Effektiva fokusgrupper och workshops

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Det värdefulla ENGAGEMANGET
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Att förstå anonymiteten (översättning från
Att identifiera och utveckla ledare
En Dag i Ramadan Ramadan
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Att kläcka och vaska idéer
Utvärdering av projekt
Närvaro!!.
Att söka till högskolan
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Mål och betygskriterier
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Låna dig rik! Förändringsarbete genom marknadskommunikation i tre län 1.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
1 Att göra användningstester Niclas Siljedahl, Länsbibliotek Dalarna.
Fakta om undersökningen
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Föräldramöte Ht
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Fakta om undersökningen
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Fokusgruppsmetoden i Nätmiljö Syfte Metodbakgrund: fördelar/nackdelar Genomförande Erfarenheter av metoden Slutsatser.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Fakta om undersökningen
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Hur vill vi svara? Stefan Johansson Svara på frågor – webb, papper, telefon Webb 4 Ja, gärna. 9 Det funkar. 3 Nej eller Helst inte Papper 1 Ja gärna.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
BREDDAD REKRYTERING.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Rörelse i röd zon, rörelse i grön zon
OpCon/xps - A case study. Club2200Page 1 OpCon/xps – A case study Club2200 Magnus Nyman & Hans Forslind.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Hur du tar hand om din kunskap
1 Regionfullmäktiges uppdrag till BTH - införandet av hälsovalet ur ett medborgarperspektiv -
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
[Förbättringsprojekt]
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Presentationens avskrift:

Effektiva fokusgrupper och workshops Jeanin Day, webbkommunikatör 1. Presentation av alla deltagare. 2. PALA sökbarhet. Problem: många vet inte hur de ligger till i sökmotorerna. Problem: förlorar besökare i onödan Problem: Och besökare vill man ju ha, det är väl därför man har en webbplats. Lösning: Handgripliga tips. 3. Lumano. Vad särsklijer? 4. Inledande frågor. Vet ni hur ni ligger till?

Lumano Bygger, utvärderar och förbättrar webbplatser och intranät för att göra dem mer lönsamma, effektiva och enkla att använda. Våra tjänster: - Informationsdesign - Granskningar och tester - Sökfunktioner och sökoptimering - Processer: statistik, utbildning, val av verktyg etc - Workshops och fokusgrupper - Beställarstöd och projektledning Vad särskiljer Lumano? Flera av våra konkurrenter säljer in sig med enkla paketlösningar. Paketlösningar som fungerar halvbra vilket i längden leder till att ni tappar trafik och får merjobb till en fast månadskostnad. Vi vill göra roliga jobb, därför hjälper hjälper vi kunder att göra det enkla själv. Kunderna få mer nytta för pengarna när vi hjälper dem med mer avancerade lösningar. Vi får roligare uppdrag och kunniga beställare. www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (2)

Lumano Kunder: Outokumpu, Karolinska Institutet, Folksam, Servera, Nobelstiftelsen, UR, SEB, Vattenfall m.fl. Fokusgrupper och workshops: - Vägverket: utveckling av bibliotekstjänster - Socialstyrelsen: inför ny webb - Karolinska institutet: utveckling av nätbaserat rekryteringsverktyg - Oriflame: om användbarhet - UR: inför användartester Vad särskiljer Lumano? Flera av våra konkurrenter säljer in sig med enkla paketlösningar. Paketlösningar som fungerar halvbra vilket i längden leder till att ni tappar trafik och får merjobb till en fast månadskostnad. Vi vill göra roliga jobb, därför hjälper hjälper vi kunder att göra det enkla själv. Kunderna få mer nytta för pengarna när vi hjälper dem med mer avancerade lösningar. Vi får roligare uppdrag och kunniga beställare. www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (3)

Agenda Definitioner En lyckad workshop / fokusgrupp Val av workshop / fokusgrupp som metod Att planera och genomföra en workshop / fokusgrupp Fallstudie - Vägverket Litteraturtips Metodexempel - Obertmetoden Jag antar att ni har olika kunskapsnivå och börjar därför på en ganska grundläggande nivå, jag hoppas att ni inte tycker att jag skriver er självklarheter på näsan. Varför har ni en webbplats? Vilken funktion fyller den? Har ni jobbat för att få mer trafik från sökmotorer? Vilka av er har haft svårt att övertyga chefen om att lägga tid på att förbättra webbplatsen? Vilka av er tror att er webbplats påverkar er omsättning? Redan att ni är här i dag gör att ni ligger långt före era konkurrenter. Efter den är presentationen kommer du både att förstå hur det här med sökmotoroptimering fungerar, kunna göra mycket själv. www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (4)

