Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Träff 1 Namn på mentor.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Träff 1 Namn på mentor."— Presentationens avskrift:

1 Träff 1 Namn på mentor

2 Agenda Introduktion och presentation av mentor och samtliga deltagarna
Plan för eget lärande inom ledarskap På vilket sätt… Samtalsövning vid olika perspektiv i en fråga Genomgång av uppgift till nästa gång och slutsummering

3 Reflektionsövning kring egen kompetensutveckling i ledarskap 10 minuter per person
Deltagarna berättar om sina egna mål för två andra personer. En person får berätta i taget. De övriga två ska ställa följdfrågor för att förstå personens mål och ge feedback på planen. Viktiga aspekter för de som ställer frågor är. Är målet i form av ett aktivt verb? Vilken nivå är målet (kunskap och förståelse, färdighet och förmåga eller värderingssätt och förhållningssätt)? Låter det som rimliga aktiviteter för den som ska lära sig. Går det att få fram objektiva bedömningsunderlag? Går det att låta någon bedöma framsteg på ett sätt som känns hjälpande och inte kontrollerande? Tror ni att formen för feedback kommer att underlätta för lärande? Din uppgift som mentor blir att introducera övningen, hålla koll på tiden, hjälpa grupperna att hålla fokus på övningen och följa upp allmänt hur övningen fungerade i helgrupp. Följ i första hand upp frågor och funderingar som kommit upp eller generella lärdomar som uppkommit i samband med övningen som är relevant att dela med sig med övriga. Mål: Förståelse för kopplingen mellan lärandemål, lärandeaktiviteter, bedömning och feedback. Kunna sätta upp lärandemål, lärandeaktiviteter och former för bedömning och feedback.

4 På vilket sätt kan er psykologiska kompetens bidra på ett positivt sätt till den verksamhet där ni har ert uppdrag? En person får redovisa åt gången. En person ställer följdfrågor för att förstå. En person agerar observatör med hjälp av checklistan för samtalsfärdigheter (observera att syftet är inte att träna samtalsfärdigheter, enbart att observera dem). 20 minuter per person inklusive kort gemensam summering av slutsatsen för personens redovisning och några kommentarer om samtalsfärdigheterna (inte i första hand feedback utan snarare reflektion kring hur samtalet flöt tack vare det personen som ställde frågor gjorde). Använd slutsatsen av respektive diskussion för att välja en presentationsuppgift till nästa träff (övning i presentationsteknik). Återför i helgrupp lärdomar eller reflektioner som ni tror är till nytta för gruppen. Mål: Känna till olika organisationsmodeller inklusive metoder för verksamhetsstyrning Förståelse för hur man kan dra nytta av samtalsmetoder så som aktivt lyssnande i situationer då man vill nå ut med ett budskap. Kunna sätta upp en målsättning för det egna expertområdet (inom fördjupningsarbete)

5 Tillämpa samtalsfärdigheterna i situationer då man inte har samma perspektiv (Rollspelsövning)
Väj en fråga som man kan ha olika perspektiv på (till exempel olika förklaringsmodeller eller olika förslag på lösningar på en arbetsuppgift). Två personer samtalar kring en fråga där de ”tycker olika”. Uppgiften för båda parter är att ställa frågor till varandra för att förstå varandras perspektiv. Försök att använda samma öppna frågor och spegling här som i föregående uppgift för att låta varandra beskriva respektive perspektiv. En person agerar observatör och fyller i vilken typ av frågor som var och en använder sig av alternativt 2 observatörer som använder varsin checklista. Mål: Förståelse för hur man kan dra nytta av samtalsmetoder så som aktivt lyssnande i situationer då man vill nå ut med ett budskap. Lyssna och ändå bibehålla en ståndpunkt i en diskussion

6 Träna på en verklig situation
Uppgift inför nästa träff är att välja en situation/person som du vill förstå bättre. Samtala med personen Använd samtalsfärdigheterna Återför i samband med nästa träff vad du lärde dig. Mål: Förståelse för hur man kan dra nytta av samtalsmetoder så som aktivt lyssnande i situationer då man vill nå ut med ett budskap. Lyssna och ändå bibehålla en ståndpunkt i en diskussion Identifiera nyckelpersoner att informera om den psykologiska expertfunktionen

