Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling
Nödvändiga samtal - SSK får ofta följa upp ett svårt besked, förtydliga informationen, ta emot känsloreaktioner och medicinska frågor ”all information som har en allvarlig och negativ effekt på en individs syn på sin framtid” Robert Buckman (1984)
Agenda dag 1 8.30-12.00 Välkomna och ramar Förväntningar Affektteori Platt-formen Rollspel platt-formen Filmer och diskussion
Agenda dag 2 8.00-12.00 13.00-17.00 Grupp A Samtalsträning Summering Utvärdering 13.00-17.00 Grupp B Samtalsträning Summering Utvärdering
Kunskap Förståelse Förmåga Mål Kunskap om hur känslomässig stress påverkar människors kommunikation och beteenden Ökad förståelse för patientens uttryck och bakomliggande behov Ökad förmåga att läsa av och möta patientens reaktioner Kunskap Förståelse Förmåga
Vad Hur Nödvändiga samtal Situationen riskerar att bryta kontakten, vilket kan vara ett hinder för att kunna ge fortsatt omvårdnad Relationen kan erbjuda tillräckligt mycket trygghet för att upprätthålla kontakten och fortsätta samtalet. Genom samtalsfärdighet kan vi återupprätta kontakt med patienten vilket möjliggör ett samarbete gällande vården. Vad Hur Varför är denna färdighet viktig? Referera till Pehrson artikeln
Kognitivt och emotionellt INNEHÅLL | VAD DIAGNOS BEHANDLING REMISS JOURNAL MEDICIN ORD UTREDNINGAR RELATION | HUR SAMSPEL KÄNSLOR NÄRVARO STÄMNING TILLIT KROPPSSPRÅK RESPEKT
Empati Och vägledas av den förståelsen i kontakten med den andre Att fånga upp patientens känslor Förstå varför den känner som den gör Och vägledas av den förståelsen i kontakten med den andre
Professionell hållning Prioritera patientens behov och ge ett personligt bemötande baserat på empati (Ulla Holm)
Affekter styr våra reaktioner NÄRMA SIG - BELÖNING glädje intresse NEUTRAL förvåning FJÄRMA SIG - KAMP/FLYKT ilska rädsla ledsen skam avsky avsmak Tror du att patienten är på väg mot dig = redo att prata om fortsättning av vården eller på väg ifrån dig = behöver bemötas och fångas upp.
Empatiskt bemötande (”Platt-formen”) Tecken på reaktion Stanna upp: vad känner patienten Sätt ord på känslan Bejaka och bekräfta patientens reaktion Bekräfta patientens handlingar 4 3 2 1
Empatiskt bemötande (”Platt-formen”) Tecken på reaktion Ord eller kroppsspråk Tydligt eller antydan Stanna upp: vad känner patienten? Närma sig – belöning Fjärma sig – kamp/flykt Sätta ord på känslan Du verkar orolig – stämmer det? Jag märker att du reagerar – vad känner du? Bejaka och bekräfta patientens reaktion Jag kan tänka mig att detta är jobbigt för dig Det är normalt att reagera som du gör Jag finns här om du vill prata om hur du har det Bekräfta patientens handlingar Du har verkligen gjort allt du kunnat Det är klart att du xx när du känner så 5 4 3 2 1
Kommunikation som minskar utrymme Tröstande klyschor Oombedda åsikter Godkänna eller samtycka Negativa värderingar av patientens handlingar Förminskande Byta samtalsämne/avleda Slutna frågor
Kommunikation som skapar utrymme Fånga upp och sätt ord på signaler Sätt ord på iakttagelser Bekräfta känslor Visa aktivt intresse Bjud in till styrning av samtalet Spegla Summera