Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Att förstå och bemöta barn utifrån det lågaffektiva förhållningssättet

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Att förstå och bemöta barn utifrån det lågaffektiva förhållningssättet"— Presentationens avskrift:

1 Att förstå och bemöta barn utifrån det lågaffektiva förhållningssättet
Presentation av mig Kort runda av de som lyssnar Maria Bühler, leg psykolog/specialist i neuropsykologi Maria Bühler 2018

2 Vem är jag? Maria Bühler 2018

3 Maria Bühler 2018

4 Vilka verktyg ska vi använda, och när?
Maria Bühler 2018

5 Dagens agenda Vad beror problemskapande beteende på?
Sårbarheter och styrkor – att ha koll på mitt barns förmågor Förmågor kontra krav i vardagen Stress-sårbarhetsmodellen Verktygslådan – verktyg för att hantera kaos och verktyg för att förebygga kaos Maria Bühler 2018

6 Vad beror problemskapande beteende på?
Maria Bühler 2018

7 Maria Bühler 2018

8 Tidigare syn på det nyfödda barnet
Maria Bühler 2018

9 Modern spädbarnsforskning
Barn skiljer sig åt tidigt när det gäller: Temperament Uppmärksamhet Socialt intresse Arousal (vakenhet/ reglerbarhet) Maria Bühler 2018

10 Maria Bühler 2018

11 Lågaffektiv utgångspunkt
”Barn gör rätt om dom kan” Ross Greene (amerikansk barnpsykolog) Maria Bühler 2018

12 Sårbarheter Styrkor Maria Bühler 2018

13 Förmågan att komma på idéer
Maria Bühler 2018

14 Förmågan att kunna välja bland idéer..
Maria Bühler 2018

15 Förmågan att hejda sig Maria Bühler 2018

16 Förmågan att kunna planera
Maria Bühler 2018

17 Förmågan att säga ja Maria Bühler 2018

18 Förmågan att lugna sig Maria Bühler 2018

19 Förmåga att förstå sociala regler
Maria Bühler 2018

20 Förmågan att hantera sinnesintryck
Maria Bühler 2018

21 Vardagen består av krav
Uttalade krav Outtalade krav (komma i tid, bädda sängen, duka undan efter sig, göra läxor) (att läsa ansiktsuttryck, kunna ”läsa mellan raderna”, hantera mycket information, kunna lägga upp en plan, veta hur man ska ta kontakt med någon annan) Maria Bühler 2018

22 En typisk morgon – vilka krav ställer vi?
Planera – sätta på sig kläder, vad ska jag börja med på frukosten? Stå ut med massa sinnesintryck… Kunna säga ja till något nytt.. Flingorna slut.. Kunna hejda sig, inte ta det godaste.. Maria Bühler 2018

23 Stress och beteende Kaos Stressnivå Sovit oroligt
Orättvisa Flingor slut Känslig för sinnesintryck Varningstecken Stressnivå Svårt att välja kläder Sovit oroligt Maria Bühler 2018

24 Stress och beteende Kaos Stressnivå Sovit orolig Varningstecken
Svårt att välja kläder Kaos Känslig för sinnesintryck Fel mat Varningstecken Orättvisa Stressnivå Maria Bühler 2018

25 Behöver vara balans mellan krav och förmåga
Maria Bühler 2018

26 För höga krav = förmågan minskar
Maria Bühler 2018

27 Diskutera med varandra
Vilka krav ställer ni på era barn i olika situationer. Prata både om uttalade och outtalade krav. I vilka situationer händer det att kraven överstiger ert barns förmåga? Hur kan ni se att det är obalans mellan krav och förmåga? Maria Bühler 2018

28 Verktygslådan del 1 Maria Bühler 2018

29 Stress och beteende Kaos Stressnivå
-Ändrat kroppsspråk? Spänd i kroppen? -Ändrad blick – svartnar i blicken? -Språket, använder fula ord? -Rösten, skriker, spänd röst? -Drar sig undan? -Vägrar, säger nej? -Slänger saker? Kaos Orättvisa Flingor slut Känslig för sinnesintryck Varningstecken Stressnivå Svårt att välja kläder Sovit oroligt Maria Bühler 2018

