Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Erfarenhetsutbyte 25 november

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Erfarenhetsutbyte 25 november"— Presentationens avskrift:

1 Erfarenhetsutbyte 25 november
09.00 Inledning Thomas 09.30 Presentera Cafemetoden Simon 09.40 Samtal 1 10.10 Samtal 2 10.40 Samtal 3 11.10 Hur får vi mer erfarenhetsutbyte mellan varandra 11.30 Summering Inledning: Hej och välkomna Syfte och mål med detta Vi har ett NMI resultat Korpkvalitet (det som medlemmarna säger) Vad vi ska prioritera Domarnas/instruktörens bemötande Några frågor att ställa sig upp: anställd senaste året VÄLKOMNA, lagidrott, gruppträning, verksamhetsutvecklat senaste året, Du ska nu fånga in en person och berätta om något som du är stolt över senaste året

2 Jag är här för att främst informera om två saker: Nätverk Korpen och det gemensamma systemet samt strategiarbetet Fokus Korpen 2025

3 Erfarenhetsutbyte 25 november
09.00 Inledning 09.30 Cafemetoden 09.40 Samtal 1 10.10 Samtal 2 10.40 Samtal 3 11.10 Hur ska vi få mer erfarenhetsutbyte och samverkan mellan varandra? 11.30 Summering Vi behöver varandra om det här ska bli bra! Inledning: Hej och välkomna Syfte och mål med detta Vi har ett NMI resultat Korpkvalitet (det som medlemmarna säger) Vad vi ska prioritera Domarnas/instruktörens bemötande Några frågor att ställa sig upp: anställd senaste året VÄLKOMNA, lagidrott, gruppträning, verksamhetsutvecklat senaste året, Du ska nu fånga in en person och berätta om något som du är stolt över senaste året

4

5 Prioriteringsmatris - Gruppträning
2017 2015 2014 Viktighet Nöjdhet 1 Den övergripande organiseringen kring gruppträningen 72% 83% 66% 84% 67% 2 Information kring ändringar av tider, inställda pass osv. 86% 79% 85% 77% 3 Utbudet av gruppträning 81% 69% 68% 4 Gruppträningslokalen 78% 64% 5 Omklädningsrummen 59% 51% 57% 50% 53% 6 Instruktörens förmåga att leda träningen 95% 92% 96% 94% 91% 7 Instruktörens bemötande 8 Prisvärdhet (nöjdhet avser Korpen generellt) 70% 9 Närhet/tillgänglighet 90% 87% 88% Medelvärde 82% 2346 svar Ingen punkt är i behov av förbättringar utifrån nuvarande medelvärden. Förra omgången var endast Prisvärdhet i prioriteringsområdet. Prioriteringsmatriserna visar även vilket område som medlemmarna är mest nöjd med dvs ”Instruktörens bemötande” och minst nöjd med; ”Omklädningsrummen”. Vilket område medlemmarna anser viktigast; Instruktörens bemötande+Instruktörens förmåga att leda träningen, och minst viktigt; ”Omklädningsrummen”. Prioriteringsmatrisen visar hur viktiga de olika områdena är (viktighet) jämfört med hur bra medlemmarna tycker att föreningen är (nöjdhet). De områden som är viktiga för medlemmarna (viktighet över medel), men som fått ett lägre betyg på nöjdhet (nöjdhet under medel), hamnar i förbättringsområdet (rosa). Ett vanligt mål för medelvärdet för nöjdhet (andel som svarat betyg 4-5) är 70%.

