Problemskapande situationer Annika Grenhage Vecka 36, 2018
Problemskapande/utmanande utagerande eller utåtagerande Socialstyrelsen har valt att använda begreppet utmanande beteende: Aldrig meningsfullt att försöka att förstå beteendet isolerat från situationen Omgivningen som utmanas av beteendet Ska ses som signaler på att personen inte får sina behov tillgodosedda Lösningen ligger alltid i samspel med personen Omgivningens ansvar att hitta lösningar så att personen kan leva ett gott liv Källa: Att förebygga och minska utmanande beteende i LSS-verksamheter Socialstyrelsen 2015
Isbergsmetafor Det vi ser Symtom/beteenden Prestationer Annorlunda sätt att tänka, förstå och uppleva. Kognition Perception Emotion Erfarenheter Livssituation
Våra reaktioner på beteendet är sammanlänkat med: vad vi tror att beteendet beror på vilka känslor beteendet får oss att känna vilka känslor vi har gentemot personen om vi bemöter beteendet utifrån våra egna behov
Människosyn/grundsyn ”Kids do Well If They Can!” Människor som kan uppföra sig, gör det! ”Personer gör rätt om de kan! Om de inte gör rätt saknar de några av de tankefärdigheter som behövs för att hantera livets utmaningar. Ett kognitivt humanistiskt syn sätt Samarbetsbaserad problemlösnings modell CPS Ross Greene 7 7
• Att förstå konsekvensen av sina handlingar • Uthållighet Problemskapande situationer uppstår när man inte kan möta omgivningens krav • Att förstå konsekvensen av sina handlingar • Uthållighet • Impulskontroll • Sociala förmågor • Flexibilitet • Stresstålighet • Följsamhet Leder till stress Bo Hejlskov 8 8
En grundläggande uppfattning om att.. Människor som kan uppföra sig gör det! Vanliga uppfostrande metoder fungerar inte på människor med kognitiva funktionsnedsättningar Metoderna måste bygga på att personen har kontrollen Vårt förhållningssätt måste ha som mål att alltid öka tilliten till oss Krav måste alltid möta förmåga Alla har rätt att säga nej Dämpa affekten Alltid vilja förhindra kaos - avled Bo Hejlskov
KASAM Främjande Förebyggande Begripligt Hanterbart Meningsfullt Källa: Aron Antonovsky 10
Fokus på positiva upplevelser PERMA – modellen Avsaknad av övergrepp. Fokus på positiva upplevelser Fokus på att personen det handlar om ska ha en meningsfull vardag. Personen ska bestämma så mycket som möjligt i sitt eget liv. Personal och andra måste visa respekt. Seligman
PERMA – modellen Positiva känslor Engagemang Relationer Mening Att uppnå något Seligman
Stress En obalans mellan krav och förmåga. Kroppens reaktion på fysisk och psykisk påfrestning. Definiera stress Exempel utifrån oss 13
Hejlskov-Uhrskovs stressmodell (Fritt efter Nuechterlein and Dawson) Kaos Varningstecken Stressnivå Tid 14 14
Innan personen förlorar kontrollen.. Copingstrategier Att skärma av sig, att bli trött/sova/behöva vila, specialintressen, låtsaskompis, WOW… …och negativa varningstecken Aggressivitet/irritabilitet, ångest, oro, infektioner, självskadande beteenden, magsmärtor, sinneskänslighet, störd sömn, tvång, pessimism, rastlöshet, bristande inlärningsförmåga, överskottsenergi…
Kaos Deeskaleringsfas Eskaleringsfas Vardag Vardag Vad är skillnaden i de olika faserna? Vardag, Eskaleringsfas och Kaos - Hur behöver vi förhålla oss i de olika faserna? ( vår ritade bild) Tillgång till bildern t.o. m. lågaffektivt bemötande. Vi börjar på bild 24 Eskaleringsfas Vardag Vardag
Vad gör vi? • Kravanpassning • Lågaffektivt bemötande • Avledning Fokus på avledning. Bo Hejlskov 17 17 17
Planera för processen: Var ska jag vara? Vem ska jag vara med? Kravanpassning Planera för processen: Var ska jag vara? Vem ska jag vara med? Vad ska jag göra? Vad ska jag lära? Hur ska jag göra? När ska jag göra det? Hur länge ska jag hålla på? Vad ska jag göra sedan? 18
Att vara steget före/skyddande faktorer Balans i vardagen Sanera miljön perceptuellt Kravanpassa Anpassa efter dagsform Lugn plats Att vara bra på något Känna tillit Mötas av kunskap/förståelse Mötas av positiva människor Mötas av en lågaffektiv omgivning
Att vara steget före/skyddande faktorer Kognitiva hjälpmedel/struktur Tid Att bli färdig/redo Val/inflytande/delaktighet Glädje Motiverande handlingar