30 Varningstecken – barnets sätt att lösa en svår situation
Maria Bühler 2018

31 Övergripande lågaffektivt mål: Kontrollprincipen
Att hjälpa barnet att behålla kontrollen över sig själv Maria Bühler 2018

32 Att arbeta med avledningar för att få ner stressen
Byta fokus, ”titta en fågel” Prata om något roligt (vad önskar du dig när du fyller år?) Bekräfta känslan (nu ser jag att du blir jätteledsen) Dra fram annan aktivitet – ja, man får ta fram paddan ibland.. Erbjud något annat gott (nu kokar jag lite choklad till dig istället) Hjälpa barnet bort från sammanhanget (kom så går du och jag och kikar på tv i tv-rummet istället) Maria Bühler 2018

33 Kom-ihåg när det gäller avledningar
Måste alltid anpassas till just ditt barn. Du vet vad som fungerar avledande på ditt barn. Man får prova sig fram, finns inte ett ”recept” som funkar på alla. Går inte att använda om ditt barn har tappat kontrollen och ramlat över i kaos, då är det andra verktyg som gäller.. Du behöver inte vara rädd för att förstärka negativt beteende, avledningar ska användas för att undvika kaos, sedan har vi andra verktyg för att jobba med mer långsiktiga förändringar. Maria Bühler 2018

34 Verktygslådan del 2 Maria Bühler 2018

35 KAOS Stress och beteende Kaos Stressnivå Sovit oroligt
Orättvisa Flingor slut Känslig för sinnesintryck Varningstecken Stressnivå Svårt att välja kläder Sovit oroligt Maria Bühler 2018

36 Affektsmittan – ett viktigt instrument
Maria Bühler 2018

37 Vi smittar varandra hela tiden..
Med lugn… Med rädsla/ilska osv… Ta upp forskning från psykiatrin. Ssk – skillnad om de gick in i ett rum med rädsla eller inte. Maria Bühler 2018

38 Som förälder behöver jag ha koll på mig själv.. Vad smittar jag med?
Maria Bühler 2018

39 Kort stress-skola Maria Bühler 2018

40 Maria Bühler 2018

41 Vad händer i kroppen när vi blir stressade?
Adrenalin / cortisol/ noradrenalin Maria Bühler 2018

42 Vilket syfte har stressresponsen
Maximera tillgången på energi – fight or flight Hjärtfrekvensen ökar Andhämtningen blir snabbare Blodet förflyttas från matsmältningssystemet till de större muskelgrupperna Man svettas mer för att kyla ner kroppen Kroppen utsöndrar endorfiner för att minska smärtkänslighet Maria Bühler 2018

43 Hela systemet påverkas
Maria Bühler 2018

44 Övning Sätt er 2 och 2. Båda i paret får fundera på någon situation under de senaste veckorna när du har blivit arg/stressad/irriterad (hemma eller på jobbet). Gå tillbaka till den situationen och fundera på hur det kändes i kroppen när du blev arg/irriterad/stressad. Vad hände i kroppen när du blev arg? Fundera på hur det kändes i käkarna, påverkades blicken, vad hände med andhämtningen, hur kändes det i magen osv? Beskriv för varandra hur du/ni reagerar vid stress/ irritation/ ilska. Maria Bühler 2018

45 Det autonoma (icke-viljestyrda) nervsystemet
Sympatiska (gas) Parasympatiska (broms) Höjer reaktionen Pupiller vidgas Andning påverkas Hjärtat slår snabbare Fight or flight Hjärtverksamheten minskar Blodtrycket sjunker ”Må-bra”-hormon (oxytocin)ökar Matspjälkningsapparat en stimuleras Maria Bühler 2018

46 Lågaffektivt mål: att smitta med lugn
Maria Bühler 2018

47 Genväg till det parasympatiska nervsystemet…
Maria Bühler 2018

48 Backa Andas Rösten Kropps-språket
Strategier för att hantera affektutbrott Andas Backa Ögon-kontakten Rösten Kropps-språket Vända på situationen? Få bort de andra? Medstånd, inte motstånd Maria Bühler 2018

