DANIEL STEINHOLTZ, WWW.ALLIES.SE Hej! Vad roligt att ni vill äta frukost och diskutera hållbarhetsfrågor med oss på Fortum Värme nästa onsdag! Vi träffas.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Av Anne-Marie Morhed och Elin Andersdotter Bengtsson
Nyttorealisering på 10 min
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Fullmäktiges uppgifter
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
- Ett kvalitetssäkringsinstrument. Varför då då? Ökad internationalisering Högre krav på transparens Autonomisering – uttalat ansvar Gemensam standard.
Processorienterat förbättringsarbete
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Mer fart i miljöarbetet
Tillgänglighet BEHOVSDRIVNA UTVECKLINGSPROCESSER HANS VON AXELSON.
Strategisk kompetensförsörjning
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Samhällsansvar ISO Välkomna! Kul att se så många här!
Utvärdering av processmognad
Xylem och Hållbar utveckling
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Balanced Scorecard Processen steg för steg
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
Gatukontorsdagar i Kalmar 20 – 22 maj 2008
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Beställning av tjänster
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Personalpolitisk inriktning
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Finansiell samordning
Nämndplan 2015.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Hållbart företagande i Arktis Mikael Anzén Ordförande i Arktiska rådets arbetsgrupp för hållbar utveckling (SDWG) 1.
Mänskliga rättigheter i Västra Götalandsregionen Förvaltning/avdelning/grupp/enhet som dragningen är för Datum:
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
HFS – nätverkets grundidé Margareta Kristenson Professor/överläkare i socialmedicin Linköpings universitet/Region Östergötland Nationell koordinator för.
Intern styrning och kontroll Lunds universitet. Lunds universitet / Ledningsstöd/ Planering och utvärdering Susanne Wallmark Framgångsfaktorer Revisionsutskott.
Beslut i kommunfullmäktige
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
på personer i behov av hjälp
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
ISO Den första Internationella Standarden för hållbar upphandling.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Hållbarhetsledning I industrin – Lärdomar till regioner och landsting
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
XX Jämställdhetsintegrad styrning och ledning på övergripande och verksamhetsnivå.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Introduktion till processen för balanserad styrning
Processen för Balanserad Styrning
SIQ Managementmodell i skolan
Förbättra klubbkvalitet
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
Presentationens avskrift:

DANIEL STEINHOLTZ, WWW.ALLIES.SE Hej! Vad roligt att ni vill äta frukost och diskutera hållbarhetsfrågor med oss på Fortum Värme nästa onsdag! Vi träffas på hotell Scandic Anglais vid Stureplan kl 8, se http://www.scandichotels.se/settings/Common-hotel-links/Frukost-ingar-alltid/ Vi på Fortum Värme har arbetat mycket länge med miljö- och arbetsmiljöfrågorna, vi arbetar också med hållbarhetsfrågor t ex i leverantörsledet. Vårt syfte med frukostmötet är att få er syn hur hållbarhetsarbetet kan förbättras och specifikt hur ni ser på standarden ISO26000 som ett redskap för det. Vi har ingen dagordning för mötet. Vi inleder med en kort presentation av frukostgästerna, sedan är ordet fritt! Varmt välkomna! Hälsar Lotta Thedéen (miljöcontroller), Nadja Pilpilidou (miljöcontroller) och Ulf Wikström (hållbarhetschef) DANIEL STEINHOLTZ, WWW.ALLIES.SE

Egendeklaration för Socialt ansvarstagande enligt iSO 26000 Social responsibility day 20 februari 2013

”Detta dokument specificerar de frågor som ska besvaras i en egendeklaration av socialt ansvarstagande utifrån SS-ISO 26000. Egendeklaration gör det möjligt för alla organisationer att på ett enhetligt sätt beskriva organisationens operativa arbete med socialt ansvarstagande, i syfte att maximera bidraget till hållbar utveckling.” [ Ur ”Socialt ansvarstagande – Systematisk egendeklaration”, SIS Specifikation SIS-SP 2:2013, utgåva 1 ]

EU’s ”Big 5” + 1 GC OECD ISO 26000 GRI UN Implementation & Recommendations Labour Taxation Competition Consumer Interests Stakeholder Eng. Science & Technology Supply Chain Climate Impact EMS Environment Anti Corruption Human Rights Society GRI UN GC OECD ILO ISO 26000 ? * Big 5: OECD Guidelines for Multinational Enterprises, UN Global Compact, ISO 26000, ILO Tri-partite Declaration of Principles Concerning Multinational Enterprises and Social Policy och UN Guiding Principles on Business and Human Rights