7 Träff 2 Namn på mentor

8 Agenda Backspegel? Reflektioner från föregående träff?
Genomgång av uppgiften från föregående Redovisning av kompetensutvecklingsplan för andra Redovisning av story Diskussion i smågrupper kring lärdomar kring presentationsteknik Förberedelse inför nästa redovisning – vad vill jag att de som lyssnar ska veta, känna, göra. Diskussion i mindre grupper och förberedelse inför nästa gång. Summering och avstämning mot egna lärandemålen

9 Redovisning av uppgiften från förra träffen
En person i taget presenterar för övriga: Vem de samtalat med Vad ni ville förstå mer om från den andra personens perspektiv Vad ni lärt er. Mål: Känna till olika organisationsmodeller inklusive metoder för verksamhetsstyrning Förståelse för hur man kan dra nytta av samtalsmetoder så som aktivt lyssnande i situationer då man vill nå ut med ett budskap. Lyssna och ändå bibehålla en ståndpunkt i en diskussion Identifiera nyckelpersoner att informera om den psykologiska expertfunktionen

10 På vilket sätt kan den psykologiska kompetensen behöva utvecklas för att kunna bidra på ett positivt sätt till den verksamhet där ni har ert uppdrag ?   Deltagarna berättar om sina mål för lärande inom organisationen för två andra personer. En person får berätta i taget. De övriga två ska ställa följdfrågor för att förstå personens mål och ge feedback på planen. Viktiga aspekter för de som ställer frågor är. Är målet i form av ett aktivt verb? Vilken nivå är målet (kunskap och förståelse, färdighet och förmåga eller värderingssätt och förhållningssätt)? Låter det som rimliga aktiviteter för den som ska lära sig. Går det att få fram objektiva bedömningsunderlag? Går det att låta någon bedöma framsteg på ett sätt som känns hjälpande och inte kontrollerande? Tror ni att formen för feedback kommer att underlätta för lärande? Mål: Förståelse för kopplingen mellan lärandemål, lärandeaktiviteter, bedömning och feedback. Kunna sätta upp lärandemål, lärandeaktiviteter och former för bedömning och feedback.

11 Storytelling En person redovisar åt gången (max 5 minuter)
Övriga lyssnar och ger därefter feedback (max 3 minuter) framförallt positiv feedback. En person stämmer av mot kriterierna lite extra och återkopplar specifikt på det men fortfarande med fokus på framförallt positiv feedback. (ca 1 minut) Mål: Känna till grundläggande principer inom presentationsteknik och retorik. Kunna hålla en kort och slagfärdig presentation

12 Reflektionsuppgift kring presentationsteknik
I grupper om 3 och 3. Diskutera generella lärdomar från presentationsövningen och summera gemensamt (ca 20 minuter). Låt en person i taget förbereda sin presentation inför nästa träff. Vad skulle vara relevant att köra en längre presentation kring (på max 10 minuter) för att få öva sig och få feedback från kollegorna? Ca 10 minuter per person. Mål: Känna till grundläggande principer inom presentationsteknik och retorik. Kunna hålla en kort och slagfärdig presentation

13 Träff 3 Namn på mentor

14 Agenda Backspegel? Reflektioner från föregående träff?
Redovisning av organisationsanalys Presentation av relevant ämne inom egna specialistområdet Diskussion kring arbetsmiljöansvaret och stress Summering och avstämning mot egna lärandemålen

15 Redovisning av organisationsanalys
I grupper om 3 och 3. En person redovisar sina slutsatser Övriga ställer frågor Formulera en slutsats – en person som det skulle vara till nytta att du pratade med? Mål: Känna till olika organisationsmodeller inklusive metoder för verksamhetsstyrning Kunna analysera den egna organisationen och identifiera nyckelpersoner att involvera för att lyckas leda det egna expertområdet