49 Tips från andra föräldrar – att behålla lugnet
Tänk på nåt annat (frukter på B..?) Fokusera på din egen kropp (hur känns det i mig nu) Omtolka situationen (barn gör rätt om dom kan..) Om möjligt, byt plats med annan vuxen en stund Maria Bühler 2018

50 Så här långt – verktyg för att hantera när stressen redan är hög
Så här långt – verktyg för att hantera när stressen redan är hög.. Men vi vill ju få till en lugnare vardag på lång sikt! Maria Bühler 2018

51 Verktygslådan del 3 – att arbeta förebyggande
Maria Bühler 2018

52 Affektutbrottsmodellen
Christian Bergbom, Linköpings kommun 2015 10.50 Gå igenom modellen Gränsen för när man förlorar kontrollen olika hög/låg för olika individer Spädbarn har gränsen nere vid golvet, sedan höjs den undan för undan De flesta vuxna har en ganska hög gräns och förlorar sällan kontrollen Vid så kallade dolda handikapp är gränsen mycket lägre Man hamnar snabbare i kaos-fasen, där man inte har möjlighet att samarbeta I kaos-fasen kan man ta till svåra beteendeproblem, som att slåss, sparka, bitas, för att få ner ångesten och återfå kontrollen över sig själv. Viktigt att lära sig vad som utlöser affekt hos individen med beteendeproblem. Se tecken på eskalering, försöka arbeta med avledning, få ner affekten. Efter kaos-fasen kommer alltid en deeskalering, och sedan vardag igen.. Maria Bühler 2018

53 Affektutbrottsmodellen - metod
Christian Bergbom, Linköpings kommun 2015 Vardag 10.50 Gå igenom modellen Gränsen för när man förlorar kontrollen olika hög/låg för olika individer Spädbarn har gränsen nere vid golvet, sedan höjs den undan för undan De flesta vuxna har en ganska hög gräns och förlorar sällan kontrollen Vid så kallade dolda handikapp är gränsen mycket lägre Man hamnar snabbare i kaos-fasen, där man inte har möjlighet att samarbeta I kaos-fasen kan man ta till svåra beteendeproblem, som att slåss, sparka, bitas, för att få ner ångesten och återfå kontrollen över sig själv. Viktigt att lära sig vad som utlöser affekt hos individen med beteendeproblem. Se tecken på eskalering, försöka arbeta med avledning, få ner affekten. Efter kaos-fasen kommer alltid en deeskalering, och sedan vardag igen.. Maria Bühler 2018

54 Vardagsdelen: kravanpassningar och tydliggörande
Maria Bühler 2018

55 Schema Varför? Tydliggörande Tankestöd Pålitligt Överblick Vad kommer
Hur? Individanpassa! Form Längd Mängd information Flexibilitet-exakthet Förmågor och styrkor Varför? Tydliggörande Tankestöd Pålitligt Överblick Vad kommer INTE hända ur vet man då om någon med autism behöver hjälp av någon typ av visuellt schema? (BOkEN) Tyvärr går det sällan till så att de säger ”jag förstår inte riktigt, skulle jag kunna få ett visuellt schema som stöd=” Ledtrådar som KAN betyda att man behöver schema kan vara att man (skriv=?) Går iväg Inte gör det ”man ska” Får ett utbrott Gör samma sak alltid alltid Har svårt att byta, inleda, upprätthålla aktiviteter Orolig Rastlös

56 Maria Bühler 2018

57 Kogita psykologi AB & Therese Waldenborg AB

58 Tidhjälpmedel Maria Bühler 2018

59 Sofia 5 år Behöver hjälp med Svårt med
Att planera, vill gärna leka hela morgonen Känslig för nya saker Svårt att lugna ner sig när hon bli upprörd Tydligt schema över morgonen, vad gör vi först, vad gör vi sen Förberedelser (prata på kvällen innan om vad som ska hända imorgon) Hjälp i att hitta kontrollen när hon blir upprörd, egen lugn- och ro-plats, vara själv? Maria Bühler 2018

