När kan BOF och Tejping komplettera familjesamtal?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Men det här är väl ingenting nytt?
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
A survey with a focus on periodontology.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
Hur vet vi att detta är ett bra familjehem för just detta barnet?
Tillgänglighetskonferens Örebro
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Vårdalinstitutet, Psykologiska Institutionen, Göteborgs Universitet
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Familjehem och föräldraskap
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Mål och betygskriterier
En reviderad läroplan för förskolan
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Diagnos – och sen då? BOF och Tejping i arbetet med familjens samspel efter en neuropsykiatrisk utredning av barnet.
Kortseminarium Radical Collaboration, 30 min Presentation av Mixed Minds Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är.
Livskunskap för de allra yngsta
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Föreläsning i fortbildningsserien ”Tidiga insatser” i Nacka maj 2014
Aktivt lyssnade.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Coaching.
Systematisk uppföljning UIV
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Läroplansträff Välkomna!.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
Skriva noveller.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
”Picknick i sängen” och andra erfarenheter Annette Leger Barndiabetessjuksköterska Lund 6 mars 2012.
Var tredje timme dör en förälder till ett barn under 18 år i Sverige.
Beardslees familjeintervention
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
DIVISION Vuxenpsykiatri Stöd till barn och familjer Hospiteringsprojektet Maud Söderholm Häll.
Hur kan vi förstå begreppet?
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Formellt, skarpt och snyggt
Skolutveckling genom aktionsforskning
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
En trygg famn – om Anknytning och Familjerådgivning Christina Hänström Legitimerad psykolog och familjerådgivare.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Coaching.
När kan BOF och Tejping komplettera familjesamtal?
”Med barn i Nordost” - ett utåtriktat och föräldrastödjande projekt i Angered och Bergsjön Amina Abdullahi, Linn Arbeus och Astrid Lindström.
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

När kan BOF och Tejping komplettera familjesamtal? Terry Jobe Kuratorer och leg. psykoterapeut Barn-och ungdomspsykiatriska kliniken Mälarsjukhuset i Eskilstuna

Leken central ”Jag ser lek som en kommunikationskanal när man skall arbeta med barn. Det är mycket svårt att förstå barn om man inte intresserar sig för deras lek”. - Martin Soltvedt.

** BOF är en terapiform där barn och föräldrar tillsammans får leka i en sandlåda. Det centrala i BOF är samhandling och man utgår från relationerna i familjen. Leken videofilmas och efteråt reflekterar man tillsammans med föräldrarna över leken, kopplad till verkligheten. Behandlingen innebär för föräldrar och barn att de får ett lekområde, ett symboliskt utrymme att mötas på.

Beskrivning av BOF Material Övriga resurser Ramarna Vad gör man? Gången; vad brukar hända? Två nivåer: symbolnivå och verklighetsnivå

Material ** I BOF-behandlingen används sandlåda, lekmaterial och en videoutrustning.

Ramarna ** Två terapeuter är involverade. En leker och den andra håller i ramarna och samtalet efter leken. Tiden. Varje leksamtal 15-20 minuter. Ofta en kontrakt på 4-5 tillfällen. Den ena filmar och tar ansvar för ramarna och håller ett helhetsperspektiv. Den andra terapeuten möter barnet i sandlådan via sin alter-egodocka (första behandlingstillfället) medan föräldrarna sitter intill och ser på.

Vad gör man? ** Första behandlingstillfället; terapeut + barnet. Föräldern tittar på. De följande gångerna är det barnet och föräldrarna som leker. Terapeuten går med sin alter ego-docka ner i samlek med familjen i sandlådan och för i leken in systemiska och reflekterande positioner.

Efter varje lekomgång ** Samtal mellan terapeuter och föräldrar om vad som hände i leken illustrerade med relevanta videoavsnitt. Pratet handlar om leken och vad som sker i leken. Man kan t.ex. fråga barnet om olika figurer; vad de tänkte och kände. Man kan också passa på att förstärka positiva situationer.

Två nivåer Symbolnivå Verklighetsnivå

Symbolnivå Terapeuten, och sedan föräldern möter barnets figur(er) med sin alter-egodocka. BOF inbjuder till lekfullhet och kreativitet. Det är fri lek. Den får inte vara förbestämd, förutom ramarna.

Verklighetsnivå Terapeuten kan påverka själva förutsättningarna som ligger till grund för leksituationen. Indirekt påverkan – ex. genom positiv förstärkning i bandgenomgångar. Kan begränsa antalet saker. Få barnet att stanna upp i ett möte genom att uppmana det hålla sin figur, markera sitt område etc. Våga samleka, vara kvar i leken, respektera gränser och avtal. Man tränar tur-tagning och övergångar; ”börja och avsluta”.

Vilka åldersgrupper? BOF används med fördel för barn mellan 4 och 10 år. Tejping kan med fördel användas med äldre barn, tonåringar och även vuxna.