”Maximizing an organization’s contribution to sustainable development

Översiktsbild av ISO 26000, från ISO 26000 Vägledning för Socialt ansvarstagande

ISO 26000 Moralisk skyldighet? Fungerar även för små företag. KOMPETENS Samhällsengagemang och utveckling STRATEGI ERFARENHET Verksamhetsstyrning Goda verksamhets-metoder Arbetsmiljö STYRKOR Miljö VÄRDERINGAR SVAGHETER Respekt för internationella riktlinjer FYSISKA FÖRUTSÄTTNINGAR Konsumentfrågor Ansvarighet Transparens Etiskt uppförande Moralisk skyldighet? Fungerar även för små företag. ISO 26000 Respekt för intressenternas intressen Respekt för lagen Mänskliga rättigheterna

”Maximizing an organization’s contribution to sustainable development

ISO 26000 Optimerar bidraget till hållbar utveckling, GRI kommunicerar och mäter det ISO 26000 GRI

4.2 4.1 Samhälle och miljö 4.3 4.4 Organisation 4.6 Involverar Beskriv hur organisationen har hanterat ledningens åtaganden med avseende på policy och riktlinjer för socialt ansvarstagande. 4.1 Beskriv vilken del av organisationen som omfattas. Samhälle och miljö Förväntningar Påverkan 4.3 Beskriv hur organisationen infört styrning via ett effektivt system. 4.4 Beskriv hur organisationen har identifierat och involverat intressenterna i strävan att bli en socialt ansvarstagande organisation och hur intressenternas synpunkter beaktas. Följer upp Organisation Förbättrar 4.6 Beskriv vilka mål, handlingsplaner som tagits fram och vilka aktiviteter som genomförts av organisationen. Beskriv hur mätetal valts ut för att visa organisationens bidrag till hållbar utveckling. Ta socialt ansvar utifrån (huvudområden, delområden och förväntningar) Bidrar till hållbar uveckling Involverar Förväntningar Påverkan Intressenter 4.7 Beskriv hur det kontinuerliga förbättringsarbetet går till och säkerställs. Beskriv organisationens kommande aktiviteter utifrån den uppföljning som genomförts av tidigare genomförda aktiviteter. 4.5 Beskriv hur organisationen identifierar påverkan på samhället utifrån huvudområden och principer i ISO 26000.

MÅL, SRATEGI OCH HANDLINGSPLAN Utvärdering av ansvarsområden och ansvarsprinciper (från ISO 26000) med hjälp av organisationens intressenter RELEVANS VIKT Att lära sig från PRIORITET OBS! Kan leda till FÄRRE mättal. Men viktgare. MÅL, SRATEGI OCH HANDLINGSPLAN

Exempel på frågor 4.1 Fråga 1: Vilka delar av organisation, enhet eller grupp av människor, omfattas av egendeklarationen och om avgränsning skett varför har det skett? 4.2 Fråga 3: Hur och var beskriver organisationen sitt övergripande ställningstagande för socialt ansvarstagande i förhållande till vision/policy, affärsidé/verksamhetsidé, strategier, mål och organisationskultur (etik, värderingar) i syfte att maximera bidraget till hållbar utveckling? 4.3 Fråga 9: Vilken metodik har använts för att identifiera behovet av kompetensutveckling för socialt ansvarstagande inom organisationen – t.ex. utifrån existerande värderingar, kultur och intressentdialog eller för att nå de mål som har fastställts? 4.4 Fråga 23: Vilka förutbestämda tillfällen (och personer) i organisationens löpande styrning och planering finns där intressenternas förväntningar och synpunkter hanteras? 4.5 Fråga 40: Vilka resonemang, t.ex. affärsmässiga, har vägts in i prioriteringen av huvudområden samt delområden i syfte att säkerställa ett långsiktigt hållbart engagemang? 4.6 Fråga 45: Hur har målen integrerats med organisationens övriga mål? 4.7 Fråga 81: Hur har den gångna periodens arbete med socialt ansvarstagande påverkat organisationens styrande dokument (strategier, policyer etc.)?

Denna specifikation är tillämpbar på organisationer som avser att: Göra en egen bedömning och redovisning Låta en utomstående organisation, med intresse i den egna organisationen, t.ex. kunder, bekräfta att verksamheten är i överensstämmelse med kraven i denna specifikation Låta verifiera överensstämmelse med kraven i specifikationen via utomstående, ackrediterad organisation.

Dokumentet ersätter inte andra standarder eller riktlinjer för hållbarhetsarbete eller hållbarhetsrapportering. Vilken modell som en organisation väljer för sin redovisning av socialt ansvarstagande bör avgöras genom en bedömning av intressenternas förmågor, förväntningar och krav. [ Ur Orientering ”Socialt ansvarstagande – Systematisk egendeklaration”, SIS Specifikation SIS-SP 2:2013, utgåva 1 ]