LÄRARE Bygg- och Anläggningsprogrammet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Välkomna på information om gymnasievalet!
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Utan spaning – ingen aning
Barnanpassad utredning
Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
Beredningen för integration och mångfald
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
Problemsnack eller bygga lösningar.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
PRYO, PRAO, Miljöpraktik, APU, APL, LPA, LIA
Information om det nya kravet på yrkesförarkompetens
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Kursplan Kunskapskrav Bedömning Läroplan Skola 2011, K-dag 28 mars.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Den nationella ungdomspolitiken
Hur är läget i kommunerna? • 31 kommuner har inventerat sitt bostadsbestånd • Flest hinder kvar i vårdcentraler, socialkontor och skolor • Hälften har.
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
Presentation av projektet Professionell renovering i SABO- företagen.
SET Social Emotionell Träning
Centrala innehåll och kunskapskrav
G A S Tillgången till och utformningen av den gymnasiala utbildningen är en strategisk fråga som har betydelse för både tillväxtfrågor.
Världens bästa skola Linda Norberg.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Vilken av följande kategorier tillhör du? 1.Lärare/forskare 2.Administratör 3.Student 4.Extern gäst.
Arbetsmarknadsutsikter till slutet av 2014 Dalarnas län Analysavdelningen Jan Sundqvist.
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
Välkommen till handledarutbildning på Allvar Gullstrandgymnasiet
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Framtidsvägen.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Vård- och omsorgs-(college)
Instruktioner BF12A – BF12B
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
PROGNOS hösten 2013 Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Överenskommelse om samordning kring barn
Gymnasial lärlingsutbildning »Bakgrunden till Skolverkets förslag till Gy-lärling? » Hur kan förslaget bli framgångsrikt för alla elever i gymnasieskolan.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Sibbarp-Dagsås 28 mars Vad händer ikväll? Introduktion Visioner Aktiviteter Handlingsplaner Lokal utvecklingplan.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
VÅRD- OCH OMSORGSUTBILDNING PÅ GYMNASIAL NIVÅ (RIKET)
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Stora pensionsavgångar Bakgrund: risk för personalbrist i branschen Krav på mer kvalificerade kunskaper Åldrande befolkning.
ATT TÄNKA PÅ NÄR DU REPRESENTERAR VÅR BRANSCH Studiebesök för årskurs 6-9.
Välkommen till en introduktion – konceptet Teknikcollege Fredrik Gunnarsson Industriarbetsgivarna Greta Hjortzberg Innovations- & kemiindustrierna (IKEM)
Studera till lärare och jobba samtidigt!
Skövdemodellen Tillsammans skapar vi vägar till arbete
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Bygg- och anläggningsprogrammet
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vad innebär regionbildningen?
Nationell satsning för att långsiktigt stärka och utveckla yrkesutbildningen i landet Syfte: Underlätta introduktion och etablering på arbetsmarknaden.
Bygg- och anläggningsprogrammet
Framtidens lärlingsutbildning
FÖRSTKLASSIG SKOLA Startade läsåret 2010/2011 för att kvalitetssäkra utbildningarna Ansökan sker varje år för att behålla kvalitén Kan sökas av både gymnasieskolor.
Vad är och hur når vi en inkluderande arbetsmiljö på APL platsen?
”Tänk om det räckte att vara asbra på sitt jobb” - om jämställdhet, mångfald och att vända en kultur Alexandra Johansson 26 mars 2019.
Ekonomirapporten maj 2019 Anders Knape, ordförande Annika Wallenskog, chefsekonom Välkomna Anders. Hej och välkomna till presentation av vårens Ekonomirapport.
Presentationens avskrift:

LÄRARE Bygg- och Anläggningsprogrammet Branschens viktigaste verktyg för att säkerställa branschens kompetensförsörjning

VAD GÖR BYN? BYN arbetar för att det inom byggbranschen ska finnas välutbildade och kompetenta yrkesarbetare, som kan utvecklas och anta framtidens utmaningar. Genom att vara tydliga med branschens krav och genom att samverka med gymnasieskolor, vuxenutbildare och företag verkar BYN för en bred och allmänbildande grundutbildning som i kombination med färdigutbildning i företag ger blivande yrkesarbetare de kunskaper och färdigheter som krävs i branschen.

