Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Teletal Personligt stöd vid telefonsamtal En förmedlingstjänst från PTS 020-22 11 44.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Teletal Personligt stöd vid telefonsamtal En förmedlingstjänst från PTS 020-22 11 44."— Presentationens avskrift:

1 Teletal Personligt stöd vid telefonsamtal En förmedlingstjänst från PTS

2 1998 Teletal startar som en rikstäckande tjänst för personer med talhandikapp Teletal

3 Bredare användning Talstöd Minnesstöd Anteckningsstöd
Hjälp med knappval Förtydliga det som sägs Anteckningsstöd Kan också användas av den som vill ringa till någon som tar hjälp av Teletal Även För personer med nedsatt hörsel Teletal

4 Trepartssamtal Den som ringer upp (användaren) Teletals tolk
Uppringd person Ta er god tid = Viktigt att förbereda samtal väldigt noga och ta reda på hur ni ska hjälpa Sammanfatta = Gå igenom med brukaren vad samtalet handlade om. Bekräfta att ni skickar anteckningar om den hjälpen har lämnats Teletal

5 För vem? Rikstäckande tjänst för alla
Svårigheter att genomföra telefonsamtal Svårt att koncentrera sig Svårt att höra eller minnas Orolig Behöver tid Talar otydligt Talar osammanhängande Bemötande Teletal skapar förståelse Målgrupp = Fokuserar på behovet av hjälp, inte funktionshindret Svårt att tala = Förbereda samtal via mail (afasi, stamning) Största tjänst = Minnesanteckningar Skapar förståelse = Lugn i samtal, tid för användaren. Att slippa förklara sig eller bli illa bemött. Taltjänst = Samarbete. Känner till Teletal bättre där taltjänst finns. Större användning av vissa kunder där taltjänst inte finns. Teletal

6 Kostnadsfritt Ingen registrering, förbokning eller remiss
Öppet vardagar Öppet helger Fullständig sekretess Databas för kontaktuppgifter Teletal

7 Våra tolkar Finns ingen teletalstolkutbildning
För att bli Teletalstolk Erfarenhet av målgruppen/målgrupper Lämplig personlighet Intern utbildning Praktik Vanlig bakgrund = Arbetat inom vården, SOS alarm, Färdtjänst och sjukresor, telefonvana, livserfarenhet God tolksed = Ingen utbildning för teletalstolkar Teletal

8 Ökad användning År 2003 4148 samtal på hela året
År samtal per månad Teletal

9 Teletal 020-22 11 44 Trepartssamtal Kostnadsfritt Rikstäckande
Ingen förbokning Ingen remiss Tillgängligt för alla Drivs sedan maj 2010 av Riksfärdtjänsten Sverige AB Teletal

10 Teletals informationsfilm
Teletals informationsfilm Teletal

11 Kontakta mig Har ni frågor eller funderingar Jag hjälper gärna till
Jessica Norström Ansvarig för tjänsten Teletal Riksfärdtjänsten Sverige AB Teletal


Ladda ner ppt "Teletal Personligt stöd vid telefonsamtal En förmedlingstjänst från PTS 020-22 11 44."

Liknande presentationer


Google-annonser