Genomförande av nordisk slutkundsmarknad

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna.
Advertisements

Säkerställd intern styrning och kontroll
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Ändringar i EU:s rättsmedels-direktiv m.m.
Strategier för hur mätvärdes-rapporteringen kan bli bättre
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Förändringar i Ediel-anvisningar
Informationsutbytet på elmarknaden
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Framtida modell för informationsutbyte och behov av centraliserad mätvärdeshantering Referensgruppsmöte no 3.
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
Nordisk slutkundsmarknad
Enklare faktura Seminarium 25 mars Dagordning • – Kaffe • – Ei presenterar uppdraget och förslag • – Diskussion.
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Nordisk balansavräkning 29 april
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Gemensam elmarknad Norden och Europa – hur långt borta i tiden?
AU Digital samverkan LO Process
The MOVIDA Project Background: EPBD 2010, compulsory inspection of HVAC- systems. Energy Performance of Buildings Directive Goal –Enhance energy efficiency.
Personuppgiftslagen.
Personuppgiftslagen (PuL) och Polisdatalagen (PdL)
Balansansvarsavtalet Aktuellt Elmarknadsråd 9 februari 2010 Elin Broström Marknad.
GNS järnväg Håkan Sjöström
Kandidatuppsats VT14 Kursledare: Lotta Hallberg och Karl Wahlin
Byta ungdomar mellan kommuner- är det möjligt?. SJÄLVKLART!!!
Ursprungsmärkning av el Stf GD Tony Rosten, Energimarknadsinspektionen EDIEL-konferensen 5 oktober i Stockholm.
Sidan 1 Samfakturering privatkunder Telge Energis erfarenheter EI:s referensgruppsmöte 14 januari 2013.
Utvärdering av olika modeller för informationsutbyte på elmarknaden
Saminvesteringsforum
Samordnad individuell plan
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
Enklare för kunden – förslag som ger förutsättningar för en nordisk slutkundsmarknad.
Möte med kundrepresentanterna i fjärrvärmeuppdraget Stockholm 29 november.
Enklare faktura Seminarium 25 mars Uppdraget Centralt för en fungerande elmarknad är att kunderna får den information de behöver för att kunna göra.
Budgetarbete - enhetschef
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Handläggning enligt SoL
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
1 ”Efter Akureyri”  Feb 05: Nordels rapport överlämnad till Nordiskt Ministerråd  Aug 05: Energiministermöte i Nazaazuurak, Grönland  Energiministrarna.
Vilka strategiska frågor har vi framför oss?
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Smarta elnät och nettodebitering Math Bollen SERO årsmöte, Katrineholm 15 april 2011.
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Överenskommelse om samordning kring barn
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Utredningar om mätning Förbrukning Småskalig produktion EDIEL & avräkningskonferens 24 – 25 november 2010 Lars Munter Marknad.
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Inför kommande översyn av balansansvarsavtalet Elmarknadsråd 10 november 2009 Elin Broström Marknad.
Hantering av nätbegränsningar på den nordiska elmarknaden – NordREG:s synpunkter på rapport från EA Energy, Hagman Energy och COWI Nordiska ministerrådets.
Banktjänster Avropsstöd Version 1.5
Styrel Ett modernt system för prioritering av elanvändare vid elbrist som införs
Regionala samrådet Direktivet Utbildnings- och insatskedjan
Farofyllda vägar Annika Winsth Economic Research September 2015.
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
BEFINTLIGA AVTAL VID REKONSTRUKTIONSBESLUTET 2 KAP. 20 § Lag om företagsrekonstruktion.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
Banktjänster Avropsstöd Version Innehållsförteckning A) Avropsprocessens steg I materialet i denna presentation finns en beskrivning.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Coaching.
Utbildningsdepartementets arbete med den nya förvaltningslagen (2017:900) Anita Stawarz, kansliråd Utbildningsdepartementet.
Funktionskrav på elmätare – ett steg på väg mot ett smartare elnät
Avtalsvillkor för fiberanslutning
Genomförande av Nordisk slutkundsmarknad
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Ei:s arbete inom aggregatorrollen Utvecklingen av EU-regelverket Elin Broström, Energimarknadsinspektionen.
Lokalkraft Sverige En sammanslutning av ett fyrtiotal lokala energileverantörer som verkar för att skapa goda förutsättningar för att medlemsföretagen.
Presentationens avskrift:

