Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Utbildningsdepartementets arbete med den nya förvaltningslagen (2017:900) Anita Stawarz, kansliråd 2017-10-24 Utbildningsdepartementet.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Utbildningsdepartementets arbete med den nya förvaltningslagen (2017:900) Anita Stawarz, kansliråd 2017-10-24 Utbildningsdepartementet."— Presentationens avskrift:

1 Utbildningsdepartementets arbete med den nya förvaltningslagen (2017:900) Anita Stawarz, kansliråd Utbildningsdepartementet

2 Många följdändringar p.g.a. ny FL
Följdändringar i andra författningar p.g.a. ny förvaltningslag (FL) föreslås i Ds 2017:42. Ändringar föreslås i 333 författningar. Flertalet författningsändringar innebär att hänvisningar till FL (1986:223) ersätts med hänvisningar till FL (2017:900). Utbildningsdepartementet

3 Förslagen till följdändringar är f.n. ute på remiss
Arbetet med följdändringar koordineras av Justitiedepartementet, men rör ändringar på många departements områden, bl.a. Utbildningsdepartementets. Ds 2017:42 om följdändringar har skickats på remiss till 102 remissinstanser, bl.a. Universitetskanslersämbetet, Universitets- och högskolerådet, Lunds universitet och Stockholms universitet Remissvar ska lämnas senast den 28 november 2017. Utbildningsdepartementet

4 Förändringar på utbildningsområdet
På Utbildningsdepartementets område föreslås ändringar i 18 författningar. Ändringar i 13 av dessa innebär att hänvisningar till FL (1986:223) ersätts med hänvisningar till FL (2017:900). Ändringar i övriga fem författningar på utbildningsområdet innebär att bestämmelser som funnits i FL (1986:223) överförs till författningar på utbildningsområdet. Utbildningsdepartementet

5 Rena följdändringar på utbildningsområdet
Hänvisningar till FL ändras i skollagen (2010:800), förordningen (1970:340) om skolskjutsning, förordningen (2007:989) om avskiljande av studenter från högskoleutbildning, förordningen (2011:1108) om vuxenutbildning, förordningen (2011:1162) med instruktion för Myndigheten för yrkeshögskolan, förordningen (2012:509) om betygsrätt för viss utbildning vid internationella skolor, förordningen (2013:871) om stöd för konst- och kulturutbildningar och vissa andra utbildningar, Utbildningsdepartementet

6 forts. rena följdändringar
förordningen (2013:1157) om stöd för yrkesintroduktionsanställningar, förordningen (2014:1578) med instruktion för Skolforskningsinstitutet, förordningen (2015:218) om statsbidrag till folkbildningen, förordningen (2015:552) om statsbidrag för upprustning av skollokaler och av utemiljöer vid skolor, förskolor och fritidshem, förordningen (2015:736) om statsbidrag till kostnader för utbildning i Sverige för utlandssvenska elever, och förordningen (2016:157) om erkännande av yrkeskvalifikationer. Utbildningsdepartementet

7 FL:s krav på kommunikation och motivering
17 och 20 §§ FL (1986:223) innehåller bestämmelser om krav på kommunikation i ärenden och krav på motivering av beslut. Dessa bestämmelser återfinns, med vissa justeringar, i 25 och 32 §§ FL (2017:900). Utbildningsdepartementet

8 Undantag som rör utbildningsområdet försvinner
Nuvarande krav på kommunikation i ärenden och motivering av beslut gäller inte betygssättning eller antagning för frivillig utbildning. Undantagen finns i 17 § första stycket 2 och 20 § första stycket 2 FL (1986:223). Dessa sektorsspecifika undantag försvinner i nya FL som endast innehåller generella undantag från kommunikations- och motiveringsskyldighet, 25 § första stycket och 32 § andra stycket FL (2017:900). Utbildningsdepartementet

9 25 § FL (2017:900) 25 § Innan en myndighet fattar ett beslut i ett ärende ska den, om det inte är uppenbart obehövligt, underrätta den som är part om allt material av betydelse för beslutet och ge parten tillfälle att inom en bestämd tid yttra sig över materialet. Myndigheten får dock avstå från sådan kommunikation, om 1. ärendet gäller anställning av någon och det inte är fråga om prövning i högre instans efter överklagande, 2. det kan befaras att det annars skulle bli avsevärt svårare att genomföra beslutet, eller 3. ett väsentligt allmänt eller enskilt intresse kräver att beslutet meddelas omedelbart. […] Utbildningsdepartementet