Innan vi sätter igång... Har du varit med i en workshop / fokusgrupp? Har du genomfört en workshop / fokusgrupp? Har du planer på att hålla en workshop / fokusgrupp? Om vad? Vad har funkat bra respektive mindre bra? Vad vill du ha med dig härifrån idag? Robotdirektiv: robots.txt www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (5)

Agenda Definitioner En lyckad workshop / fokusgrupp Val av workshop / fokusgrupp som metod Att planera och genomföra en workshop / fokusgrupp Fallstudie - Vägverket Litteraturtips Metodexempel - Obertmetoden Jag antar att ni har olika kunskapsnivå och börjar därför på en ganska grundläggande nivå, jag hoppas att ni inte tycker att jag skriver er självklarheter på näsan. Varför har ni en webbplats? Vilken funktion fyller den? Har ni jobbat för att få mer trafik från sökmotorer? Vilka av er har haft svårt att övertyga chefen om att lägga tid på att förbättra webbplatsen? Vilka av er tror att er webbplats påverkar er omsättning? Redan att ni är här i dag gör att ni ligger långt före era konkurrenter. Efter den är presentationen kommer du både att förstå hur det här med sökmotoroptimering fungerar, kunna göra mycket själv. www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (6)

Workshop - definitioner “Möte (med vetenskapligt eller konstnärligt ämne) där deltagarna delar med sig av sina erfarenheter, kollokvium” SAOL Kollokvium: “Vetenskapligt samtal, diskussion” SAOL ”A small workplace where handcrafts or manufacturing are done” www.cogsci.princeton.edu/cgi-bin/webwn “A brief intensive course for a small group; emphasizes problem solving” www.cogsci.princeton.edu/cgi-bin/webwn www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (7)

En workshop är inte: ”Ett ostrukturerat, kreativt, förutsättningslöst spånmöte, s.k. rödvinsworkshop” http://www.stimdi.se/old_web/web/public/doc/seminarier/005-boettge.pdf www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (8)

Min definition En workshop är ett möte med en ledare, ett bestämt ämne, gemensamma mål och en utvald metod för att: - Genomföra en uppgift - Hitta en lösning på ett problem - Ta fram nya idéer (s.k. brainstorming) - Dela med sig av tankar och idéer - Skapa något (t.ex. modell, plan) - Synliggöra åsikter, erfarenheter och attityder (fokusgrupp) www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (9)

Fokusgrupp - definitioner En gruppdiskussion med en ledare, ett bestämt ämne, gemensamma mål och en utvald metod Målet är att synliggöra åsikter, erfarenheter och attityder och resonera kring dessa Ofta sitter man ner och pratar hela tiden, gärna samtal inom gruppen Marknadsundersökningar. Kan även användas för att utvärdera kvalitet etc. www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (10)

Fokusgrupper – en kort historik 1920-talet – Start i USA, publikundersökningar 2:a världskriget – propagandautvärdering 1956 ”The focused interview”, Robert Merton 1950- till 80-tal, marknadsundersökningar t.ex. kakmix 1980-tal, samhällsvetenskaplig forskning 2000 ”Fokusgrupp: ett enkelt sätt att mäta kvalitet” Idag: sociologi, mkv, pedagogik, marknadsföring, produktutveckling etc www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (11)

Agenda Definitioner En lyckad workshop / fokusgrupp Val av workshop / fokusgrupp som metod Att planera och genomföra en workshop / fokusgrupp Fallstudie - Vägverket Litteraturtips Metodexempel - Obertmetoden Jag antar att ni har olika kunskapsnivå och börjar därför på en ganska grundläggande nivå, jag hoppas att ni inte tycker att jag skriver er självklarheter på näsan. Varför har ni en webbplats? Vilken funktion fyller den? Har ni jobbat för att få mer trafik från sökmotorer? Vilka av er har haft svårt att övertyga chefen om att lägga tid på att förbättra webbplatsen? Vilka av er tror att er webbplats påverkar er omsättning? Redan att ni är här i dag gör att ni ligger långt före era konkurrenter. Efter den är presentationen kommer du både att förstå hur det här med sökmotoroptimering fungerar, kunna göra mycket själv. www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (12)