Genomförande av nordisk slutkundsmarknad Referensgruppsmöte 2013-05-13 Genomförande av nordisk slutkundsmarknad

Upplägg Uppdraget Avgränsningar Ei föreslår Referensgruppsmöte 2013-05-13 Upplägg Uppdraget Avgränsningar Ei föreslår Författningsförslag; roll och ansvar, flytt, byten, frånkoppling, samfakturering Samfakturering Diskussionspunkt; metodgodkännande Hur har de andra nordiska länderna infört supplier centric model? Sammanfattning

Referensgruppsmöte 2013-05-13 Uppdraget 1(2) Energimarknadsinspektionen ska ta fram förslag till de förändringar som krävs i svensk rätt för att skapa förutsättningar för en nordisk slutkundsmarknad. Förslagen ska ta hänsyn till de resultat som har tagits fram inom ramen för de nordiska tillsynsmyndigheternas arbete med en gemensam slutkundsmarknad.

Referensgruppsmöte 2013-05-13 Uppdraget, forts 2(2) Förändringarna syftar till att förenkla för elkunden och att stärka konkurrensen på elmarknaden genom att införa en modell som innebär att elhandlaren blir den centrala kontaktpunkten för elkunden. Detta är ett led i genomförandet av en gemensam nordisk slutkundsmarknad för el som syftar till att underlätta för elhandlare att etablera verksamhet över nationsgränserna. Rapportera till regeringen senast den 14 juni

Referensgruppsmöte 2013-05-13 Avgränsning 1(3) Inte skapa ett regelverk som skapar nya hinder för en nordisk slutkundsmarknad Elhandlarcentrisk modell, elhandlaren fakturerar Alla kunder ska omfattas av ändringarna Dagens avtalssituation – två avtal

Avgränsning 2(3) De rekommendationer som NordREG beslutar 2013: Referensgruppsmöte 2013-05-13 Avgränsning 2(3) De rekommendationer som NordREG beslutar 2013: Nätägarrollen gentemot elhandlarrollen (anvisad elleverantör), rekommendationer klara mars 2013 Byten, juni 2013 Riskhantering, Gaia rapport maj, NordREG ”uppfattning/note” juni 2013 Flyttar, oktober 2013

Avgränsning, roller och ansvar 2(3) Referensgruppsmöte 2013-05-13 Avgränsning, roller och ansvar 2(3) Kund Elhandlare - Faktura - Flytt - Byten - Frånkoppling p g a bristande betalning Nätägare - Avbrott - Elkvalitet - Förhållningssätt gentemot kund

Ei föreslår: Reglera informationsutbytet samt faktureringsunderlag; Referensgruppsmöte 2013-05-13 Ei föreslår: Reglera informationsutbytet samt faktureringsunderlag; Mätvärdeshantering, underlag för fakturering, när pengar ska överföras Föreskrift kopplat till lagkrav om samfakturering SvK bör ges i uppdrag att utreda huruvida en tjänstehubb kan underlätta genomförandet av en nordisk slutkundsmarknad Frånkopplingsfunktion av elhandlare, motsvarande nödbroms Balansansvarsavtalet ställer genom balansansvarige krav på elhandlare, ”filter” redan idag

Författningsförslag Roller och ansvar Bytesprocess Flytt Referensgruppsmöte 2013-05-13 Författningsförslag Roller och ansvar Bytesprocess Flytt Samfakturering Frånkoppling

Nordic harmonization of universal service supply obligations Referensgruppsmöte 2013-05-13 Nordic harmonization of universal service supply obligations 1) Electricity supply: If by a mistake there happens to be contacts between customer and DSO concerning electricity supply (e.g. moving in/out, switching), the DSO shall in a neutral manner inform the customer that he/she needs to contact a supplier in order to make a supply contract. The DSO must not under any circumstances advice on any particular supplier. 2) Energy services: In contacts between customer and DSO concerning energy services performed by ESCO:s as defined in the Energy Efficiency Directive , the DSO shall in a neutral manner inform the customer that he/she needs to contact an ESCO. The DSO must not under any circumstances advice on any particular ESCO. Informationsplikt om samtal rörande flytt och byten – kontakta elhandlare