6 Prioriteringsmatris – Lagidrott/racketsporter
2017 2015 2014 Viktighet Nöjdhet 1 Den övergripande organiseringen kring matcherna 65% 66% 63% 64% 2 Information kring ändringar av tider, inställda matcher, matchresultat osv. 72% 62% 75% 56% 74% 59% 3 Spelplanen 77% 61% 4 Omklädningsrummen 29% 36% 28% 31% 27% 32% 5 Domarnas förmåga att döma matcherna 51% 71% 44% 68% 45% 6 Domarnas förmåga att motverka ett kränkande och nedsättande språkbruk utifrån fair play och diskrimineringsgrunderna 54% - 7 Domarnas bemötande 67% 73% 69% 70% 8 Närheten/tillgängligheten 9 Matchtider 58% 53% 10 Prisvärdhet (nöjdhet avser Korpen generellt) 79% Medelvärde 57% 2114 svar Punkt 5 ”Domarnas förmåga att döma matcherna” och punkt 9 ”Matchtider” ligger i området för förbättring. Även punkt 2 ”Information kring ändringar av tider, inställda matcher, matchresultat osv.” samt punkt 6 ”Domarnas förmåga att motverka ett kränkande och nedsättande språkbruk utifrån fair play och diskrimineringsgrunderna” tangerar området för förbättring. Prioriteringsmatrisen visar även vilket område som medlemmarna är mest nöjda med dvs ”Prisvärdhet” och minst nöjd med; ”Omklädningsrummen”. Vilka områden medlemmarna anser är viktigast; ”Information kring ändringar av tider, inställda matcher, matchresultat osv.” resp. ”Spelplanen”. Minst viktigt är ”Omklädningsrummen”. Prioriteringsmatrisen visar hur viktiga de olika områdena är (viktighet) jämfört med hur bra medlemmarna tycker att föreningen är (nöjdhet). De områden som är viktiga för medlemmarna (viktighet över medel), men som fått ett lägre betyg på nöjdhet (nöjdhet under medel), hamnar i förbättringsområdet (rosa). Ett vanligt mål för medelvärdet för nöjdhet (andel som svarat betyg 4-5) är 70%.

7 Erfarenhetsutbyte 25 november Syfte och målsättning
Syftet är att skapa förutsättningar för möten och därigenom få inspiration Målsättningen är att du får nya kontakter och nya tankar för verksamhetsutveckling

8 Erfarenhetsutbyte Isbrytare
Berätta för en kollega vad du är stolt över att ha åstadkommit under senaste året i din korpförening

9 Erfarenhetsutbyte Samtal 1 Lagledaren
Lagledaren är en viktig person för att överhuvudtaget få korplag. Det ligger mycket jobb i att få ihop spelare till ett lag under en korpsäsong. Alltfler korpföreningar vittnar också om att det blir svårare att rekrytera eller behålla lag för att man inte har en lagledare som orkar längre 1. Hur underlättar du för lagledaren?

10 Erfarenhetsutbyte Samtal 2 Domaren/instruktören som ambassadör
Domaren och instruktören är Korpen för de allra flesta medlemmarna. Det är den personen som medlemmen möter varje vecka och den som symboliserar och är ambassadören för Korpen. 2. Hur säkerställer du att våra domare/instruktörer är goda ambassadörer?

11 Erfarenhetsutbyte Samtal 3 Verksamhetsutveckling
Alla vill verksamhetsutveckla men förutsättningarna är olika. Vad skulle du vilja verksamhetsutveckla eller redan har prövat? Vilka positiva/negativa lärdomar har du dragit kring verksamhetsutveckling? 3. En verksamhet vi har utvecklat eller vill utveckla?

12 Erfarenhetsutbyte Samtal 4 Samverka med övriga idrotten
Svensk Idrott 2025 säger bland annat att idrotten behöver samverka mer. Tillsammans med distriktsidrottsförbund men även övriga idrottens föreningar. 4. Hur kan du samverka med övriga idrotten?

13 Erfarenhetsutbyte Samtal 5 Kommunikation till medlemmar
Föreningen måste möta och kommunicera med befintliga och potentiella medlemmar. Genom digitaliseringen öppnas det helt nya möjligheter för att kommunicera. Fundera över hur du gör idag och hur skulle du vilja att det skulle vara 5. Från nuläge till nyläge i att kommunicera med medlemmarna

14 Erfarenhetsutbyte Samtal 6 Min utmaning
Har du en utmaning som du skulle vilja utbyta erfarenheter kring. Det kan vara personal-/kanslifrågor, styrelsen som arbetsgivare, kommunkontakter eller något helt annat. 6. Min utmaning

15 Erfarenhetsutbyte Samtal 7 Korpen på jobbet
Arbetsplatser har en särställning inom Korpen men utmaningarna är många och arbetssätten skiljer sig. 7. Så arbetar vi med Korpen på jobbet?

16 Erfarenhetsutbyte 1. Hur underlättar du för lagledaren?
2. Hur säkerställer du att våra domare/instruktörer är goda ambassadörer? 3. En verksamhet vi har utvecklat eller vill utveckla? 4. Hur kan du samverka med övriga idrotten? 5. Från nuläge till nyläge i att kommunicera med medlemmarna 6. Min utmaning 7. Så arbetar vi med Korpen på jobbet


Ladda ner ppt "Erfarenhetsutbyte 25 november"

Liknande presentationer


Google-annonser