16 Övning i att kort och kärnfullt berätta om kompetensområde
En person redovisar åt gången (max 10 minuter) Övriga lyssnar och ger därefter feedback (max 5 minuter) framförallt positiv feedback. En person stämmer av mot kriterierna lite extra och återkopplar specifikt på det men fortfarande med fokus på framförallt positiv feedback. (ca 3 minut) Mål: Känna till grundläggande principer inom presentationsteknik och retorik. Kunna hålla en kort och slagfärdig presentation

17 Redovisning av uppgift kopplat till stressartikeln
Utifrån inlämningsuppgift har ni sammanställt en lista på de olika perspektiv på stress som finns presenterade i artikeln. Fördela perspektiven så att alla får varsitt perspektiv- Skriv upp respektive perspektiv på ett blädderblockspapper Vandra runt och skriv ner era reflektioner på teorierna utifrån era slutsatser kring: Vilken/vilka psykologisk teori/er utgår respektive perspektiv ifrån? Hur har forskningen inom respektive perspektiv genomförts? Vilken typ av slutsatser har man dragit inom respektive perspektiv? Reflektera själv över hur du tänker kring de olika perspektiven. Vandra runt i helgrupp och titta på de olika perspektiven och diskutera gemensamt utifrån hur man kan förhålla sig till detta om man har ett personalansvar. Mål: Grundläggande kännedom om förutsättningar för arbetsgivare så som systematiskt arbetsmiljöarbete.

18 Träff 4 Namn på mentor

19 Agenda Tema ledarskapsteorier
Backspegel? Reflektioner från föregående träff? Genomgång av uppgiften från föregående träff (någon att prata med utifrån organisationsanalysen). Redovisning av uppgifter Utformande av egen modell Summering och avstämning mot egna lärandemålen

20 Redovisning av uppgiften från förra träffen
En person i taget presenterar för övriga: Vem de samtalat med? Vad ni ville åstadkomma med samtalet? Hur gick det? Mål: Kunna hålla en kort och slagfärdig presentation Identifiera nyckelpersoner att informera om den psykologiska expertfunktionen

21 Redovisning av uppgift kopplat till ledarskapsartikeln
Utifrån inlämningsuppgift har ni sammanställt en lista på de olika perspektiv på ledarskap som finns presenterade i artikeln. Fördela perspektiven så att alla får varsitt perspektiv- Skriv upp respektive perspektiv på ett blädderblockspapper Vandra runt och skriv ner era reflektioner på teorierna utifrån era slutsatser kring: Vilken/vilka psykologisk teori/er utgår respektive perspektiv ifrån? Hur har forskningen inom respektive perspektiv genomförts? Vilken typ av slutsatser har man dragit inom respektive perspektiv? Reflektera själv över hur du tänker kring de olika perspektiven. Vandra runt i helgrupp och titta på de olika perspektiven och diskutera gemensamt utifrån hur man kan förhålla sig till detta om man har ett personalansvar. Mål: Känna till olika perspektiv på ledarskap Visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera etiska aspekter på interventioner i organiserad verksamhet Visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera vetenskapliga aspekter på olika teorier kring ledarskap och grupputveckling.

22 Redovisning av vald ledarskapsteori
En person redovisar åt gången (max 10 minuter) Övriga lyssnar och ger därefter feedback (max 5 minuter) framförallt positiv feedback. En person stämmer av mot kriterierna lite extra och återkopplar specifikt på det men fortfarande med fokus på framförallt positiv feedback. (ca 3 minut) Mål: Känna till olika perspektiv på ledarskap Visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera etiska aspekter på interventioner i organiserad verksamhet Visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera vetenskapliga aspekter på olika teorier kring ledarskap och grupputveckling.

23 Sammanfatta lärdomar Sitt 2 och 2 och summera:
Vad har du lärt dig om ledarskap? Hur skulle du vilja tillämpa de teorier som presenterats under träffen i en egen ledarroll (både personalansvar och ledaransvar inom kompetensområdet).