Referensgruppsmöte 2013-05-13 Forts… 3) General questions on the electricity market: In contacts between customer and DSO concerning general questions on the electricity market, the DSO shall in a neutral manner inform the customer on the possibility to receive advice from the single point of contact (defined by MS in each country). informationsplikt

Ny bestämmelse om kommunikation till elanvändare, allmänhet Referensgruppsmöte 2013-05-13 Ny bestämmelse om kommunikation till elanvändare, allmänhet 3 kap. 24 § I kommunikationen mellan nätföretag, elhandelsföretag samt energitjänsteföretag och kunden bör det framgå tydligt vilken roll och vilket ansvar respektive aktör har. Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, nätmyndigheten får meddela närmare föreskrifter om kommunikationen, till enskilda elanvändare eller allmänheten.

Bytesprocess – inga förändringar i lag Referensgruppsmöte 2013-05-13 Bytesprocess – inga förändringar i lag 8 kap 6 § anmälan av övertagande 8 kap 7 § 8 kap 8 §, anvisad elleverantör 8 kap 9 §, övertagande av balansansvar 11 kap 19 § byte utan kostnad samt slutfaktura Implementering av NordREGs kommande rekommendationer genom föreskrift

Ny bestämmelse: Elhandlarens ansvar vid flytt Referensgruppsmöte 2013-05-13 Ny bestämmelse: Elhandlarens ansvar vid flytt 8 kap 11 c §: Elleverantör som upphör med elleverans i en elanvändarens uttagspunkt i samband med flytt ska meddela befintlig nätkoncessionshavare detta. Ett meddelande från elanvändaren till elleverantören om flytt innebär också att avtalet mellan elanvändaren och nätkoncessionshavaren sägs upp. Implementering av NordREGs rekommendationer genom föreskrift

Referensgruppsmöte 2013-05-13 Ny bestämmelse om samfakturering: Ny rubrik ”Faktura och betalningssätt” 8 kap 14 § Kostnad för elnät och elhandel ska faktureras gemensamt av elleverantören. Av fakturan ska det framgå vad som är kostnaden för elnät respektive för elhandel. Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, nätmyndigheten får meddela närmare föreskrifter om vilka uppgifter som ska ingå i fakturan. Föreskriftsrätt för Ei rörande fakturans innehåll, när fakturaunderlag ska skickas och av vem

Referensgruppsmöte 2013-05-13 Faktureringsunderlag samt elleverantörs vidarebefordran av kundens betalning för nättariff; Ny 8 kap. 14 § a Nätkoncessionshavaren ska lämna faktureringsunderlag baserad på kundens förbrukning till elleverantören månadsvis, senast den X dagen i varje påbörjad månad. När faktureringsunderlaget har överlämnats får nätkoncessionshavaren en fordran gentemot elleverantören motsvarande nättariffen. Elleverantören ska vidarebefordra kundens betalning för nättariffen till nätkoncessionshavaren månadsvis, om inte annat avtalas. Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, nätmyndigheten får meddela närmare föreskrifter om vilka uppgifter som ska ingå i faktureringsunderlaget.

Frånkoppling av kund Ändring av 11 kap 4§: Referensgruppsmöte 2013-05-13 Frånkoppling av kund Ändring av 11 kap 4§: Om avtalsbrottet består i att konsumenten försummat att betala för överföring eller leverans av el i enlighet med bestämmelsen i 11 kap 16 § gäller, utöver vad som anges i 3 §, att konsumenten sedan tiden för rättelse gått ut skall uppmanas att betala inom tre veckor från det att han har delgetts uppmaningen och en underrättelse om att överföringen annars kan avbrytas…. Justering av 11 kap 5 § Begränsning av nätägarens möjlighet att begära bortkoppling av kunden

Referensgruppsmöte 2013-05-13 Samfakturering

Referensgruppsmöte 2013-05-13 Gaia rapporten Se separat bilaga

En faktura, två avtal – betalning vidarebefordras av elhandlaren Referensgruppsmöte 2013-05-13 En faktura, två avtal – betalning vidarebefordras av elhandlaren Elnätsföretag Elhandlare Kund Avtal Informationsutbyte/fakturaunderlag Faktura Betalning Informationsutbyte: Vem ska skicka vilken information och när Betalning: ska den här processen mellan NÄ och EH regleras? När ska överföring av betalning ske? Vad händer om EH inte betalar?

