Närvaro!!.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Att träna Läsförståelse
Utifrån entreprenöriellt lärande
Föräldramöte 12 september 2011
Klagshamns rektorsområde
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Centrala innehåll och kunskapskrav
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Formellt, skarpt och snyggt
Enskild uppgift: 1. Vad är mänskliga rättigheter för något?
Välkomna till föräldramötet för årskurs 2
The big 5 1.
Svenska p Svenska p.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Eller formativt lärande…
Betyg och förmågor.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Nya utvecklingssamtal
Att synliggöra lärande
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Kunskapskrav och matriser
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Reseproduktion och försäljning
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Tanka Byta hjul Fylla på spolarvätska Hitta information om vilka vinterdäck som är bäst Detta är exempel på olika PROCESSER som man kan behöva kunna.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förskoleklassen Torpshammar
Marknadsföring och försäljning
Göran Svanelid.
Rörelse och konstruktion
Vilka är vi och vem är jag?
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Nationer, ideologier och folkmord genom
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Välkommen till svenska 1
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Sociologi Introduktion.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Svenska – skriva berättelser
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Presentationens avskrift:

Närvaro!!

The big 5 3

Förmågor Analytisk Kommunikativ Begrepp Hantera information, procedur Metakognitiv 4

T - samhället Det framtida samhället är redan här! Utveckla elevers tänkande 5

Samma kunskapsform på alla betygssteg Tex eleven kan beskriva olika samband, men med olika komplexitet 6

Samma förmågor från förskola till gymnasie. RättOftaTidigt ROT pedagogik 7

Språkliga krav i alla ämnen Samtala, berätta och återberätta Föra resonemang om... Motivera uttryck och bemöta åsikter Argumentera för en ståndpunkt För diskussioner framåt, fördjupa och bredda Formulera frågor Dokumentera en undersökning Skapa en egen text Beskriva/redogöra för (Lyfter NO som ett ämne som nu har stora delar av språk , se första stycket i kunskapskraven) 8

Vilka begrepp måste vi förstå för att resonera om? exempel Orsaker till andra världskriget Vad som påverkar vår hälsa Drivkrafter bakom tekniskt utveckling Bilders uttryck, innehåll och funktion Nordiska språkets likheter och skillnader 9

Begreppsförståelse Känner till begreppens innebörd Kan använda dessa i olika och nya sammanhang Kan relatera begreppen till varandra ( vilka begrepp kan eleverna starta med redan i år 1-3?, viktigt att möta dem tidigt) 10

Analysförmågan Samband Orsaker till, konsekvenser av och lösningar på Jämförande analyser Se utifrån och växla mellan olika perspektiv 11

Kommunikativa förmågan Resonera (träna på att resonera längre!) Diskutera Motivera Argumentera Uttrycka ståndpunkter Formulera frågor 12

Procedurförmågan Förmågan att hantera information Genomföra en laboration, undersökning, Göran menar att No är det ämne som ändrats mest! Hantera verktyg och tekniska redskap Veta hur matematiska problem kan lösas 13

Metakognitiv förmåga, tänka kring det man själv har gjort. Reflektera och bedöma den egna förmågan Ha omdömen om... Välja mellan olika strategier Pröva och ompröva Anpassa vid behov och efter syfte Hur en undersökning kan förbättras 14

Kan tankar från The Big 5 hjälpa oss något?

Bedömningsstöd i Matematik med elevexempel Hjälper till att tolka två förmågor: Att använda och beskriva begrepp Att välja och använda metoder

Sammanställning av Lgr 11 http://www.pedagogstockholm.se/Reformer/Lgr11/Lgr11/Lgr11-Samlade-kursplaner-pdf/

Mot ett entreprenöriellt lärande! Fortsätta med Börja med Sluta med Ni ska under varje rubrik skriva ner vad ni anser är viktigt för er process mot entreprenöriellt lärande! Vad ni redan gör som ni anser att ni ska fortsätta med! Vad ni anser vore bra för er att börja med! Vad ni anser vore bra för er att sluta med! För att alla ska få möjlighet att uttrycka sig tror jag att det är bra om ni först gör detta i grupper om tre för att sedan sammanfatta tillsammans. http://corkboard.me/5myI5hiUYN