Framtidsdialoger i kontext Tom Erik Arnkil, PhD, Forskningsprofessor i THL (Institutet för Hälsa och Välfred), Helsingfors, Finland Dialogisk praktik.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det goda samtalet Lena Fritzén 21 maj 2013
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
Ta upp oron Bakgrundsmaterial
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Coachande ledarskap som mentor
Att välja - Hur gör man?.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
Välkommen till sluta röka för gott! SLUTA RÖKA Dokumenterat hög effekt i kliniska tester DEMO.
RINKEBYSKOLAN
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Barnanpassad utredning
Vs..
Samarbejde mellem plejefamilier og kommune
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Metodstöd.
Förhandling MBL Och Samverkan.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Problemsnack eller bygga lösningar.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Grupparbete 2 Hur tar vi nästa steg vidare ?
Mål och betygskriterier
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Positiva tecken - de som funderar över olika existentiella frågor har ökat från 20% till 30%. - de som ägnar sig åt korta stunder av kontemplation och.
Anticipering, subjektivitet och dialog Å ta opp Uro utdanning Kristiansand Tom Erik Arnkil, THL, Finland Å ta opp Uro/Arnkil/Kristiansand.
- Konsten att ge feed-back
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Syftet med en personlig handlingsplan
Mindfulness – en hjälp på vägen
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansträff Välkomna.
I transit – ensamkommande barn berättar
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Vad är du för typ av person?
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Hållbar Utveckling Vad är det?.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Innehåll  Introduktion  Profeten Nuh (Noa)  Profeten Ibrahim (Abraham)  Profeten Musa (Moses)  Profeten ’Isa (Jesus)  Profeten.
Debattera.
One-stop shops i Europa Samordningen av sociala och arbetsmarknadspolitiska åtgärder Renate Minas, Docent, forskare, Institutet.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Barnskydd 2010 Salla Säkkinen och Tuula Kuoppala Barnskydd
JOBBET SOM FRISKFAKTOR Alltid varit betydelsefullt..... yrkesstolthet haft mening... men de psykosociala verksamhetsfrågorna har ändrat karaktär.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Skriva noveller.
Enkäten Arbetsmiljöundersökning. Enkät - Massor med problem  Er ”klient” har massor med problem. Ta fram de tre viktigaste.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Idrottspsykologi.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Socialpsykologi.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Presentationens avskrift:

Framtidsdialoger i kontext Tom Erik Arnkil, PhD, Forskningsprofessor i THL (Institutet för Hälsa och Välfred), Helsingfors, Finland Dialogisk praktik fodrar dialogisk utvärdering och ledning. Sveriges Familjeterapiföreningen & Stockholm Familjeterapiförening Ersta konferens, Stockholm 19.11.2010 19.11.2010 Framtidsdialoger i kontext; Tom Erik Arnkil

Varför talar alla om dialoger nuförtiden: Det är nödvändigt att korsa gränser gentemot klienter och deras privata nätverk mellan generationer mellan sektorer, enheter och professioner tvärs ledningssystemets hierarkiska nivåer mellan allmänna, privata och private and 3rd sektor partner Byråkrati är uppdelad i sektorer, vardagsliv är det inte Sektori B Ju mera vi har dragit gränser desto mera vi har gränser att överskrida 19.11.2010 Framtidsdialoger i kontext; Tom Erik Arnkil

Post-modern komplexitet: Multi-enhet situationer Människor måste "samla" delar av hjälp från ett antal specialiserade håll Flera involverade håll definierar det holistiska vardagslivet från sin synvinkel & tolkar med sina koder Vardagliga erfarenheten går i spillror Evan Imber-Black (1988): låt oss tala om "multi-enhet familjer/klienter" ("multi-agency families/clients) i stället för "multi-problem familjer/klienter" ("multi-problem families/clients." Multi-enhet situationer är mycket komplicerade: ju mera systemet specialiserar, desto mer blir helheten fragmenterad Niklas Luhmann (1996): modernitet = samhället differentierar sig till system, sub-system, sub-sub-system, osv. Det är omöjligt att kontrollera helheten 19.11.2010 Framtidsdialoger i kontext; Tom Erik Arnkil

Strävan efter konroll ”långtifrån” Bruno Latour (1988): Om man försöker kontrollera flera lokala kontexter långtifrån/från kontrollcentrer, behöver man starka förklarningar (kausalsammanhang) Agerar man själv i lokala kontexter, har man mera nytta av svagare förklarningar (korrelationer, deskriptioner…) ’Evidence based practice’ EBP baserad på ’Randomised Control Trials’ RCT är ett typexempel om strävan efter konroll ”långtifrån” 19.11.2010 Framtidsdialoger i kontext; Tom Erik Arnkil