10 32 § FL (2017:900) 32 § Ett beslut som kan antas påverka någons situation på ett inte obetydligt sätt ska innehålla en klargörande motivering, om det inte är uppenbart obehövligt. En sådan motivering ska innehålla uppgifter om vilka föreskrifter som har tillämpats och vilka omständigheter som har varit avgörande för myndighetens ställningstagande. En motivering får helt eller delvis utelämnas, om 1. beslutet gäller anställning av någon, 2. ett väsentligt allmänt eller enskilt intresse kräver att beslutet meddelas omedelbart, 3. det är nödvändigt med hänsyn till rikets säkerhet, skyddet för enskildas personliga eller ekonomiska förhållanden eller något annat jämförbart förhållande, eller 4. beslutet gäller meddelande av föreskrifter som avses i 8 kap. regeringsformen. [...] Utbildningsdepartementet

11 Specialförfattning har fortfarande företräde
Bestämmelser i annan lag eller förordning ska som tidigare ha företräde framför förvaltningslagen, 4 § FL (2017:900). En sådan bestämmelse som innebär att kommunikation- och motiveringsskyldigheten inte gäller i t.ex. ärenden om betygssättning finns i 29 kap. 10 § skollagen. Utbildningsdepartementet

12 Uttalanden om undantag i förarbetena till FL
Av förarbetena till nya FL framgår att de praktiska skäl som talar för ett undantag i skollagen även motiverar fortsatta undantag från kommunikations- och motiveringsskyldigheten vid betygssättning vid universitet, högskolor och i yrkeshögskolan, motiverade undantag från kommunikations- och motiveringsskyldigheten som rör antagning vid universitet, högskolor och i yrkeshögskolan också bör kunna införas, och att undantag bör införas i de specialförfattningar som reglerar utbildningarna (prop /17:180 s och s ). Utbildningsdepartementet

13 Skäl för undantag på utbildningsområdet
Främst praktiska skäl talar för fortsatt undantag från kommunikations- och motiveringsskyldigheten på högskole- och yrkeshögskoleområdet: massärenden ofta förekommande ofta snäva tidsramar betygsärenden är enpartsärenden utan motpart utbildningsanordnare inom det offentliga utbildningsväsendet bör behandlas lika Utbildningsdepartementet

14 Undantag på utbildningsområdet föreslås regleras i specialförfattning
Undantag från kommunikations- och motiveringsskyldigheten i fråga om betygssättning och antagning på högskole- och yrkeshögskoleområdet föreslås i Ds 2017:42 regleras i specialförfattning, genom i princip likalydande bestämmelser i följande författningar: Utbildningsdepartementet

15 Undantag föreslås i fem författningar
högskoleförordningen (1993:100) förordningen (2002:760) om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor förordningen (2007:223) om uppdragsutbildning för fortbildning av lärare, förskollärare och viss annan personal förordningen (2009:130) om yrkeshögskolan förordningen (2009:131) om utbildning inom yrkeshögskolan som uppdragsutbildning Utbildningsdepartementet

16 Exempel på föreslaget undantag i högskoleförordningen (1993:100)
1 kap. 4 a § Bestämmelserna i 25 och 32 §§ förvaltningslagen (2017:000) om kommunikation före beslut i ett ärende och motivering av beslut behöver inte tillämpas i ärenden om antagning till eller betygssättning inom utbildningen. Om en motivering har utelämnats ska om möjligt en sådan lämnas i efterhand, om någon enskild begär det och det behövs för att han eller hon ska kunna ta till vara sin rätt. Utbildningsdepartementet

17 Det fortsatta arbetet med följdändringarna
Remissvar ska lämnas senast den 28 november 2017. Proposition i mars/april 2018. Ikraftträdande den 1 juli 2018 (preliminärt), dvs samma dag som nya FL träder i kraft. Utbildningsdepartementet


Ladda ner ppt "Utbildningsdepartementets arbete med den nya förvaltningslagen (2017:900) Anita Stawarz, kansliråd 2017-10-24 Utbildningsdepartementet."

Liknande presentationer


Google-annonser