En lyckad workshop / fokusgrupp Alla deltagare bidrar till resultatet Alla blir sedda och förstådda Alla får med sig något intressant Mötet har ett tydligt syfte och sammanhang Mötet är begripligt och överskådligt upplagt Medvetet arbete med tempoväxlingar och variation Man har hållt sig till ämnet – kunskapen ökar Konkreta och användbara förslag och synpunkter Ett tillfälle för reflektion och nya möten Engagemanget och motivationen ökar PALA Problem: En del webbplatser är inte kända av sökmotorerna, därför indexeras de inte och kan aldrig dyka upp i sökmotorerna. Lösning 1: Vänta, om det finns länkar in så hittar oftast robotarna till din webbplats. Lösning 2: Anlita någon av våra konkurrenter som har paket för anmälan/registrering. Lösning 3: Anmäl själv. Kolla på våra länkar. Lösning 4: Paid inclusion. www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (13)

Mötets mål Mätbart, tydligt och nåbart (som alltid!) Lätt att ha väldigt höga ambitioner, hellre: - Starta en process - Komma ur en låst situtation - Generera 3-4 nya idéer …än att lösa alla problem och skapa färdig plan framåt 5 år. PALA Problem: En del webbplatser är inte kända av sökmotorerna, därför indexeras de inte och kan aldrig dyka upp i sökmotorerna. Lösning 1: Vänta, om det finns länkar in så hittar oftast robotarna till din webbplats. Lösning 2: Anlita någon av våra konkurrenter som har paket för anmälan/registrering. Lösning 3: Anmäl själv. Kolla på våra länkar. Lösning 4: Paid inclusion. www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (14)

Agenda Definitioner En lyckad workshop / fokusgrupp Val av workshop / fokusgrupp som metod Att planera och genomföra en workshop / fokusgrupp Fallstudie - Vägverket Litteraturtips Metodexempel - Obertmetoden Jag antar att ni har olika kunskapsnivå och börjar därför på en ganska grundläggande nivå, jag hoppas att ni inte tycker att jag skriver er självklarheter på näsan. Varför har ni en webbplats? Vilken funktion fyller den? Har ni jobbat för att få mer trafik från sökmotorer? Vilka av er har haft svårt att övertyga chefen om att lägga tid på att förbättra webbplatsen? Vilka av er tror att er webbplats påverkar er omsättning? Redan att ni är här i dag gör att ni ligger långt före era konkurrenter. Efter den är presentationen kommer du både att förstå hur det här med sökmotoroptimering fungerar, kunna göra mycket själv. www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (15)

Kan användas för att… Mäta kvalitet i ett system eller en verksamhet Ta in användarsynpunkter Skapa nya idéer och förslag Undersöka attityder Underlag för en enkätundersökning Behov av konsensus i viktig fråga Utveckla arbetslag Bearbeta missnöje Hitta koppling mellan nuläge och realistiska mål PALA Problem: En del webbplatser är inte kända av sökmotorerna, därför indexeras de inte och kan aldrig dyka upp i sökmotorerna. Lösning 1: Vänta, om det finns länkar in så hittar oftast robotarna till din webbplats. Lösning 2: Anlita någon av våra konkurrenter som har paket för anmälan/registrering. Lösning 3: Anmäl själv. Kolla på våra länkar. Lösning 4: Paid inclusion. www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (16)

Fördelar med workshops/fokusgrupper Större bredd i idéer och åsikter än vid enskilda intervjuer Mer tids- och kostnadseffektivt än intervjuer Kan vara av intresse både hur och vad som sägs Mötet mellan människor kan ge nya idéer Kombineras lätt med andra typer av undersökningar PALA Problem: En del webbplatser är inte kända av sökmotorerna, därför indexeras de inte och kan aldrig dyka upp i sökmotorerna. Lösning 1: Vänta, om det finns länkar in så hittar oftast robotarna till din webbplats. Lösning 2: Anlita någon av våra konkurrenter som har paket för anmälan/registrering. Lösning 3: Anmäl själv. Kolla på våra länkar. Lösning 4: Paid inclusion. www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (17)

Nackdelar med workshops/ fokusgrupper Skillnad mellan vad man säger och faktiskt gör Gruppen påverkar individen Deltagarna vill vara snälla mot gruppledaren Svårt för alla att komma till tals Vissa ämnen är känsliga att diskutera i grupp PALA Problem: En del webbplatser är inte kända av sökmotorerna, därför indexeras de inte och kan aldrig dyka upp i sökmotorerna. Lösning 1: Vänta, om det finns länkar in så hittar oftast robotarna till din webbplats. Lösning 2: Anlita någon av våra konkurrenter som har paket för anmälan/registrering. Lösning 3: Anmäl själv. Kolla på våra länkar. Lösning 4: Paid inclusion. www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (18)

