Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?

Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
BRUK En introduktion.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Systematiskt kvalitetsarbete
Dagordning föräldraråd 2/6
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Exempel på analys och handlingsplan
Vad är BRUK? … ett verktyg som Skolverket ställer till förfogande
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Den individuella utvecklingsplanen
Förskolan Ekot´s modell för
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Välkommen till ESF:s seminarium
Utvärdering av processmognad
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Gymnasie & Vuxenutbildning
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Förskolan Ekot´s modell för
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Hur kan vi förstå begreppet?
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
Nämndplan 2015.
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun Andréas Mårtensson Marita Schiller Helander

Kvalitet i förskolan Nationellt prioriterat område – systematiskt kvalitetsarbete i förskolan Nationell utvecklingsinsats initierats av Myndigheten för skolutveckling – Kvalitet i förskolan September 2006 till oktober 2007

Mål för insatsen nationellt Utveckla kunskap om systematiskt kvalitetsarbete och förmågan att använda kvalitetsredovisning som ett förbättringsområde Utveckla strategier för hur måluppfyllelse och kvalitet i förskolan kan bedömas i syfte att utveckla verksamheten

Innehåll Seminarieserie och handledning Dokumentation – deltagarna åtar sig att dokumentera arbetet och utvecklingsprocess i kommunen Nätverk Nationell utvärdering och spridning

Bakgrund Behov utifrån kvalitetsredovisningarna 2005 ”…slutsatsen att vi har behov av att utveckla hur förskolan ska beskrivas och bedömas i kvalitetsredovisningarna. Hur skall vi mäta och bedöma kvalitet i förskolan i förhållande till de nationella målen? Vårt utvecklingsarbete syftar till att kunna presentera en gemensam bild och få verktyg av hur kvaliteten i förskolan kan följas samt utveckla en metod för analys och bedömning…”

Processen Arbetsgrupp med representanter från tre enheter och förvaltningen. Totalt 8 personer. En skolledare och en förskollärare från varje enhet 8 möten sammanlagt, löpande dokumentation i form av minnesanteckningar

Processen - Utgångsläge Överlag finns det ett behov att bli bättre på analysen och här bör fokus i vårt arbete ligga. Hur kan vi exempelvis bli bättre på att tolka och analysera de olika typer av dokumentation och uppföljningar som görs till en helhet? Alla har arbetat med delar av BRUK och ECERS-skalan. Detta kan vi arbeta vidare med. Vi kan också bli bättre på att dokumentera vår verksamhet och framförallt bli bättre på att synliggöra syften till våra insatser i det dagliga arbetet. Visa att vi gör ett bra arbete och att det finns en tanke bakom arbetet. Hur skriver vi kvalitetsredovisningen så att den passar alla målgrupperna?

Processen Steg 1: Prov av befintliga bedömningsinstrument: BRUK, ECERS, ”Hur bra är vår förskola?”. Kan vi rekommendera något av dessa för Kungälv som helhet? Uppstod ett behov av egen kommunanpassad mall för redovisning av kvalitetsarbetet på avdelningen.

Processen Mall arbetades fram gemensamt av arbetsgruppen Utgick från de allmänna råden för kvalitetsredovisningar samt för kvalitet i förskolan. Innehåll: Uppföljning av föregående års kvalitetsredovisning, Förutsättningar, Arbetet på avdelningen (med bedömning av måluppfyllelsen och åtgärder), Fortbildning Underrubriker med koppling till läroplanen i avsnittet ”Arbetet på förskolan” Öppna frågeställningar Test mellan februari och maj

Resultat av test För stort att utgå direkt från läroplanens rubriker Bör brytas ner till enheternas och avdelningens mål Utvecklingssamtalet som en förutsättning betonas Valde att kalla det ”Redovisning av kvalitetsarbetet” och inte ”Kvalitetsredovisning” .

Arbetet på avdelningen Normer och värden Utveckling och lärande Barns inflytande Kontakter förskola och hem Uppföljning av föregående års redovisning Mål för enheten Mål för avdelningen Metod/Hur arbetar vi? Hur syns/märks processen Dokumentation Utvärdering/analys Så här går vi vidare/Åtgärder för ökad måluppfyllelse

4.1 Normer och värden 4. Arbetet på avdelningen Mål för avdelningen   4.1 Normer och värden Mål för avdelningen Metod/Hur arbetar vi? Hur syns/märks processen? Dokumentation Utvärdering/ analys Så här går vi vidare/Åtgärder för ökad måluppfyllelse

Så här styr och följer vi upp verksamheten Läroplan Skolplan Lokal Arbetsplan Arbetslaget/Avdelningens planering Arbetslagets/Avdelningens kvalitetsredovisning Enhetens Balanserad styrning Kvalitetsredovisning Årsredovisning Individuell/Gruppens utvecklingsplan

Kvalitetsredovisning 2006/07 Mallen användes ”skarpt” på två enheter Positiva erfarenheter, ett steg i rätt riktning Svårt att hålla nere textmassan Förskoleverksamheten mer synlig i enheternas kvalitetsredovisning Behov av liknande verktyg för övriga verksamheter Höjd kvalitet i verksamheten på sikt

Mallen blev ett analysverktyg Seminarium 3 kring pedagogisk dokumentation i förskolan. ”Att anlysera innebär att man ställer sig själv, sina kollegor och barrnen frågor” Vad ville vi? – Mål för enheten och avdelningen Hur gjorde vi? – Metod/Hur arbetar vi?/Dokumentation Hur gick det? – Hur syns/märks processen? Vad blev det för resultat? – Utvärdering/analys Hur stämmer detta med läroplanens intentioner? – Rubriker från läroplanen Hur går vi vidare? – Så här går vi vidare/Åtgärder för ökad måluppfyllelse?

Vill du veta mer? Andréas Mårtensson e-post: andreas.martensson@kungalv.se tel: 0303-23 92 31 Marita Schiller Helander e-post: marita.schiller.helander@kungalv.se tel: 0303-23 92 36