Alternativ för kreditriskhantering Referensgruppsmöte 2013-05-13 Alternativ för kreditriskhantering Balansansvarsavtalet Verktyg för överföring av pengar Finansiell garanti Frånkoppling av elhandlare Kombination av alternativ?

1. Balansansvarsavtalet Referensgruppsmöte 2013-05-13 1. Balansansvarsavtalet Balansansvarsavtalet reglerar relationen mellan balansansvarige och Svenska kraftnät (SvK) Finansiell säkerhet etc balansansvarige har i sin tur avtal med elhandlare Eventuellt; SvK ökar krav gentemot balansansvarige som i sin tur utökar kraven på elhandlaren Eventuellt; SvK ges möjlighet att anmoda balansansvarige att ställa krav på elhandlare

2. Verktyg för överföring av pengar Referensgruppsmöte 2013-05-13 2. Verktyg för överföring av pengar Ett verktyg för att hantera penningflöden mellan två aktörer som tillhandahålls av annan aktör, t ex bank ”Klientmedelskonto”, autogiro, bankunika lösningar etc Clearinghouse som hanterar dels mätdata och/eller finansiell data, se motsvarande exempel på telekom området

3. Finansiell garanti Elhandlarlicens med krav om finansiell garanti Referensgruppsmöte 2013-05-13 3. Finansiell garanti Elhandlarlicens med krav om finansiell garanti Bankgaranti är ett instrument som affärsparter kan använda sig av för att förstärka och säkerställa kontraktuella åtaganden. Uppdragsgivaren vänder sig till sin bank och ber den ställa ut en bankgaranti till Förmånstagaren. Efter att banken har gått igenom och godkänt ansökan upprättar banken efter vederbörlig kreditprövning ett kreditavtal med Uppdragsgivaren (Motförbindelse)… Bankgaranti är ett instrument som affärsparter kan använda sig av för att förstärka och säkerställa kontraktuella åtaganden. Uppdragsgivaren vänder sig till sin bank och ber den ställa ut en bankgaranti till Förmånstagaren. Efter att banken har gått igenom och godkänt ansökan upprättar banken efter vederbörlig kreditprövning ett kreditavtal med Uppdragsgivaren (Motförbindelse). Denna förbindelse reglerar bland annat Uppdragsgivarens och bankens skyldigheter och rättigheter i samband med ett eventuellt krav om utbetalning under garantin. Därefter utfärdar banken garantin. Bankgarantin utgör en säkerhet som är oberoende av Uppdragsgivarens vilja eller förmåga att uppfylla sin del av avtalet med Förmånstagaren. Som exempel kan nämnas då en bankgaranti ställs ut för att säkerställa återbetalning av förskott om leverans uteblir. Bankgarantier kan delas in i två typer – de som är kopplade till det underliggande kontraktet – accessorisk garanti, samt de som är helt oberoende av det underliggande kontraktet icke-accessoriska. Accessoriska garantier är i Sverige ofta kallade Borgensgarantier. Den fristående garantin kan delas in i två undergrupper Demandgarantier och Standbyremburser. En bankgaranti kan även användas för att säkerställa fullgörande av avtal. En sådan garanti innebär inte att banken fullgör ett projekt om Uppdragsgivaren inte uppfyller sitt åtagande, utan istället att banken ställer medel till förfogande så att Förmånstagaren kan fullfölja avtalet med en annan motpart.