Kombinera mer! Tänk ”både ock” istället för ”antingen eller”... Workshops och fokusgrupper ofta bra som underlag för enkäter och enskilda intervjuer Kan även kombineras med observationer, tester etc. Ger kvalitativa resultat. Enskilda intervjuer: Djupare info. Telefon. Mer resurser. Enkäter: Kvantitativa resultat, statistisk analys. Test och observationer: Sanna och trovärdiga resultat. Resurskrävande. PALA Problem: En del webbplatser är inte kända av sökmotorerna, därför indexeras de inte och kan aldrig dyka upp i sökmotorerna. Lösning 1: Vänta, om det finns länkar in så hittar oftast robotarna till din webbplats. Lösning 2: Anlita någon av våra konkurrenter som har paket för anmälan/registrering. Lösning 3: Anmäl själv. Kolla på våra länkar. Lösning 4: Paid inclusion. www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (19)

Agenda Definitioner En lyckad workshop / fokusgrupp Val av workshop / fokusgrupp som metod Att planera och genomföra en workshop / fokusgrupp Fallstudie - Vägverket Litteraturtips Metodexempel - Obertmetoden Jag antar att ni har olika kunskapsnivå och börjar därför på en ganska grundläggande nivå, jag hoppas att ni inte tycker att jag skriver er självklarheter på näsan. Varför har ni en webbplats? Vilken funktion fyller den? Har ni jobbat för att få mer trafik från sökmotorer? Vilka av er har haft svårt att övertyga chefen om att lägga tid på att förbättra webbplatsen? Vilka av er tror att er webbplats påverkar er omsättning? Redan att ni är här i dag gör att ni ligger långt före era konkurrenter. Efter den är presentationen kommer du både att förstå hur det här med sökmotoroptimering fungerar, kunna göra mycket själv. www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (20)

Inledning och uppvärmning 30% av tiden om deltagarna inte känner varandra Slappna av - komma igång - ”bryta isen” Exempel på övningar: Intervjuer Fria associationer Rundfråga Bekymmerskort Porträttövning Linjen Jongleringsövningar PALA Problem: En del webbplatser är inte kända av sökmotorerna, därför indexeras de inte och kan aldrig dyka upp i sökmotorerna. Lösning 1: Vänta, om det finns länkar in så hittar oftast robotarna till din webbplats. Lösning 2: Anlita någon av våra konkurrenter som har paket för anmälan/registrering. Lösning 3: Anmäl själv. Kolla på våra länkar. Lösning 4: Paid inclusion. www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (21)

Metoder för idéutveckling ”Klassisk brainstorming” Vision Idéer Lösning Brainstorming med modellera i visionsstadiet Collage och bilder ”Obert-metoden” Faktorer Viktning Betyg PALA Problem: En del webbplatser är inte kända av sökmotorerna, därför indexeras de inte och kan aldrig dyka upp i sökmotorerna. Lösning 1: Vänta, om det finns länkar in så hittar oftast robotarna till din webbplats. Lösning 2: Anlita någon av våra konkurrenter som har paket för anmälan/registrering. Lösning 3: Anmäl själv. Kolla på våra länkar. Lösning 4: Paid inclusion. www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (22)

Deltagare Ideala antalet beror på situationen... Marknadsundersökningar ofta 8-10 personer Forskningslitteratur ca 4-6 p. Brainstorming och ”Obert-metoden” upp till 30 personer Befintliga grupper, 2-3 personer Boka två fler än minimum Homogena vs. blandade grupper Minst tre tillfällen i en serie om stor målgrupp Ge dem presenter! PALA Problem: En del webbplatser är inte kända av sökmotorerna, därför indexeras de inte och kan aldrig dyka upp i sökmotorerna. Lösning 1: Vänta, om det finns länkar in så hittar oftast robotarna till din webbplats. Lösning 2: Anlita någon av våra konkurrenter som har paket för anmälan/registrering. Lösning 3: Anmäl själv. Kolla på våra länkar. Lösning 4: Paid inclusion. www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (23)