Något av vad leken kan ge ** Ökad förståelse av barnets dilemman. Viktig information om barnets del-själv. Kan hitta barnets basala utvecklingsnivå, behov, svårigheter och resurser.

Tejping (kartläggande samtal, leksamtal) Utvecklad av Martin Soltvedt, också influerats av Linda Winns dramaterapi vid PTSD, Michael Whites och David Epstons externaliseringbegrepp, Tom Andersens tankar om yttre och inre samtal, Jim Wilsons miniskulptering, tankegångar från psykodrama och modern utvecklingspsykologi. Utvecklare/utbildare i Sverige är Jan Nilsson och Barbro Nilsson Sjölin, Uppsala. Nilsjo.psyk@telia.com

Vad innebär Tejping rent praktiskt? Låter klienten/familjen visuellt gestalta sitt nätverk, sin livssituation, en inre eller yttre konflikt eller en traumatisk upplevelse med hjälp av målade träfigurer. Det hela utspelar sig på en ”scen” som tejpas upp på ett bord, (eller sandlåda).

Skapa dialoger och berättelser Med hjälp av en alter egofigur deltar terapeuten själv i gestaltandet. Man söker samspel mellan figurerna på scenen. Dessa kan representera såväl yttre personer som del-själv inom klienten.

Mellanområde Genom gestaltandet med träfigurerna skapas ett mellanområde. Problemet illustreras genom en externalisering och med denna distans blir klienten friare att finna lösningar i låsta situationer.

Användningsområden Både vid inre och yttre problem eller konflikt. Trauma Underlätta att ge en berättelse eller beskrivning av hur situationen (problemet) ser ut. (speciellt i tejping). Kompletterar samtalet. Passar där orden inte räcker till. Fallbeskrivning.

Samspel och Samhandling ** Föräldrarna kan få hjälp att se sina interaktionsmönster. Får pröva nya sätt tillsammans med barnet och utveckla en förmåga till samhandling. God samhandling får barnet att fungera bättre.

Litteratur Bowlby, J. 1999: En trygg bas. Natur och kultur, Stockholm. Hedenbro, M., Lidén, A. 2002: Samspelsbehandling. Fokus på familjen 1/2002:20-33. Hagebring, Y., Lönnblom, C. 2005 Barnorienterad familjeterapi – en bro mellan lek och verklighet. Fokus vol. 33:69-75. Hansson, K., Sundelin, J. 1995: Familjeterapi tillämpningar ur ett svenskt perspektiv. Studentlitteratur, Lund. Holmberg, M. 2003: Familjediagnostik med hjälp av barnorienterad familjeterapi, Påbyggnadsutbildning i psykoterapi 60 p, Institutionen för socialt arbete. Göteborg. Omma, L. 2001: Öppna samtal och strukturerad sandlådelek med barn och föräldrar. Fokus på familjen 2/2001:113-124. Sjölin-Nilsson, B. 1992: Barnorienterad familjeterapi utifrån Martin Soltvedts metod. Svensk familjeterapi 3-4, 1992. Soltvedt, M. 1992: Barnorientert familjeterapi. Kongressrapporten från 17:e Nordiska Barn- och Ungdomspsykoterapikongressen i Stockholm. Soltvedt, M. BOF – Barnorienterad familjeterapi. Mareld, Stockholm. Stern, D. 1996: Moderskapskonstellationen. Natur och Kultur, Stockholm. Stern, D. 1999: En mor blir till. Natur och Kultur, Stockholm. Stierlin, H. 1977: Mänskliga relationer. Den inre problematiken. Natur och Kultur, Stockholm.

*** BOF Tejping Symbolplanet ”Leksamtal”, en bro mellan lek och samtal. Barnet med sitt namn. åldersgrupper från 3-4 år och upp till 10-11 år Från 7-8 år - vuxna Sandlåda, varierande material Bord, tejp och träfigurer. Ev. ytterligare föremål/leksaker Skapar fantasivärldar Kan tejpa upp kända områden; i yttervärlden eller ”det inre rummet” Bandas ofta Sällen bandas

När går alter-egodockan in? ** Hjälp till möten. Klargöra var gränser går. Bistå då någon attackeras.

Föräldrar och barn i samhandling *** Genom att föräldrarna får hjälp att se sina interaktionsmönster och får pröva nya sätt tillsammans kan de utveckla en förmåga till samhandling som får barnet att fungera bättre. Helm Stierlins fem dimensioner för mänskliga relationer kan läggas som ett rutmönster över samhandling situationer i sandlådan, ett slags diagnostiskt instrument.

Adresser www.bof-tejping.com Nilsson & Sjölin Psykologkonsult AB Lindsbergsgatan 15 A 752 40 UPPSALA Tel: 018- 55 25 42 Nilsjo.psyk@telia.com Terry.jobe@dll.se