God kvalitet i fritidshem - grund för elevers lärande, utveckling och hälsa

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
FÖRA BARN PÅ TAL En metod att stärka föräldraskapet när
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Nyttan av fritidspedagogik ?!
Genusperspektiv i förskola/skola
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
ENA Samverkan skola och samhälle, lokalt och regionalt
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Om risk- och skyddsfaktorer
Exempel utifrån ett antal målområden
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Pedagogisk dokumentation
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
VART SKA VI…?.
SET Social Emotionell Träning
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Arbetsplan för skolbiblioteket
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Vård.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Föreläsning i fortbildningsserien ”Tidiga insatser” i Nacka maj 2014
Ta ställning och handla!
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Läroplansträff fritidshem
Läroplansträff fritidshem
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
MED SKOLAN SOM HÄLSOFRÄMJANDE ARENA
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Elevdemokrati.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Elevdemokrati i praktiken
En arena för lek och kompisskap
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Betydelsen av kompisar och öppna mötesplatser -
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Förordningstext Speciallärarexamen
Nämndplan 2015.
Matematik Tavelsjö Fritidshem Våren 2011 Förvandling av tema - rum till affär, där vi tränar pengars rätta värde och att växla pengar upp till 20 kronor.
SKÄRSÄTRA SKOLAS FRITIDSHEM
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Ulf Blossings 32 levnadsregler för pedagogen, som är viktiga för ett pedagogiskt förhållningssätt. 1.Barns och ungdomars sociala liv i förskola, fritidshem.
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
Fritidshem på Knappekulla
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Samverkansråd
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Presentationens avskrift:

God kvalitet i fritidshem - grund för elevers lärande, utveckling och hälsa

Fritidshemmets kunskapsmål fritidshemmets styrdokument talar om hur verksamheten ska vara snarare än vad eleven som enskild individ ska uppnå ingen kursplan eller detaljerade kunskapsmål verksamheten ska stimulera barns fysiska, intellektuella, sociala och emotionella utveckling stark betoning på värden och normer

God kvalitet i fritidshem – grund för elevers lärande, utveckling och hälsa Svenska fritidshem unika Ung verksamhet Kraftig utbyggnad Stora nedskärningar

Snabb utbyggnad av fritidshemsverksamheten Figur 1: Hur många barn som gick i fritidshem åren 1975-2010 (Skolverket (2012:c), under efterfrågade mått) Figur 1: Hur många barn som gick i fritidshem åren 1975-2010 (Skolverket (2012:c), under efterfrågade mått) Snabb utbyggnad av fritidshemsverksamheten

Elever i grupperna har ökat markant Tabell 1: Genomsnittligt antal barn per grupp och antal barn per årsarbetare i fritidshem i riket som helhet 1980-2010 (Skolverket (2012:c) under efterfrågade mått) Tabell 1: Genomsnittligt antal barn per grupp och antal barn per årsarbetare i fritidshem i riket som helhet 1980-2010 (Skolverket (2012:c) under efterfrågade mått) Elever i grupperna har ökat markant Tabell 1: Genomsnittligt antal barn per grupp och antal barn per årsarbetare i fritidshem i riket som helhet 1980-2010 (Skolverket (2012:c) under efterfrågade mått)

Antal och andel inskrivna barn i olika åldersgrupper samt barn per avdelning 2010 Kommun Antal års- arb. i fth totalt Andel (%) årsarb. med ped. högskole-utb, fth totalt Antal inskrivna barn per årsarb, fth totalt Antal årsarb, kommun-ala fth Andel (%) årsarb. med ped. högskole- utb, kommun-ala fth Antal inskrivna barn per årsarb, kommun-ala fth Antal års- arb, enskilt fth Andel (%) årsarb, med ped. högskole-utb, enskilt fth Antal inskrivna barn per årsarb, enskilt fth Samtliga kommuner 17593 58 21,5 16208 60 21 1384 34 27,8 Malmö 507 56 451 57 20,5 48 29,5 Jönköping 317 93 16,4 306 95 16,1 11 49 24,1 Stockholm 1862 35 17,3 1575 37 16,3 287 24 23,1 Göteborg 753 22,7 653 22,5 100 43 23,4

Årsarbetare i fritidshem med pedagogisk högskoleexamen samt antal barn per årsarbetare 2010 Kommun Antal barn i komm-unen In-skrivna barn 6-12 år totalt In-skrivna barn 6-12 år därav andel (%) i kommu-nala fth In-skrivna barn 6-12 år därav andel (%) i enskil-da fth In-skrivna barn 6-9 år totalt (%) i fth In-skrivna barn 6-9 år därav andel (%) i kommu-nala fth Inskrivna barn 6-9 år därav andel (%) i enskilda In-skrivna barn 10-12 år totalt i ( %) In-skrivna barn 10-12 år därav andel (%) i kommu-nala fth In-skrivna barn 10-12 år därav andel i en-skilda Antal in-skrivna barn per avdel-ning totalt Antal in-skrivna barn per avdelning kommu-nala fth Antal in-skrivna barn per avdel-ning i enskilda Samtliga kommuner 697046 378488 90 10 82 92 8 15 98 2 38,1 38,4 Malmö 18964 10873 85 77 89 11 29 95 5 39,8 37,8 56,7 Jönköping 9401 5191 96 4 19 99 1 38,2 38,5 32,4 Stockholm 55065 32279 79 21 93 18 97 3 42 42,2 Göteborg 33639 17057 86 14 80 31 29,7 42,5