Moderator Kan vara lämpligt med neutral person istället för chef, projektledare etc. Leder mötet, fördelar ordet och håller ämnet Är neutral Lyssnar och frågar - mer än pratar själv Ha gärna samma moderator i en serie Praktiskt med assistent som antecknar, kollar tid, och sköter det tekniska PALA Problem: En del webbplatser är inte kända av sökmotorerna, därför indexeras de inte och kan aldrig dyka upp i sökmotorerna. Lösning 1: Vänta, om det finns länkar in så hittar oftast robotarna till din webbplats. Lösning 2: Anlita någon av våra konkurrenter som har paket för anmälan/registrering. Lösning 3: Anmäl själv. Kolla på våra länkar. Lösning 4: Paid inclusion. www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (24)

Praktikaliteter Inte för stor lokal Idémöten kan må bra av en kreativ ny miljö Att vara kvar på arbetsplatsen – praktiskt och enkelt Gärna runt eller ovalt bord Ofta två timmar eller en halvdag. Heldagar. Paus, rörelse, aktivitet Morgonstund har guld i mund... PALA Problem: En del webbplatser är inte kända av sökmotorerna, därför indexeras de inte och kan aldrig dyka upp i sökmotorerna. Lösning 1: Vänta, om det finns länkar in så hittar oftast robotarna till din webbplats. Lösning 2: Anlita någon av våra konkurrenter som har paket för anmälan/registrering. Lösning 3: Anmäl själv. Kolla på våra länkar. Lösning 4: Paid inclusion. www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (25)

Lyssna, känna, röra Marknadsundersökningar använder ofta produktprover att titta och känna på och bildmaterial för att illustrera känslor kopplade till ett varumärke etc. Kan använda: bilder foton urklipp videosnutt musik bandat samtal/ljud citat PALA Problem: En del webbplatser är inte kända av sökmotorerna, därför indexeras de inte och kan aldrig dyka upp i sökmotorerna. Lösning 1: Vänta, om det finns länkar in så hittar oftast robotarna till din webbplats. Lösning 2: Anlita någon av våra konkurrenter som har paket för anmälan/registrering. Lösning 3: Anmäl själv. Kolla på våra länkar. Lösning 4: Paid inclusion. www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (26)

Intervjuguide Strukturerat – fritt Övergripande rubriker Fri diskussion är målet Våga förlora kontrollen - avvikningar kan bli huvudspår Lägg vikt vid de aspekter som tas upp på eget initiativ av deltagarna PALA Problem: En del webbplatser är inte kända av sökmotorerna, därför indexeras de inte och kan aldrig dyka upp i sökmotorerna. Lösning 1: Vänta, om det finns länkar in så hittar oftast robotarna till din webbplats. Lösning 2: Anlita någon av våra konkurrenter som har paket för anmälan/registrering. Lösning 3: Anmäl själv. Kolla på våra länkar. Lösning 4: Paid inclusion. www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (27)

Dokumentation Marknadsundersökningar, ofta videolänk Kollar hur något sägs, inte bara vad Ljudinspelning bevarar allt utan renskrivning Sekreterare under mötet, slipper efterarbete Skriftlig rapport - gärna direkta citat Skicka gärna dokumentation till deltagarna Mycket svårt att anteckna och leda mötet... PALA Problem: En del webbplatser är inte kända av sökmotorerna, därför indexeras de inte och kan aldrig dyka upp i sökmotorerna. Lösning 1: Vänta, om det finns länkar in så hittar oftast robotarna till din webbplats. Lösning 2: Anlita någon av våra konkurrenter som har paket för anmälan/registrering. Lösning 3: Anmäl själv. Kolla på våra länkar. Lösning 4: Paid inclusion. www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (28)

Agenda Definitioner En lyckad workshop / fokusgrupp Val av workshop / fokusgrupp som metod Att planera och genomföra en workshop / fokusgrupp Fallstudie - Vägverket Litteraturtips Metodexempel - Obertmetoden Jag antar att ni har olika kunskapsnivå och börjar därför på en ganska grundläggande nivå, jag hoppas att ni inte tycker att jag skriver er självklarheter på näsan. Varför har ni en webbplats? Vilken funktion fyller den? Har ni jobbat för att få mer trafik från sökmotorer? Vilka av er har haft svårt att övertyga chefen om att lägga tid på att förbättra webbplatsen? Vilka av er tror att er webbplats påverkar er omsättning? Redan att ni är här i dag gör att ni ligger långt före era konkurrenter. Efter den är presentationen kommer du både att förstå hur det här med sökmotoroptimering fungerar, kunna göra mycket själv. www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (29)

