Studenters utveckling av generella kompetenser genom PBL

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Vs..
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Utifrån entreprenöriellt lärande
“Healthy Cities holds the key to delivering Health 2020 at the local level” (Zsuzsanna Jakab, Regional Director WHO Regional Office for Europe)
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
reliabilitet vid bedömning av vetenskapliga uppsatser
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Utbildningar (just nu)
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
TEAMARBETE Ref. Boken om Team LF 2004.
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Sektionen för Ekonomi och Teknik
Lösningsfokuserat arbetssätt
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Undervisning utifrån studenters lärande: Är det möjligt?
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Uppsatsförslag Åsa-Karin Engstrand, docent Företagsekonomi
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Vad är du för typ av person?
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
VÄLKOMMEN TILL SKOLKOLLEGIET.SE Almedalen 2014 Seminarium 1/7 Livslångt lärande… SKOLKO LL EGIET.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Motivation, Målsättningar & Gruppdynamik
Att tillsammans påverka!
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Utmaningar i arbetet med BfL
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Att utvecklas till en akademiker En kort introduktion.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Ledarskap i multiprofessionella organisationer
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Vilka är vi och vem är jag?
Motivation is the direction and intensity of effort
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Validering inom Lärarlyftet
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Sociologi Introduktion.
Planering i matematikundervisning
Ortopedteknik – vart är vi på väg?
Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.
Action Learning.
Inspelad återkoppling vid handledning av självständiga arbeten
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Studenters utveckling av generella kompetenser genom PBL Studenters utveckling av generella kompetenser genom PBL. Tankar kring tutorns intervention i olika faser. Viveka Lyberg Åhlander Kristina Hansson, Margareta Lundskog Avd f logopedi, foniatri och audiologi

Bakgrund: kompetenser och förstärkning av dessa? Tillägnande av generella kompetenser (kommunikation, gruppkompetens) är signifikant bättre hos PBL studenten. (e.g., Barrows, 1988; Prince et al., 2005) PBL förstärker djupinriktning (Ramsden, 1992; Biggs, 2003) Samspelet mellan tutorn och gruppens aktivitet är viktig! (Dolmans & Wolfhagen, 2005) Det är viktigare med tutorer med expertkompetens på tidiga stadier. (Barrofio et al., 2006; Neville, 1999) Tutorns roll är mycket viktig för studenternas framgång i lärprocessen. (e.g. Moust, 1990, Schmidt, 1995, Wetzel, 1996; Holmberg-Marttila et al., 2005)

Metod 1 Datainsamling Frågeformulär med följande frågor: På vilket sätt har den här terminens PBL- arbete hjälpt dig att utvecklas? Vad i tutorns arbete skulle hjälpa dig framåt a) som gruppmedlem? b) i PBLmetodiken? c) i ditt kunskapsinhämtande? (Vilken erfarenhet… har du av insatser från tutorn som varit till hjälp? Vilken erfarenhet…har du av insatser från tutorn som varit hindrande? Beskriv hur du går tillväga i steg 6)

Deltagare Program Semester at time 1 No. of students Linköping 2 22 4 27 6 18 Lund 3 19 15 5 16

Procedur Distribution av formulär: Transkription av svar Lund i december 2007 Lund & Linköping i maj 2008 Transkription av svar Innehållsanalys, tre oberoende kodare: Identifiering av ”meaning units” Kodning Kategorisering Gemensam diskussion och konsensus kring kategorier

Resultat

På vilket sätt har den här terminens PBL arbete hjälpt dig att utvecklas? Hela gruppen (N=135) %

Vad i tutorns arbete skulle hjälpa dig framåt a) som gruppmedlem Vad i tutorns arbete skulle hjälpa dig framåt a) som gruppmedlem? b) i PBL metodiken? c) i ditt kunskapsinhämtande? %