4. Frånkoppling av elhandlare Referensgruppsmöte 2013-05-13 4. Frånkoppling av elhandlare Genom informationshanteringsmodell Föra in bestämmelse i befintligt regelverk, 8 kap Ellagen Hubb, se DK Elhandlarlicens, dra tillbaka licens Genom balansansvarsavtalet

Referensgruppsmöte 2013-05-13 Ny bestämmelse: Avbrytande av elleverantörens överföring av el, 8 kap 15 § Elleverantörens överföring av el i kundens uttagspunkt får avbrytas om elleverantören inte vidarebefordrar kundens betalning for nättariff i enlighet med 8 kap 14 § a 2 st . Innan överföringen avbryts ska elleverantören uppmanas att vidta rättelse inom en skälig tid och underrättas om att överföringen annars kan avbrytas. Sker inte rättelse ska nätkoncessionshavaren meddela kunden så att denne ges tillfälle att välja nytt elavtal. Ett meddelande om avbrytande av elleverantörens leverans ska samtidigt lämnas till nätmyndigheten.(3v) Ev bemyndigande föreskrift rörande meddelanden

Referensgruppsmöte 2013-05-13 Forts, Elanvändare som inte väljer nytt elavtal ska av innehavare av nätkoncession anvisas en elleverantör, som gentemot nätkoncessionshavaren har åtagit sig att leverera el till sådana elanvändare. Nätkoncessionshavaren ska utan dröjsmål underrätta elanvändaren om vilken elleverantör som anvisats, om innebörden av en sådan anvisning och om ellagens bestämmelser om byte av elleverantör. Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, nätmyndigheten får meddela närmare föreskrifter om vilka uppgifter som ska ingå i faktureringsunderlaget.

Sammanfattning: Reglera informationsutbytet samt faktureringsunderlag; Referensgruppsmöte 2013-05-13 Sammanfattning: Reglera informationsutbytet samt faktureringsunderlag; Mätvärdeshantering, underlag för fakturering, när pengar ska överföras Föreskrift kopplat till lagkrav om samfakturering Bortkopplingsfunktion motsvarande nödbroms Balansansvarsavtalet ställer genom balansansvarige krav på elhandlare, ”filter” redan idag Ei ska inte reglera verktyg för överföring av betalning, ex klientmedelskonto Utrymme för flexibla lösningar Bankunika lösningar för överföring av pengar

Diskussion; Behov av metod godkännande av avtal? Referensgruppsmöte 2013-05-13 Diskussion; Behov av metod godkännande av avtal? Se motsvarande 4 kap 1 a § En nätkoncessionshavare får inte ingå avtal om tillträde till en ledning eller ett ledningsnät förrän de metoder som har använts för att utforma avtalsvillkoren har prövats av nätmyndigheten. Nätmyndigheten ska godkänna metoderna, om de kan antas leda till att avtalen uppfyller de krav som anges i 1 § första stycket. Prövningen ska dock inte omfatta metoder för att utforma avgifter för överföring av el och för anslutning. Om nätmyndigheten inte godkänner de metoder som föreslås i en ansökan, ska myndigheten i beslutet ange de metoder som i stället ska tillämpas. Beslut enligt första och andra styckena gäller omedelbart. Nätmyndigheten ska delge beslutet enligt 49 § första stycket 1 och andra stycket delgivningslagen

Hur har våra nordiska grannar hanterat implementeringen av SCM? Referensgruppsmöte 2013-05-13 Hur har våra nordiska grannar hanterat implementeringen av SCM? Fokus på informationshantering Danmark Wholesale model Hubb Finland Fingrid ansvarig för informationshantering Norge Statnett, hubb

Basen för en nordisk slutkundsmarknad Referensgruppsmöte 2013-05-13 Basen för en nordisk slutkundsmarknad Kundnära processer harmoniserade på övergripande nivå Process för flytt Process för byte Fakturering Fortsatt arbete Föreskriftsarbete Beskriver regelverk för ovanstående processer i detalj, Ei (NordREG) Informationsutbyte Meddelandehantering mellan aktörer, SvK (stamnätsoperatörerna) Branschen Utformande av avtal Processbeskrivningar

Tack för uppmärksamheten! Referensgruppsmöte 2013-05-13 Tack för uppmärksamheten! www.ei.se www.elpriskollen.se