De svåra uppsägningarna HRFORUM MALMÖ December 2018
Disposition Kort om reglerna kring uppsägning och avsked Hur gör man för att hamna ”så rätt som möjligt”? Intressanta domar från AD Sammanfattning och frågor
Uppsägning vs avsked – vad gäller? Uppsägning från arbetsgivaren – krävs saklig grund (7 § LAS) Arbetsbrist Personliga skäl Avskedande – om den anställde grovt åsidosatt sina åligganden (18 § LAS) Helhetsbedömning (intresseavvägning)
De fyra kategorierna Aldrig grund för skiljande från tjänsten (olagliga grunder och ”irriterande bagateller”) Alltid grund för skiljande från tjänsten (t.ex. ekonomiska oegentligheter mot arbetsgivaren, våld eller hot om våld, allvarlig illojalitet) Grund för skiljande efter tillrättavisning Grund för skiljande efter stödjande åtgärder Kategori 3 och 4 = De svåra uppsägningarna
Kategori 3: efter tillrättavisning Normalt endast saklig grund för uppsägning (ej avsked) Misskötsamhet Centralt för denna kategori = möjlighet att ”vidta rättelse” Handlingsmallen innehåller lite grovt i princip fem steg: Utredning och första samtal med den anställde. Om beteendet fortsätter, göra klart att beteendet inte är acceptabelt Den anställde måste göras uppmärksam på att anställningen är i fara (skriftlig tillrättavisning) Omplacering? Uppsägning p.g.a. personliga skäl
Kategori 4: efter stödjande åtgärder Dåliga arbetsprestationer Alla kan inte vara högpresterande Uppsägning endast undantagsvis om Prestationen väsentligen understiger vad arbetsgivaren kan förvänta sig Medför stora olägenheter för arbetsgivaren Fokus för denna kategori = konstruktiva och stödjande åtgärder Omplaceringsskyldigheten blir central Den anställde måste även här göras uppmärksam på att anställningen är i fara
Tvister om uppsägning/avsked Ogiltighetsförklaring – huvudregeln: Vid uppsägning: anställningen består tills tvisten prövats slutligt (löneskydd) Vid avsked: anställningen upphör vid tidpunkten för avskedandet Skadestånd Ekonomiskt Ideellt Rättegångskostnader
Intressanta domar från Arbetsdomstolen Kategori 3 – Misskötsamhet AD 2017 nr 1: Den olydige väktaren AD 2017 nr 3: Den slarvige säljaren
Kom-ihåg-lista vid de svåra uppsägningarna Vad har hänt? Vad kan arbetsgivaren bevisa? Vidta rätt åtgärd – kategorisera rätt Agera konsekvent!
Kontaktuppgifter www.vidaadvokatbyra.se Annika Olsson Tfn: 0733 84 97 84 E-mail: annika.olsson@vidaadvokatbyra.se