Www.gu.se Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Källkritik.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Referat En sammanfattning.
Plugga på bästa sätt!.
Att träna Läsförståelse
Kvalitativ analys - Analysprocess
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Närvaro!!.
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Vecka 47 Måndag Onsdag Vecka 48 Måndag Torsdag Fredag Vecka 49 Måndag Onsdag Torsdag Vecka 51 Onsdag 19 dec Här och nu! tenta.
Informationssökning & Källkritik
Formellt, skarpt och snyggt
(CC BY 2.0)
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Att svara på tentafrågan
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Svenska p Svenska p.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Ledning och förståelse
Betyg och förmågor.
Jag tänker, alltså finns jag. René Descartes
Läroplansträff Välkomna.
Ett arbetsområde om poesi
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att övertyga ! Disposition och mall.
Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.
Kunskapskrav och matriser
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Välkommen till Språkhandledningen!. Akademiskt skrivande – en introduktion.
Argumenterande text.
Skriva noveller.
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
En guide för arbeten i SO
Diskussionstillfälle 4
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
ASTRONOMI.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Annonsanalysen.
Retoriska arbetsprocessen
Föreläsning 16 Logik med tillämpningar Innehåll u Information kring kursvärdering och tentagenomgång u Genomgång av övningstenta 2.
Referat Vad är det?.
Essäprov = uppsats.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Nationer, ideologier och folkmord genom
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
4 processer att behärska:
Problemformulering En introduktion på kursen
Att skriva en resonerande text
Sociologi Introduktion.
Att förstå uppgiften Anette Wahlandt Språkhandledare
Att skriva en utredande text
Utredande text Labbrapport.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Presentationens avskrift:

Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten

Frågor till dig: •Vilket program/vilken kurs läser du? •Är du ny eller gammal student? •Vilka typer av tentor är du van vid? •Varför har du kommit till detta seminarium? Förväntningar /frågor?

INNEHÅLL •Hur man angriper uppgiften •Vanliga termer i frågor och uppgifter •Exempel på två tentamina från IT-fakulteten

HUR MAN ANGRIPER HEMTENTAN •Läs igenom uppgiften noggrant •Ta fasta på nyckelorden – vad är centralt? •Går det att dela upp uppgiften? •Förstår du alla ord? •Förankra i kurslitteratur •Diskutera med kurskamrater, lärare och/eller andra •Idéutveckling - tankekarta eller punktlista

•Tappa inte bort uppgiften under skrivandeprocessen •Diskutera frågan när du blir osäker •Ställ slutligen frågan: Är uppgiften klar?

HUR MAN ANGRIPER SALSTENTAN •Skaffa dig en överblick över hela tentan •Vilka frågor verkar lätta / svåra? •Disponera tiden – Vilka frågor kräver mer tid? •Vad är centralt i den enskilda uppgiften? •Kan den enskilda uppgiften delas upp? •Tappa inte bort uppgiften! Har du svarat på det som efterfrågas? •Ställ slutligen frågan: Är uppgiften klar? •Fastna inte! Gör en markering att du vill återvända till uppgiften i slutet av tentan, om du får tid över.

KUNSKAPSNIVÅER Vad kan man göra med den kunskap man har? Återge fakta Beskriva & jämföra Tillämpa Analysera Dra slutsatser Värdera (Efter Blooms taxonomi för kognitiva mål)

VANLIGA TERMER I FRÅGOR OCH UPPGIFTER Redogör för… Betyder att man ska gå igenom och redovisa huvuddragen t.ex. i en text, företeelse eller problemkomplex. Du ska ta med det viktigaste Ordningen bestämmer du själv (i förhållande till originalet) Exempel: Redogör för de olika komponenterna inom systemutveckling.

Ta utgångspunkt i… •Att ta utgångspunkt i innebär att man tar sitt avstamp i (tidigare) •Erfarenheter •Teorier •Litteratur •Påståenden •Övrigt Ska fungera som en inkörsport till en djupare behandling av ämnet Exempel: Redogör för systemutvecklingsarbetet med utgångspunkt i Mathiassens beskrivning.

Referera… •Återge det viktigaste i en källa Ska följa originaltextens uppbyggnad Strategier: Skära Krympa Sammanfatta •Ska vara ett urval av det väsentliga •Ska vara koncentrerat •Använd delar av texten ordagrant •Välj ut det viktigaste i varje huvudavsnitt •Gör sammanfattningar av varje delavsnitt, sammanfoga till en ny helhet

Beskriv, karakterisera… Syftet är att fånga helhetsbilden, huvudkänslan, temat, ”essensen” hos en företeelse, person, text, verk etc. Framhäv de specifika och särpräglade dragen Exempel: Vad anser du karakteriserar binärsökningsmetoden?

Förklara… •Skriv så att läsaren förstår en företeelse, begrepp, förhållande etc. •Förklara innebörd •Förklara egenskaper •Förklara orsaksförhållanden •… •Förklara med egna ord •Använd ordböcker, uppslagsverk, fackordlistor, kurslitteratur etc. •Ge belysande exempel Exempel: Förklara varför det finns anledning att analysera problemområdet respektive användningsområdet när man skall skaffa/bygga ett datasystem?

Analysera… •Analysera= upplösa •Syftet är att hitta de enskilda delarna och egenskaperna så att man bättre förstår helheten •Kan vara underförstått i uppgiften •Innebär att man gör en noggrann beskrivning av en företeelse •Vilka är de olika delarna/egenskaperna? •Analysera dem en i taget •Gör en tolkning, syntes, slutsats

Reflektera… •Begrunda och återge dina tankar om något •Utveckla en tanke eller synpunkt i taget •Ta hjälp av litteratur i ämnet o.dyl. •Motivera dina synpunkter – ange skäl för din uppfattning •Argumentera – vad är för- och nackdelar? •Tolka – att söka förståelse utifrån analysen man gjort •Diskutera – ställ synpunkterna mot varandra •Ta ställning •Håller ditt resonemang en logisk linje eller motsäger du dig själv?