24 Träff 5 Namn på mentor

25 Agenda Tema teamutveckling och konflikthantering
Backspegel? Reflektioner från föregående träff? Redovisning av uppgifter Utformande av egen modell Summering och avstämning mot egna lärandemålen Mål:

26 Redovisning av uppgift kopplat till teamartikeln
Utifrån inlämningsuppgift har ni sammanställt en lista på de olika perspektiv på teamutveckling som finns presenterade i artikeln. Fördela perspektiven så att alla får varsitt perspektiv- Skriv upp respektive perspektiv på ett blädderblockspapper Vandra runt och skriv ner era reflektioner på teorierna utifrån era slutsatser kring: Vilken/vilka psykologisk teori/er utgår respektive perspektiv ifrån? Hur har forskningen inom respektive perspektiv genomförts? Vilken typ av slutsatser har man dragit inom respektive perspektiv? Reflektera själv över hur du tänker kring de olika perspektiven. Vandra runt i helgrupp och titta på de olika perspektiven och diskutera gemensamt utifrån hur man kan förhålla sig till detta om man har ett personalansvar. Mål: Känna till olika perspektiv på grupputveckling och konflikthantering Känna till olika modeller för strukturerad problemlösning Visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera etiska aspekter på interventioner i organiserad verksamhet Visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera vetenskapliga aspekter på olika teorier kring ledarskap och grupputveckling.

27 Redovisning av vald teamutvecklingsteori och metod för konflikthantering
En person redovisar åt gången (max 10 minuter) Övriga lyssnar och ger därefter feedback (max 5 minuter) framförallt positiv feedback. En person stämmer av mot kriterierna lite extra och återkopplar specifikt på det men fortfarande med fokus på framförallt positiv feedback. (ca 3 minuter) Mål: Känna till olika perspektiv på grupputveckling och konflikthantering Känna till olika modeller för strukturerad problemlösning Visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera etiska aspekter på interventioner i organiserad verksamhet Visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera vetenskapliga aspekter på olika teorier kring ledarskap och grupputveckling.

28 Redovisning av vald projektledningsmodell
En person redovisar åt gången (max 10 minuter) Övriga lyssnar och ger därefter feedback (max 5 minuter) framförallt positiv feedback. En person stämmer av mot kriterierna lite extra och återkopplar specifikt på det men fortfarande med fokus på framförallt positiv feedback. (ca 3 minuter) Känna till olika modeller för projektledning

29 Introduktion till mindre utvecklingsuppdrag
Sitt i grupp om 2 och 2 Diskutera någon fråga som ni skulle vara relevant att utveckla. Redovisas kortfattat i helgrupp. Ni som har diskuterat med varandra får följa varandras utvecklingsuppdrag lite närmare och stämma av vid några tillfällen innan nästa träff. Leda utvecklingsarbete på ett strukturerat sätt. Kunna sätta upp en målsättning för det egna expertområdet (inom fördjupningsarbete) Kunna analysera den egna organisationen och identifiera nyckelpersoner att involvera för att lyckas leda det egna expertområdet Utveckla ett arbetssätt för att driva utveckling inom den egna specialistprofessionen utifrån valfri ledarskapsteori, modell för grupputveckling eller metod för kompetensutveckling. Visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera vetenskapliga aspekter på interventioner i organiserad verksamhet (scientist/practitioner-perspektivet)

30 Träff 6 Namn på mentor

31 Agenda Tema redovisning av mindre utvecklingsuppdrag
Backspegel? Reflektioner från föregående träff? Redovisning av uppgifter Summering och avstämning mot egna lärandemålen

