Resultaten bakom uppföljningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Föräldrautbildning Schysst på nätet
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
Patientenkät sommaren -13
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Mål och betygskriterier
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Konsten att ge feed-back
Syftet med en personlig handlingsplan
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Lokal Pedagogisk Planering
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Välkomna!.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Ta ställning och handla!
Föräldramöte Ht
Att övertyga ! Disposition och mall.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Nätmobbing/Cyberbullying
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Hur gör man en debattartikel?
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
Välkommen till föräldramöte
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
FRIVILLIG SEXUELL EXPONERING PÅ INTERNET BLAND UNGA Pernilla Nigård Doktorand vid Malmö högskola Föreläsning för Ungdomsstyrelsen September 2010.
Debattartikel.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Socialpsykologi.
Nonviolent Communication
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Kommunikationsprocesser
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
Svenska som andraspråk 3
Coaching.
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Samhället och individen
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Etik & moral.
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Presentationens avskrift:

Resultaten bakom uppföljningen LUPP-undersökning hösten 2009 Regionperspektiv – Mats Trondman ”Unga under LUPP” Kommunperspektiv – Tony Wågman ”Det som gäller ungdomarnas framtid” Mörbylånga kommun ges mycket bra betyg (näst bäst i länet) Stämningen i skolan God hälsa Känner sig trygga Saker att göra på fritiden Positiv framtidstro Men, kommunen rekommenderas arbeta vidare med att… Öka ungdomars möjligheter till inflytande och delaktighet Stärka företagarklimatet för ungdomar Bringa klarhet i orsakerna till ungdomarnas upplevelser av orättvis behandling/kränkning i skolan

Resultaten bakom uppföljningen 135 elever på Skansenskolan fick frågan: ”Har du under det senaste halvåret upplevt att du blivit orättvist behandlad på ett sätt så att du känt dig kränkt?” 55 st I skolan? Av vem? Andra elever 45% 41 st 55% Skolans personal Av vilken anledning? ? ”Annat” ”Vet inte”

Om projektet Syfte Tillvägagångssätt Fördjupa kunskapen kring förekomsten av orättvis behandling/kränkning i relationen elev-elev och elev-personal: Vad uppfattas vara orättvis behandling/kränkning? Av vilken anledning blir man orättvist behandlad/kränkt? Vilka konsekvenser får orättvis behandling/kränkning? Hur kan man förbättra situationen? Tillvägagångssätt 7 fokusgrupper (4 elevgrupper + 3 personalgrupper) 1 individuell intervju (elev) Olika personal- och elevkategorier

Tre viktiga utgångspunkter 1) Det handlar om upplevelser elever berättar om sina och personalen om sina alla upplevelser är lika mycket värda rationella argument fungerar inte 2) Det handlar inte om att skuldbelägga skolan och personalen kränkningar i skolan = skolans ”fel”? problematiken är kontextberoende (hem, fritid, bakgrund etc) men, det är likaväl skolans ansvar att ta hand om dem men, det finns även problem som har en direkt koppling till skolans verksamhet 3) Skillnaden mellan relationen elev-elev och lärare-elev är MAKT vuxna sätter betyg -> styr över elevernas framtid vuxna sätter ramarna för en verksamhet där eleverna måste vistas kritiker säger jämlik relation idag p.g.a ökat elevinflytande, men den pedagogiska situationen är likväl densamma

Definitionsproblematik 1) Vad är kränkande behandling? 2) Kränkande behandling i relation till andra begrepp 1) Vad är det första man tänker på när man hör att 41 elever i årskurs 9 det senaste halvåret känt sig orättvist behandlade på ett sätt så att de känt sig kränkta i skolan? Lärare säger: Vad är en kränkning? Elever säger: Det är inte bra, det är för många Beror sannolikt på att eleverna vet hur det känns, lärarna vet det inte Alla är överens om att en kränkning är en känsla man har inombords, något som är högst personligt och subjektivt. Det är således mottagaren som definierar vad en kränkning är. Konsekvenser? --->

fortsättning… Vagt, luddigt och svårgreppbart Alternativet? Att utgå från formella definitioner Konsekvensen? Man riskerar att flytta fokus från vad som faktiskt har hänt Vetenskapliga studier visar att elever tenderar att svara nej på frågan om de blivit kränkta, men när de berättar med egna ord kan mycket karakteriseras som kränkningar Handlar om att vara medveten om för- och nackdelarna med respektive utgångspunkt, inte välja någon av dem. 2) Vuxengrupperna diskuterar kränkning i relation till andra begrepp Orättvis behandling -> kränkning -> mobbning (allvarlighetsskala) Ungdomarna gör åtskillnad: 15% känt sig mobbade, 45% känt sig kränkta Alternativ: Kränkande behandling som paraplybegrepp Innehåller mobbning, diskriminering, orättvisor p.g.a ideologier och värderingar Det som kränks är principen om människors lika värde

Vad pratar eleverna om? Varför blir man kränkt? Hur blir man kränkt? Fel utseende, fel kläder, fel umgängeskrets, fel åsikter, fel intressen, fel kunskaper Den gemensamma nämnaren – att falla utanför normalitetens gränser Individen blir inte ERKÄND och RESPEKTERAD för den hon är Vikten av att PASSA IN Hur blir man kränkt? Verbala tillmälen Ord som befäster stigma, svordomar, könsord Utanförskap Osynliggörande Alltid sitta själv i klassrummet och ingen som pratar med dem Försök att aktivt undvika vissa personer på raster. I de fall det inte är möjligt, nonchalans och avvisande inställning Inte bry sig om trots uppenbara problem