Framtidsdialoger i kontext; Tom Erik Arnkil God praktik för utspridning av god praktik (‘dissemination of good practices’) ? Försöker man kopiera tekniker/synnerligen enkla metoder – och har man en “befäl”-organisation för att framföra det, kan man utnyttja god praktik bibliotek osv. Försöker man utveckla ”multi-stakeholder” praktik, behöver man skapa och upprätthålla verksamheter och relationer på flera håll och nivåer (horisontalt och vertikalt) Sådana komplexa ”livssystem” hittar man inte i EBP/RTC-bibliotek Men man kan och skulle utnyttja forskning i byggning, upprätthållning och vidareutveckling av sådana praktiksystem 19.11.2010 Framtidsdialoger i kontext; Tom Erik Arnkil

Långa och korta cyklar i praktik-forskning utbyte Det behövs både långa cyklar (=studier om praktikernas “anatomi”, “levnadslopp” och effekter) och korta cyklar (=reflektion, inlärning, utveckling och reorientering under processen) 19.11.2010 Framtidsdialoger i kontext; Tom Erik Arnkil

Framtidsdialoger i kontext; Tom Erik Arnkil Det moderna specialistystemet och postmoderna problem: Vardagslivet till centrum Paradox: Även om varje proffs handlar rätt kan ”multi-stakeholder” situationer haka upp sig. Åtgärdens "riktighet" (enligt instruktionsböcker) är inte avgörande, utan åtgärdens goda koppling till vardagens resurser. Hur kan man få vardagslivet och dess resurser - också privata nätverkets resurser - mitt i bilden i "multi-stakeholder situationer"? 19.11.2010 Framtidsdialoger i kontext; Tom Erik Arnkil

Framtidsdialoger i kontext; Tom Erik Arnkil Är du i orons gråa zon? Om du vet eller anar, att det också finns andra proffs i någon kontakt med klienten/familjen du sysslar med anteciperar (förutser) att sakerna inte går åt rätt riktning/håll skulle välkomna mera resurser känner att du inte egentligen vet vad som pågår erfar att andras handlingar påverkar dina möjligheter skulle välkomna mera kontroll över helheten Då är du i orons gråa zon 19.11.2010 Framtidsdialoger i kontext; Tom Erik Arnkil

Subjektiva oros- zoner (Arnkil & Eriksson) Be-kymmers-fritt tillstånd Liten oro Grå zonen Stor oro Inte be-kym-rad alls Lite bekymrad eller förvånad. God tilltro till de egna möjlig-heterna. -> Har övervägt behovet av att sätta in mera resurser Växande/påtagliga bekymmer. Tilltron till de egna möjlig-heterna försvagas/ de egna resurserna börjar ta slut. -> Känner att det finns behov av tilläggsresurser och ökad kontroll. Mycket stora bekymmer: barnet/den unga i fara. Omöjligt att själv finna utvägar. -> En för-ändring i situation måste fås till stånd genast 19.11.2010 Framtidsdialoger i kontext; Tom Erik Arnkil

Absolut viktigt att medta: "Zon-instrumenten" är avsedd för "sensibilisering" av dom som arbetar med barn, ungdom och familjer. Budskapet är: Om du är bekymrad, gör någonting åt dina bekymmer! Låt inte oron torna upp sig! Zon-instrumenten är absolut inte avsedd för kategorisering eller registrering av barn/ungdom eller familjer. Det är arbetaren själv och hans/hennes relationer som "finns" i zonerna - inte barn/unga/familjemedlemmar. 19.11.2010 Framtidsdialoger i kontext; Tom Erik Arnkil

Bekymren är subjektiva anteciperingar P.J. Galperin (1976): Det är livsviktigt för människan att ana vad som händer härnäst Varje människa nyttjar sina kognitiva, emotionella och moraliska orienteringsmedel för att antecipera vad som händer mig härnäst. Oro "meddelar" att någonting förvillande pågår i mina "nätverk av möjligheter". 19.11.2010 Framtidsdialoger i kontext; Tom Erik Arnkil

Framtidsdialoger i kontext; Tom Erik Arnkil Tidigt ingrepp i oro Kanske är känningens "meddelande" obefogad, kanske är det något viktigt som "oro-radarn" insåg. I alla fall, det är viktigt att "lyssna" till sina bekymmer och göra någonting åt dem. Ta upp din oro. Andra parter har kanske redan märkt din oro genom ditt kroppsspråk. 19.11.2010 Framtidsdialoger i kontext; Tom Erik Arnkil

Helomvändring: Experten ber om hjälp av lekmannen Ta upp oron på ett sådan sätt att dina möjligheter att fortsätta oro-minskande samarbete kvarstår eller ökar. Om man ber om hjälp, får man ofta hjälp. Till ex: "Jag har försökt att vara till stöd på olika sätt, men jag är fortfarande lite oroad. Vad kunde vi göra tillsammans att minska oron…?" Att ta upp oron är en möjlighet att börja/fortsätta dialogen. 19.11.2010 Framtidsdialoger i kontext; Tom Erik Arnkil

