Problemskapande situationer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Men det här är väl ingenting nytt?
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Stresshantering stress-sårbarhet tidiga tecken
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
STRESS Stress är ett allmännt fenomen i vardagen, som påverkar på människans välmående. Stressen uppstår i människans inre men den är oftast en reaktion.
Leg psykolog/leg psykoterapeut
NEUROPSYKIATRISK COACH
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Konsten att leda sig själv
Mindfulness – en hjälp på vägen
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Ta ställning och handla!
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Hantera en kronisk sjukdom
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Kommunikation och samspel
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Tidsramar Start Fika Lunch Fika Slut.
Kognitivt perspektiv.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
En arena för lek och kompisskap
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Förändring – hot eller möjlighet?
Nonviolent Communication
Barn och stress.
Bemötande När det är svårt!
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
Ett anpassat pedagogiskt arbetssätt för personer med autism Elin Löberg, Gryningens korttidsboende Elin Löberg, Gryningens korttidsboende Helene Lohman,
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Kommunikationsprocesser
Välkomna till styrd helpdesk
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Tänker och känner? Hör? Ser? Säger och gör? Svårigheter Framgångar.
”Sockerdricka trädet”
Coaching.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Psykiskt funktionsnedsättning
Heby kommuns kvalitetspolicy
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Träff 11 Välkomna!.
Träff 13 Välkomna!.
Att förebygga problemskapande beteende/situationer
Att förstå och bemöta barn utifrån det lågaffektiva förhållningssättet
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Tips för bättre kommunikation
Kognitivt perspektiv.
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Presentationens avskrift:

Problemskapande situationer Annika Grenhage Vecka 36, 2018

Problemskapande/utmanande utagerande eller utåtagerande Socialstyrelsen har valt att använda begreppet utmanande beteende: Aldrig meningsfullt att försöka att förstå beteendet isolerat från situationen Omgivningen som utmanas av beteendet Ska ses som signaler på att personen inte får sina behov tillgodosedda Lösningen ligger alltid i samspel med personen Omgivningens ansvar att hitta lösningar så att personen kan leva ett gott liv Källa: Att förebygga och minska utmanande beteende i LSS-verksamheter Socialstyrelsen 2015

Isbergsmetafor Det vi ser Symtom/beteenden Prestationer Annorlunda sätt att tänka, förstå och uppleva. Kognition Perception Emotion Erfarenheter Livssituation

Våra reaktioner på beteendet är sammanlänkat med: vad vi tror att beteendet beror på vilka känslor beteendet får oss att känna vilka känslor vi har gentemot personen om vi bemöter beteendet utifrån våra egna behov

Människosyn/grundsyn ”Kids do Well If They Can!” Människor som kan uppföra sig, gör det! ”Personer gör rätt om de kan! Om de inte gör rätt saknar de några av de tankefärdigheter som behövs för att hantera livets utmaningar. Ett kognitivt humanistiskt syn sätt Samarbetsbaserad problemlösnings modell CPS Ross Greene 7 7

• Att förstå konsekvensen av sina handlingar • Uthållighet Problemskapande situationer uppstår när man inte kan möta omgivningens krav • Att förstå konsekvensen av sina handlingar • Uthållighet • Impulskontroll • Sociala förmågor • Flexibilitet • Stresstålighet • Följsamhet Leder till stress Bo Hejlskov 8 8

En grundläggande uppfattning om att.. Människor som kan uppföra sig gör det! Vanliga uppfostrande metoder fungerar inte på människor med kognitiva funktionsnedsättningar Metoderna måste bygga på att personen har kontrollen Vårt förhållningssätt måste ha som mål att alltid öka tilliten till oss Krav måste alltid möta förmåga Alla har rätt att säga nej Dämpa affekten Alltid vilja förhindra kaos - avled Bo Hejlskov

KASAM Främjande Förebyggande Begripligt Hanterbart Meningsfullt Källa: Aron Antonovsky 10

Fokus på positiva upplevelser PERMA – modellen Avsaknad av övergrepp. Fokus på positiva upplevelser Fokus på att personen det handlar om ska ha en meningsfull vardag. Personen ska bestämma så mycket som möjligt i sitt eget liv. Personal och andra måste visa respekt. Seligman

PERMA – modellen Positiva känslor Engagemang Relationer Mening Att uppnå något Seligman

Stress En obalans mellan krav och förmåga. Kroppens reaktion på fysisk och psykisk påfrestning. Definiera stress Exempel utifrån oss 13

Hejlskov-Uhrskovs stressmodell (Fritt efter Nuechterlein and Dawson) Kaos Varningstecken Stressnivå Tid 14 14

Innan personen förlorar kontrollen.. Copingstrategier Att skärma av sig, att bli trött/sova/behöva vila, specialintressen, låtsaskompis, WOW… …och negativa varningstecken Aggressivitet/irritabilitet, ångest, oro, infektioner, självskadande beteenden, magsmärtor, sinneskänslighet, störd sömn, tvång, pessimism, rastlöshet, bristande inlärningsförmåga, överskottsenergi…

Kaos Deeskaleringsfas Eskaleringsfas Vardag Vardag Vad är skillnaden i de olika faserna? Vardag, Eskaleringsfas och Kaos - Hur behöver vi förhålla oss i de olika faserna? ( vår ritade bild) Tillgång till bildern t.o. m. lågaffektivt bemötande. Vi börjar på bild 24 Eskaleringsfas Vardag Vardag

Vad gör vi? • Kravanpassning • Lågaffektivt bemötande • Avledning Fokus på avledning. Bo Hejlskov 17 17 17

