorna Eleverna besöker förskoleklass med personal Eleverna besöker förskoleklass med föräldrar Klassindelningar Sommarlov Inskolningsdagar

Nästa föräldramöte