Reaktionens betydelse Eleverna menar att det inte bara är handlingen som avgör om något är en kränkning, utan kanske framför allt mottagarens reaktion Konsekvens: Skuldfrågan blir oklar. Om man tar man åt sig är det en kränkning, annars kan det likaväl uppfattas som ett skämt Givet att skuldbördan vilar på förövaren borde kränkningarna sluta när den andre tar åt sig – målet med handlingen är uppfyllt Men så beskriver inte eleverna förloppet – snarare tvärtom. Det är när man inte bryr sig som det går över. Då hittar förövaren någon annan att lägga sin energi på. Det blir väldigt viktigt att ”hålla masken” Konsekvens: Svårt att upptäcka vad som händer inombords Stor prestigeförlust att erkänna att man tagit åt sig om lärare frågar Riskerar ytterligare kränkningar Alltid vara uppmärksam på kommentarer av typen ”nä men, vi bara skämtar” Könsskillnader Killar kränker både killar och tjejer, tjejer kränker tjejer Killar utsätts för mer kränkningar än tjejer, men reagerar mindre än tjejer

Strategier vid utsatthet 4 elevstrategier för att motverka utanförskap (Elvstrand) 1) Klara sig själv Försöka att inte låta sig påverkas, inte göra sig beroende av andra VARA själv 2) Anpassa sig Byta stil, säga ifrån Konsekvenserna? 3) Bli populär Vara ”rolig”, göra utmanande saker, bjuda på saker Eleverna uttrycker en vilja att vara populära, eller i alla fall passa in, men ser en motsättning i att bete sig som ”någon man inte är”. Självbedrägeri. Och man bedömer det svårt att inte bli ”genomskådad”. 4) Söka sig till vuxna Enda sällskapet, början till att anförtro problem Eleverna vill prata med vuxna, men är rädda för konsekvenserna Eleverna uttrycker en hopplöshet i sin situation, att det är ”för sent” att kunna åstadkomma en förändring. Att vara ”smittad” – en elev som börjar umgås med någon i utanförskap löper risken att hamna där själv. Det sociala trycket är ofta starkare än välviljan

Elever som blir kränkta av lärare Lärare tror att elever… upplever sig felaktigt tillrättavisade/tillsagda inför andra inte får lika mycket utrymme i klassrummet som andra tycker det är för höga krav på dem upplever att de fått ett felaktigt betyg/omdöme Lärare ”bör veta bättre” Lärare ”bör tåla mer” Lärare upplever sig ha lättare att ”trampa i klaveret” vid stress/trötthet En typisk situation där lärare känner sig kränkta av elever är när elever saboterar lektioner, när de inte bryr sig om vad som sägs och förstår vad läraren försöker att åstadkomma. Olika situationer, men samma princip: Att inte bli ERKÄND och RESPEKTERAD RÄTT RÄTT FEL FEL

Hur kan man göra situationen bättre? 3 övergripande principer 1) Fokus på att använda befintliga strukturer och förfina dem 2) Tänka som brandkåren - Åka dit det börjar brinna - Glöm inte släcka ljusen i advent och byta batterier i brandvarnaren - Strategiskt arbete glöms ofta bort, men minskar det operativa 3) Fastna inte i individuella förklaringar Skolans struktur, kultur och ledarskap är centralt (Ahlström) Elever och personals möjlighet till formellt och informellt inflytande En samarbetande skolkultur En skolledning som inspirerar till förbättringar och tar stort ansvar

…fortsättning 6 förslag 1) Likabehandlingsplanen förutsätter att de vuxna ser det mesta vuxna vet hur de ska göra, men eleverna? vuxna ser inte allt. (och om de ser, så förstår de inte alltid innebörden) eleverna vågar inte berätta (otydlighet och konsekvenser) -> TYDLIGARE ELEVPERSPEKTIV 2) Tydliggöra mentorsrollen eleven ska välja mentorn, mentorn ska inte välja eleven förtroende – vad får man säga vidare och inte? först och främst ha den enskilde eleven i fokus

…fortsättning 3) SET/Livskunskap Skolverket (R:353, 2011) kritiserar SET och andra liknande metodprogram kraftigt: Särskilda lektioner ökar risken för mobbning och pedagogiskt material har ingen effekt. Bör läsas av alla med ett intresse för dessa frågor. grundförutsättningar för att få det att fungera förstå gruppdynamiken i klassen det måste vara stimulerande, utmanande och inte ha ett ”lätt” facit exempelvis rollspel, gästföreläsare, aktiv problemlösning regelbunden utbildningsdag, inte bara inför val av kompisstödjare förstå sig själv och förstå andra -> FRÅN NORMALITET TILL NORMALITET 4) Samtal, men rätt form och inte bara samtal - gruppdynamiken otroligt viktig - alla kanske inte vill prata -> andra uttrycksformer

fortsättning… 5) Aldrig sluta rycka ut - fortsätta markera vad som inte är acceptabelt utifrån värdegrundsarbetet - närvaron i korridorer 6) Gemensamma förhållningssätt för lärarkåren i kontakten med eleverna - risk för normalisering av olämpligt beteende - ironi? Slutligen en utmaning: I Likabehandlingsplanen står att ”all förskole- och skolverksamhet ska vara fri från trakasserier och kränkande behandling” Så vad tror elever och personal om möjligheten att gå från 41 kränkta elever till 0? Helt omöjligt! Men, det går inte att ge upp. 0 måste alltid vara målsättningen för alla. Det finns ingen rimlighet i att sätta upp ett mål där ex. 10 kränkningar är godkänt