Sveriges Byggindustrier Byggnads Maskinentreprenörerna SEKO Väg&Ban VEM ÄR BYN? Sveriges Byggindustrier Byggnads Maskinentreprenörerna SEKO Väg&Ban

HUR JOBBAR BYN BYNs verksamhet styrs av parternas yrkesutbildningsavtal. Verksamheten leds av en styrelse med representanter för BYNs fyra parter. Yrkesutbildningsavtalet, BYNs verksamhetsplan som styrelsens övriga beslut styr verksamheten och utvecklingen av den. Kansli i Stockholm BYN-Regioner runt om i landet

HUR FINANSIERAS BYN GENOM FORA (obligatoriska försäkringar och pensioner) Bygg - Särskilt tillägg på avgiften Medlen används för gruppförsäkring, SBUF, Galaxen, Byggnadsindustrins Yrkesnämnd (BYN) och BYN regionalt (lokala stödet). Avgiften är 0,25 procent av lönesumman för arbetare. BYN Dalarna erhåller årligt lokalt stöd om ca 230 000:- BYN Dalarna lägger resurser i form av tid (sammantaget ca en heltidstjänst).

BYN DALARNA Byggnads Anders Ax Byggnads Daniel Larsson BI Teresa Bergkvist SEKO Bo Hedin ME Mats Otterborn Skanska Katarina Andersson Peab Anläggning Erika Johansson Byggpartner Mats Eriksson BBM Per Schönbeck

STAR och BYN Star jobbar på uppdrag av BYN Star är BYNs representant ute på skolorna När ni träffar STAR företräder de Dalarnas byggföretag.

VAD VILL BYN DALARNA? BYN Dalarna ska verka för att länets bygg- och anläggningsföretag har en rekryteringsbas för yrkesarbetare som motsvarar dess behov både gällande antal och kompetens.

RÄTT ANTAL! Antalet elever som går ut från gymnasieskolans Bygg- och Anläggningsprogram bör motsvara antalet pensionsavgångar + prognostiserad tillväxt + procentsats som förväntas gå vidare till högskola eller alternativ byggkarriär + procentsats som förväntas hoppa av utbildningen – prognostiserat antal valideringar. Avgångselevernas fördelning per yrkesinriktning bör spegla branschens behov. Söktrycket till BA-programmet bör vara så högt som möjligt med syfte att få så många sökande som möjligt per plats. Det leder till en hög lägstanivå hos eleverna gällande motivation och potential. Antalet avhopp från Bygg- och Anläggningsprogrammet ska vara så lågt som möjligt och eventuella avhopp bör ske så tidigt som möjligt i utbildningen; innan de går ut på APL. Antalet kvinnor och personer med utländsk härkomst som söker, antas och examineras från Dalarnas bygg- och anläggningsprogram ska öka.

DALARNA 2013 Antagna till Bygg- Anläggningsprogrammet 285 Prognostiserat behov av nyrekrytering 120(Husbyggare)

RÄTT KOMPETENS Teoretisk yrkeskunskap (bygg- och programgemensamma ämnen) Praktisk yrkeskunskap Personliga egenskaper – inställning sträva efter att alltid göra ett så bra jobb som möjligt kunna ta till sig ny information och nya sätt att jobba se sin roll i ett större perspektiv vara självgående och vara duktig på att samverka se på säkerhet, arbetsmiljö och kvalitet som en självklarhet det är en självklarhet att följa avtal och regler ta ansvar för sin kropp och sin hälsa

PRIORITERINGAR BYN DALARNA Nära kontakt med företagen Löpande kontakt med det lokala näringslivet Branschråd Rektors-/Lärarkonferenser Bredd och Spets Alla ämnen är viktiga Motivation till att bli riktigt bra Fortbildade lärare Byggkultur ska befästas i skolan Säkerhet Serva din hjärna och kropp Arbetsmiljö Ren byggbransch Branschrekommenderad Skola Ett verktyg för konstant förbättring

Gruppdiskussion 1 Vad är det för kultur och attityd på BA-programmet idag? Vem skapar och påverkar kulturen på skolan och på BA-programmet? Varför ser det ut som det gör idag?

