Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Advertisements

Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Byte till AKAP-KL från KAP-KL Arbetstagarorganisationernas roll Det material som omnämns i presentationen finns på OFRs hemsida,
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Landslagets Fotbollsskola 2013 Var och När – Alsike Konstgräs – 14/ /6 Deltagare – 61 barn Organisation – 2 rektorer – 7 huvudledare – 6 hjälpledare.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Översikt Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete Chef och skyddsombud går tillsammans Anpassad för kommun- och landstingssektorn Framtagen.
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Barnets bästa i främsta rummet
Inför det muntliga nationella provet i svenska
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
Vi som är här idag är: Annette Gustafsson – planerare från Förvaltningen för funktionshindrade i Örebro kommun – ansvarig för samordning av YA anställningarna.
Lösningsförslag för ABB
Barns Röst Vi arbetar för och med: Barn med NPF år. Vi riktar oss också till: Vårdgivare och föräldrar Vi samarbetar med: KIND och Habilitering &
Leda och utveckla en förening
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Kontinuitetsanalys Workshop 2 av 4 – Konsekvensanalys
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Retorik för kvinnor Talarens Namn Datum Vänsterpartiets kvinnonätverk
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Nätverk för lärare på fritidshem
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vårdplaneringsprocessen
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Varför sitter vi här? – Har du undrat över vad det tjänar till att ha medarbetarsamtal? - Och hur man gör så att det blir effektivt?
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Vilka är vi som deltar idag?
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Du kommer att träffa människor under din livstid
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Gruppens uppdrag: Att via medarbetarna i Örgryte-Härlanda utveckla kund-/brukarfokus utifrån Visionen . Metod: Ta fram stöd till hjälp för varje arbetsgrupp.
Välkomna! strategi för Vilt-förvaltning
Konventionens juridiska status i Sverige
Diagnos och delaktighet
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Medarbetareinformation
Övergripande struktur för
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Barnrättsperspektiv inom socialtjänsten
Hållbar utveckling måste vara
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Barnkonventionen och barnrättslagen
Tips för det praktiska ledarskapet
Fortbildning för pedagoger
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Verksamhets- och grupputveckling
Struktur i modellen, 5 steg
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen

Varför en grundutbildning? Den 1 januari 2020 blir barnkonventionen lag i Sverige. Karlskoga och Degerfors kommuner arbetar för att säkerställa att barnkonventionslagen ska efterlevas i samtliga nämnder och förvaltningar. Den önskade långsiktiga effekten med arbetet är att alla barn i Karlskoga och Degerfors ska få sina rättigheter tillgodosedda. Som en del i arbetet finns ett behov av att öka kunskapsnivån om barnkonventionen och barnets rättigheter för att därefter kunna implementera barnkonventionen i verksamheternas ordinarie arbete. Grundutbildningen är framtagen som en prioriterad åtgärd inom pilotprojektet Barnrättskommun som genomförs i samarbete med UNICEF Sverige. Läs mer om pilotprojektet här. Grunden för utbildningen har processats fram tillsammans med UNICEF Sverige. Utbildningen riktar sig till förtroendevalda, chefer och medarbetare inom kommunen samt barn och unga som bor och lever i Karlskoga och Degerfors.

Hur ska utbildningen genomföras? Folkhälsoförvaltningen i Karlskoga och Degerfors är huvudansvariga för grundutbildningen i rollen som kunskaps- och processtöd i genomförandet. Som en del i genomförandet där sakkunskap kring det ordinarie uppdraget ska ingå i grundutbildningen behövs nyckelpersoner från respektive förvaltning. Utbildningar kommer vid uppstart erbjudas på följande sätt: Som en del i de förtroendevaldas utbildning vid ny mandatperiod Genom ett visst antal specifika utbildningstillfällen där varje deltagare anmäler intresse På beställning där en verksamhet/enhet vill komma igång med sin egna process kring arbetet med att integrera Barnkonventionen. Vid introduktion av nyanställda? Grundutbildningen erbjuds till fyra olika målgrupper: Grundutbildning för förtroendevalda Grundutbildning för chefer Grundutbildning för medarbetare Grundutbildning för barn och unga Diskutera på vilket sätt grundutbildningen ska erbjudas!

Guide för utbildningstillfälle Utbildningstillfälle grundutbildning barnkonventionen 1. Förberedelse 2. Utbildning med 4 delar 3. Efterarbete Grundutbildningen består av tre steg som presenteras i figuren. Steg 2, utbildning, består av 4 olika delar som ska finnas med vid varje utbildningstillfälle. Varje steg och utbildningsdel presenteras i denna guide. För alla barns rättigheter i Karlskoga och Degerfors

Steg 1: Förberedelse För att en utbildning ska fungera så bra som möjligt är vissa förberedelser en förutsättning. Nedan finns en lista som stöd i dina/era förberedelser. Listan finns även som separat checklista: Var är det för målgrupp som kommer? Hur ska vi förbereda oss på denna målgrupp? Vilken tidsram finns? Vilken lokal ska vi vara i? Vilka förutsättningar finns i lokalen? Vilka förväntningar finns? Våra egna? Deltagarnas? Tillkommer några kostnader? I så fall vad och vem står för dessa? Behöver vi mat eller fika? Behöver deltagarna något material? Innan, under och/eller efter utbildningen? Vem gör utbildningen denna gång? Har vi några mål inför utbildningen? Ska någon utvärdering av utbildningstillfället förberedas? Vad vill vi nå ut med? Behöver utbildningen någon speciell profilering utifrån målgruppen? Vilken information behöver deltagarna få innan?