Den positiva trojanska hästen I Finland (och Oslo, Malmö, Kristiansand...) börjar vi gärna med att utbilda alla som arbetar med barn, ungdom och familjer till att ta upp Oren på en dialogisk sätt Stora antal av arbetare får gemensam orientering till dialogism, erfarenhet av att arbeta dialogiskt - och skapar gemensam språk Vårt team på THL utbildar lokala utbildare, som utbildar personalen i kommunen Nästa steg: Framtidsdialoger… 19.11.2010 Framtidsdialoger i kontext; Tom Erik Arnkil

Framtidsdialoger: att erinra framtiden med familjer …anteknar (så att alla ser) …intervjuar Samtals- ledare Familj & vänner Proffs 19.11.2010 Framtidsdialoger i kontext; Tom Erik Arnkil

Att antecipera en god nära framtid När någon vill minska sin oro (i gråa zonen) tar hon/han upp idén med familjen Arbetaren kallar de involverade arbetare som familjen vill ha i mötet Familjmedlemmar kallar personer från det privata nätverket Neutrala samtalsledare kallas in genom den lokala nätverkskoordinatorn. (De har utbildats till att endast ställa frågor och anteckna.) 19.11.2010 Framtidsdialoger i kontext; Tom Erik Arnkil

Samtalsledarnas frågor Till familjegruppen: 1. Det har gått ett år. Läget är ganska bra. Hur ser det ut för dig? Vad gläder dig i synnerhet. 2. Vad gjorde du för att främja denna goda utveckling och var fick du stöd? 3. Vad var du bekymrad för ’då för ett år sedan’ och vad fick dina bekymmer att minska? 19.11.2010 Framtidsdialoger i kontext; Tom Erik Arnkil

Framtidsdialoger i kontext; Tom Erik Arnkil Frågor till arbetarna: 1. Det har gått ett år. Som du hörde mår familjen/barnet ganska bra. Vad gjorde du för att stödja denna goda utveckling och var fick du stöd? 2. Vad var du bekymrad för ’då för ett år sedan’ och vad fick dina bekymmer att minska 19.11.2010 Framtidsdialoger i kontext; Tom Erik Arnkil

Framtidsdialoger i kontext; Tom Erik Arnkil Till slut: Alla "återvänder" från framtiden och diskuterar samarbete & gör en plan Nästa steg är det allra viktigaste och skall planeras konkret: vem gör vad med vem härnäst Ett uppföljningsmöte planeras Omedelbar feedback samlas in Forskningsmaterial samlas också in till uppföljningsmöten 19.11.2010 Framtidsdialoger i kontext; Tom Erik Arnkil

Etisk tidig intervention = Tidig öppen samverkan Det är allrig för tidigt att vara öppen Det är allrig för tidigt att inrikta sig till samverkan Det är allrig för tidigt att påbörja dialog 19.11.2010 Framtidsdialoger i kontext; Tom Erik Arnkil

Goda nätverksdialogiska praktik i kommunen – för att allt flera relationer är utan oro lilla bekymren försvinner multi-enhet situationer blir klarare stöd och skydd skapas i kris Dialoger om etiska principer med politiker, ledare, proffs, medborgare Dialoger i och mellan enhet och med klienter/medborgare om goda, etiska praktik som förhindrar och minskar oro Tidiga dialoger: att ta upp oro Framtidsdialoger Öppna dialoger Familjerådslag Nätverksterapi 19.11.2010 Framtidsdialoger i kontext; Tom Erik Arnkil

Skall Tidigt Öppet Samarbete rotfästa sig som arbetskultur? Några viktiga lärdomar: Det är nödvändigt att skapa en tvärs-sektoriell styrningsgrupp som stående struktur i det kommunala ledningssystemet, med en permanent koordinator för att föhindra återsplittring av nätverksutvecklingar Det är nödvändigt att gå framåt på fyra nivåer samtidigt: översta ledningen, mellanchefer, personal och klienter/medborgare Dialoger i gemensamma utbildningar (horisontalt och vertikalt) skapar gemensamt språk Processer bör stödas av tillräckigt snabb feedback som parterna själv deltar i Processer börjar ofta från mindre delar av nätverk och utmanar stöd och steg från andra håll och nivåer En ”kritisk massa” är viktig: tillräkligt stor antal engagerade människor som stöds med utbildning, reflektioner och feedback 19.11.2010 Framtidsdialoger i kontext; Tom Erik Arnkil

Tidigt öppet samarbete kunde vara inrotar när: arbetsmodellens informering till personal & merdborgare är löpande och omfattande baselement är permanenta delar av personalutbildning förverkligandet är i varje praktikerns befattnings-beskrivning och generering stöds effekter på delaktighet) följas genom ständig feedback effekter på välfred följas ständigt och utnyttjas i kommunala styrning styrning förverkligas i etablerade tvärssektoriella strukturer koordination är permanent 19.11.2010 Framtidsdialoger i kontext; Tom Erik Arnkil