Lågaffektivt bemötande Ett icke konfronterande arbetssätt vid problemskapande situationer. Ett förhållningssätt som fokuserar på ”vårt” bemötande och reaktioner som en del. Strategier för att minska problemskapande beteende. Undviker alla former av bestraffningar. 21 21 21
Affekt Affekt smittar - när du är ledsen, blir jag ledsen Affektreglering 22 22 22
Avledning Intresse Humor Förvåning Fysisk Personalbyte 23
Bedöm och sätt mål för dig själv såväl som för den du arbetar med! Hur bör jag vara? Medveten, koll på mina egna reaktioner Vad triggar mig? Kritiskt reflektera Alla har vi förutfattade meningar Personer som utmanar innebär att jag måste arbeta med mina egna fördomar Bedöm och sätt mål för dig själv såväl som för den du arbetar med! Färdiga mallar ouch fördommar Aktivt Barn som utmanar – arbiter med oss själva. 24 24 24
Lågaffektivt bemötande Häll inte på mer bensin! Dämpa dina känslouttryck. Se till att smitta den andra med ditt lugn Undvik att smittas av den andres oro Undvik ögonkontakt Undvik beröring Var vaksam på oljud ”Lyssna” - Vad försöker personen att säga? Avledning 25 25 25
Lågaffektivt bemötande Respektera det personliga utrymmet Tänk på hur du kommunicerar: språkligt och icke språkligt Sätt dig när den andra blir orolig Undvik att markera dig fysiskt Låtsas vara på stan en mörk lördagsnatt Flytta andra (om det behövs) Fasthållning, 26 26 26
Definition på en bra lösning Alla lösningar som båda är överens om Realistiska Ömsesidigt tillfredsställande Ross Green CPS Kort beskrivning om tid finnes. 27 27 27 27
Vems är problemet. Är det ett problem Vems är problemet? Är det ett problem? Hur ofta förekommer det och i vilken omfattning?
Problemskapande situationer kan vara.. Farligt för personen själv eller andra. Konsekvenser: Vi måste handskas med detta direkt! Stoppas direkt! Inte farligt det är jobbigt för personen eller omgivningen Konsekvenser: Tänka kring strategier för att ändra det Bakomliggande orsaker 29
Vad kan vi göra vid problemskapande situationer? Handlingsplan - då en problemskapande situation uppstår Långsiktigplan - för att förebygga problemskapande situationer
Långsiktig plan 1:Kartlägg och beskriv och försök att förstå 2: Åtgärda genom att öka kunskap och attitydförändra anpassa kompensera balansera hitta meningsfulla aktiviteter
Öka kunskap och attityd-förändra Anpassa Kompensera Balansera Vad gör personen när hen är stressad? I vilka situationer och aktiviter är hen stressad? Varför utifrån personens perspektiv? I vilka situationer/aktiviteter är hen inte stressad? Beskriv: Öka kunskap och attityd-förändra Anpassa Kompensera Balansera Hitta och inför meningsfulla aktiviteter Hur:
Observation Datum När? Var? Aktivitet? Med vem? Vad hände innan? Vad gör hen? Vad gör personalen?
Sammanfattning En filosofi: Barn och vuxna beter sig bra om de kan Ett mantra: Bakom varje problemskapande beteende finns ett olöst problem och/eller bristande förmåga. Kunskap: Konsekvenser lär inte personen färdigheter och lär inte personen lösa problem Några mål: Öka din förståelse för personer med problemskapande beteenden. Lär dig strategier för att tillgodose personens behov på ett förebyggande sätt hellre än i en krissituation Ett uppdrag: Tänk dig hur det skulle vara om vi skulle bemöta personer med problemskapande beteenden på ett annat sätt. Ditt sista mantra : Förbli lugnt optimistiskt och obevekligt envis trots alla odds. Ur ”Vilse i skolan” Ross W Greene 34 34 34
Referenser Bo Hejlskov Jørgensen, Problemskapandebeteende, 2009 Bo Hejlskov Elvén, Veje & Beier Utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar och psykisk sårbarhet, 2012 Bo Hejlskov, Beteendeproblem i skolan, 2014 Ross Greene, Explosiva barn Ross Greene, Vilse i skolan, 2011 Lågaffektivt bemötande red. Axel Chipumbu, Studentlitteratur 2017 Ulrika Aspeflo, Aspeflo om autism, 2010 Gunilla Gerland & Ulrika Aspeflo, Barn som väcker funderingar, 2009 Olga Bogdashina, Sinnesintryck och omvärldsuppfattning, 2003 www.pedagogisktperspektiv.se www.autism.se Bo Hejlskov Elvén: www.hejlskov.se Ross Greene: www.livesinthebalance.org