Forskning om subjektskapande har framförallt intresserat sig för interpersonella, mellanmänskliga relationer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

De eviga frågorna behöver ett svar
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Att bli kontrollerad – att kontrollera
Världsreligioner – Ni ska känna till:
Barnanpassad utredning
Vs..
Extrema fall eller normalförtryck? Om våld i nära relationer som utmaning för forskning och praktik Maria Eriksson 25 april 2013
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
”Existensen föregår essensen!”
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Your Name I am Perfect and loved as i am Everybody Fits I Focus on my strenghts I am worth $ _________ a month Focus on your own goal 15 min SeeLiveFeel.
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Hälsa och Kondition.
Hur tänka och göra som processtödjare
Konsten att leda sig själv
Kvinnor i konfucianismen Av Theresa Kelleher. Kvinnor i konfucianismen under den klassiska perioden Kelleher börjar med en översikt över konfucianismen.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
ERGONOMI Vad är det?.
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Varför finns ondskan? Text: Olov Fahlander
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Relationer skapas, upprätthålls och avbryts genom tal
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Ta ställning och handla!
Kunskap 3: Rationalism och Empirism
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
omniensen i monoteismen
1. Bosättning Hur bodde befolkningen förr i tiden?
Etik Moral Filosofi.
Ämnesdidaktik vid GU Att undervisa är att välja
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
De eller dem, det är frågan?
Skriva noveller.
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Moria: Tidig feminism.
Diskussionstillfälle 4
Uppstart projekt oktober 2014
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Ideologier.
Samhällets ojämlikhet
Religion?.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Hälsa och Kondition.
MAKTLEKAR.
Ämnesövergripande kunskapskontroller
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Men vad är ’fri vilja’ för något?
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
Sociologi Introduktion.
Presentationens avskrift:

Forskning om subjektskapande har framförallt intresserat sig för interpersonella, mellanmänskliga relationer

Och det är VIKTIGT. Men… Barn såväl som vuxna har också starka och viktiga relationer till det som vi brukar betrakta som ”dött” dvs materialitet

Ett vanligt sätt att tänka är att människor är aktiva subjekt som hanterar och kontrollerar passiva objekt (leksaker, maskiner osv).

Och då förstås saker som bifigurer Och då förstås saker som bifigurer. Deras betydelse bleknar i jämförelse med människor Alla de ting som är med och gör samhället och våra praktiker möjliga riskerar då att hamna i en slags ”död vinkel”, de blir till ”ödmjuka tjänare”

Men ickemänniskor… Är med och ”dikterar”/skapar/koreograferar villkor för barnens möjligheter att handla, samspela, röra sina kroppar, skapa osv osv

Saker gör också något med människor Saker gör också något med människor. En rad teoretiker menar att materialitet dvs det vi brukar betrakta som dött också har agens Agens betyder möjligheten att påverka eller att få något att hända

Människor och icke-människor kan tänkas som krafter som överlappar varandra

olika aktörer ger varandra olika förmågor och egenskaper Tillsammans med en penna kan jag.. Utan en penna kan jag inte….

Men enskilda aktörer har inte så mycket agens Det är genom att aktörer kopplar ihop sig med andra aktörer som agens uppstår Kopplingar bildar NÄTVERK

Olika aktörer, både mänskliga och ickemänskliga kopplar ihop sig och bildar nätverk som är mer eller mindre intressanta för deltagarna

Ickemänniskor kan vara våra redskap och ”ödmjuka tjänare….. ….men också fungera som överordnade chefer som ställer krav och kommer med direktiv

Vi behöver omdefiniera vår förståelse om vad ett ting eller ett objekt är för någonting. Vi tror att saker inte är kapabla till att skapa interaktion eller aktiviteter. Men saker är inte bara objekt som barnen handskas med. Saker ger svar, de svarar på barnens aktiviteter, saker interagerar med barn. Saker blir subjekt i relation till barnen!