60 Yousuf 6 år Behöver hjälp med Svårt med
Ta det lugnt, går ofta på högvarv Får massvis idéer, men kan inte avsluta dom Känslig för ordet nej, kan explodera då Tydlig struktur över morgonen, hjälp av tidhjälpmedel? Hjälp att kanalisera sin energi, skriva upp hans idéer/ta kort med telefonen? Göra senare? Hitta andra sätt än att säga nej ”jättebra idé att måla, vi gör det i eftermiddag när du har kommit hem” Maria Bühler 2018

61 Affektutbrottsmodellen - metod
Christian Bergbom, Linköpings kommun 2015 Upptrappning 10.50 Gå igenom modellen Gränsen för när man förlorar kontrollen olika hög/låg för olika individer Spädbarn har gränsen nere vid golvet, sedan höjs den undan för undan De flesta vuxna har en ganska hög gräns och förlorar sällan kontrollen Vid så kallade dolda handikapp är gränsen mycket lägre Man hamnar snabbare i kaos-fasen, där man inte har möjlighet att samarbeta I kaos-fasen kan man ta till svåra beteendeproblem, som att slåss, sparka, bitas, för att få ner ångesten och återfå kontrollen över sig själv. Viktigt att lära sig vad som utlöser affekt hos individen med beteendeproblem. Se tecken på eskalering, försöka arbeta med avledning, få ner affekten. Efter kaos-fasen kommer alltid en deeskalering, och sedan vardag igen.. Maria Bühler 2018

62 Avledningar. Individuellt utformade. För att undvika kaos.
Maria Bühler 2018

63 Affektutbrottsmodellen - metod
Christian Bergbom, Linköpings kommun 2015 Kaos 10.50 Gå igenom modellen Gränsen för när man förlorar kontrollen olika hög/låg för olika individer Spädbarn har gränsen nere vid golvet, sedan höjs den undan för undan De flesta vuxna har en ganska hög gräns och förlorar sällan kontrollen Vid så kallade dolda handikapp är gränsen mycket lägre Man hamnar snabbare i kaos-fasen, där man inte har möjlighet att samarbeta I kaos-fasen kan man ta till svåra beteendeproblem, som att slåss, sparka, bitas, för att få ner ångesten och återfå kontrollen över sig själv. Viktigt att lära sig vad som utlöser affekt hos individen med beteendeproblem. Se tecken på eskalering, försöka arbeta med avledning, få ner affekten. Efter kaos-fasen kommer alltid en deeskalering, och sedan vardag igen.. Maria Bühler 2018

64 Backa Andas Rösten Kropps-språket
Strategier för att hantera affektutbrott Andas Backa Rösten Ögon-kontakten Kropps-språket Vända på situationen? Få bort de andra? Medstånd, inte motstånd Maria Bühler 2018

65 Affektutbrottsmodellen - metod
Christian Bergbom, Linköpings kommun 2015 Nertrappning 10.50 Gå igenom modellen Gränsen för när man förlorar kontrollen olika hög/låg för olika individer Spädbarn har gränsen nere vid golvet, sedan höjs den undan för undan De flesta vuxna har en ganska hög gräns och förlorar sällan kontrollen Vid så kallade dolda handikapp är gränsen mycket lägre Man hamnar snabbare i kaos-fasen, där man inte har möjlighet att samarbeta I kaos-fasen kan man ta till svåra beteendeproblem, som att slåss, sparka, bitas, för att få ner ångesten och återfå kontrollen över sig själv. Viktigt att lära sig vad som utlöser affekt hos individen med beteendeproblem. Se tecken på eskalering, försöka arbeta med avledning, få ner affekten. Efter kaos-fasen kommer alltid en deeskalering, och sedan vardag igen.. Maria Bühler 2018