Sammanfattning: Vilka färdigheter har de utvecklat? Att upptäcka och anlägga en djupinriktning till lärande Personlig utveckling Teamwork Ledarskap Självförtroende/självinsikt Studieteknik (litteratursökning, kontinuerlig läsning, bättre disciplin och fokus) Stämmer väl med litteraturen men med en något annan tidsfördelning. Tidigare behov av

Vad tycker de att tutorn skall göra? Se till att gruppen följer metoden – ”ha god kunskap om PBL” Ge individuell återkoppling (minskar med tiden) Ge återkoppling på innehållet Genom sitt förhållningssätt: att vara där agera flexibelt och uppmärksamt men utan att blanda sig för mycket. Genom att agera som ”lärare”, d vs svara på frågor om innehåll och delge egen erfarenhet Genom att vara yrkesföreträdare

Några vanliga citat ”Att ställa relevanta och svåra frågor som får en att tänka och som motiverar till mera läsning. Det är bra att ha en tutor med expertkunskap som kan lyfta fram de viktiga frågorna” ”…att vara öppen och flexibel till gruppens behov, åsikter och önskningar” ”…att tutorn stimulerar ett öppet och accepterande klimat så att vi vågar ställa frågor och göra misstag” ”…sluta att titta på mig med rynkade ögonbryn hela tiden”

Diskussion Våra resultat pekar på att studenterna tycks tidiga i sin utveckling av djupinriktning och att de uppskattar när tutorns frågor stimulerar metakognitivt. Behovet av expertkompetens inte lika centralt tidigt som litteraturen anger. (Barrofio et al., 2006; Neville, 1999) Men…. Expertkompetensen är viktigt också senare i processen. När kopplingen teori/praktik blir mer aktuell inför yrkesdebut? Tutorns förmåga att ge återkoppling på olika nivåer (Barrows) är central för studenternas utveckling av olika kompetenser. Studenterna önskar att tutorn har förmåga att handleda och “övervaka” grupprocessen.

Tidigare forskning: Tutorn är en viktig faktor “The ability of the tutor to facilitate an effective learning environment within the small-group process is the major determinant of the quality and the success of problem-based learning (Barrows & Tamblyn, 1980; Woods, 1994)” - Jung et al., 2005, p. 606 “Students expect a tutor to possess group-dynamic skills (Dolmans, 2001)” - cited by Holmberg-Marttila et al. 2005 Students and teachers agree that one of the attributes of a “model tutor” is one with group facilitation skills, one who “discussed group dynamics with group” (Holmes & Kaufman, 1994, p. 281).

Tutorn forts… “Vad tutorn säger… Hur det sägs… Vad tutorn gör och reagerar på… och uttrycker med kroppsspråk… Tutorns närvaro i gruppen…. Allt detta är viktiga faktorer i tutorns funktion i PBL gruppen” fri översättning efter Silén, 2006

Jaha, och vad skall vi göra då?

Tutorutbildning “…. tutors’ performance greatly depends on their teaching context…” Baroffio 2006 Fortlöpande utbildning av tutorer förbättrar tutorernas förståelse för PBL metoden, undervisningsstrategier förmågan att handleda studenternas lärande Kompetensen i att ge återkoppling Baroffio 2006

förslag Fortlöpande tutorutbildning, inte bara för nyetablerade tutorer. Enkla, regelbundna möten i egen kontext: forma ett “community of practise” (Wenger 1998) Seminarier/workshops ngn gång vart år Kritiska vänner/videoinspelningar/reflektionsböcker?

Exempel på fortlöpande tutorutbildning Vid log, fon, aud: månatliga lunchträffar som bidragit väsentligt till lärarnas arbete med och studenternas (!) syn på PBL Gemensam definition av metoden och stegen Bedömning av studentens insats i PBL arbete Underkänd? Åtgärder PBL seminarier Utvärdering

Fortsatt arbete Intervjuer med handledare i Lund och Linköping deras bild av studenternas utveckling och studenternas behov på olika nivåer/terminer? Fortsatt insamling och bearbetning av frågeformulär

Tack! Studenter i Lund och Linköping MedCul för stöd doc Åsa Lindberg-Sand för handledning