Gruppens uppdrag: Att via medarbetarna i Örgryte-Härlanda utveckla kund-/brukarfokus utifrån Visionen . Metod: Ta fram stöd till hjälp för varje arbetsgrupp.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Advertisements

EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Landstingsfullmäktiges hälso- och sjukvårdsberedningar Det finns fyra beredningar: öst, nord, syd och mitt. Beredningarna består av förtroendevalda.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
HOPPSAN… DU HAR VISST FLYTTATS TILLBAKA I TIDEN – TIDEN FÖRE LINJALEN, MÅTTBANDET OCH TUMSTOCKEN ATT MÄTA….
Välkommen till Sundsvall City IBC Träningstider P/F07 Tisdagar kl – i Hedbergskas gymnastikhall Medlems- och träningsavgift säsongen 2013/2014.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Arbetsmarknadsrapport kommentarer Seminarium Anders Forslund IFAU och Uppsala universitet 1.
En ingång Kartläggning av befintliga och framtida behov
Hälsofrämjande insatser inom socialpsykiatri
En rundtur i Lärum Vårdnadshavare inom grundskolan
7 frågor Ett verktyg för att göra en tydlig, fullständig och specifik beskrivning av ett problem.
Välkomstbrev samt information för nyinflyttade.
Ditt val: Starta ett projekt
Vi som är här idag är: Annette Gustafsson – planerare från Förvaltningen för funktionshindrade i Örebro kommun – ansvarig för samordning av YA anställningarna.
En kort presentation av Tillväxtverket
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
4. Vad ska det bestämmas om?
Leda och utveckla en förening
Skjut dig själv! Om att säga ifrån på nätet.
Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Teletal Personligt stöd vid telefonsamtal En förmedlingstjänst från PTS
Att bemöta och bli bemött
Välkommen till nätverk för publicerare och redaktörer
Säker användning av dator och nättjänster
LIVET Skruva upp volumen och klicka för att komma igång.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Projektskiss Barbro Sandberg Sara Rådbo
Välkomna, nu börjar vi! Nina Frid Susanna Höijer handläggare handläggare.
Ett schyst arbetsliv med mångfald och likabehandling
Lokalt gåvogivande - Förslag som läggs fram till styrelsen 5 feb
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
Din lön och din utveckling
CASE Jolanda Riissanen
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Diabetesenkäten och Diabetesprofilen på webben
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Elliot Dahl Maria Karlsson.
OSA-kollen Jobba tillsammans med organisatorisk och social arbetsmiljö
Verktyg för att jobba med OSA
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
VARFÖR EN UTVECKLINGSSTRATEGI?
Hur utvecklar vi vårt brukar- och kundfokus
Medlemsdialog Framtidens folkrörelse
Vårdförbundet Verksamhetsplan
Gemensamt beslutsfattande – Samverkan för god behandling
Vi är facket för alla på din arbetsplats – oavsett yrke eller utbildning.
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Tips på verktyg som stöd i förbättringsarbetet
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Välkomna!.
Dokumentera rätt i vården
Ta hand om dig själv.
Kreativa verktyg och metoder
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Workshop 1: våra förutsättningar lokalt
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
För en levande värld Löser riktiga problem Utmanande vetenskap.
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

Gruppens uppdrag: Att via medarbetarna i Örgryte-Härlanda utveckla kund-/brukarfokus utifrån Visionen . Metod: Ta fram stöd till hjälp för varje arbetsgrupp att konkretisera visionen (Hur utvecklar vi vårt kund/brukarfokus?) Inledningen – varför detta känns angeläget? Att hitta tillbaka till visionen och göra den levande i hela organisationen. Vi vill göra det via medarbetarna för att det ska ge effekt. Vår ambition har varit att ta fram ett lättillgängligt stöd som kan hjälpa varje enhet att konkretisera vad Visionen betyder i just den verksamheten.

Här är idéskissen till stödmaterial för att arbeta på enheterna med Visionen i praktiken

Visionen i praktiken Det här betyder visionen hos oss på ……(enhetens namn) Vi vill att detta materialet ska ligga tillgängligt på intranätet under exv styrande dokument.

Varför behövs en vision? Vad är en vision? En vision är en idé om något man vill uppnå i framtiden som inte behöver uppfylla krav på realism, tidsbundenhet eller mätbarhet. En vision är något man strävar efter och som kan tydliggöra varför organisationen finns till samt för vem och vart den är på väg. Varför behövs en vision? För att varje medarbetare ska veta Vi behöver en gemensam bild för att vi alla tillsammans ska rikta vår kraft och energi åt samma håll.

Vi skapade en vision tillsammans… Kunden i fokus – mitt i hjärtat! Vi fick in vackra, kloka, inspirerande, nytänkande bilder Här är en bild som handlar om kundfokus att vi bryr oss Här gäller mångfald verksamheten är tillför precis alla Kanske denna bilden kommer från hälso- och sjukvården här blickas det framåt med viljan att bli bättre

Så här blev den

Nu ska vi konkretisera vad visionen betyder i praktiken hos oss Fyra frågor att diskutera och besvara leder oss fram till svaret

Fyra frågor Vilka är vi som tillsammans ska skapa möjligheter? Vad ger vi människor för möjligheter genom det jobb vi gör varje dag? Vad vill vi att man ska säga om oss och vårt arbete? Vad ska vi göra för att man ska säga så om oss och vårt arbete? Möjliga underfrågor ifall diskussionen är svår att få igång??? Är någon mer inkluderad i vi förutom vår avdelning? (ifrån Örgryte-Härlanda?, Brukare?, Anhöriga?, Andra organisationer?)

Det här betyder visionen konkret hos oss När vi besvarat de fyra frågorna har vi troligtvis ett konkret svar på vad vi ska göra för att leva upp till visionen

Lycka till! Säger VIP grupp Lotta Sjöberg, Stina Werlid, Christina Kostet, Johann Kjellberg och Linnea Pousard…