säkerhet, arbetsmiljö och kvalitet - en självklarhet Vad betyder det att säkerhet, arbetsmiljö och kvalitet är en SJÄLVKLARHET? Behöver man ha ”nolltolerans” för att markera att det är självklart? Eller är det OK att man gör undantag? I yrkeslivet vet vi tyvärr att man ibland slarvar inom de här områdena. Ska man eftersträva att skolmiljön liknar yrkeslivet eller är det rimligt att man har ”ännu strängare regler” i skolmiljön. Varför eller varför inte? Antag att ni som skola bestämmer att hjälmen ALLTID ska vara på i bygglokalen. Vad gör ni om en elev ändå inte har den på sig, trots tjat och gnat? Vilka konsekvenser kan era åtgärder få och hur kan man hantera dessa? Hur visar jag som lärare att det här självklara frågor? Brainstorma fram ideér på konkreta åtgärder för att förstärka den här inställningen i skolan. Behöver du som lärare något stöd, hjälp eller utbildning för att förstärka det här arbetet?

Följa avtal och regler - en självklarhet Vad menar vi med att det ska vara en SJÄLVKLARHET att följa avtal och regler? Behöver man ha ”nolltolerans” för att markera att det är självklart? Eller är det OK att man gör undantag? I yrkeslivet vet vi tyvärr att man ibland slarvar inom de här områdena. Ska man eftersträva att skolmiljön liknar yrkeslivet eller är det rimligt att man har ”ännu strängare regler” i skolmiljön. Varför eller varför inte? Antag att ni får veta att en av era elever jobbar svart på helger och lov. Hur hanterar ni situationen? Vilka konsekvenser kan era åtgärder få och hur kan man hantera dessa? Hur visar jag som lärare att det här självklara frågor? Brainstorma fram ideér på konkreta åtgärder för att förstärka den här inställningen i skolan. Behöver du som lärare något stöd, hjälp eller utbildning för att förstärka det här arbetet?

alltid vilja göra ett bra jobb Vad betyder det att alltid vilja göra ett så bra jobb som möjligt. Ge exempel från yrkeslivet och från skolmiljön Hur visar jag som lärare att det här är viktigt? Vad gör vi i skolan idag gör att förstärka den här inställningen hos eleverna? Brainstorma fram ideér på konkreta åtgärder för att ytterligare förstärka den här inställningen hos era elever.

kunna ta till sig ny information och nya sätt att jobba Är det viktigt att kunna ta till sig ny information och nya sätt att jobba? Ge exempel från yrkeslivet. Hur visar jag som lärare att det här är viktigt? Vad gör vi i skolan idag gör att förstärka den här förmågan hos eleverna? Brainstorma fram ideér på konkreta åtgärder för att ytterligare förstärka den här förmågan hos eleverna.

se sin roll i ett större perspektiv Vad betyder det att se sin roll i ett större perspektiv och varför är det viktigt. Ge exempel från yrkeslivet. Hur visar jag som lärare att det här är viktigt? Vad gör vi i skolan idag gör att förstärka den här förmågan hos eleverna? Brainstorma fram ideér på konkreta åtgärder för att ytterligare förstärka den här förmågan hos eleverna.

vara självgående och vara duktig på att samverka Varför är det viktigt att vara självgående och samtidigt vara duktig på att samverka? Är det en motsättning? Ge exempel från yrkeslivet och från skolmiljön. Hur visar jag som lärare att det här är viktigt? Vad gör vi i skolan idag gör att förstärka de här egenskaperna hos eleverna? Brainstorma fram ideér på konkreta åtgärder för att ytterligare förstärka de här förmågorna hos eleverna.

ta ansvar för sin kropp och sin hälsa Vad betyder det att ta ansvar för sin kropp och sin hälsa. Ge exempel på varför det är viktigt i yrkeslivet och i skolmiljön. Hur visar jag som lärare att det här är viktigt? Vad gör vi i skolan idag gör att förstärka de här egenskaperna hos eleverna? Brainstorma fram ideér på konkreta åtgärder för att förstärka den här inställningen i skolan.