Fritidshem - ett gränsland i utbildningslandskapet

Fritidshemmets verksamhet Kunskap i fritidshem Gemenskap och relationer som en grund i fritidshemmets verksamhet Lek och estetiska processer som form för arbete i fritidshem

Informellt lärande i fritidshem spontant, intressestyrt, frivilligt saknar uttalat mål – aktiviteten är ofta sitt eget mål och lärandet ”fås på köpet” många och skiftande lärandesituationer gynnar det informella lärandet inriktat på nuet: lösa problem här och nu för att kunna utöva en viss aktivitet inriktat på framtiden: lära sig att fungera som människa och som medborgare, i sin vardag och i samhället i stort, i sig själv och tillsammans med andra demokratiska värden har en central plats

Kunskapserbjudanden och kunskapsmöjligheter = fritidshemmets didaktik didaktisk kompetens i fritidshem - förmåga att läsa av och tolka situationer för att kunna använda dem som ett stöd för elevernas lärande och utveckling fritidspedagogerna ger kunskapserbjudanden - eleverna omförhandlar och utvecklar till något eget kunskapserbjudandena blir till kunskapsmöjligheter

Med fokus på läraryrkets sociala och emotionella dimensioner Relationer i förhållande till elevers skolprestationer: kamratpåverkan program för utveckling av sociala förmågor/social kompetens  

Kamratrelationer och relationsskapande ur elevers perspektiv: relationerna med kamraterna i fokus under skoldagen vara en lyckad elev = hantera situationer på egen hand, lösa och reda ut problem och konflikter självständighet = ha förmågan att samspela med andra vikten av att vara snäll - nyttja sin självständighet till att göra sådant som gynnar andra (bidra till att lösa konflikter, ha roliga idéer kring aktiviteter) att göra rätt och att göra bra saker i relation till andra den som saknar förmåga att göra ”rätt och bra saker” riskerar att hamna utanför

veta vad som är normalt och lämpligt beteende stärka sin position: god förståelse för att vara elev, intressanta kunskaper t ex fritidsintressen och förmåga att förmedla dessa duktig i skolan och god kamrat värderas högt, den som inte är stark inom något av områdena kan kompensera genom intressanta kunskaper utanför skolan skola och den organiserade fritiden snarare förhindrar än stödjer kamratskapande pedagogiska insatser kan stödja barn med låg medvetenhet om vad som styr relationsskapande relationsskapande är något som vi lär, lärare måste därför skapa förutsättningar för och stödja sådana processer  

Kamratstatus och hälsa kamratstatus i skolklassen har direkt samband med hälsa som vuxen lägre status bland kamraterna löper högre risk för de flesta sjukdomar att gå i en klass där statusfördelningen är ojämn ger sämre hälsa som vuxen (oavsett om man själv har hög eller låg status)  

Kamratskapande i fritidshem praktikgemenskap och allianser öppna och stängda allianser att organisera rum och aktiviteter samt erbjuda öppna och lockande aktiviteter kan främja samspel mellan elever i fritidshemmet vikten av fria ”odesignade” utrymmen - möjligheter att själv handla och vara aktiv mellanrum främja elevers skapande och samskapande med elever och lärare att skapa gemenskap är mening pedagogiska insatser kan vara det som avgör om en aktivitet utvecklas till att bygga på ömsesidighet och samverkan  

Åtgärder - kontextuella villkor Undersökningar i Malmö stad kring vilka faktorer som gör att man lyckats få 10-12 åringar att gå kvar i fritidshem och varför kommunen ligger något lågt när det gäller 6-9-åringar. Kartläggningar av vad föräldrar, elever och fritidshemspersonal anser om fritidshemmen och dess verksamhet. Fortbildning för rektorer kring fritidshemmets verksamhet Utvecklingsstrateg för fritidshem centralt som har ett övergripande ansvar för kommunens fritidshem

Åtgärder – tillvarata fritidspedagogers kompetenser Använd den kompetens fritidspedagoger har fått i utbildningen och låt dem arbeta med elevers sociala utveckling på individ och gruppnivå, relationsskapande, konflikthantering, ledarskap samt kunskaper inom det praktiskt estetiska området. Ge dem ansvar att t ex ansvara för förebyggande arbete mot mobbning och kränkande behandling.

Åtgärder – för att skapa en god pedagogisk verksamhet för alla barn Lärarutbildad personal Rimlig arbetstid i skolsamverkan Färre elever i gruppen Ändamålsenliga lokaler Kompetensutveckla de som inte har fritidspedagogisk utbildning