Skolornas arbete med demokrati och värdegrund

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Likabehandlingsplaner: granskning och förslag till förbättringsområden Presentation för personalgrupp 18 jan Bengt Andersson.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Pedagogiskt ledarskap
SET Social Emotionell Träning
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Välkomna till Orkanen.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
Läroplansträff fritidshem
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Elevdemokrati.
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Nämndplan 2015.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Skolornas arbete med demokrati och värdegrund Kvalitetsgranskning 2012 Skolinspektionen.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Skolans samlade värdegrundsarbete
Lära för livet!.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Fritidshem på Knappekulla
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Presentationens avskrift:

Skolornas arbete med demokrati och värdegrund Kvalitetsgranskning 2012 Angerd Eilard, Skolinspektionen

Bakgrund Ett gammalt men förstärkt uppdrag Medborgarfostran ett internationellt prioriterat fenomen Skolors reaktiva och tillfälliga insatser Den svenska historien kontra nya utmaningar Nya filosofiska ingångar – deliberation och normkritik 2013-08-29 Skolornas arbete med demokrati och värdegrund

Kvalitetsgranskningens syfte Att granska hur väl skolorna lyckas genomföra en undervisning och upprätthålla ett kommunikationsklimat som ger eleverna förutsättningar att i alla ämnen tillägna sig och utveckla s k medborgerlig kompetens – dvs. sådana grundläggande kunskaper, värden och förmågor, som de enligt styrdokumenten behöver för att kunna vara delaktiga i skolan och samhällslivet. 2013-08-29 Skolornas arbete med demokrati och värdegrund

Medborgarkompetens De grundläggande demokratiska värderingar som (det svenska) samhället enligt läroplaner och lagstiftning vilar på, dvs. respekt för mänskliga rättigheter och olikheter, miljön, historien, etiska och globala perspektiv, jämlikhet, jämställdhet, solidaritet och tolerans. De nödvändiga teoretiska kunskaper (ämneskunskap enligt kurs-/ämnesplanernas centrala innehåll) som behövs för att leva och verka i ett demokratiskt samhälle, t.ex. läs- och skrivkunskap, matematiska kunskaper, samhällskunskap. Praktisk förmåga att omsätta kunskaper/värden i handling, för att begreppsliggöra, analysera, kommunicera, reflektera samt kritiskt och självständigt hantera information. 2013-08-29 Skolornas arbete med demokrati och värdegrund

Granskningens frågeställningar Finns en gemensam strategi i skolans demokratiarbete? Finns ett öppet diskussionsklimat på skolan? Bedrivs en undervisning där… eleverna får ta del av både kunskaper och värden? alla elever får komma till tals? information värderas, kommenteras och diskuteras kritiskt och sakligt i alla ämnen? olika åsikter, normer och synsätt tillåts, synliggörs och vid behov diskuteras normkritiskt? 2013-08-29 Skolornas arbete med demokrati och värdegrund

Så här gick vi till väga Skolinspektionen besökte 17 grundskolor i 10 kommuner från Malmö i söder till Haparanda i norr, varav en fristående huvudman Skolbesök i fyra dagar, Skolinspektionen följde på varje skola en och samma elevgrupp i åk 8 samt genomförde lektionsobservationer av undervisningen under tre hela skoldagar, ca. 15 lektioner per skola, dvs. totalt 230 lektioner i olika ämnen intervjuer med elever, lärare och övrig personal samt med rektor/skolledning enkäter till elever och lärare 2013-08-29 Skolornas arbete med demokrati och värdegrund

Granskningen visar att… Det medborgarfostrande uppdraget är splittrat och behöver förtydligas som en del av skolans samlade uppdrag och en skolgemensam angelägenhet; Medborgarfostrande inslag förekommer i alla ämnen men genomsyrar inte undervisningen; Elevernas inflytande, delaktighet och kritiska tänkande behöver förstärkas och tränas i undervisningen; Det medborgarskapande uppdraget ställer stora krav på lärarnas kompetens; Skolornas syn på uppdraget varierar, vilket leder till bristande likvärdighet. 2013-08-29 Skolornas arbete med demokrati och värdegrund

Risker och utmaningar när demokratiarbetet brister Skolor där samsyn idealiseras Skenbar och/eller framtvingad samsyn Likriktning, ”tystnads- och lydnadskultur” Skolor med svag struktur Otydligt och/eller förskjutet ansvar Låga förväntningar, ”omhändertagande- och/eller antiskolkultur” 2013-08-29 Skolornas arbete med demokrati och värdegrund

Framgångsfaktorer för ett lyckat demokratiarbete Demokrati- och värdegrundsarbetet är en ständigt pågående del av skolans samlade uppdrag som genomsyrar hela skolan och all undervisning. Rektor säkerställer gemensam förståelse och likvärdighet i arbetet genom att se till att uppdraget och därmed förknippade utmaningar i skolmiljön regelbundet definieras och diskuteras. Arbetet följs upp regelbundet, prövas och omprövas i relation till den enskilda skolans traditioner och arbetssätt, elevsammansättning och elevernas kunskapsresultat. Rektor och lärare säkerställer ett samtalsklimat som är öppet och tillåtande. Skolkulturen präglas och utmanas av demokratiska och normkritiska samtal Handlingsfokus knyter teori/diskurs till praktiken – ”leva som man lär”. 2013-08-29 Skolornas arbete med demokrati och värdegrund

Skolinspektionens fortsatta/ pågående arbete Externt: uppföljning av de granskade skolornas beslut efter 6 månader Internt: utvärdering och implementering av gransknings- resultaten i den regelbundna tillsynen för att utveckla vårt arbete och bedömningsområdet 2013-08-29 Skolornas arbete med demokrati och värdegrund

Bedömningsområdet inom regelbunden tillsyn Inom bedömningsområdet Grundläggande värden och inflytande granskas bl.a. följande: 1.2.1 Utbildningen förmedlar och förankrar respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på (1 kap. 4 § första stycket skollagen, Lgr 11 1 Skolans värdegrund och uppdrag) Lärarnas undervisning ger eleverna möjlighet att utveckla förmågan att göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter (Lgr 11 2.1 Övergripande mål och riktlinjer, Normer och värden) Undervisningen ger eleverna möjlighet att utveckla ett aktivt medborgarskap och förmåga att delta i samhällslivet (Lgr 11 1 Skolans värdegrund och uppdrag, Rättigheter och skyldigheter)   2013-08-29 Skolornas arbete med demokrati och värdegrund

Tack för att ni lyssnat! Ladda ned rapporten och hitta tips samt bedömningsunderlag på www.skolinspektionen.se/demokrati Kontakta projektledaren på angerd.eilard@skolinspektionen.se 2013-08-29 Skolornas arbete med demokrati och värdegrund