Inte bara människor Utan också ickemänniskor kommer med förslag, artikulerar möjligheter, viskar och ropar, uppmanar oss, ställer frågor till oss förbryllar oss

Sociala relationer är aldrig ”bara” sociala. Ickemänsklig materialitet är alltid inblandad och medkonstruerar våra interpersonella relationer

”We are allowed to speak interestingly by what we allow to speak interestingly” (Latour 1999, s. 142)

Mänskliga och ickemänskliga kroppar blir till tillsammans

Världen som en … …ständigt pågående och komplex koreografi där olika aktörer ständigt måste förhålla sig till varandra. Vi agerar mitt i en ”röra” av olika aktörer som hjälper och stjälper oss och som vi måste förhålla oss till

I know neighter who I am nor what I want I know neighter who I am nor what I want., but others say they know on my behalf, others who define me, link me up, make me speak, interpret what I say, and enroll me. /…/ they whisper to me, they suggest, they impose an interpretation of what I am and what I could be. (Latour 1988 s. 192).

Subjektskapande… Kan då ses som processer där man sicksackar sig fram bland heterogena aktörer som kommer med förslag, som viskar åt en vad man kan göra, vem man kan bli, hur man ska vara….

Subjektskapande är då… ….ständigt skiftande, ständigt beroende av ickemänniskor som är med och bestämmer över oss. Vi måste noggrant intressera oss för dessa kraftfulla och viktiga aktörer

Ting som ”moralens väktare”

Morgonsamlingsnätverk Pricken på golvet är en aktör. Den gör något med oss! För att vara ett skötsamt förskolebarn måste barnet ”koppla ihop sig” med denna prick!

frågor, viljor, nyfikenhet uppstår alltid i mötet med något annat/annan. Frågor, kompetens, viljor, makt osv är distribuerade, utspridda i nätverk där många aktörer ingår, såväl mänskliga som ickemänskliga

och vi kopplar ständigt ihop oss med materialitet Vi är ”fundamentalt protetiska”

En dominerande tankefigur är dock Att människan är avskild från sin omgivning. Hon/han är på ett visst sätt, äger vissa förmågor och brister. Normen är att man ska vara självständig och oberoende. (”en bra karl reder sig själv” säger vi i Sverige)

En bra karl reder sig själv… Medan kvinnor och barn historiskt har betraktas som mer beroende och mindre självständiga.

Men tänk om det är tvärt om… Desto fler kopplingar man kan göra till saker, desto ”självständigare” kommer man att framstå. Kompetens handlar kanske om att göra sig beroende av eller ingå i ett samarbete med proteser/aktörer

Det innebär att vi ska…. Rikta blicken mot kopplingar istället för en enskilda individer.

Vi skapar saker men dom skapar också oss Vi är inte smarta, kompetenta, idérika, fantasifulla. Vi blir det i möten med andra aktörer både mänskliga och ickemännskliga

Med vissa proteser känns ovana. Som att de inte hör ihop med min kropp eller person. (för mig är borrmaskinen en sådan protes, verkar väldigt användbar, men passar inte ihop med mig).

saker som proteser Vi skapar ting och dom skapar oss och öppnar upp för nya sätt att vara på!

Pricken på golvet är en aktör. Den gör något med oss!

Ansvar och makt Är distribuerade till olika aktör i ett nätverk. De är på så sätt inte lokaliserbara hos en enda aktör.

Rummet, dess utformning och planering signalerar olika sätt att röra sig och agera. Och därmed de sätt på vilka vi förstår oss själva och andra på

ett strakt intresse för sociala relationer överskuggar intresset för materialitet.

Olika aktörer överlappar varandra. Detta handlar inte om hur flickan är från början eller om hur hon brukar vara. Vi kan inte dra några generella slutsatser om hur flickan i stort. Däremot uppmärksamma denna händelse som utspelar sig mellan flickan och ribbstolen.