Kvalitativ analys - Analysprocess

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
KANDIDATUPPSATS.
Referat En sammanfattning.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
reliabilitet vid bedömning av vetenskapliga uppsatser
Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
En reviderad läroplan för förskolan
Formellt, skarpt och snyggt
Enkel dator teknik Tips och tricks.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Funktionen SA10-Grupper. Följande typer av grupper finns: - Grupp i kurs hör alltid ihop med en kurskod - Grupp i program hör alltid ihop med en programkod.
Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.
Lund Studentlitteratur
Eller formativt lärande…
Läroplansträff Välkomna.
Ett arbetsområde om poesi
En vetenskaplig rapport
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Bedömningskriterier för studentrapporter
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Den retoriska arbetsprocessen
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Skriva noveller.
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
En guide för arbeten i SO
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Innehållsanalys Kvantitativ Kvalitativ.
om företaget där du gör din praktik!
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Debattartikel.
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Föreläsning 16 Logik med tillämpningar Innehåll u Information kring kursvärdering och tentagenomgång u Genomgång av övningstenta 2.
Essäprov = uppsats.
Formellt, skarpt och snyggt
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Enkel dator teknik Tips och tricks. Välja storlek och radavstånd Här väljer du storlek på texten vi vill att ni använder 14 p till rubriker och 12 p till.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Skrivstrimman på Rektorsprogrammet Internat 3 Falkenberg 8/9 Anette Wahlandt Språkhandledare Rapport innehåll struktur formalia.
Problemformulering En introduktion på kursen
Konsten att läsa skönlitteratur
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Kvalitativ analys - Analysprocess Mer än bara en beskrivning. Det beskrivna materialet abstraheras genom reflektion – en syntes 2017-04-03 Anette Erikson

Giltighet Giltigheten bestäms av hur väl helhetens mening blivit bevarad. ”Giltighet skapas genom en analys av och fördjupning i helhetens delar och genom syntesen där ett meningsfullt mönster på en högre abstraktionsnivå framträder”. (Lanz, s. 100, 2007) Hur intervjun är genomförd, intervjuguidens kvalitet/grund 2017-04-03 Anette Erikson

Principer för kvalitativ databearbetning 1. Skapa en god förståelig och konsistent helhet 2. Växling mellan delar och helhet 3. Söka efter en konsistens i hur intervjupersonen beskrivit fenomenet i intervjuns skilda delar. 4. Intervjuns autonomi – kunna förstå intervjun utan att relatera till annan information 2017-04-03 Anette Erikson

Forts. principer… 5. ”Tolkning” av intervjun kräver att intervjuaren har kännedom om det undersökta fenomenet 6. Existerar inte någon förutsättningslös analys (olika personer har olika erfarenheter och kunskap, t.ex. yrkeskunskap) 7. Analysen ska öka förståelsen av fenomenets mening och i den bemärkelsen vara kreativ. 2017-04-03 Anette Erikson

Analysens mål Att fånga en tydlig gestalt (struktur, meningsstruktur, karaktäristika) 2017-04-03 Anette Erikson

Referens Lantz, A. (2007). Intervjumetodik, Studentlitteratur, Malmö 2017-04-03 Anette Erikson

Analysprocess, databearbetning 1. Läs igenom intervjuerna – för att få en förståelse för materialet 2. Datareduktion – reducera bort data som inte är relevant för frågeställningen, en förenkling och abstrahering av rådata (se praktiska råd, Lanz, s. 107. 2017-04-03 Anette Erikson

Forts analysproc. 3. Koda materialet – utan att meningen går förlorad. Genom att bilda kategorier eller dimensioner (Lanz. 2007 s. 110-115) som avspeglar innehållet kan man ge svaret på frågan vad det studerade fenomenet består utav. Sök kategorier/koder i era intervjuer, stryk under i texten och skriv de kategorier/koder i marginalen som växer fram ur texten (alternativt vid analysfasen i examensarbetet i T6 kan en matris vara behjälplig (Lanz, 2007, s. 112). 2017-04-03 Anette Erikson

Forts. analysproc. Kategorierna/koderna föds ur data – inte ur redan befintliga treorier eller ur syftet/frågeställningarna. Kategorierna/koderna kan vara rent beskrivande eller ”interpretativ” vilket för er del innebär en enkel ”tolkning” av vad som karaktäriserar det som står i texten. Ni kan hitta kategorier/koder som på olika sätt belyser syftet dvs. man söker efter nya dimensioner i materialet. 2017-04-03 Anette Erikson

Forts. analysproc. 4. Att söka mönster. Kategorierna/koderna sorteras i grupper som hör ihop (kluster/mönster av kategorier/koder) och på så sätt börjar olika teman att växa fram. Helheten bryts ner i delar som får sammanfattande ”namn”. Syftet är att fördjupa förståelsen av (”lyfta” sig från) delarna och närma sig det som karaktäriserar helheten. Det handlar om att ”söka mönster i hur delarna är relaterade till varandra” och ”varför de hänger samman som de gör” (Lantz, s. 118-119, 2007). Analysen är en process där ni hela tiden går från helhet till delar till helhet. 2017-04-03 Anette Erikson

Forts. analysproc. 5. Beskriv de teman som har vuxit fram, dvs. gör en beskrivning (berättelse) över vad som karaktäriserar respektive tema. Resultatet under varje tema bör exemplifieras med något belysande exempel med citat (ökar förståelse och validiteten). Det är viktigt att tänka igenom om der finns alternativa sätt att beskriva temana/resultatet på (olike ”tolknings”-möjligheter) Lanz, 2007, s. 123) 2017-04-03 Anette Erikson

Forts. analysproc. 6. Sök ”kärnan” (syntesen) i resultatet under varje tema (fortfarande arbetsteman). Det innebär att ni inleder med en konklusion/sammanfattning av resultatet under respektive tema (ska ge läsaren en inledande förståelse av vad huvudresultatet är i respektive tema). 2017-04-03 Anette Erikson

Forts. analysproc. 7. Utifrån huvudresultatet under respektive tema görs den slutgiltiga tematiseringen (rubriksättningen). Temana ska vara beskrivande (den övergripande ”tolkningen”), dvs de ska förmedla vad som karaktäriserar resultatet under varje tema. 2017-04-03 Anette Erikson

Forts. analysproc. När examensarbetet skrivs så ska en konklusion av hela resultatet göras, som sedan bildar underlag för arbetets diskussion. 2017-04-03 Anette Erikson

Referens Lanz, A. (2007). Intervjumetodik, Studentlitteratur, Malmö. 2017-04-03 Anette Erikson