Steg 2: Utbildning Huvuddelen utbildning består av fyra delar. Beroende på tid och målgrupp kommer utbildningarna ha lite olika innehåll. Dock bör alla del finnas med oavsett hur lång utbildningen är. Förslag är att varva faktadelar med interaktiva övningar. De fyra delar är: Inledning och ramar Faktadelar Interaktiva övningar Avslut med fokus på framtida arbete Nästa fyra bilder presenterar förslag på innehåll i varje del.

Utbildningsdel: Inledning Inledningen och vilka ramar som gäller för utbildningen är en viktig del för att komma igång på rätt sätt. Presentation av dig, varför du är där samt vad som efterfrågats eller konkret syfte Presentera ramarna för utbildningen Presentera upplägget i stora drag Beroende på tid, presentation av deltagarna. Exempel på vad som kan lyftas vid en presentation: Namn Verksamheter som representeras Favoritbok som barn Vilka som träffat ett barn idag Incheckningsövning eller film för att landa i barnets rättigheter: Filmer kopplat till barnkonventionen Pedagogiska verktyg kopplat till barnkonventionen för incheckning

Utbildningsdel: Faktadelar I denna del berörs själva innehållet och fakta kring barnkonventionen. Följande delar ska finnas med. Beroende på tid finns det möjlighet till fördjupning, exempelvis kopplat till sakområden (cykelprojektet osv.). Barnkonventionen som lag Vad är barnkonventionen? - Konventionstexten i sin helhet Historia – utbildningsfilm och text Grundprinciper – text Artiklar – utbildningsfilm och text Fakultativa protokoll – text Barnperspektivet, barnrättsperspektivet, barnets perspektiv - utbildningsfilm och text Barnets rättigheter och vuxnas skyldigheter Barnkonventionens barnsyn Prövning av barnets bästa - när, vad, hur? Barnens 112 – Rätt till stöd och skydd, vart vänder en sig?

Utbildningsdel: Interaktiva övningar Då människor tar till sig fakta och information på olika sätt ska en eller flera interaktiva övningar finnas med. För att omsätta kunskapen om barnkonventionen måste var och en ta till sig vikten av kommande lagstiftning. Förslag på interaktiva delar presenteras nedan. Erfarenhetsutbyte från verkligheten Diskussion utifrån specifik frågeställning exempelvis: Hur berör barnkonventionen mig/oss i mitt/vårat arbete? Vad kan jag göra för att säkerställa att barnets rättigheter uppfylls? På vilket sätt finns barn med i mitt/vårat uppdrag eller på min/vår arbetsplats? Hur bemöter vi barn idag? Hur gör vi barn delaktiga i frågor som berör dem? Case-övning Film kopplat till barnkonventionen Presentera Barnrättsguiden och ge deltagarna en övning Värderingsövningar Pedagogiska verktyg kopplat till barnkonventionen Webbinarium kopplat till barnkonventionen

Utbildningsdel: Avslut med fokus på framtida arbete Innan utbildningen avslutas är det viktigt att samla upp och fokusera på deltagarnas nästa steg i arbetet. Syftet är att påbörja en process som var och en tar med till sin arbetsplats. Använd gärna frågeställningar där deltagarna själva får tänka och diskutera. Be deltagarna vara så konkreta som möjligt och skriva ner deras tankar som de ska ta med tillbaka till sin arbetsplats. Exempel på frågeställningar: Vad behöver jag/vi utveckla? Vad är nästa steg för mig/oss? Vem ansvarar för att nästa steg blir av? Samla upp deltagarnas tankar och idéer för att avsluta tillsammans med fokus på framtida arbete Sist men inte minst, tacka för uppmärksamheten!

Steg 3: Efterarbete När utbildningen är genomförd är det viktigt att reflektera över hur det gick och avsluta hela processen. Följande frågor bör du eller ni ställa er innan ni avslutar en grundutbildning: Gjordes någon utvärdering under utbildningen? Vad blev i så fall resultatet? Hur anser jag/vi att det gick att genomföra utbildningen? Uppfyllde utbildningen våra och deltagarnas förväntningar? Hur fungerande anpassningen till målgruppen? Vad tar jag/vi med oss för lärdomar till nästa gång? Finns det någon återkoppling som ska göras? Till vem? Vad? Hur? Finns det något annat vi behöver göra nu?

Grundutbildning Barnkonventionen