Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Swot - analys.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Kräkseminarium Bo Ahrenfeldt
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Systematiskt kvalitetsarbete
Dagordning föräldraråd 2/6
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 21 augusti 2013 Välkommen!
Rådslag – vad är de? Problembaserat lärande, Kanada Tillverkningsindustrin, Tyskland Områden för utveckling Demokratiskt arbetssätt – alla delaktiga Allas.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Läroplansträff förskolan
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Manual för ledare Ledare = du som är ansvarig för en eller flera träningsgrupper inom din förening, men i övrigt inte har några speciella administrativa.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Pedagogiskt ledarskap och kvalitetsarbete i förskolan - en beskrivning av hur vi jobbar i Ånge kommun Framtidens förskola Lars Thorin.
LUPP – lokal uppföljning av ungdomspolitiken LUPP är myndigheten Ungdomsstyrelsens verktyg för lokal uppföljning av ungdomspolitiken – en kvalitetsmätning.
Finansförbundets motionsskola.
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Systematiskt kvalitetsarbete
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Nätverk kursplanepiloter
Uppföljning och utvärdering
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
En guide för arbeten i SO
Bättre skola Södra Berget Sundsvall Lars Thorin
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
pedagogisk dokumentation
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Rutiner för systematiskt arbetsmiljöarbete- och hälsoarbete på arbetsplatsen i AFH Vi är Nordens största lärarorganisation och Sveriges fjärde största.
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Grupparbete 1 Vad kännetecknar en bra trafikskola ur perspektiven:
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
Systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område

Träddiagram Används för att bryta ned ett stort mål i ett antal åtgärder som ska genomföras för att nå målet Uppmuntrar till att öka bredden i tänkandet för att skapa nya lösningar på gamla problem Avslöjar även svårigheter med att genomföra olika åtgärder

Steg 1 Gruppen bör inte vara fler än 7-8 stycken Tejpa ihop 3-4 blädderblockspapper med långsidorna mot varandra Skriv frågan längst upp till vänster Prata ihop er under 7-8 minuter så att alla förstår frågeställningen på samma sätt Utse en gruppledare

Steg 2 Dela ut 3-4 post-it lappar till varje deltagare Fundera på vilka åtgärder just du tycker behöver genomföras för att utveckla skolan Skriv förslag till åtgärder på alla lappar. Skriv fullständiga meningar Viktigt att det är konkreta åtgärder ni skriver, inte visioner eller långsiktiga mål Inga utrop eller frågor får skrivas Sätt upp lapparna på blädderblocket så fort ni skrivit dem

Steg 3 Gruppledaren läser alla lapparna högt och kontrollerar att alla förstått det som står på lappen. Fråga skribenten om någonting är oklart. Ingen kritik av innehållet får komma

Steg 4 Alla får gå fram till arket och flytta ihop de lappar som handlar om ungefär samma saker. Arbetet ska ske under tystnad Det kan bli många grupper Vissa lappar passar inte ihop med några andra, de blir ensamvargar

Steg 5 Varje grupp av lappar ska nu rubriksättas Använd gärna en större post-it lapp och skriv rubriken på Ensamvargar lämnas utan rubrik

Steg 6 Sätt de små lapparna under den större. Försök i gruppen att se om några av rubrikerna hör ihop, sätt ihop dem med nya rubriker

Steg 7 Placera ut lapparna på blädderblocket enligt följande

Steg 8 När ni satt upp alla lappar så kontrollerar ni om ni är överens om resultatet så här långt Rita därefter upp rutor under träddiagrammet som bilden visar. Skriv upp de tre rubrikerna som finns på bilden vid varje rad med rutor

Effektivitet Genomförbarhet Prioritet

Steg 9 Nu ska gruppen värdera förslagen till åtgärder Varje person i gruppen sätter ut 1, 2, 3, 4 och 5 poäng vid de förslag de tycker är effektivast för att förbättra resultaten. Markera poängen med blyertspenna. Lägg inga aspekter på om det går att genomföra eller ej Gör om samma poängsättning i rutorna för genomförbarhet

Steg 10 Räkna ihop poängsummorna för effektivitet och för genomförbarhet De åtgärderna med flest poäng blir de som borde prioriteras i första hand på skolan/förskolan Ni har nu fått ett utmärkt utgångsmaterial för förbättringsarbete som dessutom är förankrat i personalgruppen Delaktigheten i att ta fram åtgärderna har verkligen stimulerats Skriv namn på gruppens medlemmar och datum i hörnet på diagrammet

Steg 11 Dessa åtgärder kan därefter föras in i en handlingsplan ( Verktyg för kvalitetsutveckling ) enligt samma struktur som vi gick igenom under gårdagen Detta motsvarar punkt 7 och 8 i årsklockan för systematiskt kvalitetsarbete

Systematiskt kvalitetsarbete Nya utvecklingsmål sätts mellan förskolechef och politiken i juni-augusti Sammanställ resultat av årets arbete. Målen beslutas i Humanistiska nämnden Årsklockan slutar 13. Nytt fokus t ex annat område och starta om från steg 3-10 Verksamhetsavcheckning med bilaga 2 2. Genomgång av de olika bedömningsområdena görs av förskolechef 12. Fortsätt göra det som gav resultat och förändra om det inte gav resultat September Oktober Slutet av maj 3. Analys,görs tillsammans med personalen. Varför ser det ut som det gör? Oktober November 11. Ny utvärdering av resultat. Blev resultaten bättre? Systematiskt kvalitetsarbete Mars 4. Där resultaten är svaga gör förskolechef besök på förskolorna 10. Utvärdera tillsammans med personalen om åtgärderna haft effekt på barnens lärande 5. Observationer via verksamhetsbesök Januari 6 Egen analys av verksamhetsbesök kopplat till resultatanalys Slutet av november 9. Genomför åtgärderna. Tydliggör vem som är ansvarig 8. Handlingsplan för åtgärder i förskolan skrivs 7. Träff med förskollärare/arbetslag och fundera över lärmiljöernas kvalité och vilka förslag på åtgärder som ska vidtas Rapport till nämnden