Fokusgrupper för Vägverkets bibliotek Biblioteket i Borlänge, fyra tjänster Bibliotekschefen var vår kund Nya idéer kring tjänster och service Gjort utvärdering Vill nå fler inom organisationen Målgrupp: Vägverksanställda i hela Sverige Upphandling av extern hjälp, vill ej leda själva Fokusgrupper i Borlänge och en region Spelade in på band Två personer, varvade som ledare och assistent PALA Problem: En del webbplatser är inte kända av sökmotorerna, därför indexeras de inte och kan aldrig dyka upp i sökmotorerna. Lösning 1: Vänta, om det finns länkar in så hittar oftast robotarna till din webbplats. Lösning 2: Anlita någon av våra konkurrenter som har paket för anmälan/registrering. Lösning 3: Anmäl själv. Kolla på våra länkar. Lösning 4: Paid inclusion. www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (30)

Mer om Vägverket Agenda: Introduktion – intervjuer och associationer Modellera för att formulera vision Gruppdiskussion med stor mindmap Paus Idéutveckling utifrån visionen Gemensam lunch Varje grupp tog ca 2,5 timme Resultat: inspelningar av diskussion, rapport i punktform, och möte med bibliotekets personal och deras närmaste chef PALA Problem: En del webbplatser är inte kända av sökmotorerna, därför indexeras de inte och kan aldrig dyka upp i sökmotorerna. Lösning 1: Vänta, om det finns länkar in så hittar oftast robotarna till din webbplats. Lösning 2: Anlita någon av våra konkurrenter som har paket för anmälan/registrering. Lösning 3: Anmäl själv. Kolla på våra länkar. Lösning 4: Paid inclusion. www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (31)

Agenda Definitioner En lyckad workshop / fokusgrupp Val av workshop / fokusgrupp som metod Att planera och genomföra en workshop / fokusgrupp Fallstudie - Vägverket Litteraturtips Metodexempel - Obertmetoden Jag antar att ni har olika kunskapsnivå och börjar därför på en ganska grundläggande nivå, jag hoppas att ni inte tycker att jag skriver er självklarheter på näsan. Varför har ni en webbplats? Vilken funktion fyller den? Har ni jobbat för att få mer trafik från sökmotorer? Vilka av er har haft svårt att övertyga chefen om att lägga tid på att förbättra webbplatsen? Vilka av er tror att er webbplats påverkar er omsättning? Redan att ni är här i dag gör att ni ligger långt före era konkurrenter. Efter den är presentationen kommer du både att förstå hur det här med sökmotoroptimering fungerar, kunna göra mycket själv. www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (32)

Läs mer… Wibeck, Victoria, Fokusgrupper, Studentlitteratur, 2000 Obert, Christina, Fokusgrupp: ett enkelt sätt att mäta kvalitet, Kommunlitteratur, 2000 Kreuger, Richard, Focus Groups: A Practical Guide for Applied Research, Sage, 2000, 3:e uppl. Morgan, David, Focus Groups as Qualitative Research, Sage, 1997, 2:a uppl. PALA Problem: En del webbplatser är inte kända av sökmotorerna, därför indexeras de inte och kan aldrig dyka upp i sökmotorerna. Lösning 1: Vänta, om det finns länkar in så hittar oftast robotarna till din webbplats. Lösning 2: Anlita någon av våra konkurrenter som har paket för anmälan/registrering. Lösning 3: Anmäl själv. Kolla på våra länkar. Lösning 4: Paid inclusion. www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (33)

Agenda Definitioner En lyckad workshop / fokusgrupp Val av workshop / fokusgrupp som metod Att planera och genomföra en workshop / fokusgrupp Fallstudie - Vägverket Litteraturtips Metodexempel - Obertmetoden Jag antar att ni har olika kunskapsnivå och börjar därför på en ganska grundläggande nivå, jag hoppas att ni inte tycker att jag skriver er självklarheter på näsan. Varför har ni en webbplats? Vilken funktion fyller den? Har ni jobbat för att få mer trafik från sökmotorer? Vilka av er har haft svårt att övertyga chefen om att lägga tid på att förbättra webbplatsen? Vilka av er tror att er webbplats påverkar er omsättning? Redan att ni är här i dag gör att ni ligger långt före era konkurrenter. Efter den är presentationen kommer du både att förstå hur det här med sökmotoroptimering fungerar, kunna göra mycket själv. www.lumano.se - jeanin.day@lumano.se - 0733-12 55 54 Rev C. Senast uppdaterad 2005-04-26 (34)