Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Välkommen att höra av dig till Petra Lindström, Arbetet sker i samverkan mellan: Söderhamns kommun, Arbetsförmedlingen.
Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Coachande ledarskap som mentor
A survey with a focus on periodontology.
Nulägesanalys genom frågor
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Individuellt lärande tillsammans
Lösningsinriktad Pedagogik.
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Att kläcka och vaska idéer
Vad är det egentligen som gör ett team effektivt?
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
SAMTAL.
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Kommunikation.
Konsekvenser.
Tips o råd till din egen golf. Du har kunskapen…..
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Att samtala med ungdomar om tobak
Lund Studentlitteratur
Bedömning.
”Undervisningen är helt gratis ”
Workshop inför Projektet
Aktivt lyssnade.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Gruppvägledning – En effektiv metod
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Kollegahandledning Siggi Òlafsson Preventions och Utvecklingsenheten
Genera Nya Ideer FOXPOPULI “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
ETIK OCH GODA SAMTAL Lasse Lindsjö.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Förändring och motstånd
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
U F COACHING Carl Brummer utvecklingspolen. V ETA OCH GÖRA Vilka få mest betalt kunskapfärdighet arbete.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Göteborgs universitet
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Lönesamtalet.
Idrottspsykologi.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
” Deltagarna vågade dela med sig av personliga saker tack vare att kursledaren ledde kursen på rätt sätt. ” Kommentarer från Consultus öppna kurser.
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Socialpsykologi.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Affärsplanering för tillväxtföretag 7,5hp Det här är Venture Cup Sveriges ledande tävling för affärsidéer En ideell organisation som startades 1998 av.
Delprov 3 Delmoment a Av: Rebecca Hansén VT15. Innehåll  Utmaning 1 – Prototyper i designprocessen - Prototyper i designprocessen - Prototyper i designdialog.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.
Coaching.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Coachande samtal.
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför? Eva-Lotta Olofsson Arbetslivssamordnare, coach Göteborgs universitet

Vad motiverar dig?

Agenda Introduktion till coaching Hur kan man arbeta med coaching/ ett coachande förhållningssätt i akademiska miljöer? Exempel från Göteborgs universitet Coachingtekniker och praktiska övningar Eva-Lotta Olofsson

Coaching är konsten att underlätta för någon annans prestation och utveckling

Vad kännetecknar coaching? Aktivt lyssnande Kunna ställa de rätta frågorna Lösningsfokus Eva-Lotta Olofsson Göteborgs universitet

Som du frågar får du svar.. Öppna frågor Vad? Hur? När? Ger vanligtvis utförliga svar Uppföljningsfrågor Vad är det som gör kursen så intressant för dig? Går djupare Klarläggande frågor Menar du att.. Har jag förstått dig rätt… Ger dig möjlighet att stämma av Reflekterande frågor Hur skulle du vilja att det kändes? Ger insikt och underlättar beslut Hypotetiska frågor Om du fick välja helt fritt, vad skulle du göra då? Stretchar kreativiteten Våga vara tyst Ger den andre utrymme att reflektera Eva-Lotta Olofsson Göteborgs universitet

Frågor att undvika (för det mesta) Slutna frågor Kan endast besvaras med ja eller nej Varför-frågor Kan väcka försvar och därmed låsning Långrandiga frågor Kan lätt missförstås, tappar tråden i samtalet Flera frågor samtidigt Vilken fråga skall besvaras Ledande frågor Ger inte utrymme för nya idéer Eva-Lotta Olofsson Göteborgs universitet

Lyssnandets 3 positioner Position 1: Jag själv i fokus Position 2: Den andre i fokus Position 3: Situationen i fokus

Ett coachande förhållningssätt Fokus på den andres agenda Se potentialen hos den andre Ge ärlig och rak feedback. Ansvarar för att dialogen skall vara produktiv Vara lösningsorienterad Stötta egenansvar Eva-Lotta Olofsson Göteborgs universitet

Hur kan vi använda coaching i akademin? Cochande ledarskap Pedagogiskt verktyg Utveckla arbetsgrupper Metod för vägledning Ledare -Syftet med kursen är att öka din medvetenhet om hur du kommunicerar med andra och hur det påverkar ditt ledarskap, samt att utveckla dina färdigheter i målorienterad kommunikation. Svl- Du har också ökat dina kunskaper i att stödja studenten i att själv ta ansvar, formulera och konkretisera möjligheter i sin studiesituation och därigenom bli mer handlings- och målorienterad i sin studie- och karriärplanering.

Övning Problemet Dilemmat önskat läge Målet Hinder Alternativ Möjligheter Nästa steg Handling

Eva-Lotta. Olofsson@gu Eva-Lotta.Olofsson@gu.se, 031-786 69 05 Göteborgs universitet Karriärcentrum