Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
Empowerment i teori och praktik?
Barn och ungdomars utveckling
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Svenska som andraspråk 1
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Nätverket Svenska nus skolbesök
Dagordning Presentation Förskoleklass Grupputveckling/Ledarskap
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Ungdomarnas medieanvändning
Kalmar FF P-04 inför säsongen 2017
Varför läser ni religionskunskap?
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Leda och utveckla en förening
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Formativt lärande.
Steg för livet
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Den fria tiden Annika Grenhage vecka 44, 2017.
Skolledningskonferens
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Individuellt lärande tillsammans
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Min läsportfolie.
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Utgångpunkt Alla har ett behov av att lära.
Övergripande struktur för
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Tips för det praktiska ledarskapet
Träff 1 Namn på mentor.
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
Fortbildning för pedagoger
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
Problembaserat lärande (PBL)
Presentationens avskrift:

Vad innebär kooperativt lärande i praktiken? Jacqueline Andrae, Pernilla Lundh Sandgren och Jessika Svahn Bälinge skola 29:e november 2018

Presentation Strukturen Berätta mera

Vad är Kooperativt Lärande? Ett förhållningssätt till lärande Ett sätt att strukturera samarbete mellan elever när de lär sig KL utgår från ett kommunikativt och relationsinriktat perspektiv Ett arbetssätt som stärker lärarens ledarroll Evidensbaserad forskning Vad är KL? Det är ett arbetssätt som syftar till att eleven ska vara aktiv i själva inlärningsprocessen. Det går tillbaka till mig som pedagog, hur ser jag som lärare på lärandet? Jag strukturerar lektion utifrån : Vilket mål ska eleverna nå när de arbetar i lärparet/gruppen? Vilken samarbetsfärdighet krävs för att de ska lyckas? Kan de den samarbetsfärdigheten? Ska jag göra en arbetsuppgift så att de tränar samarbete? Vilken struktur kan jag använda för att lärparet/gruppen ska nå sitt mål? Eleverna använder sin samlade kunskap för att utveckla varandra. Jag som ledare är tydlig. Jag ger de yttre ramarna både när det gäller arbetsuppgift, material, arbetsmetod och tid. Korta instruktioner som ökar talutrymmet för eleverna. Jag är den positiva förstärkaren och analytikern tillsammans med eleverna och synliggör deras inlärning. Syftet är att läraren ska räcka till eftersom kunskapen ska finnas närmare eleverna och öka kunskapen hos dem. Evidensbaserad forskning – KL bygger sitt förhållningssätt främst på teorin om det positiva ömsesidiga beroendet av Johnson & Johnson (2005) men tankar och teorier från Vygostskij, Piaget, Slavin (grupp processer och motivation), Mitchell (elever som har sociala svårigheter att anpassa sig). Uppsala Universitets studie 2018 kring Inkludering genom lärande i grupp. Kontrolgrupp och en interventionsgrupp.

Grundprinciperna för Kooperativt Lärande Samarbetsfärdigheterna – förväntade beteenden Positivt ömsesidigt beroende – du kan inte slutföra uppgiften själv Eget ansvar – du kan inte gömma dig bakom någon Lika delaktighet och samtidigt stödjande interaktion – ni jobbar nära varandra och stöttar varandra direkt 3F – Feedback, Feedup, Feedforward -utvärdera ditt eget och andras bidrag till gruppen 7 min Pernilla (från början hade vi tänkt oss strukturen Kloka pennan)

Exempel på två sätt att undervisa. Vilket väljer du? Jacqueline är traditionell lärare Jessika kooperativ lärare. 10 min

Strukturen Hör vi ihop? Sammanfattning Pernilla och Jacqueline modellar. Jessika delar ut och samlar ihop elevkorten. Pernilla avslutar när deltagarna står armkrok längs väggen. KL – ändra sitt tankesätt från traditionell undervisning till det interagerande elevaktiva arbetssättet. Tänka efter vilken sorts undervisning vill jag ha i mitt klassrum?

Frågor? Mejla oss gärna. jacqueline.andrae@skola.uppsala.se pernilla.lundhsandgren@skola.uppsala.se jessika.svahn@skola.uppsala.se KooperativtLärande