66 Nertrappning – återgång till vardagen
Skapa lugn Vänta ut Skapa plats för återhämtning Avled Återgå till vardagsrutiner Återknyt till isbergsmodellen – det vi ser när någon får ett utbrott är bara toppen på isberget. Viktigt att också titta vad som finns under vattenytan, för att förstå varför individen gör som hen gör. Maria Bühler 2018

67 Diskussion Diskutera två och två
Vad gör ni redan hemma för att kravanpassa kring era barn? Finns det saker ni har kommit på idag som ni skulle kunna förändra? Era bästa exempel på avledningar när barnet är på väg upp i affekt? Tid: 10 min Maria Bühler 2018

68 Och vad är INTE lågaffektivt bemötande?
Att ta emot slag och fula ord utan att reagera Att inte prata, skratta eller använda kroppsspråk Att undvika ångest eller utbrott till varje pris Att aldrig säga ifrån Att inte ställa krav Det här tycker jag är vanliga missuppfattningar om vad det är. Jag kan förstå att man är skeptisk om man tänker att det är det här som det är. Vad händer? Man utstrålar helt andra saker än lugn. Kanske utstrålar man rädsla, nervositet. Kanske undertryckt vrede. LÄTTT HÄNT! Att använda lågaffektivt bemötande är INTE lätt och kräver övning och reflektion. Kräver MOD, att byta när man inte fixar det. Bo heljskov pratar om tassande pedagogik

69 Tassande pedagogik! Vad är farorna med det? Vad är det?
Att agera för att undvika ångest och utbrott för att det är obehagligt Att undvika att ställa krav Man blir otydlig Man blir ängslig och orolig Man hjälper inte barnet att utvecklas och komma vidare Man inger inte förtroende Vad är tassande pedagogik? Vanliga missar är att man tror att man är lågaffektiv, men man är osäker och tassande ELLER att man tror att man är tydlig fast man egentligen är inflexibel och inte fingertoppskänsla. Man hör ofta hemma i någon av de här kategorierna, man har en tendens till de ena eller andra. Tricket är lugn och tydlig. Självbestämmande och struktur. De är inte lätta att få ihop men vi måste försöka.

70 Sträva efter att utstråla:
Jag finns här! Jag ger dig utrymme om du behöver, men jag finns kvar! Jag orkar och står ut fast du är orolig Jag förstår att situationen är svår för dig just nu Jag som vuxen tar ansvar över situationen Jag har en plan för hur det ska bli bättre Kogita psykologi AB & Therese Waldenborg AB

71 .. Men blir det inte väldigt mycket curling..?
Maria Bühler 2018

72 Behöver barn inte bara gränser och konsekvenser?
Maria Bühler 2018

73 Olika föräldrastilar har olika effekt
Lydnad Självständigt tänkande Kaos Struktur Brist på engagemang Värme, engagemang Wendy S. Grolnick Maria Bühler 2018

74 Vi blandar ofta ihop Maria Bühler 2018

75 Vi ska hjälpa våra barn att lyckas genom att skapa bra förutsättningar för dom!
Maria Bühler 2018

76 .. Och dom andra barnen i familjen..?
Maria Bühler 2018

77 Rättvisebegreppet Maria Bühler 2018

78 Ibland behöver vi anpassa för att hjälpa barnet att behålla kontrollen över sig själv. Det kan också vara rättvisa! Maria Bühler 2018

79 Sammanfattning Barn gör rätt om dom kan Stress-sårbarhetsmodellen
Verktyg för att hantera och verktyg för att förebygga/ förändra Affektsmittan: vi som föräldrar behöver ha koll på oss själva. Stressresponsen. Affektutbrottsmodellen Jobba med tydliggörande och kravanpassningar Vi ska inte tassa Rättvisa kan ibland vara att fördela ojämnt Maria Bühler 2018

80 Boktips och länkar ”Barn som bråkar” av Bo Hejlskov Elvén och Tina Wiman ”Explosiva barn” av Ross Greene Lågaffektiva psykologer på Youtube Maria Bühler 2018

81 Maria Bühler 2018


Ladda ner ppt "Att förstå och bemöta barn utifrån det lågaffektiva förhållningssättet"

Liknande presentationer


Google-annonser