32 Redovisning av mindre utvecklingsuppdrag
En i taget får redovisa (20 minuter) Övriga lyssnar och ger därefter feedback (max 5 minuter) framförallt positiv feedback. En person (den som har följt uppdraget närmare) stämmer av mot kriterierna lite extra och återkopplar specifikt på det men fortfarande med fokus på framförallt positiv feedback. (ca 5 minuter) Kunna sätta upp en målsättning för det egna expertområdet (inom fördjupningsarbete) Kunna analysera den egna organisationen och identifiera nyckelpersoner att involvera för att lyckas leda det egna expertområdet Utveckla ett arbetssätt för att driva utveckling inom den egna specialistprofessionen utifrån valfri ledarskapsteori, modell för grupputveckling eller metod för kompetensutveckling. Visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera vetenskapliga aspekter på interventioner i organiserad verksamhet (scientist/practitioner-perspektivet)

33 Träff 7 Namn på mentor

34 Agenda Tema: Leda genom andra
Backspegel? Reflektioner från föregående träff? RKMM för dig själv RKMM för andra Introduktion till större utvecklingsuppdrag Summering och avstämning mot egna lärandemålen

35 RKMM för dig (halva gruppen är chef andra halvan är medarbetare)
Parvisa diskussioner där en är chef och en är medarbetare. ”chefen” ställer frågor till ”medarbetaren” om hur hennes arbetssituation ser ut utifrån RKMM. Diskutera en åtgärd som skulle kunna underlätta för medarbetaren. Byt chef och repetera igen. När alla medarbetare fått prata med alla chefer byter ni och den som var chef får vara medarbetare och tvärtemot. Utveckla ett sätt att leda genom andra.

36 RKMM för dina medarbetare
(halva gruppen är chef andra halvan är coach) Parvisa diskussioner där en är chef och en är coach. ”coachen” ställer frågor till ”chefen” om hur hennes medarbetares arbetssituation ser ut utifrån RKMM. Diskutera en åtgärd som skulle kunna underlätta för medarbetarna. Byt coach och repetera igen. När alla chefer fått prata med alla coacher byter ni och den som var chef får vara coach och tvärtemot. Utveckla ett sätt att leda genom andra.

37 Introduktion till större utvecklingsuppdrag
Sitt i grupp om 2 och 2 Diskutera någon fråga som ni skulle vara relevant att utveckla. Vilka personer skulle kunna involveras i utvecklingsuppdraget så att ni får möjlighet att leda genom andra. Redovisas kortfattat i helgrupp. Ni som har diskuterat med varandra får följa varandras utvecklingsuppdrag lite närmare och stämma av vid några tillfällen innan nästa träff. Kunna sätta upp en målsättning för det egna expertområdet (inom fördjupningsarbete) Kunna analysera den egna organisationen och identifiera nyckelpersoner att involvera för att lyckas leda det egna expertområdet Utveckla ett arbetssätt för att driva utveckling inom den egna specialistprofessionen utifrån valfri ledarskapsteori, modell för grupputveckling eller metod för kompetensutveckling. Visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera vetenskapliga aspekter på interventioner i organiserad verksamhet (scientist/practitioner-perspektivet)

38 Träff 8-9 Namn på mentor

39 Agenda Tema redovisning av större utvecklingsuppdrag
Backspegel? Reflektioner från föregående träff? Redovisning av större utvecklingsuppdrag Summering och avstämning mot egna lärandemålen

40 Redovisning av större utvecklingsuppdrag
En i taget får redovisa (25 minuter) Övriga lyssnar och ger därefter feedback (max 10 minuter) framförallt positiv feedback. En person (den som har följt uppdraget närmare) stämmer av mot kriterierna lite extra och återkopplar specifikt på det men fortfarande med fokus på framförallt positiv feedback. (ca 10 minuter) Kunna sätta upp en målsättning för det egna expertområdet (inom fördjupningsarbete) Kunna analysera den egna organisationen och identifiera nyckelpersoner att involvera för att lyckas leda det egna expertområdet Utveckla ett arbetssätt för att driva utveckling inom den egna specialistprofessionen utifrån valfri ledarskapsteori, modell för grupputveckling eller metod för kompetensutveckling. Visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera vetenskapliga aspekter på interventioner i organiserad verksamhet (scientist/practitioner-perspektivet)


Ladda ner ppt "Träff 1 Namn på mentor."

Liknande presentationer


Google-annonser