Planera för processen: Var ska jag vara? Vem ska jag vara med? Kravanpassning Planera för processen: Var ska jag vara? Vem ska jag vara med? Vad ska jag göra? Vad ska jag lära? Hur ska jag göra? När ska jag göra det? Hur länge ska jag hålla på? Vad ska jag göra sedan? 18

Att vara steget före/skyddande faktorer Balans i vardagen Sanera miljön perceptuellt Kravanpassa Anpassa efter dagsform Lugn plats Att vara bra på något Känna tillit Mötas av kunskap/förståelse Mötas av positiva människor Mötas av en lågaffektiv omgivning

Att vara steget före/skyddande faktorer Kognitiva hjälpmedel/struktur Tid Att bli färdig/redo Val/inflytande/delaktighet Glädje Motiverande handlingar

Lågaffektivt bemötande Ett icke konfronterande arbetssätt vid problemskapande situationer. Ett förhållningssätt som fokuserar på ”vårt” bemötande och reaktioner som en del. Strategier för att minska problemskapande beteende. Undviker alla former av bestraffningar. 21 21 21

Affekt Affekt smittar - när du är ledsen, blir jag ledsen Affektreglering 22 22 22

Avledning Intresse Humor Förvåning Fysisk Personalbyte 23

Bedöm och sätt mål för dig själv såväl som för den du arbetar med! Hur bör jag vara? Medveten, koll på mina egna reaktioner Vad triggar mig? Kritiskt reflektera Alla har vi förutfattade meningar Personer som utmanar innebär att jag måste arbeta med mina egna fördomar Bedöm och sätt mål för dig själv såväl som för den du arbetar med! Färdiga mallar ouch fördommar Aktivt Barn som utmanar – arbiter med oss själva. 24 24 24

Lågaffektivt bemötande Häll inte på mer bensin! Dämpa dina känslouttryck. Se till att smitta den andra med ditt lugn Undvik att smittas av den andres oro Undvik ögonkontakt Undvik beröring Var vaksam på oljud ”Lyssna” - Vad försöker personen att säga? Avledning 25 25 25

Lågaffektivt bemötande Respektera det personliga utrymmet Tänk på hur du kommunicerar: språkligt och icke språkligt Sätt dig när den andra blir orolig Undvik att markera dig fysiskt Låtsas vara på stan en mörk lördagsnatt Flytta andra (om det behövs) Fasthållning, 26 26 26

Definition på en bra lösning Alla lösningar som båda är överens om Realistiska Ömsesidigt tillfredsställande Ross Green CPS Kort beskrivning om tid finnes. 27 27 27 27

Vems är problemet. Är det ett problem Vems är problemet? Är det ett problem? Hur ofta förekommer det och i vilken omfattning?

Problemskapande situationer kan vara.. Farligt för personen själv eller andra. Konsekvenser: Vi måste handskas med detta direkt! Stoppas direkt! Inte farligt det är jobbigt för personen eller omgivningen Konsekvenser: Tänka kring strategier för att ändra det Bakomliggande orsaker 29

Vad kan vi göra vid problemskapande situationer? Handlingsplan - då en problemskapande situation uppstår Långsiktigplan - för att förebygga problemskapande situationer

Långsiktig plan 1:Kartlägg och beskriv och försök att förstå 2: Åtgärda genom att öka kunskap och attitydförändra anpassa kompensera balansera hitta meningsfulla aktiviteter

Öka kunskap och attityd-förändra Anpassa Kompensera Balansera Vad gör personen när hen är stressad? I vilka situationer och aktiviter är hen stressad? Varför utifrån personens perspektiv? I vilka situationer/aktiviteter är hen inte stressad? Beskriv: Öka kunskap och attityd-förändra Anpassa Kompensera Balansera Hitta och inför meningsfulla aktiviteter Hur:

Observation Datum När? Var? Aktivitet? Med vem? Vad hände innan? Vad gör hen? Vad gör personalen?

Sammanfattning En filosofi: Barn och vuxna beter sig bra om de kan Ett mantra: Bakom varje problemskapande beteende finns ett olöst problem och/eller bristande förmåga. Kunskap: Konsekvenser lär inte personen färdigheter och lär inte personen lösa problem Några mål: Öka din förståelse för personer med problemskapande beteenden. Lär dig strategier för att tillgodose personens behov på ett förebyggande sätt hellre än i en krissituation Ett uppdrag: Tänk dig hur det skulle vara om vi skulle bemöta personer med problemskapande beteenden på ett annat sätt. Ditt sista mantra : Förbli lugnt optimistiskt och obevekligt envis trots alla odds. Ur ”Vilse i skolan” Ross W Greene 34 34 34

Referenser Bo Hejlskov Jørgensen, Problemskapandebeteende, 2009 Bo Hejlskov Elvén, Veje & Beier Utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar och psykisk sårbarhet, 2012 Bo Hejlskov, Beteendeproblem i skolan, 2014 Ross Greene, Explosiva barn Ross Greene, Vilse i skolan, 2011 Lågaffektivt bemötande red. Axel Chipumbu, Studentlitteratur 2017 Ulrika Aspeflo, Aspeflo om autism, 2010 Gunilla Gerland & Ulrika Aspeflo, Barn som väcker funderingar, 2009 Olga Bogdashina, Sinnesintryck och omvärldsuppfattning, 2003 www.pedagogisktperspektiv.se www.autism.se Bo Hejlskov Elvén: www.hejlskov.se Ross Greene: www.livesinthebalance.org